
Podľa Organizácie pre výživu a poľnohospodárstvo sa za jeden rok vo svete vyhodí alebo znehodnotí tretina celkovej produkcie potravín. Ak by sme toto množstvo dokázali zachrániť, mohli by sme nasýtiť až tri miliardy ľudí. Ako sú na tom s plytvaním jedla Slováci?
Spoločnosť Ipsos v spolupráci so značkou Hellmann´s realizovala prieskum týkajúci sa vplyvu udržateľného varenia či zodpovedného nakupovania potravín na správanie slovenských spotrebiteľov. Zároveň priniesla odpovede na otázky, aké potraviny najčastejšie nakupujú, ktorými najčastejšie plytvajú a aké sú ich dôvody. Slovákov sa okrem iného dotýka i fenomén prázdnej chladničky a v poslednej dobe často skloňovaný výraz food waste.
Najviac sa plytvá v domácnostiach
Plytvanie jedlom patrí k problémom, ku ktorému vyspelé krajiny pristupujú v poslednom období veľmi zodpovedne. Podľa realizovaného prieskumu máme k jedlu zodpovedný prístup – tri štvrtiny Slovákov tvrdí, že nikdy, alebo len zriedkavo jedlo vyhadzujú. Cítia sa totiž previnilo, keď míňajú peniaze za jedlo, ktoré nespotrebujú. Zároveň cítia vinu, že vyhodeným jedlom by mohli pomôcť nasýtiť iných. Uvedomujú si tiež negatívny dopad na životné prostredie. Zodpovednosť za veľké plytvanie jedlom dávajú ľudia najmä reštauráciám, obchodom s potravinami a výrobcom jedla. K najväčšiemu plytvaniu dochádza v domácnostiach. Tie sú zodpovedné až za 53 % všetkého nespotrebovaného jedla. Význam vlastného zodpovedného prístupu k šetreniu s jedlom ale vníma až 40 % Slovákov.
Častým dôvodom je nesprávne skladovanie
Podľa analýz Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR ročne vyhodíme približne 100 kg potravín na osobu. Z prieskumu vyplýva, že najčastejšie plytváme čerstvými potravinami, a to najmä ovocím, zeleninou, chlebom, salámami a syrmi. Dôvodmi pre vyhodenie jedla sú, že začína páchnuť (82 %) a už nevyzerá lákavo (66 %). Viac ako polovica opýtaných (56 %) nechce dojesť jedlo, pretože je už pár dní otvorené. To poukazuje na fakt, že takmer pätina Slovákov priznáva medzery v správnom skladovaní rôznych druhov potravín, ktoré by zabezpečilo ich dlhšiu životnosť, a tým znížilo zbytočné plytvanie.
Fenomén prázdnej chladničky
„Chladničková slepota“ alebo fenomén prázdnej chladničky trefne označuje situáciu, keď v danú chvíľu slepo prehliadneme akékoľvek potraviny v chladničke a odchádzame s pocitom, že neobsahuje nič vhodné ku konzumácii. Tento pocit zažíva až 75 % Slovákov s tým, že prázdnu chladničku považujú za problém, ktorému by v budúcnosti radi predchádzali. Najlepším spôsobom, ako nad týmto fenoménom zvíťaziť, by mohol byť práve systematický nákup a plánovanie potravín, ktoré sú potrebné na spracovanie konkrétnych jedál.
Slováci nakupujú podľa chuti, na varenie však chýba čas a inšpirácia
Podľa prieskumu Slováci nakupujú potraviny väčšinou raz – dvakrát za týždeň. Zároveň poukazuje na fakt, že v chladničke sa zvyčajne nachádza až 78 % potravín, ktoré im chutia a dokonca až v dvoch tretinách sa snažia nakúpiť zdravé jedlo. Uvariť či pripraviť si doma dobré jedlo a využiť všetky potraviny k dispozícii je však pre opýtaných problém. Príčinou, prečo doma nevaria tak často ako by chceli, je nedostatok času, na ktorý sa odvoláva 87 % Slovákov. Ďalšími dôvodmi je u takmer polovice opýtaných (48 %) lenivosť uvariť si niečo z potravín, ktoré majú k dispozícii, a 42 % Slovákom chýba inšpirácia.
K častému plytvaniu dochádza v rodinách s deťmi
Jedlo občas vyhodí osem z desiatich Slovákov, ktorí majú doma deti. Približne tretina rodičov označila detskú vyberavosť za jeden z dôvodov, prečo plytvajú jedlom. Podľa prieskumu im samotné nakupovanie potravín sťažuje práve maškrtnosť detí. Na základe toho sa snažia o predchádzanie plytvaniu jedla tým, že varia stále rovnaké obľúbené jedlá bez akejkoľvek obmeny. Nákupy sú tak jednoduchšie, varenie a zvyšky minimálne.