Na čele spoločnosti stojí od jej príchodu na slovenský trh v roku 1995. Počas tejto doby sa síce sortiment drogérií veľmi nezmenil, ale zákazníci očakávajú od nakupovania zážitok. Sieť má na Slovensku viac ako 140 predajní a vlani spustila e-shop. Avšak tu sa jej plány nekončia.
Sieť dm drogerie markt posilňuje predaj potravín zdravej výživy, podporuje regionálnych výrobcov kozmetiky, čoskoro začne čapovať drogériu a sortiment chce rozšíriť aj o lieky. Svoju budúcnosť vidí v poskytovaní servisu.
Od nového roka sa zaviedol odvod pre reťazce, ktorý začiatkom apríla Brusel pozastavil. Týkať sa mal aj vás, napokon mieri na obchodníkov, ktorí majú viac ako 25 percent tržieb z predaja potravín. Vydýchli ste si?
Áno. Ako člen SAMO si však myslíme, že takýto zákon nemá opodstatnenie. Je to dodatočná daň z pridanej hodnoty.
Aktuálne sa potraviny na vašom obrate podieľajú necelými 15 percentami. Je možné, že budete tento podiel zvyšovať?
Neplánujeme utlmovať predaj potravín, práve naopak. V predajniach máme nový layout zdravej výživy a predpokladám, že v dohľadnej dobe nám stúpne podiel jej predaja.
Čo hovoríte na nový zákon o neprimeraných podmienkach?
Zdravú stravu pod vlastnou značkou nie sme schopní vyrábať na Slovensku. Nie sú tu totiž kapacity, ktoré by dokázali pokryť dopyt nášho koncernu, pretože pre celý koncern je zabezpečená produkcia u jedného výrobcu. Nápad, že v letákoch musí byť polovica produktov zo Slovenska, pre nás v skutočnosti znamená, že nie sme schopní propagovať značky dmBio a Das gesunde Plus. V aprílovom letáku sme požiadavku splnili, ale tam to končí. Nemôžeme mať v Journale každý mesiac tých istých slovenských výrobcov, aby sme splnili požiadavky zákona. Zaujímavá je aj okamžitá splatnosť pokuty, keď vezmeme do úvahy, že priemerná vymožiteľnosť práva na Slovensku je sedem rokov. Pre niektorých obchodníkov to bude likvidačné. Tragédia tohto zákona je v tom, že prešiel toľkými hlasmi. Hlasovali zaňho aj tí, ktorí kričia, že sú trhovo orientovaní. Dnešný poslanec je však legislatívne nezodpovedný. Keby si zákon naštudoval, tak by za neho nehlasoval.
Uvažuje sa aj o zálohovaní PET fliaš a plechoviek. Spôsobí vám to problémy?
Zálohovanie je určite dobré pre životné prostredie. Je tu však ešte mnoho nezodpovedaných otázok, ktoré sa týkajú technického riešenia. Napríklad, čo sa udeje v nákupných centrách, či ako sa bude likvidovať plast. My predávame milión plastových fliaš ročne. Ak sa stane, že ich vykúpime viac , kto nám zaplatí to medziobdobie, kým nám z clearingového centra pošlú o 30 dní peniaze? Idea je výborná, sám som za. Nakoľko to bude v realite dobré, sa uvidí.
Ako hodnotíte vplyv zavretých predajní počas štátnych sviatkov?
Nemáme problém so štátnymi sviatkami, iba s nákladmi, ktoré prinášajú. Ale tržby sa rozpočítajú do ďalších dní. Sme za to, aby bola zavretá aj nedeľa. Proti však budú odborári, pretože od mája sa opäť dvíhajú príplatky, čo znamená, že zamestnanci lepšie zarobia. Najväčším nepriateľom zavretých nedieľ sú majitelia obchodných centier. Som zvedavý, koľko obchodov bude otvorených po májovom dvíhaní príplatkov. My máme napočítané, koľko nás to bude stáť.
Koľko vás to bude stáť?
Veľa.
Vlani ste spustili e-shop. Ako sa mu darí?
E-shop je niečo, čo musíte mať. Od februára ponúkame službu „click and collect“, teda tovar si objednáte online a vyzdvihnete si ho v prevádzke. Od leta spustíme komisionovanie, čiže vám tovar zabalí a pripraví filiálka, vďaka čomu budeme promptnejší. Online predaj je určite výzva. Na začiatku sme mali tézu, že e-shop bude úspešný v malých obciach, kde nemáme kamennú predajňu. Viac ako polovica našich dodávok ide práve do obcí do 5000 obyvateľov.
V čom je to výzva?
Povedali sme si, že e-shop bude robiť obrat jednej filiálky za rok, a to aj robí, dokonca i niečo navyše. Ale čísla nie sú veľké. Na rozdiel od online predaja oblečenia či elektroniky, kde sú obraty neporovnateľne vyššie.
Beriete e-shop skôr ako službu zákazníkom alebo by mal v budúcnosti generovať podstatnejšie čísla?
Rád by som sa dožil pri odchode do dôchodku, že to bude významnejšie percento. Môj odhad je, že keď sa o desať rokov dosiahne desaťpercentný podiel onlinu na obrate, budeme veľmi optimistickí.
Pracie prášky a plienky sa už na internete predávajú dávno. Prečo ste e-shop spustili až teraz?
Po Nemecku a Rakúsku sme spolu s Čechmi a Maďarmi v rámci koncernu prví. A máme lepšie čísla ako Maďari.
Ako sa líši priemerný nákup v online a kamennej predajni?
Priemerný nákup na online má hodnotu 46 eur a v kamennej predajni 11 eur, takže je to štvornásobok. Pomáha tomu, samozrejme, aj to, že nákup nad 39 eur má dopravu zadarmo. V Česku je jednotkou onlinu potrava pre mačky, u nás sú to plienky. Priemerný počet v balíku je vyšší, a to 13 produktov. Absurdné na tom je, že musíme dotovať aj tú dopravu, ktorú si platí zákazník.
Koncom marca ste otvorili 141. predajňu v Dunajskej Strede. Aké sú vaše ďalšie plány?
Tento rok otvoríme viac predajní, ako sme pôvodne plánovali a ukončíme ho niekde na čísle 148 filiálok.
Aké lokality vás zaujímajú?
Okresné mestá, kde ešte nie sme. Otvárame čoraz väčšie formáty, a to 400 až 500 metrov štvorcových predajnej plochy. Chceme, aby mali zákazníci komfort a uličkami mohli prechádzať vozičkári i mamičky s kočíkmi. Potrebujeme viac priestoru aj na ekologický a potravinársky segment. V horizonte siedmich rokov by sme chceli mať 200 filiálok.
Začali ste podporovať regionálnych výrobcov kozmetiky a drogérie. Plánujete projekt rozvíjať?
Problémom regionálnych producentov sú financie. Nápady majú, ale vyrábajú na kolene a nevedia zabezpečiť kapacitu, ktorú by sme potrebovali. Chceme im preto garantovať odber. Aké výrobky sa napokon ujmú, ukáže trh.
Plánujete spustiť čapovanie drogérie. Kedy sa tak stane?
Čoskoro. Na začiatku to bude desať filiálok, kde budeme ponúkať dva druhy tekutých práškov a dva druhy prípravkov na umývanie riadu. Časom by mal byť tento projekt celoplošný, aj keď stále vedieme diskusie, či je na to trh pripravený. A druhá vec je, či v každej prevádzke nájdeme na to priestor.
Ekologické zmýšľanie je teraz trendom. Siete sa predbiehajú v tom, kto bude viac eko. Reflektujú na to všetci zákazníci?
Je to módna záležitosť. My sme však vždy boli popredu. Roky rokúce zbierame baterky a separujeme. Ale napríklad okolo plastových tašiek sa strhol ošiaľ. Treba povedať, že vždy bude existovať skupina ľudí, ktorá si nenosí vlastnú tašku a bude chcieť plastovú, preto ju obchodník musí mať. Je farizejstvo tvrdiť opak. Apeloval by som na všetkých, aby sme nepodliehali bláznovstvu len preto, že to je in.
Privátne značky u vás tvoria dôležitú zložku sortimentu. Aký je ich podiel?
Ročne predáme 65 miliónov kusov vlastných značiek. Viac ako každé piate euro u nás zarobia privátne značky.
Pred časom ste povedali, že by ste chceli predávať lieky. Stále to platí?
Áno, toto je náš dlhodobý cieľ. Nedávno sme v predajniach upratali farmaceutické produkty, venovali sme im dva metre, zoptimalizovali sme sortiment a trochu poprehadzovali v rámci layoutu. Zmeny sme zaviedli v októbri a ku koncu februára sme zaznamenali nárast predaja o 47 percent. Na začiatku sme počúvali, že pre parafarmaceutiká či vitamíny nie sme správny kanál. Ale to počúvame aj v dermokozmetike, v ktorej sme veľmi silní. Dokonca musíme nakupovať v šedej zóne, lebo lekárnicka lobby je taká, aká je. L’Oréal, ako jeden z našich top dodávateľov, nám nie je schopný dodať tento tovar. Začali sme predávať kadernícke šampóny, kde nám L’Oréal bránil tak, že nevyberaným spôsobom skúpil všetky produkty z našich predajní. Kvôli kartelovým dohodám dodávateľov nemôžeme mať selektívne vône, kadernícke produkty, a to platí aj pri liekoch. Nevidím racionálny dôvod, prečo by sme nemohli predávať Strepsils. Chceme ponúkať kompletný servis, vrátane voľnopredajných liekov.
V spoločnosti pôsobíte už viac ako dvadsať rokov. Ako sa zmenil zákazník a aké budú jeho očakávania od predajne drogérie v budúcnosti?
Skladba sortimentu sa nemení. Ženy ovulujú každý mesiac, chlapi sa holia, vlasy padajú. V budúcnosti sa však budeme baviť o pridanej hodnote produktov a služieb. Napríklad už dnes máme v bratislavskom obchodnom centre Central dekoporadkyňu. Budúcnosť dm-ky vidím v servise.
Dotazník
Môj obľúbený obchod:
Merkur v Rakúsku. Na Slovensku je to Billa a Yeme.
Moja obľúbená značka:
Nemám obľúbenú značku. Produkt sa mi musí páčiť.
Akým spôsobom najradšej nakupujem:
Osobne. Rád si produkt vyskúšam.
S kým najradšej/najčastejšie nakupujem:
S rodinou.
Čo mi v obchode chýba:
Slušnosť zákazníkov k predavačom.
Čo ma na nakupovaní najviac baví/nebaví:
Baví ma urobiť radosť niekomu inému. A nebaví, keď mi zazvoní esemeska od banky so zaplatenou sumou.
Ako vyzerá môj ideálny nákup:
Mám dobrý pocit, keď dostanem zľavu.
Aký som zákazník:
Náročný, pretože sa veľa pýtam. Aj v Londýne sú obchody, kde ma poznajú.
Bez čoho z obchodu neodídem:
Bez pozdravu.
Moja nákupná „závislosť“:
Saká, obleky a topánky.
Tatiana Kapitánová, tatiana.kapitanova@atoz.sk