logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Najkrajšie sviatky roka sú tu a s nimi prichádza aj hviezdna novinka zo série IQOS ILUMA –...
  • Správa o otvorení talianskeho supermarketu Cortelazzi v Bratislave zaujala v novembri čitateľov...
  • V najväčšom prieskume spotrebiteľskej dôvery si Slováci po ôsmy raz zvolili značky, ktorým veria...
  • Už v prvom štvrťroku budúceho roka by všetky predajne Fresh Plus, ktoré patria spoločnosti...

Kongres TaPcon: Za úspechom e-shopu sa skrýva príbeh spoločnosti a kvalitný softvér

20. mája 2019
Správy 0
1946
Kongres TaPcon: Za úspechom e-shopu sa skrýva príbeh spoločnosti a kvalitný softvér

Predmetom druhej panelovej diskusie na kongrese TaPcon bol potenciál online nákupu FMCG tovaru. Spotrebiteľský panel GfK poskytol štatistické informácie ohľadom aktuálnych trendov na Slovensku i v zahraničí, k problematike sa následne vyjadrili aj priekopníci online predaja potravín a drogérie na Slovensku a v Čechách.

V posledných rokoch sa na Slovensku rozmohol trend online predaja, ktorý využíva čoraz viac obchodníkov. Dosiaľ nepokorenou kategóriou predaja však zostáva potravinársky a drogistický sortiment, v porovnaní s významne penetrovanou kategóriou technického tovaru a smart zariadení.

Ako je na tom online predaj FMCG sortimentu na Slovensku?

Maloobchodný trh s potravinami a drogériou zaznamenáva medzi jednotlivými formátmi významný vývoj, ktorý postupne stiera individuálne rozdiely. „Najväčší predaj tohto sortimentu možno pozorovať v hypermarketoch a supermarketoch a po prvýkrát dochádza i k stabilizácii menších predajných formátov, ako sú diskonty, ktoré získavajú na obľube,“ uvádza Ladislav Csengeri, riaditeľ Spotrebiteľského panelu GfK pre Česko a Slovensko. Pre alternatívny spôsob prostredníctvom online nákupu sa podľa prieskumu GfK doposiaľ rozhodla 1/5 slovenských domácností s priemernou frekvenciou nákupu päťkrát za rok. Hlavnou cieľovou skupinou tohto predajného kanála sú pritom najmä mladší spotrebitelia, nadpriemerné zastúpenie majú predovšetkým dvojice a mladé domácnosti s dieťaťom do päť rokov.

V kontexte globálneho meradla sa najvyššou frekvenciou vyznačuje Južná Kórea, kde prostredníctvom online kanálov nakupujú potraviny a drogériu až ¾ zákazníkov. Nasledujú ázijské krajiny a v rámci Európy sa do prvej skupiny dostala Veľká Británia a Francúzsko, typické najmä vysokým trendom click and collect nákupov. Zákazníci online predaja sú podľa prieskumov najčastejšie situovaný vo veľkých mestách. V Českej republike predstavuje online predaj FMCG sortimentu až 60 %, čo znamená, že šesť z desiatich obyvateľov hlavného mesta nakupujú potraviny a drogériu online. V Bratislave sú to štyria z desiatich zákazníkov.

Najväčšiu časť výdavkov zákazníci v tomto predajnom kanáli minú na chladené potraviny a nápoje, nasledované sortimentom čerstvých potravín. V online nákupnom košíku už tradične hrajú najsilnejšiu úlohu drogériové kategórie v rámci osobnej starostlivosti a hygieny.

Nakupovanie je pre nás zábavou

„Ak sa mám zamyslieť nad faktormi, ktoré môžu znamenať isté bariéry v online nákupe na Slovensku, spomenul by som štyri základné body, a to rozloženie slovenskej populácie a domácností, psychografické faktory, prevládajúci trend tradičného nákupu a záľuba v nakupovaní slovenských zákazníkov,“ tvrdí Ladislav Csengeri. Za najväčšie úskalie online nakupovania pritom považuje najmä fakt, že až sedem z desiatich Slovákov vníma nákup ako zábavnú a zaujímavú činnosť. Pre porovnanie možno uviesť napríklad trend v Južnej Kórei, kde je vysoká frekvencia online nákupu. Pre zákazníkov tejto krajiny zohráva primárnu úlohu element času. Ľudia vnímajú nákup ako hazardovanie časom, ktorý by mohli venovať produktívnejšej činnosti, čo uvádzajú ako jeden z hlavných dôvodov voľby online nákupu.

E-shop ponúka úsporu času a kvalitný sortiment

Isté pochybnosti ohľadom štatistík predajnosti v rámci online kanálov vyjadril Tomáš Čupr, zakladateľ spoločnosti Rohlík.cz, ktorý tvrdí, že nie je možné jednoznačne potvrdiť alebo vyvrátiť záujem slovenských spotrebiteľov o tento druh nákupu, keďže na Slovensku online predajne s FMCG sortimentom nie sú, alebo len v obmedzenom množstve. „Ľudia nenakupujú prostredníctvom online obchodu, pretože táto služba na Slovensku chýba. S podobným projektom začalo nedávno napríklad Tesco. Chýba však kvalitný servis a služba, na ktorú by si ľudia zvykli,“ dodáva Tomáš Čupr a zároveň tvrdí, že sám naposledy nakupoval v kamenej predajni v roku 2014.

„Kvalitná služba je určite potrebná, ľudom to však, podľa môjho názoru, treba vysvetliť. Na Slovensku sa online predaju veľmi nedôveruje. Nakupovať online je však v prvom rade úspora času. Ak zákazník službe dôveruje a vie, že tovar príde v stopercentnej kvalite, nemá dôvoď ju nevyužiť,“ reaguje projektový riaditeľ Creative Dock (edelia.sk) Igor Ruhig. Odlišný názor vyjadril konateľ spoločnosti Debničkári Matúš Tomášik, ktorý tvrdí, že hlavným dôvodom slovenských zákazníkov pre výber tohto druhu nákupu nie je ani tak úspora času, ako skôr záujem o kvalitu ponúkaného sortimentu.

Online predaj je spočiatku atraktívny len pre úzky okruh zákazníkov

Český trh má za sebou štyri až päť rokov intenzívnej komunikácie online predaja potravín a drogérie. Na Slovensku odštartoval pilotným projektom reťazec Tesco. „Spotrebiteľ sa nenaučí na novú službu v priebehu pol roka. Online nákup je, ako všetky nové projekty, spočiatku atraktívny len pre úzky okruh zákazníkov a až po čase sa dokáže odraziť do ďalšieho rastu,“ tvrdí Tomáš Čupr a zároveň poukazuje na výhody tejto služby. „Online predaj má svoje výhody, spomenul by som najmä omnoho kratší logistický reťazec, než majú kamenné obchody.“

„Sme toho názoru, že ak to funguje v iných krajinách, nie je dôvod, aby to nefungovalo aj na Slovensku. Prišli sme s konceptom toho, že chceme ponúknuť kvalitný a široký sortiment produktov, aby si človek vybral všetko, čo potrebuje, a to od kvalitných farmárskych výrobkov až po výrobky, ktoré si zákazník zvykne nakúpiť do zásoby, ako napríklad prací prášok,“ tvrdí Igor Ruhig.

Tomáš Čupr vidí situáciu na Slovensku zreteľne. Síce nevylučuje potenciál úspechu e-shopu, s Rohlíkom do Bratislavy v najbližšej dobe prísť neplánuje. „Bratislava je relatívne malé mesto. Expandovať sa oplatí skôr do väčších miest. Tohto roku plánujeme presunúť svoje aktivity do Budapešti, ktorá môže byť ešte úspešnejším projektom než Praha. Našim ďalším plánovaným miestom je Viedeň,“ tvrdí Tomáš Čupr a zároveň poukazuje na možnosť poskytnutia služby pre Bratislavu v prípade vytvorenia ústredného skladu vo Viedni.

Zákazníci v e-shope nehľadajú konvenčný sortiment

Základom úspechu projektu je podľa Matúša Tomášika najmä kvalitný systém. „Aktuálne sme sa dostali do slepej uličky. Mnohé veci potrebujeme prerobiť. Ak sa dostaneme do fázy rastu, nevieme sa dostatočne zastabilizovať a následne prichádza pád,“ priznáva. S tvrdením súhlasí aj Tomáš Čupr. „Omnoho viac sa vidíme ako softvérová spoločnosť než retaileri. Od prvého kliku na webe až po vyloženie nákupu kuriérom máme každý krok špecificky naprogramovaný. Vo všeobecnosti je systém veľmi podceňovaný aspekt,“ tvrdí.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Samoška

Komerčná prezentácia

Vianoce bez dymu a aj cigaretového zápachu. IQOS uviedol vianočnú limitovanú edíciu STARDRIFT

Najkrajšie sviatky roka sú tu a s nimi prichádza aj hviezdna novinka zo série IQOS ILUMA – limitovaná edícia STARDRIFT. V predaji je od 4. decembra. Vianočná nákupná horúčka je tu. Darčeky, hľadanie inšpirácii a vo finále obdarovanie svojich najbližších je tiež dôležitou súčasťou decembrového kolobehu. Nájsť to pravé pre osobu, na ktorej záleží, môže byť […]

Kontroly SOI odhalili vážny problém. Cigarety si kúpi každé tretie dieťa

K cigaretám sa stále bez problémov dostanú nielen tínedžeri, ale aj deti. Nepýtajú si len klasické cigarety, ale stále častejšie siahajú po e-cigaretách či nikotínových vrecúškach. Potvrdili to aj aktuálne kontroly Slovenskej obchodnej inšpekcie, ktoré v spolupráci s iniciatívou Na veku záleží prebiehali po celom Slovensku. Tie odhalili vážny problém. Cigarety či iné produkty určené na fajčenie si […]

Slovensko bez ohorkov? Tabakové spoločnosti vytvárajú systém, ktorý má znížiť negatívne vplyvy odpadu z ich výrobkov.

Menej voľne pohodených cigaretových ohorkov, osveta o environmentálnych rizikách a správnom nakladaní s týmto druhom odpadu, ale i podpora inovatívnych spôsobov jeho využitia. To sú ciele novovzniknutej spoločnosti SPAK-EKO, a.s., ktorá zastrešuje aktivity tabakových spoločností zamerané na znižovanie vplyvu odpadu z ich výrobkov na životné prostredie. Vytvorenie špecializovanej spoločnosti má pomôcť naplniť prísne požiadavky, ktoré prináša nová […]

Sodastream je opäť bližšie k zákazníkom, kúpiť sa dá už aj v predajniach Billa

V predajniach BILLA si zákazníci môžu zakúpiť už aj sortiment SodaStream a vymeniť originálne bombičky. Spoluprácou BILLA rozšírila svoje portfólio udržateľného tovaru, SodaStream dostupnosť svojich výrobkov a služieb. Od novembra pribudol k viac než 1000 autorizovaným predajcom SodaStream nový partner. V sieti potravín BILLA si zákazníci môžu spolu s bežným nákupom zakúpiť aj prístroj SodaStream, […]

Kongres SLOVLOG 16 odhalil potenciál umelej inteligencie v logistike

Kongres SLOVLOG 16 odhalil potenciál umelej inteligencie v logistike Umelá inteligencia už nie je konceptom neurčitej budúcnosti, ale reálnym nástrojom s každodenným využitím aj v plánovaní a riadení logistických procesov. Poodhaliť potenciál tejto technológie bolo cieľom, ktorý si stanovil tohoročný prestížny logistický kongres SLOVLOG. O dôležitosti a aktuálnosti hlavnej témy 16. ročníka kongresu svedčí aj fakt, že počet účastníkov, ktorí […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

30. 11. 2023, galavečer Dôveryhodné značky, Bratislava

20. – 21. 3. 2024, kongres Samoška, Košice

25. 4. 2024, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

Profily

Obchod očami

Obchod očami Štefana Mácsadiho, predsedu predstavenstva Coop Jednoty Nové Zámky: Bratislavský zákazník vyhľadáva akciový tovar menej

8. novembra 2023

Martin Krajčovič, predseda, Slovenská aliancia moderného obchodu: Obchodníci infláciu tlmili

19. októbra 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera