
Súčasťou odborného programu 14. kongresu Samoška, ktorý sa uskutočnil 21. 3. 2019 v Košiciach, bola i panelová diskusia na tému zmien v spotrebiteľskom správaní, ktoré prinieslo 21. storočie. Účastníci diskusie sa okrem iného zamerali na vývoj preferencií jednotlivých predajných formátov, nové kategórie tovaru či moderné technológie a ich vplyv na budúcnosť obchodu.
Účastníkov privítal úvodným slovom moderátor diskusie Pavol Zajac, senior consultant, retailer services, spoločnosti Nielsen. Poukázal na skvelé časy, ktoré zažíva slovenská ekonomika a ktoré potvrdzujú i výskumy realizované spoločnosťou Nielsen. Približne polovica pesimistických spotrebiteľov sa dnes prikláňa k názoru, že sa cíti finančne istejšie ako pred piatimi rokmi a majú možnosť voľne míňať svoje prostriedky.
Spotrebitelia navštevujú veľké predajne čoraz menej
Na Slovensku máme v súčasnosti približne 8 200 nešpecializovaných maloobchodných prevádzok potravín, čo predstavuje medziročný pokles o 240 predajní. Pokles sa však týka najmä najmenších predajní s predajnou plochou do 50 metrov štvorcových, čo zároveň odhaľuje problém nedostatočného pokrytia všetkých potrieb spotrebiteľa, tvrdí Pavol Zajac. Spotrebitelia v prieskumoch zvyknú uvádzať, že neradi navštevujú veľké predajne. Táto tendencia však nebola potvrdená, až po prvýkrát v roku 2018 čísla zaznamenali skutočný pokles tržieb v kanáli hypermarketov. Zanikli mnohé pobočky siete Hypernova, reťazec Carrefour odišiel zo slovenského trhu, Tesco zmenšuje svoje predajné plochy. Naopak úspešným kanálom v posledných rokoch sa stávajú práve supermarkety a špecializované obchody.
Slovensko má vysokú mieru urbanizácie
„Menších predajní do 400 metrov štvorcových je v súčasnosti na Slovensku 7 468 a za posledných deväť rokov ich máme o 700 menej, čo sa však týka najmä najmenších predajní. Ako náhle má predajňa viac ako sto metrov štvorcových a zväčšuje sa tak jej predajná plocha s možnosťou zaradenia širšieho sortimentu, teší sa zároveň i väčšiemu úspechu u spotrebiteľa,“ tvrdí Pavol Zajac. Na Slovensku máme veľmi vysokú mieru urbanizácie. Sme na 41. mieste zo 45 európskych krajín. Predajne v obciach a na dedinách majú z dlhodobého hľadiska preto veľký potenciál pre obchodníkov a výrobcov, ktorí majú možnosť s týmto trhovým kanálom pracovať. Na predajnosť vplýva zároveň i regionalita. Predajne v lokalite, v ktorej sa nenachádza hypermarket, majú väčšiu šancu na úspešnú a dlhodobú prevádzku.
Kvalita po prvýkrát predbehla cenu
Tržby za čerstvé potraviny rastú rýchlejšie ako za bežné potraviny a ľudia majú čoraz väčší záujem navštevovať špecializované predajne. „Ak nespravíme ako obchodníci zásadnú chybu v kvalite potravín alebo prístupe k zákazníkovi, niet sa čoho báť. Predaj v špecializovanej predajni predstavuje stúpajúci trend,“ tvrdí účastník panelovej diskusie Miroslav Endel, majiteľ predajne Valach – tradičné slovenské a české výrobky. Čerstvosť potravín predstavuje jeden z najdôležitejších atribútov, ktoré by mala spĺňať úspešná predajňa. „Môžeme hovoriť o mentálnej zmene zákazníkov. Kvalita po prvýkrát predbehla cenu a pre spotrebiteľa sa stáva čoraz dôležitejšou,“ hovorí Štefan Mácsadi, predseda predstavenstva Coop Jednoty Nové Zámky. „Vyššia cena je pre zákazníka mnohokrát odrádzajúca,“ tvrdí Peter Varmuža, generálny riaditel a spoluzakladateľ siete Yeme Plnochutné potraviny. Zároveň však jedným dychom dodáva, že zákazníci si začínajú uvedomovať kvalitatívne rozdiely potravín, čomu pripisuje až 30 % nárast tržieb spoločnosti Yeme.
Segment skutočných potravín
Čerstvosť a kvalita zohráva pre zákazníka dôležitú úlohu pri výbere miesta nákupu i konkrétnych potravín. Zákazník sa neustále mení a predajne začínajú venovať čoraz väčší priestor slovenským produktom, ktoré sú stále vyhľadávanejšie. Jaroslav Fotul, výkonný riaditeľ spoločnosti Labaš, vraví, že predajne Fresh plus, ktoré zastupuje, sa v minulom roku stali súčasťou projektu Slovenské mäso. Hovorí, že to spočiatku nebolo jednoduché, keďže výrobky sú drahšie a dodávané v nižšom objeme, projekt sa však i napriek tomu stal v minulom roku veľmi úspešným. Rovnako rastie i segment s farmárskymi výrobkami, ktorého produkty dodávajú priamo slovenskí farmári. „Naším poslaním je poskytovať skutočné potraviny. Kura, ktoré je lacné a zakúpené vo veľkoobchode, nie je to isté ako kura z voľného výbehu, kŕmené výberovým krmivom,“ dodáva i Peter Varmuža.
Komunita maloobchodníkov s jasným posolstvom
Napriek narastajúcemu počtu špecializovaných predajní, majú mnohí konkurenční predajcovia tendenciu navzájom si pomáhať a budovať komunitu, ktorá bude posúvať trend zdravých a čerstvých potravín vpred. „Úlohou maloobchodu je vytvorenie komunity na základe spolupatričnosti. Pomôžme jeden druhému ku kvalite,“ hovorí Peter Varmuža. Maloobchodníci vidia vo svojej činnosti určitý druh poslania, ktoré je podľa ich slov potrebné zdieľať. „Snažíme sa o podporu komunity. Našou povinnosťou je starať sa o rozvoj vidieka,“ prispieva k diskusii Štefan Mácsadi.
Využitie moderných technológií v predaji potravín
Nové vymoženosti moderných technológií preberajú mnohé úlohy v rôznych odvetviach predaja. V rámci panelovej diskusie zaznela i otázka, akým spôsobom je možné využiť technológie v predajniach, ktoré sú zamerané na kvalitu a osobný kontakt so zákazníkom, a či je možné skĺbiť tieto dva, na oko rozdielne, svety. „Podľa môjho názoru majú moderné technológie uplatnenie i v tomto sektore. Do predajne sa chodí skúšať nové veci. Keď však už poznám konkrétne produkty, ktoré mi vyhovujú a obchodník mi ich vie zabezpečiť bez toho, aby som predajňu musel napríklad osobne navštíviť, a nákup je možné vytvoriť online prostredníctvom aplikácie, súhlasil by som,“ tvrdí Jaroslav Klein, generálny riaditeľ spoločnosti Kaso Technologies. Štefan Macsádi však uvádza odlišný názor. Podľa jeho slov online predaj pred dvoma rokmi predstavoval 1,2 %, dnes je to 1,4 %, čo nie je práve výrazný rozdiel, a tvrdí, že trendom v slovenskej spoločnosti i naďalej zostane tradičná forma nákupu potravín, ktorá je zároveň i tradíciou.
Deti postupne zabúdajú, ako potraviny vznikajú
„Pri predaji a nákupe potravín je veľmi dôležitý sociálny aspekt. Naďalej dúfam, že počet nakupujúcich touto formou bude rásť,“ tvrdí Jaroslav Fotul. Peter Varmuža sa naopak vyjadril, že síce je sociálny aspekt predaja dôležitým faktorom, pred technológiami netreba zatvárať oči. Slovenský obchod by podľa jeho slov nemal nechávať tento priestor nadnárodným korporáciám, ktoré venujú do tejto oblasti nemalé finančné prostriedky. „Komunikácia je veľmi dôležitá, pre mnoho ľudí je to prostriedok ako neprísť o autentickosť a budovať si medziľudské vzťahy. Napriek tomu však sami rozvíjame internetový obchod, ktorý spočiatku tvoril len malý doplnok predajne, teraz však vďaka veľkému úspechu predbieha kamennú predajňu,“ tvrdí Miroslav Endel, zároveň však vyjadruje obavy, čo môžu moderné technológie priniesť. „Deti zabúdajú, ako vznikajú jednotlivé potraviny. Obávam sa toho, aby sme sa postupom času neocitli v matrixe a stále chápali, že sme ľudia a nie roboti. So všetkými alternatívami treba pracovať v rozumnej miere,“ dodáva.