Podnikatelia mohli dosiaľ používať elektronické registračné pokladne, pričom mali možnosť pripojenia do systému Finančnej správy SR využitím Virtuálnej registračnej pokladnice na základe vlastného rozhodnutia. Podľa zmien v zákonoch prijatých Národnou radou SR však bude od júla 2019 online pripojenie povinné. Výrobcovia a podnikatelia sa tak musia pripraviť na nové podmienky, ktoré so sebou prinášajú množstvo zmien.
Podľa nových predpisov môžu byť pokladnicou nielen doterajšie elektronické registračné pokladne (ERP), ale aj počítač, tablet či mobil. Podmienkou je len pripojenie online registračnej pokladnice (ORP) na internet. Zavedenie nového projektu však so sebou prináša množstvo legislatívnych zmien, akou je napríklad zrušenie servisných organizácií a ich povinností. Fiškálne moduly budú nahradené chráneným dátový úložiskom, tzv. čiernou skrinkou, ktorú je dodávateľ či predajca povinný zabezpečiť. Súčasťou je zároveň i zrušenie povinnosti vystavovania uzávierok či knihy ERP.
Nové funkcie pre online registračné pokladne
Registračná pokladnica bude mať po novom schopnosť tlačiť účtenku s QR kódom, ale aj možnosť poslať originál účtenky elektronickou formou, napríklad na e-mail zákazníka bez toho, aby bola potrebná jej tlač. Zároveň bude možné poslať doklad do úložiska eKasa s identifikátorom kupujúceho, napríklad IČO firmy.
Zníženie administratívnej záťaže a pomoc kupujúcim
Povinné napojenie pokladníc na Finančnú správu SR (FS SR) bude znamenať, že FS SR bude mať informácie o každom nákupe či transakcii, keďže každý vydaný doklad bude evidovaný na centrálnom úložisku eKasa. Cieľom má byť pomoc a zníženie administratívnej záťaže podnikateľom, ale aj pomoc kupujúcim. Očakáva sa, že systém eKasa prinesie podnikateľom aj zníženie niektorých nákladov. Napriek tomu však informácie od výrobcov i dodávateľov ERP tiež hovoria o vzniku nákladov spojených s nevyhnutnou aktualizáciou doterajších ERP, prípadne o kúpe nových zariadení.
Očakávané finančné dopady
Úplné a presné vyčíslenie nákladov spojených so zavedením eKasy ešte nie je možné určiť, liberalizácia systému však na trhu iste ponúkne nové riešenia. Dôvodom istého finančného dopadu je najmä rôzna náročnosť potrebných úprav alebo zmien pri existujúcich ERP. Podnikateľom, ktorí už používajú virtuálne registračné pokladnice, však so zavedením tejto legislatívnej zmeny nové náklady nevzniknú. Tí, ktorí prejdú na systém, musia počítať s nákladmi súvisiacimi s aktualizáciou existujúcich ERP alebo fiškálnych tlačiarní, rovnako ako aj s nákladmi servisných prác. Napriek pôvodnému zámeru sa do finálnej verzie online registračných pokladníc doplnila aj potreba inštalácie chráneného úložiska, čím sa neguje potreba zásahu servisnej organizácie. Podľa vyjadrení niektorých dodávateľov by však mala byť inštalácia chráneného úložiska jednorazovou záležitosťou, a tento element by mal vydržať počas životnosti použitého zariadenia.
Ako postupovať pri zavádzaní eKasy
Výrobcovia a predajcovia eKasy dokončujú svoje softvérové riešenia a prihlasujú ich na certifikáciu FS SR, ktorá informovala, že v súčasnosti je prihlásených deväť systémov, pričom sa očakáva 50 rôznych systémov. Aktivácia a pripojenie s ORP na FS SR bude realizovaná v dvoch fázach. Začiatkom apríla vznikla pre podnikateľov dobrovoľná možnosť používania online registračnej pokladnice, od júla 2019 vzniká povinnosť celoplošného používania. Dotyční by sa dovtedy mali prihlásiť na portál Finančnej správy, vyplniť žiadosť o pridelenie kódu pokladnice a získať inicializačný balíček. Nutnosťou je taktiež kontaktovať servisnú organizáciu alebo dodávateľa riešenia a overiť si či postačuje aktualizácia existujúcej pokladnice, alebo je potrebná kúpa novej eKasy.