
V roku 2018 zakúpilo balenú vodu až 96 % domácností. Najviac za ňu pritom utrácajú na západnom Slovensku, najmenej minú kupujúci z Bratislavského kraja. Okrem širokého výberu minerálnych vôd zákazníkov oslovila i ponuka stolových a pramenitých vôd.
Spoločnosť GfK realizovala v roku 2018 prieskum trhu so zameraním na nákup a spotrebu balenej vody v domácnostiach na Slovensku. Poukázala na zaujímavé zistenia spotrebiteľských preferencií.
Balenú vodu si najčastejšie dopraje západné Slovensko
Z nákupu si prinesie balenú vodu až 96 % domácností. Zásoby si pritom doplňujeme pomerne často, a to každých 11 dní, pričom v priemere v rámci jedného nákupu zakúpime 6,3 l vody. Až 9 z 10 slovenských kupujúcich oslovila široká ponuka minerálnych vôd. O niečo menej domácností, a to 8 z 10, zakúpilo stolovú alebo pramenitú vodu. Nadpriemernú útratu za balené vody majú domácnosti žijúce na západnom Slovensku, kde za ne každá minie až 65 eur ročne, naopak najmenšiu spotrebu minerálnej vody dosiahol Bratislavský kraj, kde suma za spotrebu predstavuje 54 eur.
Sýtené vody sú lacnejšie
V nákupoch prevažujú sýtené a jemne sýtené vody, na ktoré domácnosti minú viac ako ¾ svojich výdavkov na vodu. V minulom roku oslovila táto kategória vôd až 90 % domácností. V porovnaní s nesýtenými vodami sú tieto o viac ako 20 % lacnejšie. Nadpriemernú spotrebu podľa prieskumu vykazujú najmä rodiny s deťmi nad 15 rokov a rodiny s dospelými členmi. Po nesýtených siahajú rodiny s deťmi do 5 rokov a taktiež domácnosti s dospelými členmi.
Na preferencie nákupu vplýva akciová ponuka
Výsledky prieskumu poukazujú na úspešnosť podporného formátu akciových cien. Pre nesýtené vody platí, že zvýhodnená cena pozitívne vplýva na veľkosť nákupu. Zvýhodnené nákupy tvoria až 42 % z objemu nesýtených vôd, 38 % z objemu sýtených vôd. Vo všeobecnosti predstavujú ochutené vody až 27 % z výdavkov domácností na balené vody, najobľúbenejšou príchuťou je pomarančová a druhou najčastejšou voľbou spotrebiteľov na Slovensku je práve citrónová príchuť.