logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Kamenné predajne sú mŕtve a budúcnosť maloobchodu patrí do online priestoru. Vlna e-shopov...
  • Presne rok po poklepaní základného kameňa otvára Billa nové logistické centrum v Seredi s...
  • Mesiac a pol po otvorení tridsiatej predajne Kraj v Petržalke na Nobelovom námestí spoločnosť...
  • Technologicko-logistická spoločnosť DODO, ktorá zabezpečuje logistiku poslednej míle, zahájila v...

Jakub Berčík: Ako nás pri nákupe ovplyvňuje kvalita vzduchu?

22. mája 2019
Blog 0
2238
Jakub Berčík: Ako nás pri nákupe ovplyvňuje kvalita vzduchu?

Nenapíšem nič nové, keď uvediem, že predajné prostredie je jedným z najvýznamnejších aspektov predaja. Viac ako 70 % spotrebiteľských rozhodnutí sa totiž uskutočňuje priamo na mieste predaja. Rozhodovanie sa pritom realizuje nielen na základe ceny, kvality či vizuálnej komunikácie predajne, ale aj kvality vzduchu.

Znie to asi zvláštne, ale predstavme si, že sme v predajni, kde je príliš teplo, príliš chladno alebo vydýchaný vzduch. Či sa nám to páči alebo nie, tieto aspekty demotivujú akúkoľvek snahu nakupovať.

Klimatizovanie predajne je štandardnom aj v maloobchode

V snahe o udržanie zákazníka na mieste predaja, aby zotrval čo najdlhší čas, sa do popredia dostávajú okrem vizuálnych podnetov aj iné zmyslové prvky, ako napríklad hudba a vôňa, s čím práve súvisí aj kvalita vzduchu. Vytvoriť harmóniu medzi týmito prvkami za účelom spríjemnenia a dlhšieho zotrvania zákazníkov nie je jednoduché. V súčasnosti je už štandardom klimatizovanie priestorov aj v oblasti maloobchodu, je však stále množstvo predajní, ktoré túto možnosť nemajú alebo nevyužívajú. Zákazník takéto prevádzky teda v konečnom dôsledku skôr obíde.

Aj pri klimatizovaní maloobchodných priestorov však môže vzniknúť problém. Nesprávne nastavená klimatizácia môže mať negatívny dopad na zdravie zákazníkov ako aj zamestnancov. Vetracie zariadenie na nútené vetranie a klimatizáciu nesmie nepriaznivo ovplyvniť mikrobiálnu čistotu vzduchu. Všetky vetracie zariadenia sa preto musia udržiavať vo vyhovujúcom technickom stave. Aby klimatizácia fungovala efektívne a komfortne, musí byť neustále venovaná pozornosť jej údržbe. Klimatizačnú jednotku treba pravidelne kontrolovať a starať sa o čistenie a výmenu filtrov.

Pozor na zosúladenie vôni

Pri asimilovaní prostredia predajne, tvoriaceho významné zložky pôsobiace na spotrebiteľov, zohrávajú značnú úlohu okrem kvality vzduchu aj vonné zlúčeniny, ktoré sú uvoľňované do prostredia prirodzene, napríklad v prípade čerstvých produktov, ale aj cielene prostredníctvom nasadenej aromatizácie. Problém nastáva v prípade, ak dochádza k tzv. miešaniu pachov a nesprávnemu zosúladeniu aromatizácie s kvalitatívnymi podmienkami vzduchu. Ide predovšetkým o nastavenie správnej intenzity dávkovania rešpektujúc aj pracovné podmienky zamestnancov, ale aj výber konkrétnych aróm v závislosti od druhu predávaných komodít a ďalších kvalitatívnych faktorov vrátane zosúladenia so vzduchotechnikou.

Prirodzené vnímanie aróm vyvoláva v človeku emocionálnu reakciu, ktorá je výsledkom stimulov prenesených priamo do limbického systému v mozgu. Dané vnemy ovplyvňujú spotrebiteľské správanie v rôznej miere, pretože jedinec vyhodnocuje zachytené pachové vzorce zo svojho subjektívneho pohľadu. To predstavuje dôvod, prečo je potrebné získavať spätnú väzbu o vplyve kvality vzduchu a vonných zlúčenín aj priamo na mieste predaja.

Obchodníci si uvedomujú prácu so zmyslami

Nástroje na získavanie spätnej väzby cez tradičné marketingové techniky na mieste predaja sú stále efektívne, existujú však situácie, ktoré si vyžadujú zapojenie nových inovatívnych výskumných metód. Aj výskum realizovaný na Katedre marketingu a obchodu FEM SPU v Nitre dokazuje, že väčšina obchodníkov na slovenskom trhu s potravinami si uvedomuje potrebu práce so zmyslami. Vzorku tvorilo 180 vedúcich pracovníkov v maloobchodných predajniach. Za dôležité zistenie možno považovať, že až 81,67  % vedúcich pracovníkov považuje pôsobenie špecifickej vône v predajni za dôležitý marketingový nástroj, pričom len 33 vedúcich pracovníkov v maloobchodných predajniach nepovažuje vôňu za významný marketingový prvok. Vo väčšine prípadov je takýto typ odpovede spojený s neochotou vedúcich pracovníkov participovať na dotazníkovom prieskume, ako aj s ich nedostatočným odborným školením z oblasti marketingu.

Nižšia kvalita vzduchu môže mať vplyv na frustráciu

Z ďalšieho výskumu zameraného na meranie vplyvu kvality vzduchu na emócie kupujúceho v reálnych podmienkach maloobchodnej prevádzky, ktorého sa zúčastnilo 40 respondentov, vyplynul tiež zásadný vplyv vône. Na meranie bola použitá špeciálna technológia pre zber neuromarketingových dát SAMO Simple Automatic Merchandising Operator. Výsledky naznačujú, že v miestach, v ktorých bola zaznamenaná vyššia miera frustrácie a negatívnych emócií, bola zároveň zaznamenaná aj preukázateľne nižšia kvalita vzduchu. To nám naznačuje, že je potrebné sústrediť pozornosť aj na túto oblasť, nakoľko môže výrazným spôsobom ovplyvniť komfort nakupovania a lojalitu zákazníkov.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

 

 

Komerčná prezentácia

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

26. 2. – 2. 3. 2023, EuroShop 2023, Düsseldorf, Nemecko

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Farm House

Marián Petrík, majiteľ, Farm House: Poctivé mäso zo Slovenska

1. októbra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera