
Reťazec predajní Tesco sa aktívne zapája do spolupráce so slovenskými dodávateľmi, pričom podstatný podiel slovenskej produkcie tvorí aj sortiment privátnej značky, vďaka čomu umožňuje dodávateľom rozšíriť svoj predaj i do zahraničia. Zároveň už viac ako dva roky podporuje malých farmárov prostredníctvom projektu Jedinečné chute zo Slovenska.
„Vzhľadom na rozsah nášho podnikania a celkové objemy predaných potravín patrí Tesco medzi obchodné siete, ktoré predávajú najväčšie objemy slovenských potravín. Vlani naši zákazníci nakúpili slovenské potraviny v celkovom objeme 400 miliónov eur, čo predstavuje približne 700 miliónov kusov potravín,“ uvádza Peter Piešťanský, manažér nákupného oddelenia spoločnosti Tesco, a dodáva: „Slovenských dodávateľov podporujeme dlhodobo, mnohí sú súčasťou našich vlastných značiek. Vďaka tejto úspešnej spolupráci sa mnohí slovenskí výrobcovia dostali na trhy aj v okolitých krajinách, rozšírili výrobu, zvýšili obraty či uviedli na trh nové výrobky.“
Úspešná spolupráca so slovenskými dodávateľmi
Príkladom sú mliečne výrobky od Tatranských mliekarní Tami. Práve táto spoločnosť dosahuje so spoločnosťou Tesco tržby okolo 8 miliónov eur ročne. Vďaka úspešnej spolupráci mohli zvýšiť nákup surového kravského mlieka zo 17 miliónov litrov na 90 miliónov litrov mlieka ročne. O úspešnom pôsobení Tatranskej mliekarne na trhu svedčí aj to, že od začiatku spolupráce s reťazcom Tesco stúpol jej ročný obrat až 60-násobne.
V rámci ponuky potravín v Tescu sú slovenské výrobky najviac zastúpené v kategóriách hydinárskeho, cukrovarníckeho, pivovarníckeho a vinárskeho priemyslu, zeleninárskeho aj mraziarenského tovaru. „V prípade niektorých základných potravín spolupracujeme výhradne so slovenskými dodávateľmi. Napríklad až 100 % vajec pochádza zo slovenských chovov a 80 % z celkového sortimentu mliečnych výrobkov je tiež zo Slovenska,“ dopĺňa Peter Piešťanský.
Záujem spotrebiteľov o domáce produkty stúpa
Aktuálne Tesco na Slovensku spolupracuje s takmer 500 domácimi pestovateľmi, dodávateľmi a farmármi. Čo sa týka privátnej značky, kde tvorí celkový predaj potravín až tretinu, je až polovica produktov, ktoré Tesco ponúka aj zákazníkom v zahraničí, vyrábaná na Slovensku. Aktuálne spolupracuje so 123 slovenskými dodávateľmi, ktorí vyrábajú aj produkty Tesco privátnej značky, čím im umožňuje predávať aj v zahraničí. Pre rastúci záujem spotrebiteľov o všetko, čo je vyprodukované na Slovensku, plánuje Tesco v týchto mesiacoch rozširovať ponuku slovenskej sezónnej zeleniny a ponuku čerstvých výrobkov od lokálnych výrobcov. „Podiel slovenských výrobkov by sme veľmi radi rozširovali, narážame však v niektorých prípadoch na nepostačujúce objemy produkcie výrobcov na Slovensku, ktoré nedokážu vykryť dopyt našich zákazníkov,“ vysvetľuje Peter Piešťanský.
Projekt na podporu malých slovenských farmárov
Spoločnosť Tesco projektom Jedinečné chute zo Slovenska podporuje slovenských farmárov s nižšou produkciou. Zákazníci tak už viac ako dva roky môžu aktuálne v 41 predajniach vybrať produkty od malých regionálnych výrobcov. V rámci projektu vyšla spoločnosť malým dodávateľom v ústrety a prispôsobila im objednávkový systém, distribúciu, zjednodušila zmluvy a pomohla zlepšovať jednotlivé produkty. Ako jediný reťazec na Slovensku sa dlhodobo angažuje aj v oblasti vzdelávania farmárov prostredníctvom Farmárskeho grantu, do ktorého sa za šesť rokov zapojilo viac ako 500 farmárov zo Slovenska.