logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Nová predajňa v Záhorskej Bystrici pri Bratislave je spomedzi prevádzok Kauflandu jediná svojho...
  • Škandinávsky nábytkársky reťazec IKEA na slovenskom trhu znižuje ceny sortimentu naprieč...
  • Pre veľký záujem zákazníkov o slovenskú divinu reťazec Tesco rozširuje jej ponuku po troch...
  • Štvrtý ročník tejto unikátnej konferencie sa uskutoční 17. októbra v Hoteli Bratislava****....

Paragrafmi proti obchodníkom

23. apríla 2019
Publicistika 0
2808
Paragrafmi proti obchodníkom

Reťazce vykosťujú výrobcov, zneužívajú svoje dominantné postavenie a môžu za zlý stav slovenského agropotravinárstva. To je obraz, aký o obchodníkoch šíri ministerstvo pôdohospodárstva. Viaceré prijaté sa preto snažia o ich väčšiu reguláciu a zavádzajú prísnejšie pokuty pod prísľubom, že práve to naštartuje slovenskú výrobu potravín a dostane ich na pulty predajní. Po špeciálnom odvode nasleduje nová definícia neprimeraných podmienok a zákon o cenách.

V krátkom čase sa v parlamente objavilo viacero zákonov, ktoré zásadným spôsobom menia pravidlá predaja potravín. Jedným z nich je aj zákon o neprimeraných podmienkach, ktorý nadobúda účinnosť od mája. Ide už o piatu verziu tohto zákona. Ministerstvo pôdohospodárstva k nej vraj pristúpilo preto, lebo pôvodný zákon bol zastaraný a nevedel riešiť množstvo „kreatívnych“ nápadov, ktoré v obchode vznikajú. Napríklad zakazoval spoplatnenie spotrebiteľského prieskumu, ale ak ho obchodník pomenoval ako počítačové spracovanie údajov, to už pokutovať nemohol. Aj preto sa v novej verzii okrem viac ako 40 neprimeraných podmienok ocitla takzvaná generálna klauzula, ktorá to má riešiť. „Zneužívanie silnejšej pozície v obchodnom vzťahu má negatívny vplyv na poľnohospodárstvo, potravinárstvo a ohrozuje aj potravinovú sebestačnosť Slovenska. Pocítiť to môžu aj spotrebitelia, pretože dosť často prichádza k diskriminácii domácich dodávateľov,“ vysvetľuje hovorca agrorezortu Michal Feik.

Obchodníci majú s novým znením zákona zásadný problém. „Generálna klauzula je neslušná. Najväčšími problémami sú posunuté lehoty splatnosti, anonymné oznámenia a hlavne okamžitá splatnosť pokuty,“ hovorí prezident Zväzu obchodu SR Martin Katriak. Po novom bude potrebné najskôr pokutu zaplatiť a až potom sa nespokojný obchodník môže obrátiť na súd. Proces pritom môže trvať roky. Martin Katriak si myslí, že sa tým porušuje právo na spravodlivý proces. „Zrušenie odkladu splatnosti pokút v podstate ruší prezumpciu neviny, čo znižuje právnu istotu,“ súhlasí predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu Martin Krajčovič. Za nekorektné považuje i to, že obchod bude jediným odvetvím na Slovensku, ktoré bude nútené zo zákona platiť aj bez dodania faktúry.

Zákon tiež skracuje splatnosť faktúr zo 45 na 30 dní od dodania a pri vybraných potravinách, najmä pekárenských, mliečnych či čerstvých mäsových výrobkoch, dokonca na 15 dní. Ak k úhrade dôjde do 15 dní od uplynutia lehoty splatnosti, obchodník môže dostať pokutu vo výške do 10 % kúpnej ceny. Ak k zaplateniu dôjde neskôr, hrozí mu pokuta do 20 % kúpnej ceny. Novinkou bude pre odberateľov a dodávateľov za účasti ministerstva možnosť riešiť problémy, ktoré v obchodných vzťahoch vznikajú. Mechanizmus mediácie by podľa agrorezortu mal byť využívaný najmä na prekonávanie tzv. potravinových kríz. Po novom bude akciová cena platiť len na tovar predaný v akcii a sprísnia sa aj pokuty. Podľa závažnosti sa rozlišujú tri skupiny neprimeraných podmienok. Pri menej závažných neprimeraných podmienkach môže ministerstvo pôdohospodárstva uložiť pokutu do výšky 100 tisíc eur, pri závažných do 300 tisíc eur a pri najzávažnejších do 500 tisíc eur.

Zásah do letákov nechce nikto

Do zákona sa dostali aj nové pravidlá pre reklamné materiály, ktoré musia obsahovať aspoň polovicu slovenských potravín. Práve táto povinnosť bola jedným z dôvodov, pre ktoré prezident Andrej Kiska vrátil zákon späť do parlamentu, no jeho pripomienka nebola akceptovaná. Argumentoval ustálenou európskou judikatúrou, z ktorej vyplýva, že takéto opatrenie je v rozpore s pravidlami voľného pohybu tovaru na spoločnom trhu Európskej únie.

„Je absurdné, aby štát diktoval, čo má byť v letákoch, a ešte absurdnejšie, že pokuta sa môže vyšplhať až na 5 miliónov eur. Keď to porovnáme s prípadmi pochybenia zdravotníckych zariadení, kde bola za smrť pacienta z dôvodu zanedbania starostlivosti uložená pokuta len pár tisíc eur, je alarmujúce, ako sa tvoria zákony na Slovensku,“ tvrdí Martin Krajčovič. Výkonný riaditeľ Slovenského združenia pre značkové výrobky Ľubomír Tuchscher zas upozorňuje, že táto povinnosť znemožňuje výrobcom produktov, ktoré nie sú označené ako slovenské, propagovať ich zaužívanými komunikačnými kanálmi. „Ak má zahraničný výrobca na Slovensku značkové predajne so svojimi výrobkami a chce ich propagovať, bude to pre neho nemožné,“ konštatuje.

Aký vplyv bude mať toto opatrenie, nevedia odhadnúť ani slovenskí výrobcovia. „Dajú sa nájsť argumenty, podľa ktorých to zvýši ponuku a predaj domácich potravín, ale zároveň aj také, ktoré poškodia potravinárov tým, že napokon budú svoje výrobky predávať len v akciách za neudržateľne nízke ceny,“ tvrdí predseda Únie potravinárov Slovenska Stanislav Voskár. Zákon o neprimeraných podmienkach je podľa neho potrebný na to, aby upravil niektoré nedostatky predchádzajúceho zákona v oblasti splatnosti faktúr. Víta anonymné podania či efektívnejšiu kontrolu dodržiavania pravidiel.

S tým, že štát by mal vzťahy medzi obchodníkmi a dodávateľmi nejako regulovať, súhlasí aj sieť Farmfoods. Vznikla preto, aby nebola odkázaná na predaj výrobkov do veľkých reťazcov za nízke ceny. Aktuálne funguje ako združenie desiatich subjektov, z ktorých si každý určuje ceny výrobkov sám, ale vie, že nejakú maržu musí nechať pre obchodníka. „S podielom slovenských výrobkov treba niečo robiť, a ak si nevie poradiť trh, musí zasiahnuť štát. Je však zlé zaťažovať predajcov i výrobcov niečím, čo je nad rámec legislatívy vyspelejších štátov. To je jeden z dôvodov, prečo naši producenti nie sú konkurencieschopní,“ myslí si konateľ Farmfoods Róbert Németh. Zároveň dodáva, že nie všetky slovenské výrobky sú kvalitné. Aj medzi nimi treba rozlišovať a pozerať sa na to, čo obsahujú.

Smernicu o nekalých obchodných praktikách začiatkom marca schválil v prvom čítaní aj Európsky parlament. Dokument obsahuje 16 plne alebo čiastočne zakázaných obchodných praktík. Definitívny podpis sa očakáva v apríli. Po zverejnení vo vestníku budú mať členské štáty dva roky na zavedenie pravidiel na národnej úrovni, implementované by mali byť do 30 mesiacov od vstupu smernice do platnosti. Agrorezort tvrdí, že európsku legislatívu už pretavil do nového zákona o neprimeraných podmienkach.

Súboj o ceny

Štát si od nového zákona o neprimeraných podmienkach sľubuje viac slovenských potravín na pultoch predajní. Aby dokázal regulovať ich ceny, na stole sa ocitla novela zákona o cenách. Tú predložili poslanci za Most-Híd a podobne ako pri zákone o osobitnom odvode sa tak vyhli širšej odbornej debate.

Kým doteraz platný zákon o cenách sa vzťahoval na všetky sektory hospodárstva, nezasahoval do cenotvorby a cenovú reguláciu pripúšťal len vo výnimočných situáciách, jeho novela prináša špeciálnu reguláciu len pre sektor potravinárstva. Predkladatelia nového znenia odôvodňujú, že slovenskí výrobcovia ťahajú voči veľkým reťazcom za kratší koniec a musia dodávať za ceny na hranici nákladov. „Základný problém spočíva v tom, že cieľom tejto regulácie je selektívne chrániť vybranú skupinu podnikateľov, ktorí tak umelo dosiahnu lepšie cenové postavenie voči konkurenčným, efektívnejším dodávateľom potravín. Takéto nesystémové regulačné opatrenie vysoko pravdepodobne negatívne zasiahne samotného spotrebiteľa,“ uvádza právnik advokátskej kancelárie TaylorWessing Peter Demčák.

Novela pôvodne definovala aj pojem primeraná obchodná prirážka. Tou sa rozumela prirážka, ktorá nepresiahne dvojnásobok prirážky rovnakého alebo z hľadiska využitia porovnateľného alebo vzájomne zastupiteľného tovaru ponúkaného v rovnakom čase. Táto definícia však zožala kritiku, pretože by mohla spôsobiť zvyšovanie cien. Okrem toho určiť, čo je porovnateľný alebo vzájomne zastupiteľný tovar, nie je vôbec jednoduché a predchádza tomu zložitá ekonomická analýza. Nejasná formulácia mohla viesť k tomu, že by bola varová čokoláda porovnávaná s belgickými pralinkami. Pri schvaľovaní zákona však pozmeňovací návrh právnu úpravu primeranej obchodnej prirážky zo zákona vypustil. Konečné znenie zákona nahrádza pojem primeraný zisk pojmom primeraná zisková prirážka, ktorá pozostáva z nejasných kritérií. V praxi to bude podľa právnika ťažko kontrolovateľné.

Legislatíva tiež pracuje s termínom výhodnejšie hospodárske postavenie účastníka vzťahu. Je však ťažko predstaviteľné, ako sa určí. „Zmluvné strany sú vo vertikálnom vzťahu, každý z týchto subjektov môže mať odlišné postavenie na svojom trhu, a preto nie je možné ich jednoducho porovnať len na základe trhového podielu, keďže si vzájomne nekonkurujú,“ upozorňuje Peter Demčák. Môže teda nastať situácia, že každý z nich bude na svojom trhu veľmi silným a významným hráčom. Vo vzájomnom obchodnom vzťahu však nebude možné stanoviť, kto z nich nie je vystavený „podstatnej cenovej súťaži“. To by sa dalo určiť len pri porovnávaní ich postavenia na horizontálnej úrovni. „Opäť je to len ťažko vykonateľná a ťažko odkontrolovateľná legislatívna definícia,“ dodáva. Zákon síce hovorí, že výhodnejšie hospodárske postavenie bude posudzovať príslušný cenový orgán, ale až spätne, teda pri hodnotení konkrétnych dodávateľsko-odberateľských zmlúv. Podnikatelia tak budú musieť pri každom uzatváraní zmlúv posudzovať, či spĺňajú definíciu výhodnejšieho hospodárskeho postavenia, sami podľa vlastnej metodiky. Cenový orgán však pri neskoršej kontrole môže toto ich vlastné posúdenie ignorovať.

Novela zároveň definuje, že kupujúci nemôže dohodnúť neprimeranú cenu, ktorou je cena pod ekonomicky oprávnenými nákladmi. To sa netýka nákupu potravinárskych výrobkov pri výpredaji skladových zásob, z dôvodu blížiaceho sa dátumu spotreby alebo dátumu minimálnej trvanlivosti, či pri rušení prevádzky. Zákon nadobúda účinnosť v máji.

V rámci Európskej únie obsadilo Slovensko vo vlaňajšom raste cien potravín druhé miesto. Priemer dvadsať osmičky dosiahol 1,9 %, na Slovensku to bolo 4,2 %. Kým agrorezort z toho obviňuje obchodníkov, tí hovoria o konci deflácie, vyšších nákladoch na prácu i energie. Ceny v tomto roku môžu ďalej formovať rekreačné poukazy, príplatky za prácu, zákony o neprimeraných podmienkach a o cenách, ale napokon aj ďalší plán SNS. Tá chce najnovšie presadiť zníženie DPH na všetky potraviny na 10 %.

Tatiana Kapitánová, tatiana.kapitanova@atoz.sk

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Samoška

Komerčná prezentácia

Orbico

Distribútor pre 21. storočie – komplexná starostlivosť o značku

Orbico CZ&SK je distribútor, ktorý sa dokáže prispôsobiť modernej dobe a nielen to, dokáže predpovedať vývoj trendov a prispôsobiť sa neočakávaným zmenám a nepredvídateľným situáciám. Prepája značky so spotrebiteľmi, ponúka holistický prístup zameraný na konkrétne cieľové skupiny, pokrýva všetky kanály a využíva moderné systémy. Okrem klasickej B2B distribúcie pracuje aj s B2C platformami, takže dokáže […]
Playmobil

Bláznivý Donut Truck s funkciou ukladania a triedenia povzbudzuje malé deti k väčšej aktivite

Pre deti vo veku 1 – 4 rokov: PLAYMOBIL 1.2.3: 71325 Bláznivý Donut Truck s funkciou ukladania a triedenia  Poslaním PLAYMOBIL 1.2.3 je cielene povzbudzovať batoľatá k hre a inšpirovať deti i rodičov. Vďaka jedinečnému konceptu učebných úrovní, ktorý nie je založený len na veku, ale na vývojovom stupni dieťaťa, je možné učiť sa a […]
INOFEST

Festival inovácií INOFEST mieri do Prešova

INOFEST je festival inovácií, ktorý už štvrtý rok organizuje so svojimi členmi a partnermi združenie INOVATO.  V roku 2023 prichádza podujatie prvýkrát na východné Slovensko, čím chce poskytnúť príležitosť členom a partnerom prezentovať svoje firmy, hľadať biznisové príležitosti, ako aj prispieť k rozvoju inovačného ekosystému. Festival je miestom, kde sa stretávajú experti z firiem, zástupcovia štátnej […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

21. 9. 2023, kongres Pharma Profit, Olomouc

17. 10. 2023, Plant-Powered Perspectives, Bratislava

19. – 20. 10. 2023, kongres Obalko, Praha

23. 11. 2023, POPAI Day, Praha

Profily

Sme úplne obyčajné potraviny. S prívlastkom BIO

16. augusta 2023

Albena Georgievová, prevádzková riaditeľka, Billa Slovensko: Každá privátna značka má svoju misiu

15. augusta 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera