logo

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné veľtrhy
    • Networking
    • Školenia
    • Ostatné
  • Profily
    • Rozhovory
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • Top 30
    • TOP 30 2018
    • TOP 30 2017
    • Objednanie plagátu
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Keď sa Kaufland vlani nedohodol s Unileverom na cenách, na nemeckom trhu z pultov reťazca zmizlo...
  • Medzinárodná obchodná sieť Primark oznámila otvorenie prvej prevádzky na Slovensku. Spoločnosť...
  • Podľa najnovších prieskumov spotrebitelia ignorujú reklamu, radšej si prečítajú niečo pre nich...
  • Vianoce sú spolu s Veľkou nocou pre obchodníkov jedným z vrcholov, pokiaľ ide o predaj...

Jakub Berčík: Ako nás pri nákupe ovplyvňuje kvalita vzduchu?

22. mája 2019
Blog 0
631
Jakub Berčík: Ako nás pri nákupe ovplyvňuje kvalita vzduchu?

Nenapíšem nič nové, keď uvediem, že predajné prostredie je jedným z najvýznamnejších aspektov predaja. Viac ako 70 % spotrebiteľských rozhodnutí sa totiž uskutočňuje priamo na mieste predaja. Rozhodovanie sa pritom realizuje nielen na základe ceny, kvality či vizuálnej komunikácie predajne, ale aj kvality vzduchu.

Znie to asi zvláštne, ale predstavme si, že sme v predajni, kde je príliš teplo, príliš chladno alebo vydýchaný vzduch. Či sa nám to páči alebo nie, tieto aspekty demotivujú akúkoľvek snahu nakupovať.

Klimatizovanie predajne je štandardnom aj v maloobchode

V snahe o udržanie zákazníka na mieste predaja, aby zotrval čo najdlhší čas, sa do popredia dostávajú okrem vizuálnych podnetov aj iné zmyslové prvky, ako napríklad hudba a vôňa, s čím práve súvisí aj kvalita vzduchu. Vytvoriť harmóniu medzi týmito prvkami za účelom spríjemnenia a dlhšieho zotrvania zákazníkov nie je jednoduché. V súčasnosti je už štandardom klimatizovanie priestorov aj v oblasti maloobchodu, je však stále množstvo predajní, ktoré túto možnosť nemajú alebo nevyužívajú. Zákazník takéto prevádzky teda v konečnom dôsledku skôr obíde.

Aj pri klimatizovaní maloobchodných priestorov však môže vzniknúť problém. Nesprávne nastavená klimatizácia môže mať negatívny dopad na zdravie zákazníkov ako aj zamestnancov. Vetracie zariadenie na nútené vetranie a klimatizáciu nesmie nepriaznivo ovplyvniť mikrobiálnu čistotu vzduchu. Všetky vetracie zariadenia sa preto musia udržiavať vo vyhovujúcom technickom stave. Aby klimatizácia fungovala efektívne a komfortne, musí byť neustále venovaná pozornosť jej údržbe. Klimatizačnú jednotku treba pravidelne kontrolovať a starať sa o čistenie a výmenu filtrov.

Pozor na zosúladenie vôni

Pri asimilovaní prostredia predajne, tvoriaceho významné zložky pôsobiace na spotrebiteľov, zohrávajú značnú úlohu okrem kvality vzduchu aj vonné zlúčeniny, ktoré sú uvoľňované do prostredia prirodzene, napríklad v prípade čerstvých produktov, ale aj cielene prostredníctvom nasadenej aromatizácie. Problém nastáva v prípade, ak dochádza k tzv. miešaniu pachov a nesprávnemu zosúladeniu aromatizácie s kvalitatívnymi podmienkami vzduchu. Ide predovšetkým o nastavenie správnej intenzity dávkovania rešpektujúc aj pracovné podmienky zamestnancov, ale aj výber konkrétnych aróm v závislosti od druhu predávaných komodít a ďalších kvalitatívnych faktorov vrátane zosúladenia so vzduchotechnikou.

Prirodzené vnímanie aróm vyvoláva v človeku emocionálnu reakciu, ktorá je výsledkom stimulov prenesených priamo do limbického systému v mozgu. Dané vnemy ovplyvňujú spotrebiteľské správanie v rôznej miere, pretože jedinec vyhodnocuje zachytené pachové vzorce zo svojho subjektívneho pohľadu. To predstavuje dôvod, prečo je potrebné získavať spätnú väzbu o vplyve kvality vzduchu a vonných zlúčenín aj priamo na mieste predaja.

Obchodníci si uvedomujú prácu so zmyslami

Nástroje na získavanie spätnej väzby cez tradičné marketingové techniky na mieste predaja sú stále efektívne, existujú však situácie, ktoré si vyžadujú zapojenie nových inovatívnych výskumných metód. Aj výskum realizovaný na Katedre marketingu a obchodu FEM SPU v Nitre dokazuje, že väčšina obchodníkov na slovenskom trhu s potravinami si uvedomuje potrebu práce so zmyslami. Vzorku tvorilo 180 vedúcich pracovníkov v maloobchodných predajniach. Za dôležité zistenie možno považovať, že až 81,67  % vedúcich pracovníkov považuje pôsobenie špecifickej vône v predajni za dôležitý marketingový nástroj, pričom len 33 vedúcich pracovníkov v maloobchodných predajniach nepovažuje vôňu za významný marketingový prvok. Vo väčšine prípadov je takýto typ odpovede spojený s neochotou vedúcich pracovníkov participovať na dotazníkovom prieskume, ako aj s ich nedostatočným odborným školením z oblasti marketingu.

Nižšia kvalita vzduchu môže mať vplyv na frustráciu

Z ďalšieho výskumu zameraného na meranie vplyvu kvality vzduchu na emócie kupujúceho v reálnych podmienkach maloobchodnej prevádzky, ktorého sa zúčastnilo 40 respondentov, vyplynul tiež zásadný vplyv vône. Na meranie bola použitá špeciálna technológia pre zber neuromarketingových dát SAMO Simple Automatic Merchandising Operator. Výsledky naznačujú, že v miestach, v ktorých bola zaznamenaná vyššia miera frustrácie a negatívnych emócií, bola zároveň zaznamenaná aj preukázateľne nižšia kvalita vzduchu. To nám naznačuje, že je potrebné sústrediť pozornosť aj na túto oblasť, nakoľko môže výrazným spôsobom ovplyvniť komfort nakupovania a lojalitu zákazníkov.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Odporúčame

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

Anketa

Privítali by ste, keby museli byť predajne v nedeľu zavreté?


Archív ankiet

Loading ... Loading ...

Najčítanejšie správy

  • V Česku začína platiť zákaz predaja počas niektorých sviatkov. Vzťahuje sa na veľké predajne 7 268 views | posted on 27. October 2016
  • Paul Pauls, generálny riaditeľ Kauflandu Slovenská republika: Priestor vidím ešte na pätnásť našich predajní 5 692 views | posted on 6. June 2018
  • Poliaci kúpili slovenskú sieť CBA s 310 obchodmi 3 861 views | posted on 3. November 2017
  • Primark chce prísť na Slovensko. Problémom sú chýbajúci ľudia 3 834 views | posted on 19. June 2018
  • Bratislavská fabrika Figaro najnovšie vyrába čokoládové špeciality pre zahraničné značky 3 782 views | posted on 7. September 2017

KALENDÁR AKCIÍ

23. – 26. 1. 2020, Danubius Gastro, Bratislava

20. – 23. 4. 2020, MBK, Brno

20. – 23. 4. 2020, SALIMA, Brno

16. – 20. 2. 2020, EuroShop, Düsseldorf

Komerčná prezentácia

Multimédia

„Jožko Farmárik nie je len o obchodoch, má hlbšiu myšlienku,“ tvrdí Jozef Šiška, majiteľ siete predajní

4. novembra 2019

„Zmyslom je kupovať menej potravín, ktoré sú však kvalitnejšie,“ tvrdí Zuzana Knollová, majiteľka bezobalovej predajne Špajza

1. novembra 2019

Profily

Matej Krajčík, kontrolný manažér, 101 Drogerie: Najväčší skok bol prechod z futbalu do biznisu

22. októbra 2019

Matúš Gála, generálny riaditeľ, Lidl Slovenská republika: Spúšťame e-shop. Bez potravín

11. októbra 2019

Archív správ

Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Radka Zobaníková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: radka.zobanikova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
IČ: 51300001
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Katarína Bobáková
tel.: +421 904 589 741
e-mail: katarina.bobakova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Róbert Rácz
IČ: 46972251
tel.: +421 911 750 758
e-mail: robert.racz@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok