logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Spoločnosť Packeta ako prvá na Slovensku umožňuje posielať si vzájomne zásielky aj pomocou...
  • Nový obchod Action sa bude nachádzať vo zvolenskom Obchodnom centre Klokan a zamestná približne...
  • Dlhodobé zlacnenie sa v maloobchodnom reťazci Kaufland týka vyše sto položiek. Sú medzi nimi...
  • Väčšina maloobchodných reťazcov nebude už o dva roky predávať vajcia, ktoré zniesli sliepky...

Lucia Špinerová, HR manažérka spoločnosti Coop Jednota Slovensko

3. apríla 2019
Profily 0
3350
Lucia Špinerová, HR manažérka spoločnosti Coop Jednota Slovensko

Hoci je jej doménou riadenie a rozvoj ľudských zdrojov, maloobchod jej prirástol k srdcu. „Je nesmierne pestrý, dynamický, perspektívny a cítim sa v ňom dobre,“ hovorí HR manažérka, ktorá má pod svojimi krídlami starostlivosť o 14-tisíc zamestnancov. V spoločnosti Coop Jednota Slovensko pôsobí už mnoho rokov a jej práca ju neprestáva baviť.

Keď sa po rodičovskej dovolenke vracala do práce, rozhodla sa pre zmenu. IT spoločnosť vymenila za maloobchod. Práve ten jej ponúkol dva kľúčové faktory, ktoré si v práci cení dodnes. „Prvým bolo, že som z profesionálneho hľadiska videla obrovský priestor na sebarealizáciu. Druhým, prišla som do firmy, kde rešpektovali to, že som matka a dokázali mi ponúknuť také pracovné podmienky, kde som mohla vybalansovať súkromný a pracovný život,“ spomína na svoje začiatky v spoločnosti Coop Jednota Slovensko HR manažérka Lucia Špinerová a pokračuje, že tak nastavený pracovný čas bol vtedy skôr rarita, než bežná vec. „Ľudský rozmer personalistiky je to, čo si držíme do dnešného dňa.“

Lucia Špinerová v rámci spoločnosti zodpovedá za rozvoj a riadenie ľudských zdrojov Coop Jednota Slovensko, ale aj nastavenie relevantných nástrojov na rozvoj HR pre celú skupinu Coop Jednota. Dovedna sa tak stará o viac ako 14-tisíc zamestnancov. „Osobný prístup ku každému zamestnancovi nie je možný. Ale denne spolupracujem s personálnymi oddeleniami jednotlivých regionálnych spotrebných družstiev, ktorých je 26. Podporujeme sa, vymieňame si informácie a volíme spoločný postup. Pole pôsobnosti mám teda obrovské. Je to nevyčerpateľný zdroj inšpirácie a priestor na sebarealizáciu.“

Časy sa zmenili

Keď HR manažérka v spoločnosti pred 14 rokmi začínala, trh práce vyzeral úplne inak. Ako spomína Lucia Špinerová, na trhu bol vtedy dostatok kvalifikovanej sily a keď si ľudia hľadali prácu, robili tak s cieľom si ju aj udržať. S tým súviseli i jej prvé pracovné kroky ako novej HR manažérky firmy. Začínala s analýzou pracovných miest, definovaním požiadaviek na jednotlivé pozície či hodnotením výkonnosti. „V tom období sme nepotrebovali špeciálne nástroje na náborovanie. Keď sa uvoľnila pracovná pozícia, naši zamestnanci nám sami odporúčali kompetentného človeka. Miesto sme vedeli obsadiť veľmi rýchlo,“ hovorí. Potom sa však situácia výrazne zmenila a tomu sa prispôsobila aj jej práca. „Začali nám pribúdať vysokoškolsky vzdelaní ľudia s humanitným zameraním. Zistili sme, že na trhu chýbajú stredoškoláci s obchodnou kvalifikáciou. Začala narastať neželaná fluktuácia, najmä v regiónoch, kde sa radikálnym spôsobom znižovala nezamestnanosť. Bolo treba konať, tak sme začali s inováciami a zmenami.“

Medzi nich možno zaradiť program Coop Nováčikovia, v rámci ktorého má každý nový zamestnanec možnosť absolvovať zaškolenie, aby pochopil, o čom je práca v predajni a vedel ju zvládnuť. Vybudovali si tímy interných lektorov, teda zamestnancov, ktorí školia vlastných kolegov. Okrem toho, že im odovzdávajú informácie, pridávajú i svoje skúsenosti. Takéto tímy interných lektorov majú na ekonomiku predajne, merchandising, bezpečnosť potravín či starostlivosť o ovocie a zeleninu. Program Coop Talenty zas hľadá zástupcov a vedúcich predajní spomedzi vlastných zamestnancov. „Myslím, že je to úspešný projekt. Za pár rokov sa nám podarilo vychovať si niekoľko desiatok zástupcov a vedúcich predajní,“ uvádza. Spoločnosť investuje aj do ďalšieho vzdelávania zástupcov a vedúcich predajní. „A to z jednoduchého dôvodu. Je fakt, že manažér v predajni je tvorcom zdravých vzťahov a organizácie práce, ktoré sú z môjho pohľadu úplne najlepším a najúčinnejším nástrojom na znižovanie fluktuácie. Veľmi to pomáha.“

Aktuálne je nedostatok akejkoľvek pracovnej sily veľmi vážny problém. Zamestnávatelia sa musia vyrovnať aj s vysokým vekovým priemerom svojich pracovníkov. Lucia Špinerová by to však nedefinovala ako najväčšie výzvy svojej práce. „Do každej veci, ktorú robím, vkladám obrovskú energiu a úsilie. Nie je to len zaplnenie všetkých pracovných pozícii alebo znižovanie fluktuácie. Som výsledkovo orientovaný  človek, a keď sa podarí akákoľvek maličkosť, ktorá prinesie úžitok, je to veľké zadosťučinenie,“ vysvetľuje.

Bez ľudí to nejde

Ako obchod budúcnosti sa označuje predajňa, ktorá dokáže fungovať bez predavačov. Niektoré spoločnosti ich už otvorili, iné ich testujú alebo skúšajú rôzne modely, ako znížiť potrebný počet zamestnancov. Lucia Špinerová si však také fungovanie predaja potravín nevie a nechce predstaviť. „Neviem si predstaviť predajňu bez ľudí. Neviem si predstaviť, že by ma nikto nepozdravil, nikto by sa mi neprihovoril, nemala by som sa koho opýtať, prehodiť pár slov. Určite nie v najbližších pár rokoch a nie u nás,“ uvádza. Potraviny nekupuje ani online. „Som rada, keď môžem vojsť a užiť si to. Vidím čerstvé ovocie, zeleninu, zavonia mi pečivo, môžem sa poprechádzať.“ A keď sa prechádza po predajni, priznáva, že trpí profesionálnou deformáciou. Všíma si zamestnancov nielen v obchodoch Coop Jednoty, ale aj u konkurencie.

Práca HR manažérky ju totiž napĺňa. „Mám obrovské šťastie, že mám prácu, ktorá má baví. Nie každému sa to podarí. Baví ma, keď sa veci posúvajú kvalitatívne dopredu, keď sa darí zosúladiť systém a vzťahy. Baví ma hľadať riešenia, rozmýšľať mimo zaužívaných koľají. Baví má spolupracovať s kolegyňami na spotrebných družstvách, pretože sú to skvelí ľudia, ktorí robia skvelú robotu. Inak by som tu nebola 14 rokov,“ konštatuje. Počas svojej bohatej kariéry nabrala množstvo skúseností. Ťažko však vybrať tú najväčšiu. „Skúsenosti beriem ako balík. Našla som však citát neznámeho autora, ktorý vystihol všetko, čo mi skúsenosti dali. Človeka charakterizujú dve veci, a to trpezlivosť napredovať, keď nemá nič a správanie sa k ostatným, keď má všetko.“

Ani po toľkých rokoch na jedom pracovisku nepomýšľa na zmenu zamestnania. „Viem si tu predstaviť ďalších 14 rokov. Môže to niekomu pripadať čudné, keďže existujú názory, že človek by mal raz za 5 rokov zmeniť prácu. Mala som svoje krízy, nepodlieham však panike. Pre mňa je toto prostredie inšpirujúce, je a bude plné výziev,“ dodáva Lucia Špinerová.

 

Čísla

14 rokov v retaile a zároveň v Coop Jednote Slovensko

1 dcéra, 1 manžel, 1 pes

Záľuby: korčule, latinsko-americká hudba, móda, literatúra faktu

 

Pracovný deň Lucie Špinerovej

Moje pracovné dni sú veľmi rôznorodé. Začínam veľmi skoro ráno, zhruba o siedmej, niekedy aj skôr a končím podľa potreby, a  podľa toho, ako si nastavím deň. Niekedy je to o štvrtej, inokedy o pol šiestej. Najlepšie sa mi rozmýšľa ráno a potom neskôr, keď už v práci nie je toľko ľudí a je tu pokoj. Vtedy rozmýšľam, tvorím, plánujem. Počas dňa sa stretávam s ľuďmi. Veľa času trávim tým, že som v kontakte s kolegyňami z regionálnych spotrebných družstiev.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

 

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera