logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Skupina Kofola začala vo svojom výrobnom závode v Kláštore pod Znievom plniť minerálnu vodu...
  • Spoločnosť Packeta ako prvá na Slovensku umožňuje posielať si vzájomne zásielky aj pomocou...
  • Nový obchod Action sa bude nachádzať vo zvolenskom Obchodnom centre Klokan a zamestná približne...
  • Dlhodobé zlacnenie sa v maloobchodnom reťazci Kaufland týka vyše sto položiek. Sú medzi nimi...

Tovar&Predaj 1 – 2/2019: Na Veľkú noc sa treba včas predzásobiť

17. februára 2019
CatScan 0
1929
Tovar&Predaj 1 – 2/2019: Na Veľkú noc sa treba včas predzásobiť

Po Vianociach sú veľkonočné sviatky ďalším obdobím, kedy sú spotrebitelia ochotní siahnuť si hlbšie do vreciek a dopriať si všetko, čo majú radi a na čo majú chuť. Nakupujú tradičné pokrmy, suroviny na ich prípravu, ale aj kvalitný alkohol a cukrovinky. Výrobcovia silných značiek preto odporúčajú, aby sa obchodníci včas predzásobili a nezaskočil ich zvýšený dopyt po obľúbených produktoch.

Tradičná Veľká noc sa nezaobíde bez mäsových výrobkov. Domácnosti na ich nákupy v marci minulého roka, čiže počas mesiaca, na ktorý sviatky pripadli, minuli celkovo takmer o tretinu viac ako v predchádzajúcom mesiaci februári, hovoria údaje z prieskumu spoločnosti GfK. „V rámci mäsových výrobkov v období Veľkej noci najvýraznejšie rastú výdavky na rôzne údené a dusené solené mäsá a špeciality,“ hovorí Veronika Némethová, konzultantka spoločnosti GfK. Výdavky na údené mäso tvoria v tomto období viac ako štvrtinu z ročných výdavkov na tieto produkty.

Významný nárast vo veľkonočných nákupoch zaznamenávajú aj klobásy. Vlani v marci si ich kúpila každá druhá domácnosť. Ľudia sú ochotní urobiť ústupky nielen v stravovaní a dopriať si niečo menej zdravé či diétne, čo bežne nekonzumujú, ale rovnako aj utratiť väčšiu sumu peňazí na predsviatočné nákupy. Podľa výrobcov je preto badateľný dopyt po kvalitných výrobkoch s vysokým obsahom mäsa a do popredia sa dostáva aj podiel soli a tuku. „Ľudia viac sledujú celkové nutričné hodnoty potravín a za kvalitné potraviny sú ochotní zaplatiť viac,“ myslí si Michal Tkadlec, marketingový manažér spoločnosti MP Krásno.

Pečie sa menej ako na Vianoce
Výrobcovia ingrediencií na pečenie pripomínajú, že spotrebitelia budú vyhľadávať výrobky do svojich klasických veľkonočných receptov. „Vždy je najväčší záujem o tradičné produkty ako je vanilínový či vanilkový cukor, kypriaci prášok do pečiva, sušené droždie, Zlatý klas, BB puding a šľahačku v prášku, takže tieto výrobky by nikde nemali chýbať,“ odporúča Zdeňek Kvinta, marketingový manažér spoločnosti Dr. Oetker. Skúsenosti výrobcov hovoria, že slovenskí spotrebitelia sú skôr konzervatívni, majú radi tradičné chute a vyskúšaným kvalitným produktom zostávajú verní. „V prípravkoch na pečenie je podiel privátnych značiek do 20 percent trhového obratu a u dezertov v prášku je to asi 10 percent,“ vysvetľuje Zdeňek Kvinta. Do menších obchodov by preto odporúčal kompaktný sortiment najpredávanejších výrobkov.

Minulé roky zasiahla trh masívna reklama, ktorá bojovala za „znovuobjavenie“ klasického masla, zdôrazňujúc jeho prirodzené vlastnosti a výbornú chuť. Na návrat k tradičnej kuchyni starých mám pochopiteľne sčasti doplatili margaríny a stužené tuky. Po obrovskom „boome“ i tzv. maslovej kríze sa ale trh ustálil. „Cena za túto komoditu síce vzrástla od novembra 2017 do októbra 2018 o 10 percent a v priemere sa drží na úrovni 8 eur za kilogram, no tržby už rastú oveľa pomalšie a zastavili sa na úrovni 84 miliónov eur,“ približuje Matej Bohúnek, konzultant spoločnosti Nielsen. Pokles v spotrebe je viditeľný a predaný objem, ktorý sa v minulých rokoch pohyboval vždy nad 11 tisícami ton, klesá. Naopak margaríny a zmiešané tuky sú dlhodobo stabilné, minulý rok sa ich predalo viac ako 12 tisíc ton.

Takmer štvrtina ročných predajov majonézy bola realizovaná minulý rok v decembri, pred Vianocami, no táto obľúbená omáčka zvyčajne nechýba v chladničke ani počas Veľkej noci. Podľa Michaely Krídlovej, konzultantky spoločnosti Nielsen, utratili Slováci za majonézy počas uplynulého roka asi 9 miliónov eur. „Za medziročným nárastom tržieb o vyše 5 percent stojí aj vyššia spotreba, no hlavným ťahúňom bola rastúca priemerná cena takmer o 4 percentá.“ Tržby za minuloročnú Veľkú noc boli dvojnásobne vyššie ako v priemere ostatných mesiacov. Slováci najčastejšie siahajú po majonéze v sklenenom pohári, ktorá tvorí takmer 97 % celkových tržieb, nasledovaná sklenenou fľaškou.

K rodinným stretnutiam patrí kvalitný alkohol

Na Veľkú noc prichádzajú výrobcovia už tradične s novinkami či limitovanými edíciami. Niektoré si ich dokonca nechávajú a odkladajú práve na tento predsviatočný čas. Spoločnosť Pernod Ricard Slovakia pripravila novinku z Kuby, ktorá je určená milovníkom prémiových rumov. Chystajú však aj limitované edície či darčekové balenia pre produkty zo súčasného portfólia. Katarína Hozáková, marketingová riaditeľka spoločnosti verí, že sa sviatky pozitívne premietnu v predajoch: „Veľká noc, podobne ako Vianoce, sú pre náš segment kľúčové momenty, príležitosť zvýšiť predaj. Vtedy sa stretávajú rodiny a pohár kvalitného alkoholu jednoducho k týmto spoločenským momentom prirodzene patrí.“

Minulý rok v marci minuli spotrebitelia na alkohol viac ako v predchádzajúcom mesiaci. „Zásoby alkoholických nápojov si v marci 2018 doplnilo 8 z 10 domácností, pričom jedna minula v priemere takmer 32 eur,“ informuje Veronika Némethová z GfK. Kým pre víno a liehoviny sú Vianoce a Veľká noc najsilnejšími obdobiami v roku z hľadiska počtu kupujúcich, pre pivo sú dôležité najmä teplejšie mesiace roka. „Liehoviny si v marci kúpila v podstate každá druhá domácnosť, jedna minula viac ako 26 eur. Víno si z nákupu domov priniesla viac ako tretina domácností, jedna minula v priemere 11 eur,“ vysvetľuje.

Pre sviatočné nákupy platí, že o obsahu košíka cena rozhoduje menej ako inokedy. „Spotrebiteľ je nastavený na väčší nákup a je teda ochotný viac minúť a tým nemyslím bezpodmienečne väčší objem, ale skôr to, že si ochotne priplatí za drahší alkohol, aby si doprial niečo lepšie – sebe aj svojim blízkym na priateľských a rodinných stretnutiach,“ myslí si Katarína Hozáková. Podľa skúseností výrobcu cukroviniek Mondelez nakupujú sladkosti rodičia a prarodičia ako darček pre deti a vtedy je najobľúbenejšia mliečna čokoláda. „V posledných rokoch je jasný nárast útraty za tento tovar rovnako ako nižšia cenová senzitivita,“ hovorí manažérka korporátnych vzťahov spoločnosti pre Česko, Slovensko a Maďarsko Gabriela Bechynská. Ešte dodáva, že najväčšie predaje sú pritom vždy počas víkendu, ktorý predchádza samotnému sviatku.

Fakt, že výdavky na veľkonočné sladkosti každoročne rastú, potvrdzujú aj čísla z prieskumu GfK, kupuje ich 7 z 10 domácností. Aj pre Mondelez je práve Veľká noc jedno z najsilnejších období roka, pričom sezónne a zároveň značkové produkty rastú najviac. „V produktovej ponuke uvedieme nové špeciálne darčekové balenie našich produktov spojené s plyšovou hračkou v tvare kuriatka, zajačika alebo kravičky, ale tiež čokoládové vajíčko s čokoládovými cukríkmi vo vnútri,“ hovorí Gabriela Bechynská. Tieto produkty majú doplniť už zavedenú ponuku čokoládových tvarovaných figúrok, čokoládových vajíčok a ďalšieho cukrovinkového tovaru s jarnou tematikou.

Nakupujúcich osloví televízna reklama aj sociálne siete

Ako každý rok aj teraz počíta spoločnosť Mondelez s intenzívnym nasadením televíznej reklamy a vo vybraných obchodoch k tomu chystajú špeciálne zážitkové aktivity. „Rovnako ako v reklame i v nich budeme podporovať predovšetkým tradíciu hľadania vajíčok, v ktorej pozitívne vyzdvihujeme jej láskavosť, ale aj to, že motivuje deti k pohybu,“ vysvetľuje Gabriela Bechynská. Okrem toho ponúknu aktivácie typu „kúp a dostaneš“ a špeciálne letákové ponuky. Firma Dr. Oetker sa taktiež chystá uviesť niekoľko noviniek práve na tohtoročnú jar. „Opäť budeme zasielať poštou obľúbené receptáre Dr. Oetker asi mesiac pred sezónou a spotrebiteľov oslovíme aj na veľmi obľúbenom facebookovom profile Pečieme s láskou a ďalšími internetovými aktivitami. Plánujeme byť aktívni aj v mieste predaja, nielen ponukou displejov, ale aj predajnými cenami,“ dodáva Zdeňek Kvinta.

Kristína Raševová, kristina.rasevova@atoz.sk

Článok vyšiel v časopise Tovar&Predaj 1 – 2/2019.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera