
Minister životného prostredia predstavil takzvané protiplastové opatrenie. Nová legislatíva zakáže uvádzať na slovenský trh jednorazové plastové výrobky ako napríklad plastové príbory. Do platnosti vstúpi 1. januára 2021, iniciatívu sa však svojou činnosťou rozhodli podporiť niektoré obchodné prevádzky a potravinárske podniky už v tomto roku.
Za posledné tri roky spravilo ministerstvo životného prostredia viacero krokov v boji proti zbytočným plastom. Okrem spoplatnenia ľahkých plastových tašiek, slovenský zelený rezort ako prvý v strednej Európe úspešne zavádza zálohovanie PET fliaš.
Boj proti odpadom pokračuje
Analýza ministerstva životného prostredia, na ktorej legislatíva stojí, si získala pozornosť aj za hranicami. O jej preklad prejavili záujem viaceré európske krajiny vrátane Rakúska. Zákon o zálohovaní už úspešne prešiel medzirezortným pripomienkovým konaním.
„Som presvedčený, že v boji proti odpadom sa už Slovensko musí vymaniť z pozície večného dobiehania európskych krajín. A dvojnásobne to platí pri plastoch. Preto som rád, že sa nám v rámci nášho regiónu darí byť lídrami zmien k lepšiemu,“ vyhlásil podpredseda vlády a minister životného prostredia László Sólymos.
Ministerstvo vo februári vo vláde presadilo aj Program predchádzania odpadu, v rámci ktorého si rezort kladie za cieľ vytvoriť v dohľadnej dobe metodiku podpory pre bezobalové obchody na Slovensku a spoplatniť všetky druhy plastových tašiek.
Jednorazovým príborom odzvonilo
Podľa analytikov z ministerstva životného prostredia sa ročne na Slovensko dovezie 14-tisíc ton neobalových plastových výrobkov, pričom významnú časť z tohto objemu predstavujú práve plastové slamky, taniere, príbory a ďalšie produkty. Na rozdiel od iných plastových výrobkov je ich náhrada ekologickejšou alternatívou jednoduchšia.
Antiplastové opatrenie sa preto bude týkať práve jednorazových plastových tanierov, príborov, miešadiel na nápoje, slamiek, paličiek od balónov, vatových tyčiniek do uší, nádob na potraviny a nápojových obalov či pohárov na nápoje vyrobených z expandovaného polystyrénu.
Do iniciatívy sa predbežne zapojilo obchodné centrum
Iniciatívu sa svojou činnosťou rozhodli podporiť i niektoré obchodné prevádzky a potravinárske podniky, ktorých sa bude opatrenie v budúcnosti bezprostredne dotýkať. Nákupné centrum Europa v Banskej Bystrici avizovalo svoju ekokampaň už začiatkom roka 2019, tentokrát však presúva svoju pozornosť z oblasti podujatí na činnosti súvisiace s každodenným životom nákupného centra. Prvá veľká pozitívna zmena sa dotkne práve foodcourtu, v ktorom začiatkom apríla nahradila plastový riad keramická alternatíva.
,,Uvedomujeme si, že z pozície najväčšieho nákupného centra v regióne nám vyplýva určitá zodpovednosť. Aj preto sa chceme viacerými postupnými krokmi stať pozitívnym príkladom toho, že rovnováha medzi udržateľnosťou a nasledovaním ekologických prístupov je možná a v praxi realizovateľná. Okrem obmedzenia plastu sa snažíme napríklad aj o zníženie spotreby papiera prechodom z tlačenej na elektronickú formu magazínu. Zároveň však v priebehu roka plánujeme zavedenie viacerých ďalších krokov smerujúcich k vízii ekologického nákupného centra,“ informuje o ekokampani nákupného centra Michaela Čanecká, center manager Europa SC.