
Slovenskí spotrebitelia pri výbere vajec kladú veľký doraz najmä na kvalitu a čerstvosť, do popredia sa však dostáva i kritérium domáceho pôvodu. Zároveň začínajú čoraz väčšmi vnímať a budovať svoj kritický postoj k životu chovných zvierat, čo odráža i nákupné správanie tejto kategórie tovaru. Klietkový chov nosníc preto nákupom vajíčok nepodporujú a až 69 % opýtaných vyjadrilo pozitívny postoj k podstielkovému chovu. Obchodné reťazce reagujú postupnou zmenou sortimentu.
Podľa výsledkov reprezentatívneho prieskumu 2muse, ktorý bol realizovaný na podnet spoločnosti Billa, sú hlavnými rozhodovacími kritériami pri výbere vajec najmä kvalita, cena a krajina pôvodu. Spotrebitelia cielene hľadajú na pultoch vajcia pochádzajúce od slovenských producentov. Až štyria z piatich oslovených zákazníkov tvrdia, že im záleží na tom, v akom prostredí nosnice žijú a viac ako dve tretiny z nich preferujú alebo akceptujú podstielkový chov nosníc.
Kvantita predaja na úkor kvality života zvierat?
Vajcia z podstielkového chovu spotrebitelia vnímajú ako kvalitnejšie a zároveň predpokladajú, že nosnice žijú v lepších podmienkach, čo predstavuje hlavné dôvody ich častej voľby nákupu. Rozdiel medzi jednotlivými druhmi chovov nosníc je v skutočnosti veľký. Pri klietkovom chove má každá sliepka k dispozícii obmedzený priestor, pričom podstielkový chov umožňuje sliepkam oveľa väčšiu voľnosť. Spotrebitelia v poslednom období prejavujú čoraz väčší záujem o túto problematiku a pred zlými podmienkami chovných zvierat nezatvárajú oči. Koncom minulého roka vznikla petícia s názvom Viac neznesiem na zákaz klietkového chovu sliepok na Slovensku, ktorú podpísalo až deväťtisíc ľudí. Záujem spotrebiteľov okrem iného v tomto smere naznačuje i možnú zmenu nákupných preferencií. V mnohých európskych krajinách je klietkový chov sliepok už zakázaný zákonom, na Slovensku predstavuje predaj vajec z klietkového chovu až 85 %. Na aktuálnu zmenu spotrebiteľských preferencií však reagujú obchodné reťazce Lidl, Tesco, Kaufland a Billa, ktoré sa zaviazali, že od roku 2025 s predajom vajec z klietkového chovu končia.
„Skupina Rewe, do ktorej patrí aj Billa, sa rozhodla reagovať na požiadavky svojich zákazníkov a zaviazala sa, že ukončí predaj vajec z klietkového chovu do roku 2025 a nahradí ich vajcami z podstielkového chovu a z voľného výbehu. Tento záväzok platí rovnako pre všetky krajiny vrátane Slovenska. Už teraz sa snažíme ponúkať čo najširší sortiment, aby si zákazníci mohli vybrať podľa svojich preferencií. Súčasne sme radi, že sa nám podarilo dosiahnuť náš dlhodobý cieľ a môžeme deklarovať, že spoločnosť Billa predáva na pultoch svojich predajní 100 percent vajec zo Slovenska,“ zdôrazňuje Kvetoslava Kirchnerová, hovorkyňa siete predajní Billa.
Správanie spotrebiteľov sa výrazne zmenilo
Zaujímavé údaje poskytuje aj porovnanie vnímania spotrebiteľov teraz a pred 10 rokmi. Pri otázke na o najdôležitejších faktoroch, ktoré vplývajú na výber vajec, sa rebríček rokmi menil. Rovnako ako pred desiatimi rokmi, tak aj teraz sú na prvých priečkach čerstvosť vajec a ich kvalita, tesne po nich nasleduje cena. Na ďalších priečkach však nastala zmena. „Kým pred desiatimi rokmi si 40 percent ľudí myslelo, že pôvod vajec nie je veľmi dôležitý alebo úplne nedôležitý, aktuálne krajine pôvodu vajec prikladá aspoň nejakú dôležitosť až 87 percent ľudí. Prekvapivým zistením je, že pred desiatimi rokmi by fakt, že vajcia pochádzajú z podstielkového chovu, považovalo za menej dôležitý až 47 percent zákazníkov. To už dnes neplatí. Podľa aktuálneho prieskumu až 70 percent ľudí považuje fakt, že vajcia pochádzajú z podstielkového chovu za dôležitý pri výbere a 72 percent uviedlo, že túto informáciu cielene zisťuje na obale vajec,“ hovorí Soňa Živná z prieskumnej agentúry 2muse.