
Je celkom jasné, že pred Veľkou nocou sa čokoláda takpovediac predáva sama (musím povedať, že ten, kto vymyslel čokoládové vajce, kuriatko či zajačika by si zaslúžil Nobelovu cenu), ale zvyšuje sa aj predaj ďalších tovarov. Ako ich urobiť pre vašich zákazníkov ešte pútavejšími alebo sa pokúsiť vystúpiť z radu vašich konkurentov a začať komunikovať o čosi inak?
Veľká noc na Slovensku nie je len kresťanský sviatok – čoraz viac ľudí ju chápe ako týždeň voľna v kruhu svojej rodiny. A preto si tie dni chcú aj naplno vychutnať. Nemožno sa potom čudovať, že sa zvyšuje predaj potravín, liehovín, ale aj dovoleniek. Ako osloviť zákazníkov? Mám pre vás pár tipov, vďaka ktorým by sa to mohlo podariť.
#TIP 1 Čo chcú vaši zákazníci?
Počas veľkonočných sviatkov ľudia vítajú oddych a pohodu v kruhu svojej rodiny. Preto si ich nechcú užiť len doma, ale radi sa vyberú aj na výlety. Dokonca aj oblečenie a nábytok sa v tomto období stávajú populárnejšími, pretože nakupujúci majú viac voľného času na prezeranie a väčšie nákupy. Aj reštaurácie a hotely pociťujú väčší záujem. Ako napomôcť predaju svojich produktov? Naplňte potreby zákazníkov.
Je dôležité uistiť sa, že im ponúkate to, čo v tomto období očakávajú. Áno, znie to možno jednoducho, ale keď je človek pripravený užiť si jarnú dovolenku, ťažko zameria svoju pozornosť na výber zimnej. A o tom to je – neponúkať čo nechcú, ale priniesť im to, čo chcú (len o tom ešte nevedia). Napríklad aj taký autoservis či predajca pneumatík môže vhodne zareagovať na Veľkú noc, keď svojim zákazníkom poskytne prehliadku auta pred dlhšou cestou, či predajca CD-čiek prinesie výber rozprávok na cestu pre deti. Alebo si zákazník na pumpe vyberie jedlo na cestu, ku ktorému dostane vo zvýhodnenom balíčku aj nápoj.
#TIP 2 Kto nemá rád zľavu alebo niečo zadarmo?
Špeciálne veľkonočné ponuky už dopredu lákajú zákazníkov, aby si vybrali váš obchod pred tými ostatnými, pretože majú šancu získať pri nákupe čosi viac. Aj také malé veľkonočné vajíčko ako milá pozornosť zákazníka poteší. Navyše sa dá využiť pri akomkoľvek druhu podnikania. Pracovať sa dá aj so špeciálnou ponukou na kúpu rodinnej dovolenky, špeciálnym veľkonočným víkendom a podobne. Využiť sa dá tiež párovanie – tričko s veľkonočnou tematikou a papuče, či dve čokolády za zvýhodnenú cenu. Ak sú páry dobre premyslené, zákazníci budú mať pocit, že im nakupovanie skutočne uľahčujete a nemusia ísť do iných obchodov. Pretože u vás nájdu naozaj to, čo hľadajú.
Ako vám to má pomôcť? Zľavy a špeciálne ponuky zvyšujú návštevnosť vášho obchodu a stimulujú predaj, pretože každý chce ušetriť nejaké to euro. Ponuky s časovým obmedzením navyše vyvolajú pocit nutkavosti, aby svoje nákupy neodkladali.
#TIP 3 Je vás vidno?
Hlavná zásada vašej komunikácie však znie: ak sa o vašej ponuke zákazníci nedozvedia, môže byť tá najlepšia na svete, ale nevyužijú ju. Ak však budete aktívne komunikovať a povzbudzovať zákazníkov, je šanca, že si kúpia aj niečo navyše alebo si vás vyberú nabudúce. Nezabudnite preto využiť všetky kanály, ktoré máte k dispozícii – či už sú to sociálne siete, webové stránky, blog, e-mail, ale aj predajne. Vystavte svoj tovar vnútri aj pred prevádzkou a ukážte ho zákazníkom. Oni totiž nevedia, že máte veľkonočné ponuky a je pomerne naivné myslieť si, že vás v tomto uponáhľanom svete budú aktívne vyhľadávať. Dobrým tipom môžu byť aj zábavné zdielateľné videá či obrázky alebo zaujímavá súťaž. Sú stále vhodným spôsobom, ako osloviť širšiu vrstvu fanúšikov.
#TIP 4 Kedy otvárate?
Táto rada znie možno jednoducho, ale je potrebná – nezabudnite uviesť, kedy vlastne máte počas sviatkov otvorené. Zákazníci sú totiž mnohokrát zmätení či máte povinne zatvorené, alebo naopak môžete a máte otvorené. Preto nie je nič jednoduchšie, ako to dať všetkým na známosť. Ľudia potom budú vedieť, že ste tam pre nich. Je to vždy lepšie ako keď predpokladajú, že ste celý týždeň zatvorení a nenavštívia vašu prevádzku, eshop či webové stránky.
#TIP 5 Ste zaujímaví?
Kombinácia online a offline komunikácie je dobrým spôsobom ako osloviť širokú škálu existujúcich aj potenciálnych zákazníkov a dať im o vás vedieť. Aj tu platí, že autenticita a zaujímavý príbeh či informácie upútajú viac, nebojte sa preto zveriť do rúk profesionálom z oblasti PR a komunikácie. Oni vedia, čo vám pomôže a čo vám prípadne bráni ukázať ten váš príbeh.
Aj predaj džemov sa môže zmeniť na príbeh s hodnotným obsahom, ak časť predaja venujete komunite alebo tým, ktorí to naozaj potrebujú. Veď práve Veľká noc je na to, aby ste popri predaji zvýraznili aj tradičné hodnoty, ktoré tento sviatok prináša a ponúkli svojim zákazníkom okrem tovaru niečo navyše. Nebojte sa zmobilizovať a ukázať svoje silné jadro, ktoré bije nielen pre obchod, ale aj pre človečinu.