logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • Top 30
    • TOP 30 2020
    • TOP 30 2019
    • TOP 30 2018
    • TOP 30 2017
    • Objednanie plagátu
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Spoločnosť Billa má od 1. apríla 2021 nového generálneho riaditeľa. Stal sa ním Arnd Riehl,...
  • Počas marca sme vás priebežne informovali o čerstvých aktualitách z oblasti obchodu. Prinášame...
  • Novým generálnym riaditeľom spoločnosti Philip Morris Slovakia sa s účinnosťou od 1. apríla 2021...
  • Pokračujúca pandémia a lockdown prinútili mnohé spoločnosti zmeniť nielen svoje pracovné...

More v Bratislave

30. apríla 2019
Profily 0
2463
More v Bratislave

Pravý rybí trh v Bratislave si otvorili dvaja bratranci z Moravy. Obchod MyFish predáva iba čerstvé ryby, ktoré na jej pult plávajú z celého sveta. Okrem morských špecialít však ponúka aj sladkovodné kúsky zo Slovenska a Česka. Zákazníkov sa snaží inšpirovať, aby skúšali niečo nové a nebáli sa nepoznaných chutí. V predajni im pripravia ryby tak, aby s nimi mali doma čo najmenej práce a radi poradia aj recept. 

Obchod si otvoril preto, lebo jeho bratranec si v Bratislave nemal kde kúpiť čerstvé ryby. Tomáš Rada mal ku gastronómii a vareniu vždy blízko, dlhé roky však pracoval v poisťovníctve. V čase, keď rozmýšľal o tom, že zmení povolanie, sa na moravskej rodinnej oslave stretol s bratrancom, ktorý podniká a žije v Bratislave. Ten sa mu ako veľký milovník konzumácie a prípravy surových rýb posťažoval, že na druhej strane Moravy nemá veľa možností na ich kúpu. Z Česka mali pritom odpozerané, že predajne s kvalitnými čerstvými rybami môžu fungovať.

Pustili sa teda do vzdelávania nielen o rybách, ale aj o ich preprave, dodávateľoch, logistike a do hľadania vhodného priestoru na predajňu. Ten našli v bratislavskom Fresh Markete, kde otvorili na jar roku 2016. „Od prvotnej myšlienky po jej realizáciu ubehli dva roky. Poctivo sme všetko vyberali a pripravovali. Keď sme otvorili, nebolo to v ničom šliapnutie vedľa,“ spomína si majiteľ predajne MyFish Tomáš Rada. Na začiatku však boli na všetko od legislatívy, cez webovú stránku, až po predaj, sami. Kým do obchodu nastúpil prvý zamestnanec, ubehlo aj trištvrte roka.

Na pulte je klasika i exotika

V ponuke MyFish sú sladkovodné a morské ryby, kôrovce a mäkkýše z voľných lovov i certifikovaných chovov. Tuzemské ryby si vyberajú od lokálnych producentov. Tie dokážu mať na pulte ešte v deň výlovu, respektíve na druhý deň. Medzi ich dodávateľov patria rybárstva z Česka, ale napríklad aj zo Stupavy. „Ako jedni z mála maloobchodne predávame ryby zo Stupavy, ktoré sú veľmi kvalitné. Sme hrdí na to, že ponúkame aj lokálne produkty,“ vysvetľuje majiteľ. Morské ryby do bratislavskej predajne putujú v chladenom stave z celého sveta a na jej pulte sa objavujú do dvoch až piatich dní od chytenia. „Niekomu to možno príde dlhá doba, ale ešte stále je to veľmi čerstvá ryba,“ hovorí.

Tovar z Indického oceánu k ním cestuje letecky, veľa nakupujú aj z Dánska či na najväčšom európskom trhu s rybami vo Francúzsku. Logistika je dnes oveľa lepšia a dômyselnejšia než tomu bolo pred pár rokmi. „Našou prednosťou je, že vieme zohnať malé množstvo rýb, a tým pádom ich vieme častejšie otáčať a ponúkať vždy čerstvé. Premieta sa to, samozrejme, do ceny, ale je to daň za to, že predávame iba to, čo by sme sami zjedli,“ konštatuje Tomáš Rada s tým, že celý proces obnáša veľa telefonovania a vybavovačiek. MyFish má dodávateľov prevažne zo zahraničia, aby boli čo najbližšie k moru. Sprostredkovatelia z domácich firiem sa im neosvedčili, pretože dodávateľský reťazec sa iba zbytočne predĺžil. Skúsenosti ich naučili poznať čerstvú rybu podľa jej mäsa a farby. A keď sa stane, že sa im nejaká nepozdáva, pošlú ju s dodávateľom preč.

Zákazníkom vedia zohnať aj špeciality, ktoré sa na ich pulte bežne nevyskytujú, ako napríklad živé homáre a kraby, morského úhora či morské vlky lovené na udicu. Medzi najobľúbenejšie produkty však rozhodne patrí losos. „Zákazníci ho majú zafixovanú ako rybu ľahkú na prípravu, pri ktorej nemajú čo pokaziť. Okrem toho má peknú ružovkastú farbu. Pred Vianocami sú, pre mňa nepochopiteľne, obľúbené podkovy z kapra. Je to najhoršia časť kapra, ktorá má najviac kostí, ale zjavne ide o lokálnu tradíciu, pretože v Česku nič také nie je zaužívané,“ smeje sa Tomáš Rada. Potom je to aj pstruh, treska, halibut, pražma či morský vlk. Sortiment v predajni dopĺňajú aj exotickejšími rybami, ako sú lovené zubatice, chňapáče či garupy. V predajni sa snažia pripraviť ich nakupujúcim tak, aby s nimi mali doma čo najmenej práce.

Ľudí, ktorí nakupujú ryby, pribúda

Zákazníkmi predajne sú všetky vekové kategórie, ale najčastejšie ľudia od 35 do 60 rokov. „Vzhľadom na ceny je to stredná vyššia trieda. Asi desať percent nakupujúcich tvoria cudzinci, či už sú to Gréci, Francúzi, Dáni alebo rusky hovoriaci zákazníci,“ uvádza Tomáš Rada. Často chodia nakupovať aj mamičky pre svoje deti. „Veľakrát sa však stane, že ryby kúpia iba pre deti a potom sa prídu opýtať, prečo ich nechceli zjesť. Odpoveď je jednoduchá. Pokiaľ chceme naučiť deti jesť ryby, musia vidieť, že chutia aj ich rodičom,“ vysvetľuje.  Počet návštevníkov v MyFish stále narastá. V predajni ich však učia, že lepšie, ako urobiť veľký nákup, je prísť častejšie a vždy si odniesť čerstvú rybu. Mnoho z nich je takých, ktorí sa do predajne radi vrátia a pochvália sa, že odporúčaný recept im vyšiel.

Tomáš Rada hovorí, že Česi ani Slováci nie sú rybacie národy, ale aj v tomto momentálne nastáva posun. Predaju pomáha aj snaha o zdravý životný štýl a ľahšiu stravu bohatú na vitamíny. „Ľudia sa vzdelávajú a záleží im na stravovaní viac a viac. Zďaleka však nie sme tam, kde by sme v konzumácii rýb mali byť. Každý ich má spojené s predstavou, že ryby nevie pripraviť, môže niečo pokaziť a že to dlho trvá. Pravdou je ale presný opak,“ konštatuje majiteľ a dodáva, že on sám jedáva ryby jeden dvakrát týždenne.

Chcú sa priblížiť zákazníkom

Cez pripravovaný blog chcú priniesť medzi svojich zákazníkov viac osvety a vyvrátiť aj mýty, ktoré sú s rybami spojené. Traduje sa, že lovené ryby sú lepšie než tie z chovov. „S lovenou rybou som neplával, takže neviem, čo všetko za svoj život zjedla a či nejaká loď pri nej niečo nevypustila,“ vysvetľuje. Pri certifikovaných chovoch je však ľahko overiteľné, čo ryba jedla. Netreba preto generalizovať a ryba má aj iné vizuálne znaky, ktoré hovoria o kvalite jej mäsa. „Okrem toho k nám dosť pravidelne chodí hygiena, berie vzorky, aby nám ich následne doniesla, že sú v poriadku,“ hovorí.

Nedávno s jedným zákazníkom riešili aj to, prečo sa mu zakúpené živé slávky na panvici neotvorili. Napokon prišli na to, že ich zákazník dal po príchode z predajne do mrazničky. „Ľuďom tiež vysvetľujeme, že morské plody by si mali kupovať mrazené, nie chladené,“ hovorí. Pri nich totiž platí, že na rozdiel od rýb, putujú do strednej Európy mrazené. A keď sa na pulte objaví chladená kreveta, ide vlastne o rozmrazený produkt. „Preto je oveľa lepšie si ich šetrným spôsobom rozmraziť až doma, ideálne cez noc v chladničke. Potom dosiahnu najvyššiu možnú kvalitu.“

MyFish sa neustále pasívne pozerá po priestore na novú predajňu v hlavnom meste. „Najväčším problémom je však zohnať rovnakých bláznov ako sme my, keďže v Bratislave je veľmi nízka nezamestnanosť. Snažíme sa však fungovať na priateľskej úrovni a chceme, aby naši zamestnanci chodili do práce radi,“ uvádza Tomáš Rada. Okrem toho rozmýšľajú, ako sa ešte viac priblížiť zákazníkom. Podľa jeho slov je možností veľa, či už cez donášku, alebo vyraziť do ulíc. Do úvahy pripadá aj zväčšenie predajnej plochy vo Fresh Markete. „Stále tiež premýšľame nad tým, ako náš sortiment rozšíriť a zlepšiť. Chceme byť špecialistami na ryby,“ dodáva Tomáš Rada.

Tomáš Rada

  • 35 rokov
  • zadaný, jedno dieťa
  • Dlhé roky pracoval v poisťovníctve.
  • Medzi jeho záľuby patrí rodina, lyžovanie, beh, fitnes, staré autá a fotografovanie.

 

MyFish

Čerstvé ryby a morské plody

Sídlo: Rožňavská 1A, 83104 Bratislava

Počet zamestnancov: 2

Otváracie hodiny:

Pondelok až piatok          11:00 – 19.00

Sobota                               9:00 – 16.00

Nedeľa                               zatvorené

Predajná plocha: 40 m2

Sortiment: v priebehu roka pracujú približne s 80 položkami, stabilných položiek je okolo 30 – 40

 

Tomášove bestsellery

  • losos z Nórska
  • treska obyčajná
  • pražma kráľovská
  • pstruh dúhový

 

Súvisiace články:

Martin Kuruc, výkonný riaditeľ Tesco Stores SK: Najbližšie roky budeme rásť IKEA otvorila obchodný dom v Bratislave

Odporúčame

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

Anketa

V akých formátoch najčastejšie nakupujete?


Archív ankiet

Loading ... Loading ...

Najčítanejšie správy

  • Peter Varmuža, generálny riaditeľ a majiteľ Yeme: Tretinu potravín si vyrobíme sami 11.1k views | posted on 12. February 2019
  • V Česku začína platiť zákaz predaja počas niektorých sviatkov. Vzťahuje sa na veľké predajne 9.4k views | posted on 27. October 2016
  • Paul Pauls, generálny riaditeľ Kauflandu Slovenská republika: Priestor vidím ešte na pätnásť našich predajní 7.5k views | posted on 6. June 2018
  • Bratislavská fabrika Figaro najnovšie vyrába čokoládové špeciality pre zahraničné značky 7.1k views | posted on 7. September 2017
  • Primark chce prísť na Slovensko. Problémom sú chýbajúci ľudia 4.9k views | posted on 19. June 2018

KALENDÁR AKCIÍ

13. 5. 2021, Fórum LOG-IN, online

28. – 30. 6. 2021, SALIMA, Brno

4. – 7. 4. 2022, Alimentaria, Barcelona

Multimédiá

Bezobalové nakupovanie je zážitkové

8. marca 2021

Tradičný domáci reťazec sa inšpiroval folklórom a tradíciami

27. januára 2021

Profily

Jozef Berko, konateľ, Delia potraviny: Predajne chceme dať franšízovým partnerom

5. februára 2021

Pavol Mikušiak, predseda predstavenstva, CBA Verex: Cenová vojna sa zostrila

10. decembra 2020

Archív správ

Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Katarína Bobáková
tel.: +421 904 589 741
e-mail: katarina.bobakova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera