
Obchodníci už po šiestykrát bojovali o ocenenia Mastercard Obchodníka roka. Absolútnym víťazom a držiteľom titulu sa stalo kníhkupectvo Martinus. Medzi ďalších víťazov odborových kategórií patrí dm drogerie markt, Deichmann, IKEA, Lidl Slovenská republika, Nay, Reserved, Sportisimo a Obi.
Celkový víťaz aj víťazi jednotlivých sortimentných kategórií boli určení na základe výsledkov rozsiahleho reprezentatívneho výskumu GfK Czech na vzorke 1 500 respondentov z celej Slovenskej republiky. Hodnotenými parametrami sú spontánne vymenované predajne, miera lojality zákazníkov k predajni a a dôvera v ňu.
„Už šiesty rok vyberali slovenskí zákazníci v rámci ocenenia Mastercard Obchodník roka tých najobľúbenejších obchodníkov v jednotlivých kategóriách maloobchodu. Výsledky súťaže sú preto odrazom ich vlastnej skúsenosti a spokojnosti s kvalitou produktov a služieb. Absolútne víťazstvo obhájilo kníhkupectvo Martinus, a to predovšetkým vďaka vysokej dôvere a lojalite svojich zákazníkov. Na druhom mieste sa v kategórii absolútny víťaz umiestnila spoločnosť dm drogerie markt a na treťom Panta Rhei,“ povedal Martin Dolejš, vedúci rozvoja obchodu Mastercard Slovensko a Česká republika.
To najlepšie z každej kategórie
Ocenenia prebiehali vo viacerých odborových kategóriách vrátane potravín, drogérie s parfumériou, odevov, obuvi, kategóriou so športovými odevmi a potrebami, elektronikou, knihami, potrebami pre dom, záhradu a chovateľov a s nábytkom a bytovými doplnkami.
„Počas šiestich rokov existencie ocenenia Mastercard Obchodník roka sa ukazuje, že v rade kategórií sú z roka na rok výsledky na špici peletónu tesnejšie. Obchodníci sa kvalitou a službami stále posúvajú a navzájom vyrovnávajú, z čoho ťažia predovšetkým zákazníci,“ tvrdí Josef Machala, Mastercard rewards program leader.
Cenu v kategórii Obchodník s potravinami vyhral vďaka vysokej úrovni spontánnej znalosti medzi zákazníkmi a ich lojalite voči spoločnosti Lidl Slovenská republika, na druhom mieste sa pritom umiestnil Kaufland a na treťom je Tesco. V kategórii drogérie a parfumérie sa najlepším obchodníkom stala spoločnosť dm drogerie markt, druhé miesto získala Teta drogerie a tretie Yves Rocher.
Víťazné značky odevov a obuvi
Najobľúbenejším obchodníkom s odevmi je spoločnosť Reserved, druhé miesto zaujal Orsay a tretie Peek&Cloppenburg. Spoločnosť Reserved bola hodnotená v rámci sortimentnej skupiny najlepšie v parametroch dôvery zákazníkov. Víťazom kategórie Obchodník s obuvou sa stala spoločnosť Deichmann, na druhom stupni sa umiestnilo CCC a po nej obsadil svoje miesto Baťa. Deichmann zvíťazil vďaka vysokej úrovni spontánnej znalosti medzi zákazníkmi a ich lojalite. Medzi športovými odevmi a potrebami je jasným víťazom Sportisimo, hneď po ňom Decathlon a tretie miesto obsadil SportsDirect. Zákazníci Sportisima pritom v danej kategórii deklarujú najvyššiu mieru lojality a spontánnej znalosti.
Favoriti medzi produktmi pre domácnosť
Víťazstvom v kategórii Obchodník pre dom, záhradu a chovateľov sa stalo Obi, na druhom mieste sa umiestnil Hornbach a tretie miesto zaujala Super ZOO. Silnou stránkou reťazca Obi je vysoká znalosť medzi zákazníkmi. Cenu Obchodníka s nábytkom a bytovými doplnkami zase prevzala spoločnosť IKEA, na druhom mieste Jysk a ako tretí sa umiestnil Möbelix. IKEA v kategórii zvíťazila vďaka vysokej lojalite a dôvere zákazníkov.
Cenu v kategórii Obchodník s elektronikou získal Nay, na druhom mieste skončila Alza.sk a na treťom Mall.sk. Nay je medzi zákazníkmi veľmi známy a sú k nemu lojálni.
Šiesty rok najlepším obchodníkom
Obchodníkom s knihami a zároveň i celkovým víťazom sa stal opäť Martinus. Druhé miesto Panta Rhei a tretie miesto prevzal preskoly.sk. Kníhkupectvo Martinus sa teší vysokej dôvere zákazníkov, ktorí sú tiež najlojálnejší v danej kategórii. „Zvíťaziť šiesty rok po sebe pre nás znamená nielen obrovskú radosť, ale aj záväzok. Záväzok byť stále lepší a nepoľaviť v snahe prinášať našim zákazníkom služby na tej najvyššej možnej úrovni. Mimoriadne si vážime, že naše dlhoročné úsilie prináša aj takéto výsledky. Naznačuje nám to, že cesta k zákazníckej spokojnosti je síce bez konca, ale tá naša sa uberá správnym smerom,“ povedal Juraj Šlesar, marketingový manažér kníhkupectva Martinus.
Cenu verejnosti obhájil Lidl
V kategórii Mastercard Cena verejnosti zvíťazila spoločnosť Lidl Slovenská republika, ktorá zároveň obhájila svoje prvenstvo rovnako, ako v predchádzajúcich piatich rokoch. Umiestnenie jej zabezpečilo 35 193 hlasov. Z víťazstva sa tešila vďaka vysokej dôvere a lojalite zákazníkov. „Náš záväzok vo vzťahu k zákazníkom je jednoduchý a zároveň úprimný. Snažíme sa im vždy ponúknuť najlepšiu kvalitu za výhodnú cenu. Zaujímame sa o ich názor a v maximálnej možnej miere sa im snažíme vyhovieť. Zákazníci nám to odplácajú svojou dôverou a spokojnosťou. Opakovane nás zvolili za jednotku v čerstvosti, za symbol najlepšieho pomeru ceny a kvality a na základe prieskumu verejnej mienky sme sa po piatykrát stali Obchodníkom s potravinami,“ uviedol Martin Nagy, konateľ spoločnosti Lidl Slovenská republika zodpovedný za oblasť nákupu a marketingu.
Na druhom mieste je dm drogerie markt s 24 874 hlasmi a Panta Rhei s 21 473 hlasmi obsadil tretiu priečku.
Zákazníci mali možnosť zúčastniť sa internetového hlasovania od 7. januára do 31. marca 2019, pričom sa doň zapojilo 58 209 ľudí. Slávnostné vyhlásenie víťazov sa uskutočnilo 24. apríla 2019 v rámci konferencie Slovak Retail Summit v Bratislave.