logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • TAPjobs
    • Voľné pozície
    • Naša ponuka
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Podľa Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) je novela zákona o potravinách prínosom. Dnes...
  • Prieskumy ukazujú, že za zvýšením tržieb nestojí len široká ponuka tovaru, nízke ceny a akciový...
  • Doručovateľská spoločnosť Packeta spúšťa novú formu doručovania zásielok. K výdajným miestam,...
  • Slovenský maloobchod odštartoval rok 2022 medziročným nárastom tržieb o 16 %. Dôvodom je, že...

Jakub Berčík: Je cieľom aromatizácie priestorov iba zvýšenie predaja?

25. apríla 2019
Blog 0
2072
Jakub Berčík: Je cieľom aromatizácie priestorov iba zvýšenie predaja?

Ľudia čelia každý deň nespočetnému množstvu stimulov, čo je dané charakterom doby v ktorej žijeme – doby informácií a rýchleho technologického vývoja, ktoré ovplyvňujú každé odvetvie, a tým samozrejme aj človeka. Ten je vystavený stále väčšiemu množstvu podnetov, rozhodnutí, ale aj stresu, ktoré jeho rozhodnutia ovplyvňujú či už vedome, alebo nevedome.

Prostredie, v ktorom človek pracuje alebo kde sa zdržiava má zásadný vplyv aj na výkonnosť, koncentráciu a v neposlednom rade aj na celkové vnímanie okolia. Medzi nové možnosti ako zaujať patrí využitie čuchu, ktoré je priamo spojené s vôňami.

Emócie asociované vôňami

Okrem pozitívnych účinkov na celkové vnímanie prostredia majú arómy zásadný vplyv aj na pamäť. Ľudia si dokážu zapamätať 35 % z toho, čo zavoňajú a ľudský nos je schopný rozlíšiť takmer 10 000 rôznych pachov, pričom čuch je jedným z najcitlivejších a najemocionálnejších zmyslov. Tento zmysel má veľkú schopnosť spájať určité vône so špecifickými situáciami. Štúdie týkajúce sa neuromarketingu tvrdia, že 75 % emócií je asociovaných s vôňami, a teda aj ich vplyvom na emočný stav ľudí, ktorý dokáže ovplyvniť nielen ich nákupné či spotrebné správanie, ale aj celkovú výkonnosť a stres na pracovisku. Toto je čiastočne možné pripísať úzkemu prepojeniu medzi čuchom a limbickou časťou mozgu, ktorá riadi spracovanie emócií, na rozdiel od kortexových spojení pre naše ďalšie zmyslové schopnosti.

Pôsobenie arómy ovplyvňuje pracovnú výkonnosť i stres

Bežnou praxou súčasnosti je aromatizovanie priestorov bez akýchkoľvek poznatkov o správnom výbere, nastavení a kombinácii alebo zosúladení aróm s kvalitou vzduchu. V dôsledku toho pri takejto aromatizácii trpia najviac zamestnanci, ktorí sú jej vystavení počas celej pracovnej zmeny. Je to práve vhodne zvolená a nastavená aróma, ktorá dokáže ovplyvňovať aj pracovné výkony zamestnancov. Na jednej strane existujú zložky aromatizačných zlúčenín, ktoré povzbudzujú pozornosť človeka, a teda zvyšujú aj jeho výkonnosť. Na druhej strane vonné látky dokážu znižovať stresovosť a upokojovať ľudí najmä pri povolaniach a oblastiach, ktoré sú už tradične spájané s vyššou frustráciou, ako je napríklad čakanie u zubára alebo čakanie v rade pri pokladniach. Upokojenie je v tomto prípade neoceniteľnou funkciou aromatizácie, pretože ľudia si asociujú dané prostredie s pozitívnymi emóciami a nevytvára to u nich averzné postoje.

Ako vybrať vhodnú arómu?

Príjemná atmosféra či už v predajni alebo na pracovisku, resp. verejnom priestore vplyvom vhodne zvolenej arómy môže zásadným spôsobom ovplyvniť celkové vnímanie ľudí, čo sa v konečnom dôsledku prejaví aj na ekonomických výsledkoch. Otázkou je ako správne vybrať vhodnú arómu, keďže jej vplyv je hlavne nevedomý? Jednu z možností predstavujú biometrické a neurozobrazovacie nástroje, ktoré poskytujú detailný pohľad na reálne emócie človeka vplyvom jednotlivých aróm. Tak je možné vybrať arómu, ktorá pozitívne prispeje k zlepšeniu vnímania prostredia nielen zákazníkov, ale aj zamestnancov. Na výskum preferencií v oblasti aromatizácie je potrebné aj špeciálne vybavenie, ktorým je možné testovať rôzne vonné zlúčeniny v laboratórnych, ale aj reálnych podmienkach. Takýmto vybavením disponuje napríklad spoločnosť SAMO Europe, ktorá sa zaoberá získavaním klasickej aj nevedomej spätnej väzby.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

U&Sluno

Perfetti

TAPjobs

TAPjobs

pripravujeme

Archív pracovných pozícií

Komerčná prezentácia

Kaufland.sk

Nové online trhoviská Kaufland.sk a Kaufland.cz: Predaj produktov vo viac ako 5 000 kategóriách

V súčasnosti prevádzkuje spoločnosť Kaufland úspešné online trhovisko Kaufland.de a túto službu čoskoro otvorí aj na Slovensku a v Česku. Úspešný koncept nemeckého online trhoviska Kaufland.de sa od roku 2023 predstaví aj v ďalších krajinách. Predajcovia tak pomocou týchto platforiem môžu ponúkať svoj tovar v troch rôznych krajinách súčasne – a to len s jednou […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

31. 5. – 1. 6. 2022, PLMA´s World of Private Label, Amsterdam

2. 6. 2022, Kongres Samoška, Praha

26. – 29. 7. 2022, Veľtrhy Biofach a Vivaness, Norimberg

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka, Praha

Profily

Wolt Market

Jana Trnovská, riaditeľka Wolt Market pre Česko a Slovensko: Záujem o online potraviny predbehol naše odhady

11. mája 2022

Matej Varga, head of retail franchise, Metro Cash & Carry SR: Počas pandémie sme otvorili najviac obchodov

16. februára 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera