logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • TAPjobs
    • Voľné pozície
    • Naša ponuka
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Služobný telefón či možnosť pracovať z domu sú dnes už bežné benefity, ktoré ponúkajú mnohí...
  • Packeta spustila službu, vďaka ktorej budú zákazníci vedieť presný čas doručenia zásielky....
  • Stretli ste sa niekedy v sklade alebo obchode s modrou prepravnou alebo displejovou paletou? Ak...
  • Spolupracovať v dnešnej dobe s influencermi vníma väčšina značiek ako „must have“. Sú...

Kongres Samoška: Maloobchodníci predstavujú segment skutočných potravín

23. marca 2019
Správy 0
1336
Kongres Samoška: Maloobchodníci predstavujú segment skutočných potravín

Súčasťou odborného programu 14. kongresu Samoška, ktorý sa uskutočnil 21. 3. 2019 v Košiciach, bola i panelová diskusia na tému zmien v spotrebiteľskom správaní, ktoré prinieslo 21. storočie. Účastníci diskusie sa okrem iného zamerali na vývoj preferencií jednotlivých predajných formátov, nové kategórie tovaru či moderné technológie a ich vplyv na budúcnosť obchodu.

Účastníkov privítal úvodným slovom moderátor diskusie Pavol Zajac, senior consultant, retailer services, spoločnosti Nielsen. Poukázal na skvelé časy, ktoré zažíva slovenská ekonomika a ktoré potvrdzujú i výskumy realizované spoločnosťou Nielsen. Približne polovica pesimistických spotrebiteľov sa dnes prikláňa k názoru, že sa cíti finančne istejšie ako pred piatimi rokmi a majú možnosť voľne míňať svoje prostriedky.

Spotrebitelia navštevujú veľké predajne čoraz menej

Na Slovensku máme v súčasnosti približne 8 200 nešpecializovaných maloobchodných prevádzok potravín, čo predstavuje medziročný pokles o 240 predajní. Pokles sa však týka najmä najmenších predajní s predajnou plochou do 50 metrov štvorcových, čo zároveň odhaľuje problém nedostatočného pokrytia všetkých potrieb spotrebiteľa, tvrdí Pavol Zajac. Spotrebitelia v prieskumoch zvyknú uvádzať, že neradi navštevujú veľké predajne. Táto tendencia však nebola potvrdená, až po prvýkrát v roku 2018 čísla zaznamenali skutočný pokles tržieb v kanáli hypermarketov. Zanikli mnohé pobočky siete Hypernova, reťazec Carrefour odišiel zo slovenského trhu, Tesco zmenšuje svoje predajné plochy. Naopak úspešným kanálom v posledných rokoch sa stávajú práve supermarkety a špecializované obchody.

Slovensko má vysokú mieru urbanizácie

„Menších predajní do 400 metrov štvorcových je v súčasnosti na Slovensku 7 468 a za posledných deväť rokov ich máme o 700 menej, čo sa však týka najmä najmenších predajní. Ako náhle má predajňa viac ako sto metrov štvorcových a zväčšuje sa tak jej predajná plocha s možnosťou zaradenia širšieho sortimentu, teší sa zároveň i väčšiemu úspechu u spotrebiteľa,“ tvrdí Pavol Zajac. Na Slovensku máme veľmi vysokú mieru urbanizácie. Sme na 41. mieste zo 45 európskych krajín. Predajne v obciach a na dedinách majú z dlhodobého hľadiska preto veľký potenciál pre obchodníkov a výrobcov, ktorí majú možnosť s týmto trhovým kanálom pracovať. Na predajnosť vplýva zároveň i regionalita. Predajne v lokalite, v ktorej sa nenachádza hypermarket, majú väčšiu šancu na úspešnú a dlhodobú prevádzku.

Kvalita po prvýkrát predbehla cenu

Tržby za čerstvé potraviny rastú rýchlejšie ako za bežné potraviny a ľudia majú čoraz väčší záujem navštevovať špecializované predajne. „Ak nespravíme ako obchodníci zásadnú chybu v kvalite potravín alebo prístupe k zákazníkovi, niet sa čoho báť. Predaj v špecializovanej predajni predstavuje stúpajúci trend,“ tvrdí účastník panelovej diskusie Miroslav Endel, majiteľ predajne Valach – tradičné slovenské a české výrobky. Čerstvosť potravín predstavuje jeden z najdôležitejších atribútov, ktoré by mala spĺňať úspešná predajňa. „Môžeme hovoriť o mentálnej zmene zákazníkov. Kvalita po prvýkrát predbehla cenu a pre spotrebiteľa sa stáva čoraz dôležitejšou,“ hovorí Štefan Mácsadi, predseda predstavenstva Coop Jednoty Nové Zámky. „Vyššia cena je pre zákazníka mnohokrát odrádzajúca,“ tvrdí Peter Varmuža, generálny riaditel a spoluzakladateľ siete Yeme Plnochutné potraviny. Zároveň však jedným dychom dodáva, že zákazníci si začínajú uvedomovať kvalitatívne rozdiely potravín, čomu pripisuje až 30 % nárast tržieb spoločnosti Yeme.

Segment skutočných potravín

Čerstvosť a kvalita zohráva pre zákazníka dôležitú úlohu pri výbere miesta nákupu i konkrétnych potravín. Zákazník sa neustále mení a predajne začínajú venovať čoraz väčší priestor slovenským produktom, ktoré sú stále vyhľadávanejšie. Jaroslav Fotul, výkonný riaditeľ spoločnosti Labaš, vraví, že predajne Fresh plus, ktoré zastupuje, sa v minulom roku stali súčasťou projektu Slovenské mäso. Hovorí, že to spočiatku nebolo jednoduché, keďže výrobky sú drahšie a dodávané v nižšom objeme, projekt sa však i napriek tomu stal v minulom roku veľmi úspešným. Rovnako rastie i segment s farmárskymi výrobkami, ktorého produkty dodávajú priamo slovenskí farmári.  „Naším poslaním je poskytovať skutočné potraviny. Kura, ktoré je lacné a zakúpené vo veľkoobchode, nie je to isté ako kura z voľného výbehu, kŕmené výberovým krmivom,“ dodáva i Peter Varmuža.

Komunita maloobchodníkov s jasným posolstvom

Napriek narastajúcemu počtu špecializovaných predajní, majú mnohí konkurenční predajcovia tendenciu navzájom si pomáhať a budovať komunitu, ktorá bude posúvať trend zdravých a čerstvých potravín vpred. „Úlohou maloobchodu je vytvorenie komunity na základe spolupatričnosti. Pomôžme jeden druhému ku kvalite,“ hovorí Peter Varmuža. Maloobchodníci vidia vo svojej činnosti určitý druh poslania, ktoré je podľa ich slov potrebné zdieľať. „Snažíme sa o podporu komunity. Našou povinnosťou je starať sa o rozvoj vidieka,“ prispieva k diskusii Štefan Mácsadi.

Využitie moderných technológií v predaji potravín

Nové vymoženosti moderných technológií preberajú mnohé úlohy v rôznych odvetviach predaja. V rámci panelovej diskusie zaznela i otázka, akým spôsobom je možné využiť technológie v predajniach, ktoré sú zamerané na kvalitu a osobný kontakt so zákazníkom, a či je možné skĺbiť tieto dva, na oko rozdielne, svety. „Podľa môjho názoru majú moderné technológie uplatnenie i v tomto sektore. Do predajne sa chodí skúšať nové veci. Keď však už poznám konkrétne produkty, ktoré mi vyhovujú a obchodník mi ich vie zabezpečiť bez toho, aby som predajňu musel napríklad osobne navštíviť, a nákup je možné vytvoriť online prostredníctvom aplikácie, súhlasil by som,“ tvrdí Jaroslav Klein, generálny riaditeľ spoločnosti Kaso Technologies. Štefan Macsádi však uvádza odlišný názor. Podľa jeho slov online predaj pred dvoma rokmi predstavoval 1,2 %, dnes je to 1,4 %, čo nie je práve výrazný rozdiel, a tvrdí, že trendom v slovenskej spoločnosti i naďalej zostane tradičná forma nákupu potravín, ktorá je zároveň i tradíciou.

Deti postupne zabúdajú, ako potraviny vznikajú

„Pri predaji a nákupe potravín je veľmi dôležitý sociálny aspekt. Naďalej dúfam, že počet nakupujúcich touto formou bude rásť,“ tvrdí Jaroslav Fotul. Peter Varmuža sa naopak vyjadril, že síce je sociálny aspekt predaja dôležitým faktorom, pred technológiami netreba zatvárať oči. Slovenský obchod by podľa jeho slov nemal nechávať tento priestor nadnárodným korporáciám, ktoré venujú do tejto oblasti nemalé finančné prostriedky. „Komunikácia je veľmi dôležitá, pre mnoho ľudí je to prostriedok ako neprísť o autentickosť a budovať si medziľudské vzťahy. Napriek tomu však sami rozvíjame internetový obchod, ktorý spočiatku tvoril len malý doplnok predajne, teraz však vďaka veľkému úspechu predbieha kamennú predajňu,“ tvrdí Miroslav Endel, zároveň však vyjadruje obavy, čo môžu moderné technológie priniesť. „Deti zabúdajú, ako vznikajú jednotlivé potraviny. Obávam sa toho, aby sme sa postupom času neocitli v matrixe a stále chápali, že sme ľudia a nie roboti. So všetkými alternatívami treba pracovať v rozumnej miere,“ dodáva.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

TAPjobs

TAPjobs

pripravujeme

Archív pracovných pozícií

Komerčná prezentácia

CHEP

Paletový pooling CHEP: Efektívny systém s jasnými pravidlami

Stretli ste sa niekedy v sklade alebo obchode s modrou prepravnou alebo displejovou paletou? Ak áno, narazili ste na prepravnú platformu, ktorá patrí do paletového fondu spoločnosti CHEP. Paletový pooling je systém zdieľania a opätovného používania prepravných alebo displejových paliet, ktorý predstavuje efektívne a udržateľné riešenie pre firmy, ktoré sa rozhodli zadať správu svojich paletových […]
Káva Nestlé

Káva ako pomocník pre zvýšenie tržieb

Viete, že káva vám môže pomôcť navýšiť zisk a prilákať nových zákazníkov? Káva nie je len výborný pomocník pri nadväzovaní komunikácie, ale aj druhá najobchodovateľnejšia komodita, ktorej obľuba každoročne rastie. Boli doby, kedy ste na kávu narazili iba v kaviarňach, hoteloch a reštauráciách. Dnes už na ňu narazíte prakticky všade. Je to predovšetkým pochutina, a […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

26. – 29. 7. 2022, Veľtrhy Biofach a Vivaness, Norimberg

8. 9. 2022, Komunitná e-commerce konferencia ShopCamp, Praha

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka, Praha

Profily

Fajne potraviny

Dávid Jakub, majiteľ Fajne potraviny: Nechceme najnižšiu, ale férovú cenu

8. júna 2022
Wolt Market

Jana Trnovská, riaditeľka Wolt Market pre Česko a Slovensko: Záujem o online potraviny predbehol naše odhady

11. mája 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera