logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Organizátor Czech & Slovak Sustainability Summit, skupina ATOZ, zverejnil kompletný program...
  • Snažíte sa, aby ste prilákali stále nových zákazníkov do svojej predajne a tým zvýšili svoje...
  • Skupina Kofola začala vo svojom výrobnom závode v Kláštore pod Znievom plniť minerálnu vodu...
  • Spoločnosť Packeta ako prvá na Slovensku umožňuje posielať si vzájomne zásielky aj pomocou...

Kongres TaPcon: Za úspechom e-shopu sa skrýva príbeh spoločnosti a kvalitný softvér

20. mája 2019
Správy 0
1890
Kongres TaPcon: Za úspechom e-shopu sa skrýva príbeh spoločnosti a kvalitný softvér

Predmetom druhej panelovej diskusie na kongrese TaPcon bol potenciál online nákupu FMCG tovaru. Spotrebiteľský panel GfK poskytol štatistické informácie ohľadom aktuálnych trendov na Slovensku i v zahraničí, k problematike sa následne vyjadrili aj priekopníci online predaja potravín a drogérie na Slovensku a v Čechách.

V posledných rokoch sa na Slovensku rozmohol trend online predaja, ktorý využíva čoraz viac obchodníkov. Dosiaľ nepokorenou kategóriou predaja však zostáva potravinársky a drogistický sortiment, v porovnaní s významne penetrovanou kategóriou technického tovaru a smart zariadení.

Ako je na tom online predaj FMCG sortimentu na Slovensku?

Maloobchodný trh s potravinami a drogériou zaznamenáva medzi jednotlivými formátmi významný vývoj, ktorý postupne stiera individuálne rozdiely. „Najväčší predaj tohto sortimentu možno pozorovať v hypermarketoch a supermarketoch a po prvýkrát dochádza i k stabilizácii menších predajných formátov, ako sú diskonty, ktoré získavajú na obľube,“ uvádza Ladislav Csengeri, riaditeľ Spotrebiteľského panelu GfK pre Česko a Slovensko. Pre alternatívny spôsob prostredníctvom online nákupu sa podľa prieskumu GfK doposiaľ rozhodla 1/5 slovenských domácností s priemernou frekvenciou nákupu päťkrát za rok. Hlavnou cieľovou skupinou tohto predajného kanála sú pritom najmä mladší spotrebitelia, nadpriemerné zastúpenie majú predovšetkým dvojice a mladé domácnosti s dieťaťom do päť rokov.

V kontexte globálneho meradla sa najvyššou frekvenciou vyznačuje Južná Kórea, kde prostredníctvom online kanálov nakupujú potraviny a drogériu až ¾ zákazníkov. Nasledujú ázijské krajiny a v rámci Európy sa do prvej skupiny dostala Veľká Británia a Francúzsko, typické najmä vysokým trendom click and collect nákupov. Zákazníci online predaja sú podľa prieskumov najčastejšie situovaný vo veľkých mestách. V Českej republike predstavuje online predaj FMCG sortimentu až 60 %, čo znamená, že šesť z desiatich obyvateľov hlavného mesta nakupujú potraviny a drogériu online. V Bratislave sú to štyria z desiatich zákazníkov.

Najväčšiu časť výdavkov zákazníci v tomto predajnom kanáli minú na chladené potraviny a nápoje, nasledované sortimentom čerstvých potravín. V online nákupnom košíku už tradične hrajú najsilnejšiu úlohu drogériové kategórie v rámci osobnej starostlivosti a hygieny.

Nakupovanie je pre nás zábavou

„Ak sa mám zamyslieť nad faktormi, ktoré môžu znamenať isté bariéry v online nákupe na Slovensku, spomenul by som štyri základné body, a to rozloženie slovenskej populácie a domácností, psychografické faktory, prevládajúci trend tradičného nákupu a záľuba v nakupovaní slovenských zákazníkov,“ tvrdí Ladislav Csengeri. Za najväčšie úskalie online nakupovania pritom považuje najmä fakt, že až sedem z desiatich Slovákov vníma nákup ako zábavnú a zaujímavú činnosť. Pre porovnanie možno uviesť napríklad trend v Južnej Kórei, kde je vysoká frekvencia online nákupu. Pre zákazníkov tejto krajiny zohráva primárnu úlohu element času. Ľudia vnímajú nákup ako hazardovanie časom, ktorý by mohli venovať produktívnejšej činnosti, čo uvádzajú ako jeden z hlavných dôvodov voľby online nákupu.

E-shop ponúka úsporu času a kvalitný sortiment

Isté pochybnosti ohľadom štatistík predajnosti v rámci online kanálov vyjadril Tomáš Čupr, zakladateľ spoločnosti Rohlík.cz, ktorý tvrdí, že nie je možné jednoznačne potvrdiť alebo vyvrátiť záujem slovenských spotrebiteľov o tento druh nákupu, keďže na Slovensku online predajne s FMCG sortimentom nie sú, alebo len v obmedzenom množstve. „Ľudia nenakupujú prostredníctvom online obchodu, pretože táto služba na Slovensku chýba. S podobným projektom začalo nedávno napríklad Tesco. Chýba však kvalitný servis a služba, na ktorú by si ľudia zvykli,“ dodáva Tomáš Čupr a zároveň tvrdí, že sám naposledy nakupoval v kamenej predajni v roku 2014.

„Kvalitná služba je určite potrebná, ľudom to však, podľa môjho názoru, treba vysvetliť. Na Slovensku sa online predaju veľmi nedôveruje. Nakupovať online je však v prvom rade úspora času. Ak zákazník službe dôveruje a vie, že tovar príde v stopercentnej kvalite, nemá dôvoď ju nevyužiť,“ reaguje projektový riaditeľ Creative Dock (edelia.sk) Igor Ruhig. Odlišný názor vyjadril konateľ spoločnosti Debničkári Matúš Tomášik, ktorý tvrdí, že hlavným dôvodom slovenských zákazníkov pre výber tohto druhu nákupu nie je ani tak úspora času, ako skôr záujem o kvalitu ponúkaného sortimentu.

Online predaj je spočiatku atraktívny len pre úzky okruh zákazníkov

Český trh má za sebou štyri až päť rokov intenzívnej komunikácie online predaja potravín a drogérie. Na Slovensku odštartoval pilotným projektom reťazec Tesco. „Spotrebiteľ sa nenaučí na novú službu v priebehu pol roka. Online nákup je, ako všetky nové projekty, spočiatku atraktívny len pre úzky okruh zákazníkov a až po čase sa dokáže odraziť do ďalšieho rastu,“ tvrdí Tomáš Čupr a zároveň poukazuje na výhody tejto služby. „Online predaj má svoje výhody, spomenul by som najmä omnoho kratší logistický reťazec, než majú kamenné obchody.“

„Sme toho názoru, že ak to funguje v iných krajinách, nie je dôvod, aby to nefungovalo aj na Slovensku. Prišli sme s konceptom toho, že chceme ponúknuť kvalitný a široký sortiment produktov, aby si človek vybral všetko, čo potrebuje, a to od kvalitných farmárskych výrobkov až po výrobky, ktoré si zákazník zvykne nakúpiť do zásoby, ako napríklad prací prášok,“ tvrdí Igor Ruhig.

Tomáš Čupr vidí situáciu na Slovensku zreteľne. Síce nevylučuje potenciál úspechu e-shopu, s Rohlíkom do Bratislavy v najbližšej dobe prísť neplánuje. „Bratislava je relatívne malé mesto. Expandovať sa oplatí skôr do väčších miest. Tohto roku plánujeme presunúť svoje aktivity do Budapešti, ktorá môže byť ešte úspešnejším projektom než Praha. Našim ďalším plánovaným miestom je Viedeň,“ tvrdí Tomáš Čupr a zároveň poukazuje na možnosť poskytnutia služby pre Bratislavu v prípade vytvorenia ústredného skladu vo Viedni.

Zákazníci v e-shope nehľadajú konvenčný sortiment

Základom úspechu projektu je podľa Matúša Tomášika najmä kvalitný systém. „Aktuálne sme sa dostali do slepej uličky. Mnohé veci potrebujeme prerobiť. Ak sa dostaneme do fázy rastu, nevieme sa dostatočne zastabilizovať a následne prichádza pád,“ priznáva. S tvrdením súhlasí aj Tomáš Čupr. „Omnoho viac sa vidíme ako softvérová spoločnosť než retaileri. Od prvého kliku na webe až po vyloženie nákupu kuriérom máme každý krok špecificky naprogramovaný. Vo všeobecnosti je systém veľmi podceňovaný aspekt,“ tvrdí.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Czech & Slovak Sustainability Summit predstavuje kompletný konferenčný program

Organizátor Czech & Slovak Sustainability Summit, skupina ATOZ, zverejnil kompletný program prvého ročníka summitu, ktorý sa uskutoční 20. apríla 2023 v kongresovom centre WPP Campus v Prahe. V dopoludňajšom programe vystúpia špičkoví odborníci na udržateľnosť s inšpiratívnymi prezentáciami a panelovými diskusiami na rôzne témy súvisiace s udržateľnosťou a podnikaním. V popoludňajšom programe bude predstavených 12 […]
Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera