
Veľkonočné sviatky sú už tradične obdobím najintenzívnejších nákupov potravín od začiatku roka. Po predvianočnom období predstavuje Veľká noc najsilnejšie tržby v roku. Slováci sa držia tradícií, pričom mnohé zvyky preberajú aj zo zahraničia. V rámci spotrebiteľských preferencií však stále vyhráva nákup potravín potrebných k príprave klasických slovenských jedál.
Podobne ako na Vianoce, aj veľkonočný nákup preferujeme realizovať v najväčších formátoch predajní, ktorých dôležitosť je najvyššia práve počas týchto dvoch najvýznamnejších sviatkov.
Najviac potravín kupujeme tesne pred sviatkami
Na Veľkú noc sa pri nákupe potravín zvyčajne nepripravujeme s veľkou časovou rezervou. Podľa maloobchodného auditu spoločnosti Nielsen sú tržby najvyššie práve v poslednom veľkonočnom týždni a zároveň sú približne o štvrtinu až tretinu vyššie od priemerného týždňa v roku. „Najväčší nápor očakávame počas Zeleného štvrtka a Bielej soboty. Obchody v našej sieti nepretržite zásobujeme, aby sa počas Veľkej Noci vyhli výpadku tovaru. Spotrebiteľov pozývam do predajní aj skôr,“ tvrdí Branislav Lellák, vrchný riaditeľ obchodnej sekcie slovenského reťazca Coop Jednota.
Jedným z faktorov ovplyvňujúcich tržby je aj obdobie osláv Veľkej noci, čo predstavuje zvyčajne teplejšie a priaznivejšie počasie. Potvrdzujú to napríklad i údaje vyplývajúce z porovnania tržieb všetkých potravinových kategórií za vybrané reťazce realizované počas veľkonočných sviatkov v roku 2017. V tomto roku boli tržby počas veľkonočného týždňa vyššie o viac ako tretinu, naopak minulý rok sme sviatky oslavovali už koncom marca a tržby presiahli priemerný týždeň len o 22 %.
Nákupný zoznam sa na Veľkú noc mení
Okrem výšky tržieb sa mení aj zloženie nákupných košíkov. Podľa auditu spoločnosti Nielsen vo väčšej miere nakupujeme typicky sezónne potraviny, naopak pre iné kategórie je Veľká noc tým slabším obdobím. Výrazne narastá obrat v segmente mäsa a mäsových výrobkov, čokoládových cukroviniek a vybraných alkoholických nápojov. „Naši zákazníci vyhľadávajú predovšetkým šunky, údené mäso, suché salámy a klobásy od viacerých lokálnych dodávateľov. Nesmiernemu záujmu sa tešia slovenské zemiaky, ktoré sú pre svoju menšiu veľkosť vhodné do tradičného zemiakového šalátu. Na odbyt ide aj ďalšia zelenina, hlavne listová, taktiež mrkva, lahôdková cibuľka, chren a paradajky. Veľkú predajnosť zaznamenávame pri tovare na pečenie – múka, vajíčka, maslo, med, kvasnice a rôzne cukrové posypy,“ približuje nákupné správanie zákazníkov Branislav Lellák.
V košíkoch pribúdajú aj výrobky hodnotovo menších kategórií, ktorých obrat výrazne narastá práve pred sviatkami. Predovšetkým ide o prísady používané pri veľkonočnom pečení a varení, a to kokos, med, orechy, mak, potravinárske farbivo, želatíny, instantná šľahačka, vanilkový cukor, pudingy, polevy či kandizované ovocie. Predaj sušeného čerstvého droždia podľa spoločnosti Coop Jednota stúpol počas vlaňajších veľkonočných sviatkov až o 18 %. V posledných rokoch stúpol i predaj hotových cukrárskych výrobkov. Podľa štatistík spoločnosti Coop Jednota patria medzi najobľúbenejšie cukrárke výrobky najmä veterníky, špice, punčové rezy a laskonky. Počas sviatkov zvyknú predajne zároveň rozširovať i sortiment trvanlivých koláčov.
Ktoré potraviny sú nevyhnutnosťou?
Domáce prípravy jedla sa vo veľkej miere odrážajú aj v nákupnom košíku spotrebiteľov. Veľkým favoritom sú napríklad majonézy, ktoré Slováci s obľubou používajú do šalátov, a ktorých tržby počas veľkonočného týždňa dosiahli minulý rok o 300 % vyššiu hodnotu v porovnaní s priemernými týždennými tržbami v roku. Ďalším hitom z hľadiska zmeny obratu počas sviatkov sú práve čokoládové sladkosti vrátane cukroviniek podobného druhu, ktoré dosiahli o 140 % vyšší obrat. Už tradične sa najviac míňajú vajíčka s prekvapením, likérové vajíčka a čokoládoví zajačikovia. Čoraz obľúbenejšia je špeciálna, ručne vyrábaná čokoláda.
Medzi ďalšie často predávané potraviny v tomto období patria práve doplnky na pečenie, ktorým sa navýšila tržba o viac ako 200 %. Mrazené mäso a mäsové produkty mali obrat vyšší o viac ako 110 %. Podobne sa darí aj konzervovanej zelenine v náleve a čerstvej smotane (85 %), za vajíčka sa minulo o 80 % viac ako bol priemerný týždenný obrat. Slováci si počas osláv Veľkej noci doprajú i ryby a morské plody vrátane mrazených polotovarov tejto kategórie potravín. Potvrdzujú to aj dáta z obchodov s potravinami, kde tržby za tieto výrobky predstavovali nárast až o 90 %.
Darí sa najmä alkoholickým nápojom
Z nealkoholických nápojov sa najviac darilo sýteným ochuteným limonádam, ktorých nárast predstavoval až 40 % a džúsom s nárastom o 25 %. S Veľkou nocou sa však už tradične spája najmä väčšia spotreba alkoholických nápojov. Najvýraznejšie narástli tržby likérom, darí sa však aj regionálnym destilátom, ktoré navýšili obrat o takmer 70 % oproti priemernému týždňu. Tržby vodky rástli o viac ako polovicu, slivovica o viac ako 40 %. Potvrdzujú to aj štatistiky nákupného správania zákazníkov Coop Jednoty. Počas vlaňajších sviatkov stúpol predaj vodky, borovičky, hruškovice, zvýšený záujem prejavili spotrebitelia o bylinné destiláty, whisky a vaječný likér.
Ku kategóriám, pre ktoré je Veľká noc z hľadiska tržieb podpriemerná, v porovnaní so zvyškom roka, sa radia zmrzliny, radlery, cidre, káva, oblátky, energetické nápoje, sekty a šumivé vína, cestoviny, raňajkové cereálie, žuvačky, ryža, jogurtové nápoje či paštéty.
Ako vyzerá veľkonočný nákupný košík Slovákov?
Na výdavkoch počas sviatkov sa okrem nákupu potravín podieľa i výzdoba, na ktorú zvykneme minúť v priemere približne 29 eur, nákup čistiacich prostriedkov v sume 40 eur a výdavky na dopravu predstavujú od 20 do 100 eur. „Dostupné štatistiky hovoria, že 73 percent Slovákov minie na veľkonočné sviatky 50 až 100 eur a 27 percent až nad 200 eur,“ zhodnotila odborníčka na financie spoločnosti Partners Group SK Monika Dudášová. Zároveň upozorňuje na fakt, že Slováci zvyknú zo zásob zakúpených na Veľkú noc vyhodiť až jednu tretinu jedla.
Výdavky na veľkonočné koláče
(nákup na pečenie veľkonočného barančeka a 3 druhov koláčov):
- múka (3 kg) – 1,77 €
- cukor (1 kg) – 0,89 €
- vajíčka (20 ks) – podstielkový chov – 3,50 €
- maslo (0,5 kg) – 5,58 €
- margarín (0,5 kg) – 1,76 €
- kypriaci prášok (3 ks) – 0,24 €
- vanilkový cukor (3 ks) – 0,99 €
- džemy (1 ks) – 2,49 €
- čokoláda (300 g) – 1,12 €
- orechy (0,5 kg) – 5 €
- ozdoby (1 druh) – 1,49 €
- papier na pečenie (1 balenie) – 1,19€
Spolu: 26,02 €
*zdroj: MyWorld Slovakia
Výdavky na potraviny veľkonočného stola
(zemiakový šalát, studené misy, jednohubky):
- zemiaky (2 kg) – 1,59 €
- majonéza (650 ml) – 2,99 €
- sterilizovaná zelenina na zemiakový šalát (660 g) – 2,58 €
- vajíčka – šalát a misa vajíčka (20 ks) – podstielkový chov – 3,50 €
- údené mäso (1 kg) – 9,72 €
- klobásy (1 kg) – 5,90 €
- šunka a saláma na misu – 10 €
syry na misu – 5 €
- chlieb (1 kg) – 0,89 €
- rožky (20ks) – 10 € maslo (125 g) – 1,60 €
- horčica – 0,90 €
- chren – 0,80 €
- kyslé uhorky, čalamáda, papriky – 4 €
- zelenina a ovocie – 10 €
- nealko nápoje – 15 €
- alkoholické nápoje – 30 €
Spolu: 114,47 €
*Zdroj: MyWorld Slovakia