logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Skupina Kofola začala vo svojom výrobnom závode v Kláštore pod Znievom plniť minerálnu vodu...
  • Spoločnosť Packeta ako prvá na Slovensku umožňuje posielať si vzájomne zásielky aj pomocou...
  • Nový obchod Action sa bude nachádzať vo zvolenskom Obchodnom centre Klokan a zamestná približne...
  • Dlhodobé zlacnenie sa v maloobchodnom reťazci Kaufland týka vyše sto položiek. Sú medzi nimi...

Ako ďaleko je Slovensko od bezhotovostnej spoločnosti?

20. februára 2019
Spotrebitelia 0
1766
Ako ďaleko je Slovensko od bezhotovostnej spoločnosti?

Bezhotovostná spoločnosť je aktuálna téma, ktorá má však potenciál polarizovať. Niektorí sa tešia na čas, kedy už nebude nutné zapodievať sa  hotovosťou, druhí sa naopak obávajú predstavy odhalenia súkromných informácií. Výsledky reprezentatívneho prieskumu poukazujú na situáciu medzi slovenskými spotrebiteľmi.

Na prelome januára a februára 2019 realizovala spoločnosť Go4insight prieskum, ktorého cieľom bolo zistiť aké je skutočné využívanie hotovosti a platieb prostredníctvom kariet na Slovensku. V súčasnosti používa platobnú kartu na Slovensku približne 76 % populácie, kým využívanie platieb prostredníctvom mobilných telefónov je ešte stále veľmi nízke.

Prečítajte si tiež
Jakub Berčík: Príjemná nákupná atmosféra ako konkurenčná výhoda

Platba za bežné nákupy

Obyvatelia Slovenska svoje bežné nákupy platia výhradne prostredníctvom hotovosti, kombináciou hotovosti a inými spôsobmi, alebo takmer výhradne bez použitia hotovosti.

Prečítajte si tiež
Jakub Berčík: Význam aroma marketingu v maloobchode

Žiadne z foriem elektronického platenia či už prostredníctvom platobných kariet, alebo platieb mobilom, nevyužíva približne 31 %. Najväčšia časť, ktorá predstavuje až 44 % populácie, platí za svoje nákupy niekedy hotovosťou a niekedy inak. Hotovosť pri svojich nákupoch takmer vôbec nevyužíva približne 25 % populácie Slovenska.

Sociálny status ako dominantný ukazovateľ

Pri detailnejšom pohľade je zrejmé, že platenie v hotovosti je výrazne populárnejšie skôr medzi staršími ľuďmi, ekonomicky neaktívnymi, žijúcimi v menej rozvinutých častiach Slovenska. Naopak čím má človek vyššie vzdelanie, vyšší príjem a žije v ekonomicky silnejších regiónoch či zastáva vyššie postavenie v spoločnosti, tým sa výrazne zvyšuje pravdepodobnosť, že patrí medzi tých, ktorí hotovosť používajú len v najnutnejších prípadoch. Platba kartou do určitej miery koreluje s moderným mestským spôsobom života.

To však neznamená, že ľudia s vyšším sociálnym statusom už hotovosť nepoužívajú. Napríklad v najvyššej sociálnej skupine A, hotovosť používa viac ako 60 % ľudí. Dokonca za svoje bežné nákupy platí výhradne hotovosťou približne 12 % z nich.

Hotovosť v peňaženke

Tvrdenie, že hotovosť je stále dôležitá dokazuje skutočnosť, že len 9 % obyvateľov Slovenska sa nestará či má alebo nemá v peňaženke hotovosť. Naopak takmer tri štvrtiny obyvateľstva preferujú držbu hotovosti z dôvodu výskytu lokalít, kde sa nedá platiť kartou a platba v hotovosti je tak nevyhnutná.

 

Aj v tomto prípade však platí, že hotovosť so sebou nosia menej často ľudia s vyšším sociálnym postavením, vyšším vzdelaním a vyšším príjmom. Neplatí však hypotéza, že bez hotovosti sa viac zaobídu mladí ľudia a jej potreba rastie so zvyšujúcim sa vekom.

Hotovosť je najmenej potrebná pre ľudí v mladšom strednom veku do 40 rokov. Rozdiel medzi jednotlivými segmentmi obyvateľstva však nie je taký výrazný ako v prípade frekvencie platenia kartou, resp. hotovosťou za bežné nákupy.

Potenciálna existencia bezhotovostnej spoločnosti

Prieskum, ktorého výskumná vzorka predstavovala respondentov vo veku 15 – 79 rokov v počte 1000 obyvateľov, zároveň zisťoval koľko Slovákov sa už správa, akoby žili v bezhotovostnej spoločnosti. Podiel tých, ktorí počas bežného týždňa nepoužívajú hotovosť na bežné nákupy a zároveň ju so sebou nepotrebujú nosiť, je približne 3 % populácie Slovenska.

Súvisiace články:

Jakub Berčík: Príjemná nákupná atmosféra ako konkurenčná výhoda Jakub Berčík: Význam aroma marketingu v maloobchode Výrobcovia hodnotia uplynulý rok pozitívne veľkonočný nákupVeľkonočný nákup potravín bude stáť o 10 % viac ako vlani a na pumpách tankujeme o tretinu drahšie

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera