logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • K cigaretám sa stále bez problémov dostanú nielen tínedžeri, ale aj deti. Nepýtajú si len...
  • Menej voľne pohodených cigaretových ohorkov, osveta o environmentálnych rizikách a správnom...
  • V predajniach BILLA si zákazníci môžu zakúpiť už aj sortiment SodaStream a vymeniť originálne...
  • Spoločnosť Terno real estate rozšírila v novembri svoju sieť o tri predajne v Bratislave, Senci...

Ako ďaleko je Slovensko od bezhotovostnej spoločnosti?

20. februára 2019
Spotrebitelia 0
1837
Ako ďaleko je Slovensko od bezhotovostnej spoločnosti?

Bezhotovostná spoločnosť je aktuálna téma, ktorá má však potenciál polarizovať. Niektorí sa tešia na čas, kedy už nebude nutné zapodievať sa  hotovosťou, druhí sa naopak obávajú predstavy odhalenia súkromných informácií. Výsledky reprezentatívneho prieskumu poukazujú na situáciu medzi slovenskými spotrebiteľmi.

Na prelome januára a februára 2019 realizovala spoločnosť Go4insight prieskum, ktorého cieľom bolo zistiť aké je skutočné využívanie hotovosti a platieb prostredníctvom kariet na Slovensku. V súčasnosti používa platobnú kartu na Slovensku približne 76 % populácie, kým využívanie platieb prostredníctvom mobilných telefónov je ešte stále veľmi nízke.

Prečítajte si tiež
Výrobcovia hodnotia uplynulý rok pozitívne

Platba za bežné nákupy

Obyvatelia Slovenska svoje bežné nákupy platia výhradne prostredníctvom hotovosti, kombináciou hotovosti a inými spôsobmi, alebo takmer výhradne bez použitia hotovosti.

Prečítajte si tiež
Veľkonočný nákup potravín bude stáť o 10 % viac ako vlani a na pumpách tankujeme o tretinu drahšie
veľkonočný nákup

Žiadne z foriem elektronického platenia či už prostredníctvom platobných kariet, alebo platieb mobilom, nevyužíva približne 31 %. Najväčšia časť, ktorá predstavuje až 44 % populácie, platí za svoje nákupy niekedy hotovosťou a niekedy inak. Hotovosť pri svojich nákupoch takmer vôbec nevyužíva približne 25 % populácie Slovenska.

Sociálny status ako dominantný ukazovateľ

Pri detailnejšom pohľade je zrejmé, že platenie v hotovosti je výrazne populárnejšie skôr medzi staršími ľuďmi, ekonomicky neaktívnymi, žijúcimi v menej rozvinutých častiach Slovenska. Naopak čím má človek vyššie vzdelanie, vyšší príjem a žije v ekonomicky silnejších regiónoch či zastáva vyššie postavenie v spoločnosti, tým sa výrazne zvyšuje pravdepodobnosť, že patrí medzi tých, ktorí hotovosť používajú len v najnutnejších prípadoch. Platba kartou do určitej miery koreluje s moderným mestským spôsobom života.

To však neznamená, že ľudia s vyšším sociálnym statusom už hotovosť nepoužívajú. Napríklad v najvyššej sociálnej skupine A, hotovosť používa viac ako 60 % ľudí. Dokonca za svoje bežné nákupy platí výhradne hotovosťou približne 12 % z nich.

Hotovosť v peňaženke

Tvrdenie, že hotovosť je stále dôležitá dokazuje skutočnosť, že len 9 % obyvateľov Slovenska sa nestará či má alebo nemá v peňaženke hotovosť. Naopak takmer tri štvrtiny obyvateľstva preferujú držbu hotovosti z dôvodu výskytu lokalít, kde sa nedá platiť kartou a platba v hotovosti je tak nevyhnutná.

 

Aj v tomto prípade však platí, že hotovosť so sebou nosia menej často ľudia s vyšším sociálnym postavením, vyšším vzdelaním a vyšším príjmom. Neplatí však hypotéza, že bez hotovosti sa viac zaobídu mladí ľudia a jej potreba rastie so zvyšujúcim sa vekom.

Hotovosť je najmenej potrebná pre ľudí v mladšom strednom veku do 40 rokov. Rozdiel medzi jednotlivými segmentmi obyvateľstva však nie je taký výrazný ako v prípade frekvencie platenia kartou, resp. hotovosťou za bežné nákupy.

Potenciálna existencia bezhotovostnej spoločnosti

Prieskum, ktorého výskumná vzorka predstavovala respondentov vo veku 15 – 79 rokov v počte 1000 obyvateľov, zároveň zisťoval koľko Slovákov sa už správa, akoby žili v bezhotovostnej spoločnosti. Podiel tých, ktorí počas bežného týždňa nepoužívajú hotovosť na bežné nákupy a zároveň ju so sebou nepotrebujú nosiť, je približne 3 % populácie Slovenska.

Súvisiace články:

Výrobcovia hodnotia uplynulý rok pozitívne veľkonočný nákupVeľkonočný nákup potravín bude stáť o 10 % viac ako vlani a na pumpách tankujeme o tretinu drahšie

Odporúčame

Samoška

Komerčná prezentácia

Kontroly SOI odhalili vážny problém. Cigarety si kúpi každé tretie dieťa

K cigaretám sa stále bez problémov dostanú nielen tínedžeri, ale aj deti. Nepýtajú si len klasické cigarety, ale stále častejšie siahajú po e-cigaretách či nikotínových vrecúškach. Potvrdili to aj aktuálne kontroly Slovenskej obchodnej inšpekcie, ktoré v spolupráci s iniciatívou Na veku záleží prebiehali po celom Slovensku. Tie odhalili vážny problém. Cigarety či iné produkty určené na fajčenie si […]

Slovensko bez ohorkov? Tabakové spoločnosti vytvárajú systém, ktorý má znížiť negatívne vplyvy odpadu z ich výrobkov.

Menej voľne pohodených cigaretových ohorkov, osveta o environmentálnych rizikách a správnom nakladaní s týmto druhom odpadu, ale i podpora inovatívnych spôsobov jeho využitia. To sú ciele novovzniknutej spoločnosti SPAK-EKO, a.s., ktorá zastrešuje aktivity tabakových spoločností zamerané na znižovanie vplyvu odpadu z ich výrobkov na životné prostredie. Vytvorenie špecializovanej spoločnosti má pomôcť naplniť prísne požiadavky, ktoré prináša nová […]

Sodastream je opäť bližšie k zákazníkom, kúpiť sa dá už aj v predajniach Billa

V predajniach BILLA si zákazníci môžu zakúpiť už aj sortiment SodaStream a vymeniť originálne bombičky. Spoluprácou BILLA rozšírila svoje portfólio udržateľného tovaru, SodaStream dostupnosť svojich výrobkov a služieb. Od novembra pribudol k viac než 1000 autorizovaným predajcom SodaStream nový partner. V sieti potravín BILLA si zákazníci môžu spolu s bežným nákupom zakúpiť aj prístroj SodaStream, […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

30. 11. 2023, galavečer Dôveryhodné značky, Bratislava

20. – 21. 3. 2024, kongres Samoška, Košice

Profily

Obchod očami

Obchod očami Štefana Mácsadiho, predsedu predstavenstva Coop Jednoty Nové Zámky: Bratislavský zákazník vyhľadáva akciový tovar menej

8. novembra 2023

Martin Krajčovič, predseda, Slovenská aliancia moderného obchodu: Obchodníci infláciu tlmili

19. októbra 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera