Získavanie spätnej väzby prostredníctvom kvantitatívnych a kvalitatívnych prieskumov je neodmysliteľnou súčasťou podnikania. V minulosti bol kvalitatívny výskum považovaný za časovo náročný, drahý a neobjektívny, čo odradilo od jeho využívania mnohé výskumné spoločnosti. Dnes je vďaka rozvoju nových technológií a využívaniu umelej inteligencie možné využívať kvalitatívny výskum oveľa efektívnejšie ako pred niekoľkými rokmi.
Kvalitatívny výskum je teraz oveľa prístupnejší organizáciám, ktoré potrebujú pôsobiť v rýchlo sa rozvíjajúcom podnikateľskom prostredí. K zásadným zmenám patrí napríklad analýza textu prostredníctvom strojového učenia, ktorú je možné kategorizovať a analyzovať v reálnom čase s poskytnutím hlavných zistení, vrátane analýzy sentimentu. S využitím počítačového spracovania obrazu je možné rozpoznávať objekty a emócie z fotografií a videí. Na základe výrazu tváre je dnes možné „čítať“ emócie a identifikovať orientačné body záujmu v reálnom čase. Vďaka inteligentným mobilným telefónom je dnes už možné uskutočňovať videointerview kdekoľvek sa respondenti nachádzajú, či už je to obchod s potravinami, v pohodlí domova alebo na akomkoľvek podujatí. Je predpoklad, že tieto nástroje sa budú v praxi používať čoraz viac, pretože umožňujú vykonávať výskumné úlohy oveľa rýchlejšie a efektívnejšie s mnohými benefitmi, ktoré kvalitatívny výskum prináša.
Poznatky o nevedomí sú pri skúmaní trhu triumfom vedeckej revolúcie
V súčasnosti viac ako polovica výskumného priemyslu využíva aj nejakú formu podvedomého meracieho nástroja, nakoľko je zrejmé, že úloha nevedomia zohráva zásadnú úlohu pri vnímaní reklám a marketingových podnetov. Ich využívanie v celosvetovom kontexte má stúpajúci charakter, aj keď pomenším tempom, najmä z hľadiska chápania tohto typu dát a ich ďalšej interpretácie. Napriek tomu tento fakt možno považovať za triumf vedeckej revolúcie v prieskume trhu. Pokroky v chápaní mozgu, ako aj v neurovede spolu s psychológiou a novými technológiami na ich meranie, otvorili dvere k lepšiemu porozumeniu spotrebiteľom v oveľa komplexnejšej a detailnejšej podobe ako kedykoľvek predtým.
Podvedomé meranie poskytuje nové odpovede
S rozšírením podvedomého merania a jeho integráciou do vedomého opytovania môžeme teraz odpovedať na otázky, na ktoré to pred pár rokmi nebolo možné. Medzi niekoľko pamätných príkladov patrí otázka, prečo ľudia nekupovali rovnakou mierou obľúbenú značku po zmene balenia/obalu. Sledovanie očí v tomto prípade dokázalo, že nikdy predtým si nevšímali značku (Tropicana). Iný príklad predstavuje zistenie dôvodu, prečo ľudia za určitých podmienok nakupujú viac. Pomocou biometrie sa preukázalo, že ak zákazník dostane darček alebo bezplatnú vzorku, zlepšuje to jeho náladu, čo v konečnom dôsledku vedie k menšiemu defenzívnemu nákupu.
Úroveň záujmu o jednotlivé metódy zaznamenávajúce nevedomé procesy je stabilná, s medziročným rastom záujmu predovšetkým o sledovanie očných pohybov a biometrie. K tomu môže prispievať viacero faktorov, ako napríklad pokrok v biometrii, čo umožňuje testovať viacero respondentov súčasne s výsledkami v reálnom čase. Taktiež biometrické údaje sú citlivé na všetky druhy podnetov a možno ich relatívne ľahko a lacno spracovať.
Nové metódy prinášajú výsledky vysokej hodnoty
Zvýšené využívanie a rastúci záujem o biometriu v celosvetovom kontexte predpokladá, že trh bude na túto skutočnosť reagovať v podobe praktických riešení, ktoré prinášajú okamžité výsledky spolu s vysokou hodnotou za relatívne nízku cenu. V podmienkach Slovenska takéto riešenia prináša spoločnosť SAMO Europe, s. r. o., ktorá poskytuje výskumy založené na reálnych („tvrdých“) dátach s dôrazom na ich efektívne spracovanie a interpretovanie, aby klient v konečnom dôsledku mohol na ich základe uskutočniť rozhodnutie. Práve rozhodnutia založené na reálnych dátach sú v súčasnom svete čoraz dôležitejšie, čo predpokladá pokračujúci dopyt po výskumoch, ale aj väčšie prepojenie big dát klientov a externých dát z prieskumov, s čím súvisí aj nárast záujmu o poradenstvo v oblasti interpretácie a implementácie zistení.