
Predmetom druhej panelovej diskusie na kongrese TaPcon bol potenciál online nákupu FMCG tovaru. Spotrebiteľský panel GfK poskytol štatistické informácie ohľadom aktuálnych trendov na Slovensku i v zahraničí, k problematike sa následne vyjadrili aj priekopníci online predaja potravín a drogérie na Slovensku a v Čechách.
V posledných rokoch sa na Slovensku rozmohol trend online predaja, ktorý využíva čoraz viac obchodníkov. Dosiaľ nepokorenou kategóriou predaja však zostáva potravinársky a drogistický sortiment, v porovnaní s významne penetrovanou kategóriou technického tovaru a smart zariadení.
Ako je na tom online predaj FMCG sortimentu na Slovensku?
Maloobchodný trh s potravinami a drogériou zaznamenáva medzi jednotlivými formátmi významný vývoj, ktorý postupne stiera individuálne rozdiely. „Najväčší predaj tohto sortimentu možno pozorovať v hypermarketoch a supermarketoch a po prvýkrát dochádza i k stabilizácii menších predajných formátov, ako sú diskonty, ktoré získavajú na obľube,“ uvádza Ladislav Csengeri, riaditeľ Spotrebiteľského panelu GfK pre Česko a Slovensko. Pre alternatívny spôsob prostredníctvom online nákupu sa podľa prieskumu GfK doposiaľ rozhodla 1/5 slovenských domácností s priemernou frekvenciou nákupu päťkrát za rok. Hlavnou cieľovou skupinou tohto predajného kanála sú pritom najmä mladší spotrebitelia, nadpriemerné zastúpenie majú predovšetkým dvojice a mladé domácnosti s dieťaťom do päť rokov.
V kontexte globálneho meradla sa najvyššou frekvenciou vyznačuje Južná Kórea, kde prostredníctvom online kanálov nakupujú potraviny a drogériu až ¾ zákazníkov. Nasledujú ázijské krajiny a v rámci Európy sa do prvej skupiny dostala Veľká Británia a Francúzsko, typické najmä vysokým trendom click and collect nákupov. Zákazníci online predaja sú podľa prieskumov najčastejšie situovaný vo veľkých mestách. V Českej republike predstavuje online predaj FMCG sortimentu až 60 %, čo znamená, že šesť z desiatich obyvateľov hlavného mesta nakupujú potraviny a drogériu online. V Bratislave sú to štyria z desiatich zákazníkov.
Najväčšiu časť výdavkov zákazníci v tomto predajnom kanáli minú na chladené potraviny a nápoje, nasledované sortimentom čerstvých potravín. V online nákupnom košíku už tradične hrajú najsilnejšiu úlohu drogériové kategórie v rámci osobnej starostlivosti a hygieny.
Nakupovanie je pre nás zábavou
„Ak sa mám zamyslieť nad faktormi, ktoré môžu znamenať isté bariéry v online nákupe na Slovensku, spomenul by som štyri základné body, a to rozloženie slovenskej populácie a domácností, psychografické faktory, prevládajúci trend tradičného nákupu a záľuba v nakupovaní slovenských zákazníkov,“ tvrdí Ladislav Csengeri. Za najväčšie úskalie online nakupovania pritom považuje najmä fakt, že až sedem z desiatich Slovákov vníma nákup ako zábavnú a zaujímavú činnosť. Pre porovnanie možno uviesť napríklad trend v Južnej Kórei, kde je vysoká frekvencia online nákupu. Pre zákazníkov tejto krajiny zohráva primárnu úlohu element času. Ľudia vnímajú nákup ako hazardovanie časom, ktorý by mohli venovať produktívnejšej činnosti, čo uvádzajú ako jeden z hlavných dôvodov voľby online nákupu.
E-shop ponúka úsporu času a kvalitný sortiment
Isté pochybnosti ohľadom štatistík predajnosti v rámci online kanálov vyjadril Tomáš Čupr, zakladateľ spoločnosti Rohlík.cz, ktorý tvrdí, že nie je možné jednoznačne potvrdiť alebo vyvrátiť záujem slovenských spotrebiteľov o tento druh nákupu, keďže na Slovensku online predajne s FMCG sortimentom nie sú, alebo len v obmedzenom množstve. „Ľudia nenakupujú prostredníctvom online obchodu, pretože táto služba na Slovensku chýba. S podobným projektom začalo nedávno napríklad Tesco. Chýba však kvalitný servis a služba, na ktorú by si ľudia zvykli,“ dodáva Tomáš Čupr a zároveň tvrdí, že sám naposledy nakupoval v kamenej predajni v roku 2014.
„Kvalitná služba je určite potrebná, ľudom to však, podľa môjho názoru, treba vysvetliť. Na Slovensku sa online predaju veľmi nedôveruje. Nakupovať online je však v prvom rade úspora času. Ak zákazník službe dôveruje a vie, že tovar príde v stopercentnej kvalite, nemá dôvoď ju nevyužiť,“ reaguje projektový riaditeľ Creative Dock (edelia.sk) Igor Ruhig. Odlišný názor vyjadril konateľ spoločnosti Debničkári Matúš Tomášik, ktorý tvrdí, že hlavným dôvodom slovenských zákazníkov pre výber tohto druhu nákupu nie je ani tak úspora času, ako skôr záujem o kvalitu ponúkaného sortimentu.
Online predaj je spočiatku atraktívny len pre úzky okruh zákazníkov
Český trh má za sebou štyri až päť rokov intenzívnej komunikácie online predaja potravín a drogérie. Na Slovensku odštartoval pilotným projektom reťazec Tesco. „Spotrebiteľ sa nenaučí na novú službu v priebehu pol roka. Online nákup je, ako všetky nové projekty, spočiatku atraktívny len pre úzky okruh zákazníkov a až po čase sa dokáže odraziť do ďalšieho rastu,“ tvrdí Tomáš Čupr a zároveň poukazuje na výhody tejto služby. „Online predaj má svoje výhody, spomenul by som najmä omnoho kratší logistický reťazec, než majú kamenné obchody.“
„Sme toho názoru, že ak to funguje v iných krajinách, nie je dôvod, aby to nefungovalo aj na Slovensku. Prišli sme s konceptom toho, že chceme ponúknuť kvalitný a široký sortiment produktov, aby si človek vybral všetko, čo potrebuje, a to od kvalitných farmárskych výrobkov až po výrobky, ktoré si zákazník zvykne nakúpiť do zásoby, ako napríklad prací prášok,“ tvrdí Igor Ruhig.
Tomáš Čupr vidí situáciu na Slovensku zreteľne. Síce nevylučuje potenciál úspechu e-shopu, s Rohlíkom do Bratislavy v najbližšej dobe prísť neplánuje. „Bratislava je relatívne malé mesto. Expandovať sa oplatí skôr do väčších miest. Tohto roku plánujeme presunúť svoje aktivity do Budapešti, ktorá môže byť ešte úspešnejším projektom než Praha. Našim ďalším plánovaným miestom je Viedeň,“ tvrdí Tomáš Čupr a zároveň poukazuje na možnosť poskytnutia služby pre Bratislavu v prípade vytvorenia ústredného skladu vo Viedni.
Zákazníci v e-shope nehľadajú konvenčný sortiment
Základom úspechu projektu je podľa Matúša Tomášika najmä kvalitný systém. „Aktuálne sme sa dostali do slepej uličky. Mnohé veci potrebujeme prerobiť. Ak sa dostaneme do fázy rastu, nevieme sa dostatočne zastabilizovať a následne prichádza pád,“ priznáva. S tvrdením súhlasí aj Tomáš Čupr. „Omnoho viac sa vidíme ako softvérová spoločnosť než retaileri. Od prvého kliku na webe až po vyloženie nákupu kuriérom máme každý krok špecificky naprogramovaný. Vo všeobecnosti je systém veľmi podceňovaný aspekt,“ tvrdí.