Online nakupovanie sa stáva obľúbeným spôsobom pre spotrebiteľov po celom svete, a to nielen pri nákupe štandardných produktov, ale aj v prípade prémiového segmentu. Čoraz väčší počet spotrebiteľov nakupuje tieto produkty online a exkluzívny sortiment tak pomáha zvyšovať tržby domácich i zahraničných elektronických obchodov.
Spoločnosť Nielsen realizovala online prieskum zameraný na zmeny spotrebiteľskej prosperity, ktorý približuje vnímanie spotrebiteľov vo vzťahu k prémiovým produktom. Správa z roku 2018 uvádza, že takmer polovica celosvetových spotrebiteľov dnes nakupuje prémiové produkty cez domáce e-shopy, kým pred troma rokmi to bolo menej ako 40 %. Prémiové produkty na internete najčastejšie nakupujú obyvatelia Ázie a Tichomoria. V Európe je tento podiel nižší. Iba štyria z desiatich spotrebiteľov využívajú na nákup prémiových produktov domáce e-shopy a menej ako pätina zahraničné. Slovenskí spotrebitelia nakupujú prémiový segment viac od domácich online predajcov ako od zahraničných, čo je trend podobný celoeurópskemu priemeru. Nad európsky priemer v nákupoch z oboch typov e-shopov sa dostali len Poliaci.
Najvyhľadávanejším miestom nákupu sú stále kamenné obchody
Napriek nárastu online nakupovania zostávajú kamenné predajne pri nákupe prémiových produktov najobľúbenejšie. Na celosvetovej úrovni až 60 % spotrebiteľov nakupuje prémiový segment v kamenných predajniach, z európskych spotrebiteľov sú to až tri štvrtiny, čím sa Európa dostáva na vrchol rebríčka v nákupe prémiových výrobkov v lokálnych kamenných obchodoch. Na Slovensku hovoríme až o 77 % spotrebiteľov.
Slováci preferujú unikátnosť produktu
Dôležitým faktorom pri prémiových produktoch sú práve kľúčové vlastnosti, ktoré spotrebitelia aktívne vyhľadávajú a pri kúpe vyžadujú. Vo všetkých regiónoch sveta prevláda ako najvýznamnejší atribút vynikajúca kvalita materiálov a surovín, čo udáva celosvetovo až 56 % spotrebiteľov, v Európe 54 % a na Slovensku je to 46 %. Pre viac ako polovicu celosvetových spotrebiteľov je druhým najvýznamnejším benefitom prvotriedny výkon alebo funkcia, s čím sa zhoduje aj 41 % Slovákov. Za tretí atribút Slováci považujú unikátnu vlastnosť, ktorú iný produkt nemá. V Európe ju obsadzuje výborná zákaznícka skúsenosť a v celosvetovom meradle štýlový dizajn výrobku.
Viac ako reklama nás ovplyvňujú známi
Najtypickejším motívom vyskúšania nového prémiového výrobku je medzi slovenskými spotrebiteľmi odporúčanie od známych alebo rodiny a podobne je to i v Česku. Ďalšie dve priečky obsadili impulzný nákup a výsledky výskumu. Online reklama (15 %) alebo televízna reklama (14 %) je pre Slovákov menej významná. V celoeurópskom kontexte priemerný Európan pri kúpe prémiovej novinky najviac dôveruje výsledkom výskumu, pričom odporúčanie zostáva na druhom mieste.
Radi si priplatíme za prémiovú kávu a čaj
Správa o zmenách spotrebiteľskej prosperity tiež odkrýva kategórie, ktoré sú spotrebitelia ochotní zakúpiť v prémiovom segmente. Ich poradie je síce v jednotlivých regiónoch mierne odlišné, opakovane sa v nich však vyskytujú kategórie ako osobná elektronika, oblečenie či obuv. V globálnom rebríčku má najvýznamnejšie zastúpenie práve osobná elektronika. Jednotkou u slovenských, českých a maďarských spotrebiteľov je prémiová káva alebo čaj.
Na prémiové tabakové produkty si nepotrpíme
V slovenskom rebríčku nasleduje osobná elektronika a treticu kategórií, za ktoré sme ochotní priplatiť, uzatvárajú mliečne výrobky. Do piatich najčastejšie deklarovaných kategórií sa radí okrem oblečenia či obuvi aj zubná hygiena. Naopak najmenej ochotní zaplatiť vyššiu cenu sú slovenskí spotrebitelia pri tabakových produktoch.