logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Väčšina maloobchodných reťazcov nebude už o dva roky predávať vajcia, ktoré zniesli sliepky...
  • Nové nastavenie marketingu detských produktov v praxi znamená, že v letákoch, inzerátoch,...
  • Februárová inflácia zrýchlila a po tretíkrát sa medziročne dostala na rekordných 15,4 %....
  • Aké sú negatívne trendy, ktoré ovplyvnili retail? Ako prvé asi každého napadne pandémia...

Slováci sa cítia finančne istejšie ako pred piatimi rokmi, väčšina však pokryje len základné životné náklady

18. marca 2019
Správy 0
1557
Slováci sa cítia finančne istejšie ako pred piatimi rokmi, väčšina však pokryje len základné životné náklady

Spotrebitelia po celom svete prejavujú rastúci optimizmus vo vnímaní svojej finančnej situácie, čo vyplýva z najnovšej globálnej štúdie spoločnosti Nielsen. Výsledky správy poukazujú na zlepšenie finančnej istoty, spotrebiteľov však neustále zastrašuje tlak zvyšujúcich sa životných nákladov. 

Správa odhaľuje výdavky podľa regiónov pokrývajúcich 64 trhov, vrátane top kategórií, na ktoré spotrebitelia míňajú viac financií. Online prieskum je založený na správaní reprezentatívnej vzorky spotrebiteľov s internetovým prístupom. Výsledky prieskumu z roku 2018 poukazujú na zaujímavé zistenia. Viac ako polovica spotrebiteľov si myslí, že sú na tom finančne lepšie ako pred piatimi rokmi. Najviac optimistickí sú pritom obyvatelia Ázie a Tichomoria, kde až 70 % spotrebiteľov hodnotí svoju finančnú situáciu lepšie ako pred piatimi rokmi. Naopak, Európania sú zo všetkých šiestich regiónov najmenej spokojní a len 37 % z nich si myslí, že sú v lepšej finančnej situácii.

Slovensko patrí do európskej top 12-ky optimistov v rámci pohľadu na svoju finančnú situáciu  

Na Slovensku sa s pocitom spokojnosti stotožňuje necelá polovica spotrebiteľov (46 %), čo je viac ako európsky priemer. Na základe tohto zistenia sa Slovensko radí medzi top 12 európskych krajín s najoptimistickejším postojom voči svojej finančnej situácii v porovnaní so situáciou pred piatimi rokmi. Spomedzi krajín sme však na chvoste, a to aj napriek tomu, že podľa Economist Intelligence Unit rástol priemerný disponibilný príjem na Slovensku od roku 2014 najdynamickejšie, a to až o jednu tretinu.

Najmenej spokojná je západná Európa

V rámci krajín Vyšehradskej štvorky sú najpozitívnejší Poliaci, kde lepšiu finančnú situáciu deklarovalo až 55 % spotrebiteľov. Spoločným aspektom všetkých krajín je však zlepšenie spotrebiteľského vnímania oproti roku 2016, pričom najvýraznejší nárast zaznamenalo Maďarsko a Poľsko. V európskych krajinách smerom na západ je vnímanie finančnej situácie v porovnaní s obdobím pred piatimi rokmi menej optimistické ako v strednej Európe. V týchto krajinách bol aj rast disponibilného príjmu výrazne nižší v porovnaní s krajinami V4.

Zastúpenie majú i pesimistickí spotrebitelia

Finančne horšiu situáciu než pred piatimi rokmi deklaruje necelá tretina Európanov (31 %), zatiaľ čo v krajinách V4 je pesimistickejších spotrebiteľov menej. Na Slovensku považuje svoju súčasnú situáciu za horšiu než pred piatimi rokmi 23 % spotrebiteľov, v Maďarsku to tak vníma 26 % spotrebiteľov, Česko predstavuje 20 % a Poľsko 19 %.

Spotrebitelia vynakladajú viac finančných prostriedkov na potraviny  

Správa vyplývajúca z prieskumu odhaľuje okrem vnímania finančnej situácie aj kategórie, na ktoré spotrebitelia vynakladajú viac finančných prostriedkov ako pred piatimi rokmi. Na prvom mieste sa vo všetkých šiestich svetových regiónoch umiestnili potraviny. Celosvetovo až 44 % spotrebiteľov míňa na potraviny viac, v Európe je to o niečo menej (39%). Slovenský priemer je na úrovni globálneho a predstavuje 44 %. V porovnaní s okolitými krajinami majú vyšší podiel iba Poliaci, kde to tvrdí takmer polovica spotrebiteľov. V ďalších susedných krajinách je podiel nižší – v Česku 40 % a v Maďarsku 42 %.

Slováci minú na starostlivosť o deti viac než je európsky priemer

Na druhom a treťom mieste sa v globálnom priemere umiestnili technológie a vzdelanie, na ktoré vynakladajú spotrebitelia viac finančných prostriedkov ako pred piatimi rokmi. Medzi slovenskými spotrebiteľmi sa však do popredia nedostali. Viac ako štvrtina spotrebiteľov na Slovensku uviedla tri zhodné kategórie, a to domáce potreby zahrňujúce pracie prostriedky, náklady na bývanie a zdravotnú starostlivosť o deti, na ktoré Slováci míňajú viac ako pred piatimi rokmi. Päticu uzatvára starostlivosť o deti (23 %) a práve v tejto oblasti je Slovensko nad úrovňou európskeho priemeru, ktorý je 22 %. V priemernom celoeurópskom rebríčku sú najväčšie odlišnosti v porovnaní so slovenskými spotrebiteľmi v kategórii účty za domácnosť. Až tretina európskych spotrebiteľov má vyššie náklady ako v minulosti, kým na Slovensku je to oveľa menej, a to iba 10 %. Výrazný rozdiel je tiež vo výdavkoch na technológie a komunikáciu, keďže len 17 % slovenských spotrebiteľov míňa na túto oblasť viac, no v Európe je to až štvrtina a vo svete viac ako tretina.

Tlak zvyšujúcich sa životných nákladov pretrváva

Z Nielsen správy tiež vyplýva, že aj napriek posilneniu optimizmu spotrebiteľov ohľadom ich finančnej situácie mnohí cítia tlak zvyšujúcich sa životných nákladov a svoje financie nemôžu voľne míňať. Na Slovensku iba 3 % spotrebiteľov pociťuje, že môže voľne míňať, v Česku je to veľmi podobné (2 %). V porovnaní s ostatnými európskymi krajinami vedie Nemecko, kde má viac ako pätina spotrebiteľov pocit, že môže svoje financie voľne utrácať. Z krajín V4 sa vyšším podielom vyznačujú Poliaci (14 %). Slovensko sa tak umiestňuje pod úrovňou európskeho priemeru, čo je 10 %, rovnako však aj celosvetového, ktorý predstavuje 15 %. Takmer polovica Slovákov (45 %) si myslí, že žije pohodlne, no väčšina, čo predstavuje až 52 %, tvrdí, že dokáže pokryť len základné životné náklady.

 

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

 

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera