
Európania zaplatili v minulom roku za potraviny a drogistický tovar o 3,1 % viac ako v roku 2017. Nárast tržieb je vo veľkej miere ťahaný predovšetkým zvýšením cenovej hladiny o 2,6 %, objemovo sa totiž rast pretavil len do mierneho medziročného rastu o pol percenta.
Dáta vyplývajú z najnovšieho reportu kontinuálnej štúdie Nielsen Growth Reporter, ktorá porovnáva dynamiku európskeho maloobchodného trhu FMCG. Viac indikátorov naznačuje spomaľovanie ekonomík vo väčších európskych krajinách, a to predovšetkým v poslednom štvrťroku minulého roka, kedy sa spotreba na celoeurópskej úrovni ocitla v negatívnych číslach.
Rast v diskontných predajniach sa dostal na úroveň rastu v hypermarketoch
Predaný objem rýchloobrátkového tovaru v porovnaní s rovnakým obdobím posledných troch mesiacov v roku 2017 klesol o 0,5 %, čo je najvýraznejší pokles od začiatku roka 2017. „Celkové výdaje v Európe boli ovplyvnené spomalením veľkých ekonomík, akými sú Nemecko a Taliansko, spolu s nižšou spotrebou v Spojenom Kráľovstve,“ vysvetľuje európsky kontext dynamiky maloobchodného trhu s rýchloobrátkovým tovarom Karel Týra, generálny riaditeľ spoločnosti Nielsen Česko a Slovensko.
„Aj keď sme v treťom kvartáli minulého roka zaznamenali pozitívny trend v európskom raste, koncom roka sa spomalil. Podľa údajov z európskych krajín sa rast v diskontných predajniach západnej Európy spomalil na plus 2 dve percentá a je na rovnakej úrovni ako rast supermarketov alebo hypermarketov. Predaj FCMG je ovplyvnený miernejšími promočnými predajmi v diskontoch a tiež spomalením predaja convenience predajní, ktoré sú považované za hlavné ťahúne rastu rýchloobkrátkového tovaru,“ uzatvára svoj pohľad na vývoj v Európe Karel Týra.
Najvýraznejší pokles spotreby zaznamenalo Slovensko a Česko
Významný rast tržieb v európskom kontexte zaznamenali v roku 2018 v porovnaní s predchádzajúcim rokom Maďarsko (+7,2 %), Poľsko (+4,8 %), Fínsko (+3,7 %) a Švédsko (+3 %). Na opačnej strane škály je Švajčiarsko s najnižším nominálnym rastom (0,6 %). Spomedzi top päť západoeurópskych trhov dosiahlo Španielsko najvyšší nominálny rast, a to +2,9 %, nasleduje Spojené kráľovstvo (+2,1 %) a Taliansko (+1,7 %). Naopak Francúzsko zaznamenalo najmenší nárast, a to len +1,5 %. Vo všetkých významných ekonomikách Európy bol hlavným ťahúňom v roku 2018 rast cenovej hladiny a ani jedna z týchto krajín nezaznamenala rast spotreby nad 1 %. V Nemecku a Francúzsku spotreba dokonca mierne klesla (-0,2 %) oproti roku 2017. Najvýraznejší nárast spotreby zaznamenali v priebehu minulého roka susedné Maďarsko s +2,9 % a Poľsko (+2,6%), kde spotreba rástla aj napriek výraznému posunu cenovej hladiny nahor. V prípade Maďarska išlo dokonca o najrýchlejší rast cenovej hladiny, a to o 4,3 % v rámci porovnávaných európskych trhov.
„Slovensko sa zo všetkých krajín Vyšehradskej štvorky umiestnilo na najnižšej priečke v nominálnom raste. Za rastom tržieb je výlučne navýšenie cenovej hladiny rýchloobrátkového tovaru o necelé tri percentá, kým objem predaného tovaru poklesol,“ tvrdí Karel Týra. Znamená to, že slovenskí spotrebitelia nakúpili až o 1,5 % menej ako v roku 2017, avšak vzhľadom na vyššie ceny minuli zo svojich peňaženiek o 1,1 % viac. „Spolu so susednou Českou republikou dosiahlo Slovensko najvýraznejší pokles spotreby z európskych krajín,“ upresňuje pozadie vývoja na Slovensku Karel Týra.