
Trh technického spotrebného tovaru vo štvrtom kvartáli vzrástol v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka o viac než sedem percent. Na medziročnom raste sa podieľali takmer všetky sektory, najviac už tradične najmä telekomunikácie, rovnako však aj domáce spotrebiče. K sektoru foto techniky, ktorý medziročne dlhodobo stráca, sa k poklesu pridal aj sektor informačných technológií.
Spoločnosť GfK sleduje predaje technického tovaru vo viac ako 41 krajinách. Výsledky prieskumu sú založené na maloobchodnom paneli GfK, do ktorého je zapojených približne pol milióna maloobchodných predajní po celom svete.
Predaj spotrebnej elektroniky
Pozitívny vývoj spoločnosť zaznamenala v rámci spotrebnej elektroniky najmä pri predaji televízorov, ktoré vykazujú mierny medziročný rast. V prvom rade ide najmä o televízory s uhlopriečkou nad 55 palcov, naopak mierny pokles priemernej ceny televízorov uvádza pri uhlopriečkach nad 55 palcov. Dvojciferný nárast objemu aj hodnoty predajov reproduktorov je ťahaný predovšetkým dopytom do soundbaroch. V rámci konkrétnej kategórie produktov objemovo aj hodnotovo klesol aj predaj domácich audio systémov.
Ako je na tom sektor foto techniky?
Hlavným sektorom, ktorý už dlhodobo prejavuje klesajúcu tendenciu predajnosti je foto technika. Prieskum zaznamenal neustále klesajúci predaj zrkadloviek a kompaktov s pevným objektívom, pozitívny vývoj sa však dynamicky prejavuje rastom dopytu po kompaktoch s výmenným objektívom. Súčasne tak rastie aj ich podiel na celkových tržbách digitálnych fotoaparátov po uvedení nových modelov s full frame senzorom.
Spotrebitelia investujú do domácich spotrebičov
Aj v poslednom kvartáli pokračuje medziročný nárast trhu veľkých domácich spotrebičov naprieč všetkými sledovanými kategóriami. Najdynamickejšou skupinou tovaru sú práve sušičky nasledované vstavanými varnými doskami. Mierne spomalenie podľa prieskumu v kategórii vykazujú len mrazničky. Solídny celkový rast sektoru poukazujú aj malé domáce spotrebiče, pričom medzi najviac rastúce kategórie patria kávovary, elektrické zubné kefky, vysávače, elektrické hrnce a panvice. U väčšiny kategórií rastie priemerná cena. Spotrebitelia sú ochotní investovať do drahších produktov. Rovnako rastie aj predaj prístrojov na úpravu vzduchu. Ku kategóriám, ktoré zaznamenali negatívny vývoj, patrila príprava jedla, zastrihávače vlasov a žehličky.
Sektor informačných technológií začal klesať
Priemerná cenová hladina rastie aj v kategórii informačných technológií, konkrétne najmä pri počítačoch. Výrazný rast zaznamenali herné a zakrivené monitory, naopak menšou predajnosťou sa v poslednom období vyznačujú stolové a prenosné počítače, ktoré zaznamenávajú prudký medziročný pokles. Až dvojciferný prepad predajnosti prieskum zaznamenal v kategórii tabletov. Už tradične opäť rástol sektor telekomunikácií, pričom najvyššiu rastúcu tendenciu prejavuje predaj smart telefónov s väčšou uhlopriečkou displeja, čoraz menšiu predajnosť vykazujú tlačidlové mobily.