Mať jeden čistiaci prostriedok, ktorý dokáže vyčistiť všetko, by si prial každý. Spotrebitelia sa v tejto viere čoraz častejšie obracajú na univerzálne čističe, no v niektorých prípadoch majú lepšie skúsenosti a výsledky so špeciálnymi prostriedkami určenými na konkrétne povrchy.
Spotreba čističov z roka na rok rastie a v kurze sú najmä produkty, ktoré šetria čas, priestor aj peniaze. Spoločnosť Retail Zoom uvádza, že hodnotové predaje čistiacich prostriedkov do domácnosti vo vybraných drogériách (Teta, dm, 101 Drogerie) zaznamenali v sledovanom období od januára do novembra minulého roka výrazný medziročný nárast o 13 %. Najpredávanejšie sú čistiace prostriedky do WC, ktoré tvoria až 43 % predajov v hodnote. „Ich predaje v hodnote medziročne narástli o 9 percent. Táto kategória je zároveň najviac promovanou kategóriou v rámci čistiacich prostriedkov do domácnosti, pretože polovica predajov WC čističov v kusoch, sa realizovala cez cenové zľavy,“ tvrdí konzultantka spoločnosti Viviana Kučerová.
Spotrebitelia sa vracajú k univerzálnym čističom
Z prieskumu spoločnosti GfK vyplýva, že priemerná domácnosť minie na čistiace prostriedky viac ako 20 eur ročne a kúpi v priemere 7 litrov čistiacich prípravkov. „Domácnosti si ich do nákupných košíkov vkladali asi raz za 40 dní a na jeden nákup čistiacich prípravkov minuli 2,30 eur,“ spresňuje Lucia Pientková, konzultantka spotrebiteľského panelu. Čísla z viacerých zdrojov potvrdzujú, že zástupcovia domácností najradšej siahali po univerzálnych čistiacich prostriedkoch a za ne zároveň najviac utratili. „Za nimi nasledujú univerzálne chlórové čističe a na treťom mieste sa v počte kupujúcich domácností nachádzajú čistiace prostriedky na sklo,“ uvádza prieskum spoločnosti GfK.
Zvýšený dopyt po univerzálnych čistiacich prípravkoch zaznamenali aj v drogériach dm drogerie markt. „Spotreba, respektíve hodnota čistiacich prostriedkov v dm za posledný rok vzrástla skoro o 14 percent. Zaujímavé je, že výraznejšie zrástli univerzálne čističe, pri ktorých sme v minulých rokoch pozorovali stagnáciu,“ vysvetľuje Mária Šimonovičová, sortimentná manažérka. „Tento nárast pripisujeme najmä sezónnym variantom vlhčených univerzálnych utierok, ktoré sme realizovali viackrát za rok. V rastovom trende sú stále dezinfekčné čističe a rástli aj čističe na vodný kameň, ktoré so sebou priniesli produkty na dezinfekciu práčok,“ pokračuje. Príjemne ich prekvapil aj záujem o čističe na kožu, hoci ide o malú podkategóriu.
Viacúčelové alebo inak univerzálne čistiace prostriedky sú aj podľa spoločnosti Retail Zoom druhým najvýznamnejším segmentom, tvoriacim 32 % predajov, s medziročným nárastom 15 %. To však neznamená, že by slovenský zákazník nevyhľadával aj ďalšie prípravky určené na konkrétne povrchy. „Výrazný medziročný nárast hodnotových predajov bol aj vo všetkých ostatných segmentoch, najdynamickejšie rástli produkty na podlahu, a to o jednu tretinu. O 16 percent sa zvýšil záujem o čistiace prostriedky do kuchyne,“ špecifikuje Viviana Kučerová. Na náraste segmentu viacúčelových čistiacich prostriedkov sa podieľali skoro všetky hlavné značky, najviac však značka Sanytol, ktorá sa minulý rok dostala na prvú priečku. Podľa Viviany Kučerovej bol Sanytol v minulom roku promovaný výrazne častejšie. Záujem bol aj o značky Ajax a Savo, nasledované Cifom a značkou Domestos.
Aj v oblasti prostriedkov na upratovanie je zjavný trend využitia univerzálnych upratovacích pomocníkov. „Veľmi dobrý príklad je v kategórii utierok,“ myslí si Jiří Krechler, marketingový manažér spoločnosti Freudenberg Home and Cleaning Solutions. Predtým ponúkali veľmi široké portfólio handričiek na akékoľvek spôsoby upratovania v domácnosti, napríklad do kúpeľne, na vodný kameň, na citlivé povrchy či na riad, no spotrebiteľom to príliš nevyhovovalo. „Mali v domácnosti príliš veľa utierok a postupne zabúdali na aký účel ich vlastne kupovali. Za trend univerzálnych prostriedkov hovorí obľúbený materiál z mikrovlákien, ktorý sa začal hojne využívať. Jednoducho povedané – jedným typom utierky zvládnete udržať v čistote väčšinu domácnosti,“ dopĺňa Jiří Krechler. Nové spôsoby upratovania, respektíve využitia nových technológií, badať už niekoľko rokov v oblasti čistenia podlahy, kde s upratovaním stále častejšie pomáhajú robotické mopy, vysávače či zmetáky alebo pri čistení okien si svoje miesto získali aj vysávače na okná a ich využitie veľmi rýchlo rastie. Spoločnosť Freudenberg predstavila minulý rok inovovaný produkt Ultramat Turbo. „Ide o plochý mop s vedierkom a šľapacím pedálom na veľmi efektívne žmýkanie. Vylepšili sme vkladanie mopu do žmýkacieho koša a tiež návlek na umývanie, ktorý okrem materiálu mikrovlákien obsahuje prídavné abrazívne vlákna, ktoré zvyšujú efektivitu pri odstraňovaní nečistôt,“ vysvetľuje Jiří Krechler.
Trend sa mení v tom, že zákazníci dbajú viac na vzhľad produktov a požadujú dizajnové veci, najmä v kategórii špongií na riad i handričiek a špongiových utierok. Peter Masný, oblastný manažér spoločnosti Mapa Spontex hovorí, že spotrebitelia nechcú iba klasickú špongiovú utierku, ale chcú mať na nej pekný dizajn, živšie farebné variácie alebo hrubšiu abrazívnu vrstvu, ktorá sa po 2 – 3 použitiach neodlepí od spodnej časti. „Spotrebitelia proste preferujú kvalitnejšie produkty, za ktoré sú ochotní si priplatiť. Je to preto, lebo produkt chcú použiť viackrát.“ Rastie tiež segment rukavíc a mnoho zákazníkov žiada kvalitný a príjemný materiál. „V produktoch na podlahu prídeme v tomto roku s novým upratovacím setom Catch and Clean, ktorý má gumené štetiny do tvaru „V“ a vytrie akúkoľvek podlahu,“ vysvetľuje Peter Masný.
Zákazníci reagujú na ekológiu a zľavy
Mária Šimonovičová upozorňuje na veľký boom, ktoré priniesli čističe práčok a odkryli tak dieru na trhu v tomto segmente. Ďalej je zjavná snaha o „ekologické“ správanie a ekologické výrobky sú dnes veľkým trendom. „Aj my aktuálne pripravujeme veľkú zmenu v ekologických čistiacich prostriedkoch, kde nám pribudnú tri nové značky, z toho dve slovenské,“ uvádza. S dobou sa snaží ísť i výrobca Mapa Spontex a vyvíja ekologicky odbúrateľné produkty. Jeden z ich TOP produktov je špongiová utierka Spontex Natura, ktorá je 100 % biologicky odbúrateľná.
Aj v spoločnosti Henkel Slovensko pružne reagujú na podnety trhu. V minulom roku uviedli novinku medzi WC blokmi Bref Perfume Switch, ktorý vďaka patentovanej technológii mení vôňu v závislosti od splachovania. „Pokiaľ je blok suchý, uvoľňuje sa primárna vôňa, no akonáhle spláchnete, začne sa uvoľňovať vôňa sekundárna, práve vo chvíli, keď je to najviac potrebné,“ vysvetľuje Petr Bezányi, marketingový manažér divízie Laundry & Home Care Henkel SK/CZ. Výrobca čistiacich prostriedkov Zenit myslel aj na domáce zvieratá a v jeseni minulého roka uviedol na trh dve novinky: Real maxi upratovanie, pohlcovač pachu a Real na plochy. Oba prostriedky likvidujú pachy od zvierat, ale aj varenia alebo dymu.
Prieskumy sa zhodujú v tom, že zákazníci veľmi pozitívne reagujú na čističe v zvýhodnenej cene. Podľa Lucie Pientkovej využilo v sledovanom období akciovú cenu na čistiace prostriedky 66 % slovenských domácností. Záujem je aj o privátne značky. „Aspoň raz si ich v sledovanom období zakúpila viac ako polovica domácností a z hľadiska výdavkov na čistiace prostriedky tvoria necelú pätinu,“ hovorí Lucia Pientková. Aj v dm drogerie markt zaberajú dlhodobé ceny v spojení s letákovým vyobrazením aj sezónne, limitované edície, ktoré prinášajú čistý nárast odpredajov bez „kanibalizácie“ predaja iných produktov.
Spoločnosť Leifheit CZ, ktorá ponúka prostriedky na upratovanie, využíva na podporu predaja všetky marketingové kanály, od klasických POS, až po televíziu a internet. „Osvedčilo sa nám predvádzanie výrobkov promotérmi s možnosťou vyskúšania,“ približuje Martina Jírovcová, marketingová manažérka pre východnú Európu. „Samozrejme aj personál by mal byť vždy preškolený, pretože pre laika je veľmi ťažké sa medzi produktami vyznať a rozlíšiť výhody od konkurencie.“ Jiří Krechler je presvedčený, že v oblasti prostriedkov na upratovanie sa už dlhší čas väčšie i cenovo hodnotnejšie produkty predávajú cez e-commerce kanál. Najmä elektro produkty, rovnako ako sofistikovanejšie mopy alebo žehliace dosky a sušiaky.
Menšie predajne sú v kategórii čistiacich prostriedkov zdanlivo znevýhodnené, pretože slovenský spotrebiteľ zväčša nakupuje tento sortiment v hypermarketoch. Dlhodobo je však viditeľný trend rastu drogistických predajní, ktoré svojim zákazníkom vedia ponúknuť niečo viac ako hypermarket. „V mnohých prípadoch sa menší obchodník nevie vyrovnať veľkému reťazcu cenovo, no môže to kompenzovať. Od malej predajne očakávame, že tam kúpime špecifický produkt na konkrétny problém, prípadne iný variant, aký v hypermarkete neponúkajú. Zároveň sa tam máme koho opýtať, poradiť sa – jednoducho malý obchodník by sa mal vedieť diferencovať, cena nemusí byť vždy to najdôležitejšie,“ dodáva Petr Bezányi o spôsobe, akým si môže práve menšia predajňa získať zákazníka.
Kristína Raševová, kristina.rasevova@atoz.sk
Článok vyšiel v časopise Tovar&Predaj 1 – 2/2019.