
Ľudia čelia každý deň nespočetnému množstvu stimulov, čo je dané charakterom doby v ktorej žijeme – doby informácií a rýchleho technologického vývoja, ktoré ovplyvňujú každé odvetvie, a tým samozrejme aj človeka. Ten je vystavený stále väčšiemu množstvu podnetov, rozhodnutí, ale aj stresu, ktoré jeho rozhodnutia ovplyvňujú či už vedome, alebo nevedome.
Prostredie, v ktorom človek pracuje alebo kde sa zdržiava má zásadný vplyv aj na výkonnosť, koncentráciu a v neposlednom rade aj na celkové vnímanie okolia. Medzi nové možnosti ako zaujať patrí využitie čuchu, ktoré je priamo spojené s vôňami.
Emócie asociované vôňami
Okrem pozitívnych účinkov na celkové vnímanie prostredia majú arómy zásadný vplyv aj na pamäť. Ľudia si dokážu zapamätať 35 % z toho, čo zavoňajú a ľudský nos je schopný rozlíšiť takmer 10 000 rôznych pachov, pričom čuch je jedným z najcitlivejších a najemocionálnejších zmyslov. Tento zmysel má veľkú schopnosť spájať určité vône so špecifickými situáciami. Štúdie týkajúce sa neuromarketingu tvrdia, že 75 % emócií je asociovaných s vôňami, a teda aj ich vplyvom na emočný stav ľudí, ktorý dokáže ovplyvniť nielen ich nákupné či spotrebné správanie, ale aj celkovú výkonnosť a stres na pracovisku. Toto je čiastočne možné pripísať úzkemu prepojeniu medzi čuchom a limbickou časťou mozgu, ktorá riadi spracovanie emócií, na rozdiel od kortexových spojení pre naše ďalšie zmyslové schopnosti.
Pôsobenie arómy ovplyvňuje pracovnú výkonnosť i stres
Bežnou praxou súčasnosti je aromatizovanie priestorov bez akýchkoľvek poznatkov o správnom výbere, nastavení a kombinácii alebo zosúladení aróm s kvalitou vzduchu. V dôsledku toho pri takejto aromatizácii trpia najviac zamestnanci, ktorí sú jej vystavení počas celej pracovnej zmeny. Je to práve vhodne zvolená a nastavená aróma, ktorá dokáže ovplyvňovať aj pracovné výkony zamestnancov. Na jednej strane existujú zložky aromatizačných zlúčenín, ktoré povzbudzujú pozornosť človeka, a teda zvyšujú aj jeho výkonnosť. Na druhej strane vonné látky dokážu znižovať stresovosť a upokojovať ľudí najmä pri povolaniach a oblastiach, ktoré sú už tradične spájané s vyššou frustráciou, ako je napríklad čakanie u zubára alebo čakanie v rade pri pokladniach. Upokojenie je v tomto prípade neoceniteľnou funkciou aromatizácie, pretože ľudia si asociujú dané prostredie s pozitívnymi emóciami a nevytvára to u nich averzné postoje.
Ako vybrať vhodnú arómu?
Príjemná atmosféra či už v predajni alebo na pracovisku, resp. verejnom priestore vplyvom vhodne zvolenej arómy môže zásadným spôsobom ovplyvniť celkové vnímanie ľudí, čo sa v konečnom dôsledku prejaví aj na ekonomických výsledkoch. Otázkou je ako správne vybrať vhodnú arómu, keďže jej vplyv je hlavne nevedomý? Jednu z možností predstavujú biometrické a neurozobrazovacie nástroje, ktoré poskytujú detailný pohľad na reálne emócie človeka vplyvom jednotlivých aróm. Tak je možné vybrať arómu, ktorá pozitívne prispeje k zlepšeniu vnímania prostredia nielen zákazníkov, ale aj zamestnancov. Na výskum preferencií v oblasti aromatizácie je potrebné aj špeciálne vybavenie, ktorým je možné testovať rôzne vonné zlúčeniny v laboratórnych, ale aj reálnych podmienkach. Takýmto vybavením disponuje napríklad spoločnosť SAMO Europe, ktorá sa zaoberá získavaním klasickej aj nevedomej spätnej väzby.