
Po Vianociach sú veľkonočné sviatky ďalším obdobím, kedy sú spotrebitelia ochotní siahnuť si hlbšie do vreciek a dopriať si všetko, čo majú radi a na čo majú chuť. Nakupujú tradičné pokrmy, suroviny na ich prípravu, ale aj kvalitný alkohol a cukrovinky. Výrobcovia silných značiek preto odporúčajú, aby sa obchodníci včas predzásobili a nezaskočil ich zvýšený dopyt po obľúbených produktoch.
Tradičná Veľká noc sa nezaobíde bez mäsových výrobkov. Domácnosti na ich nákupy v marci minulého roka, čiže počas mesiaca, na ktorý sviatky pripadli, minuli celkovo takmer o tretinu viac ako v predchádzajúcom mesiaci februári, hovoria údaje z prieskumu spoločnosti GfK. „V rámci mäsových výrobkov v období Veľkej noci najvýraznejšie rastú výdavky na rôzne údené a dusené solené mäsá a špeciality,“ hovorí Veronika Némethová, konzultantka spoločnosti GfK. Výdavky na údené mäso tvoria v tomto období viac ako štvrtinu z ročných výdavkov na tieto produkty.
Významný nárast vo veľkonočných nákupoch zaznamenávajú aj klobásy. Vlani v marci si ich kúpila každá druhá domácnosť. Ľudia sú ochotní urobiť ústupky nielen v stravovaní a dopriať si niečo menej zdravé či diétne, čo bežne nekonzumujú, ale rovnako aj utratiť väčšiu sumu peňazí na predsviatočné nákupy. Podľa výrobcov je preto badateľný dopyt po kvalitných výrobkoch s vysokým obsahom mäsa a do popredia sa dostáva aj podiel soli a tuku. „Ľudia viac sledujú celkové nutričné hodnoty potravín a za kvalitné potraviny sú ochotní zaplatiť viac,“ myslí si Michal Tkadlec, marketingový manažér spoločnosti MP Krásno.
Pečie sa menej ako na Vianoce
Výrobcovia ingrediencií na pečenie pripomínajú, že spotrebitelia budú vyhľadávať výrobky do svojich klasických veľkonočných receptov. „Vždy je najväčší záujem o tradičné produkty ako je vanilínový či vanilkový cukor, kypriaci prášok do pečiva, sušené droždie, Zlatý klas, BB puding a šľahačku v prášku, takže tieto výrobky by nikde nemali chýbať,“ odporúča Zdeňek Kvinta, marketingový manažér spoločnosti Dr. Oetker. Skúsenosti výrobcov hovoria, že slovenskí spotrebitelia sú skôr konzervatívni, majú radi tradičné chute a vyskúšaným kvalitným produktom zostávajú verní. „V prípravkoch na pečenie je podiel privátnych značiek do 20 percent trhového obratu a u dezertov v prášku je to asi 10 percent,“ vysvetľuje Zdeňek Kvinta. Do menších obchodov by preto odporúčal kompaktný sortiment najpredávanejších výrobkov.
Minulé roky zasiahla trh masívna reklama, ktorá bojovala za „znovuobjavenie“ klasického masla, zdôrazňujúc jeho prirodzené vlastnosti a výbornú chuť. Na návrat k tradičnej kuchyni starých mám pochopiteľne sčasti doplatili margaríny a stužené tuky. Po obrovskom „boome“ i tzv. maslovej kríze sa ale trh ustálil. „Cena za túto komoditu síce vzrástla od novembra 2017 do októbra 2018 o 10 percent a v priemere sa drží na úrovni 8 eur za kilogram, no tržby už rastú oveľa pomalšie a zastavili sa na úrovni 84 miliónov eur,“ približuje Matej Bohúnek, konzultant spoločnosti Nielsen. Pokles v spotrebe je viditeľný a predaný objem, ktorý sa v minulých rokoch pohyboval vždy nad 11 tisícami ton, klesá. Naopak margaríny a zmiešané tuky sú dlhodobo stabilné, minulý rok sa ich predalo viac ako 12 tisíc ton.
Takmer štvrtina ročných predajov majonézy bola realizovaná minulý rok v decembri, pred Vianocami, no táto obľúbená omáčka zvyčajne nechýba v chladničke ani počas Veľkej noci. Podľa Michaely Krídlovej, konzultantky spoločnosti Nielsen, utratili Slováci za majonézy počas uplynulého roka asi 9 miliónov eur. „Za medziročným nárastom tržieb o vyše 5 percent stojí aj vyššia spotreba, no hlavným ťahúňom bola rastúca priemerná cena takmer o 4 percentá.“ Tržby za minuloročnú Veľkú noc boli dvojnásobne vyššie ako v priemere ostatných mesiacov. Slováci najčastejšie siahajú po majonéze v sklenenom pohári, ktorá tvorí takmer 97 % celkových tržieb, nasledovaná sklenenou fľaškou.
K rodinným stretnutiam patrí kvalitný alkohol
Na Veľkú noc prichádzajú výrobcovia už tradične s novinkami či limitovanými edíciami. Niektoré si ich dokonca nechávajú a odkladajú práve na tento predsviatočný čas. Spoločnosť Pernod Ricard Slovakia pripravila novinku z Kuby, ktorá je určená milovníkom prémiových rumov. Chystajú však aj limitované edície či darčekové balenia pre produkty zo súčasného portfólia. Katarína Hozáková, marketingová riaditeľka spoločnosti verí, že sa sviatky pozitívne premietnu v predajoch: „Veľká noc, podobne ako Vianoce, sú pre náš segment kľúčové momenty, príležitosť zvýšiť predaj. Vtedy sa stretávajú rodiny a pohár kvalitného alkoholu jednoducho k týmto spoločenským momentom prirodzene patrí.“
Minulý rok v marci minuli spotrebitelia na alkohol viac ako v predchádzajúcom mesiaci. „Zásoby alkoholických nápojov si v marci 2018 doplnilo 8 z 10 domácností, pričom jedna minula v priemere takmer 32 eur,“ informuje Veronika Némethová z GfK. Kým pre víno a liehoviny sú Vianoce a Veľká noc najsilnejšími obdobiami v roku z hľadiska počtu kupujúcich, pre pivo sú dôležité najmä teplejšie mesiace roka. „Liehoviny si v marci kúpila v podstate každá druhá domácnosť, jedna minula viac ako 26 eur. Víno si z nákupu domov priniesla viac ako tretina domácností, jedna minula v priemere 11 eur,“ vysvetľuje.
Pre sviatočné nákupy platí, že o obsahu košíka cena rozhoduje menej ako inokedy. „Spotrebiteľ je nastavený na väčší nákup a je teda ochotný viac minúť a tým nemyslím bezpodmienečne väčší objem, ale skôr to, že si ochotne priplatí za drahší alkohol, aby si doprial niečo lepšie – sebe aj svojim blízkym na priateľských a rodinných stretnutiach,“ myslí si Katarína Hozáková. Podľa skúseností výrobcu cukroviniek Mondelez nakupujú sladkosti rodičia a prarodičia ako darček pre deti a vtedy je najobľúbenejšia mliečna čokoláda. „V posledných rokoch je jasný nárast útraty za tento tovar rovnako ako nižšia cenová senzitivita,“ hovorí manažérka korporátnych vzťahov spoločnosti pre Česko, Slovensko a Maďarsko Gabriela Bechynská. Ešte dodáva, že najväčšie predaje sú pritom vždy počas víkendu, ktorý predchádza samotnému sviatku.
Fakt, že výdavky na veľkonočné sladkosti každoročne rastú, potvrdzujú aj čísla z prieskumu GfK, kupuje ich 7 z 10 domácností. Aj pre Mondelez je práve Veľká noc jedno z najsilnejších období roka, pričom sezónne a zároveň značkové produkty rastú najviac. „V produktovej ponuke uvedieme nové špeciálne darčekové balenie našich produktov spojené s plyšovou hračkou v tvare kuriatka, zajačika alebo kravičky, ale tiež čokoládové vajíčko s čokoládovými cukríkmi vo vnútri,“ hovorí Gabriela Bechynská. Tieto produkty majú doplniť už zavedenú ponuku čokoládových tvarovaných figúrok, čokoládových vajíčok a ďalšieho cukrovinkového tovaru s jarnou tematikou.
Nakupujúcich osloví televízna reklama aj sociálne siete
Ako každý rok aj teraz počíta spoločnosť Mondelez s intenzívnym nasadením televíznej reklamy a vo vybraných obchodoch k tomu chystajú špeciálne zážitkové aktivity. „Rovnako ako v reklame i v nich budeme podporovať predovšetkým tradíciu hľadania vajíčok, v ktorej pozitívne vyzdvihujeme jej láskavosť, ale aj to, že motivuje deti k pohybu,“ vysvetľuje Gabriela Bechynská. Okrem toho ponúknu aktivácie typu „kúp a dostaneš“ a špeciálne letákové ponuky. Firma Dr. Oetker sa taktiež chystá uviesť niekoľko noviniek práve na tohtoročnú jar. „Opäť budeme zasielať poštou obľúbené receptáre Dr. Oetker asi mesiac pred sezónou a spotrebiteľov oslovíme aj na veľmi obľúbenom facebookovom profile Pečieme s láskou a ďalšími internetovými aktivitami. Plánujeme byť aktívni aj v mieste predaja, nielen ponukou displejov, ale aj predajnými cenami,“ dodáva Zdeňek Kvinta.
Kristína Raševová, kristina.rasevova@atoz.sk
Článok vyšiel v časopise Tovar&Predaj 1 – 2/2019.