V predchádzajúcom blogu sme si povedali, že je na nezaplatenie, ak o vás pozitívne hovoria či píšu iní. Takéto recenzie sú veľmi žiadané, avšak aj tu si treba dať pozor ako na to. Využívanie falošných účtov na weboch a sociálnych sieťach nielen pri politických kampaniach, ale aj v bežnej komunikácii komerčných firiem sa rozrástlo ako huby po daždi. Bojovať proti tomu alebo to naopak využiť vo svoj prospech?
Fenomén falošných účtov, zdá sa, ovplyvnil nielen voľby v USA, ale preniesol sa aj na Slovensko. Stretnúť sme sa s nimi mohli pri uplynulých voľbách, keď diskutéri chválili svojho kandidáta a hanili pod čiernu zem jeho konkurentov. Po kliknutí na takýto účet ste zistili, že profil diskutéra nielenže nemá tvár, ale ani veľa priateľov, ďalšiu komunikáciu či históriu. Jeho hlavným účelom je totiž ovplyvňovať komunikáciu žiadaným smerom a „predávať“ v pozitívnom svetle vybraného kandidáta.
Éra fake news a falošných profilov
Aj v rámci čo najlepšieho umiestnenia vo vyhľadávačoch je ideálne mať čo najviac dobrých recenzií od spokojných zákazníkov, ktorí srdečne odporúčajú naše produkty ďalším čitateľom. Nezriedka sa tak môžete na webe či sociálnych médiách stretnúť s „pravou“ Karol, Mikom, či Hansom, ktorí odporúčajú konkrétny výrobok síce trochu zvláštnou slovenčinou, ale presvedčivo. Na ďalšie otázky už nejako neodpovedajú. Veď ako by aj mohli, keď sú falošní…
Nielen fake news, teda falošné správy, ale aj falošní diskutujúci sa začali vo veľkom využívať v komunikácii. V prostredí sociálnych sietí je totiž oveľa ťažšie komunikáciu kontrolovať, identifikovať záujmy diskutujúcich a rozličných iniciatív. Avšak ide o praktiky, ktoré v štandardnom prostredí nemajú čo hľadať. Je totiž normálne správať sa zodpovedne a prejaviť by sa to malo aj v hodnovernosti a dôveryhodnosti značky, ktorej falošní diskutéri môžu len uškodiť. Len originálna a autentická komunikácia je interaktívna a tým pádom aj zásahová.
Spolupráca so značkou by mala byť prestížou
Tvorba a šírenie falošných správ je jej popretím. Malo by byť v záujme každej značky, aby svojich spotrebiteľov nezavádzala. Nové vzťahy a oslovenia vám zabezpečia strategické partnerstvá, či už so známymi tvárami alebo bežnými spotrebiteľmi. Ak máte produkt, za ktorým budú stáť, posunie to váš vzťah na inú úroveň a zvýši jeho kredibilitu. Je bežnou praxou v zahraničí, že spolupráca so značkou je prestížou a tak sa ju nemajú problém priznať ani TOP zahraničné hviezdy, tak prečo nie my tu na Slovensku? Rovnako aj natívne PR je práca nejakého človeka, tak by mala byť nielen štandardne priznaná, ale aj zaplatená.
Autenticita a inteligentná komunikácia
Pre značku, produkt aj komunikačného profesionála, ktorým záleží na dobrom mene a povesti, by malo byť samozrejmé neprijať zadanie smerujúce k neetickým postupom, ako napríklad využívanie falošných profilov alebo šírenie falošných správ a informácií. O tom hovorí aj Memoradum o Etike v digitálnej komunikácii, ktorú vydala Asociácia public relations Slovenskej republiky na základe štandardov odvetvia, skúseností členských agentúr a odporúčaní medzinárodnej organizácie ICCO. Jej základným poslaním je podporovať dôveryhodnosť pri riadenej komunikácii, presadzovať etické štandardy a vzdelávať odbornú aj laickú verejnosť a klientov.
Pretože len inteligentná komunikácia s využitím rôznych typov médií, komunikačných kanálov a skutočných informácií je kľúčom k úspechu. Správny mix vlastných, platených aj spontánnych výstupov, zvolených podľa vašich cieľov a publika, dokáže posilniť celkové povedomie o vašej značke aj bez falošných barličiek. Preto sa nemusí báť ukázať emócie, zaujímavý a autentický obsah, ktorý tvorí jedinečný príbeh vašej značky.