logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Skupina Kofola začala vo svojom výrobnom závode v Kláštore pod Znievom plniť minerálnu vodu...
  • Spoločnosť Packeta ako prvá na Slovensku umožňuje posielať si vzájomne zásielky aj pomocou...
  • Nový obchod Action sa bude nachádzať vo zvolenskom Obchodnom centre Klokan a zamestná približne...
  • Dlhodobé zlacnenie sa v maloobchodnom reťazci Kaufland týka vyše sto položiek. Sú medzi nimi...

Obdobie druhých najvyšších tržieb v roku je tu

18. apríla 2019
Správy 0
2005
Obdobie druhých najvyšších tržieb v roku je tu

Veľkonočné sviatky sú už tradične obdobím najintenzívnejších nákupov potravín od začiatku roka. Po predvianočnom období predstavuje Veľká noc najsilnejšie tržby v roku. Slováci sa držia tradícií, pričom mnohé zvyky preberajú aj zo zahraničia. V rámci spotrebiteľských preferencií však stále vyhráva nákup potravín potrebných k príprave klasických slovenských jedál.

Podobne ako na Vianoce, aj veľkonočný nákup preferujeme realizovať v najväčších formátoch predajní, ktorých dôležitosť je najvyššia práve počas týchto dvoch najvýznamnejších sviatkov.  

Najviac potravín kupujeme tesne pred sviatkami

Na Veľkú noc sa pri nákupe potravín zvyčajne nepripravujeme s veľkou časovou rezervou. Podľa maloobchodného auditu spoločnosti Nielsen sú tržby najvyššie práve v poslednom veľkonočnom týždni a zároveň sú približne o štvrtinu až tretinu vyššie od priemerného týždňa v roku. „Najväčší nápor očakávame počas Zeleného štvrtka a Bielej soboty. Obchody v našej sieti nepretržite zásobujeme, aby sa počas Veľkej Noci vyhli výpadku tovaru. Spotrebiteľov pozývam do predajní aj skôr,“ tvrdí Branislav Lellák, vrchný riaditeľ obchodnej sekcie slovenského reťazca Coop Jednota.

Jedným z faktorov ovplyvňujúcich tržby je aj obdobie osláv Veľkej noci, čo predstavuje zvyčajne teplejšie a priaznivejšie počasie. Potvrdzujú to napríklad i údaje vyplývajúce z porovnania tržieb všetkých potravinových kategórií za vybrané reťazce realizované počas veľkonočných sviatkov v roku 2017. V tomto roku boli tržby počas veľkonočného týždňa  vyššie o viac ako tretinu, naopak minulý rok sme sviatky oslavovali už koncom marca a tržby presiahli priemerný týždeň len o 22 %.

Nákupný  zoznam sa na Veľkú noc mení

Okrem výšky tržieb sa mení aj zloženie nákupných košíkov. Podľa auditu spoločnosti Nielsen vo väčšej miere nakupujeme typicky sezónne potraviny, naopak pre iné kategórie je Veľká noc tým slabším obdobím. Výrazne narastá obrat v segmente mäsa a mäsových výrobkov, čokoládových cukroviniek a vybraných alkoholických nápojov. „Naši zákazníci vyhľadávajú predovšetkým šunky, údené mäso, suché salámy a klobásy od viacerých lokálnych dodávateľov. Nesmiernemu záujmu sa tešia slovenské zemiaky, ktoré sú pre svoju menšiu veľkosť vhodné do tradičného zemiakového šalátu. Na odbyt ide aj ďalšia zelenina, hlavne listová, taktiež mrkva, lahôdková cibuľka, chren a paradajky. Veľkú predajnosť zaznamenávame pri tovare na pečenie – múka, vajíčka, maslo, med, kvasnice a rôzne cukrové posypy,“ približuje nákupné správanie zákazníkov Branislav Lellák.

V košíkoch pribúdajú aj výrobky hodnotovo menších kategórií, ktorých obrat výrazne narastá práve pred sviatkami. Predovšetkým ide o prísady používané pri veľkonočnom pečení a varení, a to kokos, med, orechy, mak, potravinárske farbivo, želatíny, instantná šľahačka, vanilkový cukor, pudingy, polevy či kandizované ovocie. Predaj sušeného čerstvého droždia podľa spoločnosti Coop Jednota stúpol počas vlaňajších veľkonočných sviatkov až o 18 %. V posledných rokoch stúpol i predaj hotových cukrárskych výrobkov. Podľa štatistík spoločnosti Coop Jednota patria medzi najobľúbenejšie cukrárke výrobky najmä veterníky, špice, punčové rezy a laskonky. Počas sviatkov zvyknú predajne zároveň rozširovať i sortiment trvanlivých koláčov.

Ktoré potraviny sú nevyhnutnosťou?

Domáce prípravy jedla sa vo veľkej miere odrážajú aj v nákupnom košíku spotrebiteľov. Veľkým favoritom sú napríklad majonézy, ktoré Slováci s obľubou používajú do šalátov, a ktorých tržby počas veľkonočného týždňa dosiahli minulý rok o 300 % vyššiu hodnotu v porovnaní s priemernými týždennými tržbami v roku. Ďalším hitom z hľadiska zmeny obratu počas sviatkov sú práve čokoládové sladkosti vrátane cukroviniek podobného druhu, ktoré dosiahli o 140 % vyšší obrat. Už tradične sa najviac míňajú vajíčka s prekvapením, likérové vajíčka a čokoládoví zajačikovia. Čoraz obľúbenejšia je špeciálna, ručne vyrábaná čokoláda.

Medzi ďalšie často predávané potraviny v tomto období patria práve doplnky na pečenie, ktorým sa navýšila tržba o viac ako 200 %. Mrazené mäso a mäsové produkty mali obrat vyšší o viac ako 110 %. Podobne sa darí aj konzervovanej zelenine v náleve a čerstvej smotane (85 %), za vajíčka sa minulo o 80 % viac ako bol priemerný týždenný obrat. Slováci si počas osláv Veľkej noci doprajú i ryby a morské plody vrátane mrazených polotovarov tejto kategórie potravín. Potvrdzujú to aj dáta z obchodov s potravinami, kde tržby za tieto výrobky predstavovali nárast až o 90 %.

Darí sa najmä alkoholickým nápojom

Z nealkoholických nápojov sa najviac darilo sýteným ochuteným limonádam, ktorých nárast predstavoval až 40 % a džúsom s nárastom o 25 %. S Veľkou nocou sa však už tradične spája najmä väčšia spotreba alkoholických nápojov. Najvýraznejšie narástli tržby likérom, darí sa však aj regionálnym destilátom, ktoré navýšili obrat o takmer 70 % oproti priemernému týždňu. Tržby vodky rástli o viac ako polovicu, slivovica o viac ako 40 %. Potvrdzujú to aj štatistiky nákupného správania zákazníkov Coop Jednoty. Počas vlaňajších sviatkov stúpol predaj vodky, borovičky, hruškovice, zvýšený záujem prejavili spotrebitelia o bylinné destiláty, whisky a vaječný likér.

Ku kategóriám, pre ktoré je Veľká noc z hľadiska tržieb podpriemerná, v porovnaní so zvyškom roka, sa radia zmrzliny, radlery, cidre, káva, oblátky, energetické nápoje, sekty a šumivé vína, cestoviny, raňajkové cereálie, žuvačky, ryža, jogurtové nápoje či paštéty.

Ako vyzerá veľkonočný nákupný košík Slovákov? 

Na výdavkoch počas sviatkov sa okrem nákupu potravín podieľa i výzdoba, na ktorú zvykneme minúť v priemere približne 29 eur, nákup čistiacich prostriedkov v sume 40 eur a výdavky na dopravu predstavujú od 20 do 100 eur. „Dostupné štatistiky hovoria, že 73 percent Slovákov minie na veľkonočné sviatky 50 až 100 eur a 27 percent až nad 200 eur,“ zhodnotila odborníčka na financie spoločnosti Partners Group SK Monika Dudášová. Zároveň upozorňuje na fakt, že Slováci zvyknú zo zásob zakúpených na Veľkú noc vyhodiť až jednu tretinu jedla.

Výdavky na veľkonočné koláče

(nákup na pečenie veľkonočného barančeka a 3 druhov koláčov):

  • múka (3 kg) – 1,77 €
  • cukor (1 kg) – 0,89 €
  • vajíčka (20 ks) – podstielkový chov – 3,50 €
  • maslo (0,5 kg) – 5,58 €
  • margarín (0,5 kg) – 1,76 €
  • kypriaci prášok (3 ks) – 0,24 €
  • vanilkový cukor (3 ks) – 0,99 €
  • džemy (1 ks) – 2,49 €
  • čokoláda (300 g) – 1,12 €
  • orechy (0,5 kg) – 5 €
  • ozdoby (1 druh) – 1,49 €
  • papier na pečenie (1 balenie) – 1,19€

Spolu:  26,02 € 

*zdroj: MyWorld Slovakia

 

Výdavky na potraviny veľkonočného stola  

(zemiakový šalát, studené misy, jednohubky):

  • zemiaky (2 kg) – 1,59 €
  • majonéza (650 ml) – 2,99 €
  • sterilizovaná zelenina na zemiakový šalát (660 g) – 2,58 €
  • vajíčka – šalát a misa vajíčka (20 ks) – podstielkový chov – 3,50 €
  • údené mäso (1 kg) – 9,72 €
  • klobásy (1 kg) – 5,90 €
  • šunka a saláma na misu – 10 €
  • syry na misu – 5 €
  • chlieb (1 kg) – 0,89 €
  • rožky (20ks) – 10 € maslo (125 g) – 1,60 €
  • horčica – 0,90 €
  • chren – 0,80 €
  • kyslé uhorky, čalamáda, papriky – 4 €
  • zelenina a ovocie – 10 €
  • nealko nápoje – 15 €
  • alkoholické nápoje – 30 €

Spolu:  114,47  €

*Zdroj: MyWorld Slovakia

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera