
Už ste sa stretli s tvrdením, že byť spontánny je sexy? Nech je to ako chce, zdá sa, že sa tým pri svojich nákupoch riadi veľké množstvo ľudí po celom svete. Slováci si nákupy romantických darčekov nechávajú na poslednú chvíľu. Od roku 2016 sa podiel takýchto valentínskych nákupov zvýšil až o celých 46 %.
Vyplýva to z najnovšej analýzy Mastercard Love Index, podľa ktorej medzi obľúbené valentínske darčeky stále patrí romantická večera či výlet, ale aj tradičné kvety a šperky.
Nakupujúci vkladajú svoju dôveru do rýchlosti, no zároveň aj pohodlia pri zháňaní darčeka či do širokej ponuky výberu. Nakupovanie preto zvykne prebiehať on-line. Aj to je dôvod, prečo sa od Valentína 2016 počet romantických on-line transakcií na Slovensku zvýšil až o 61 %.
To, že sa Slováci stále viac spoliehajú na spontánne nákupy však neznamená, že by sa pritom naďalej nezameriavali na tradičné a štandardné darčeky. Podľa dostupných údajov sa medzi rokmi 2016 a 2018 celkové výdavky za šperky na Slovensku zvýšili o 19 % a výdavky za ruže a ďalšie kvetinové darčeky u nás vzrástli o neuveriteľných 131 %.
Slováci si v posledných rokoch mimoriadne obľúbili bezkontaktné platby o čom svedčí fakt, že od roku 2016 sa ich podiel zvýšil o ohromujúcich 586 % (na 64 % v roku 2018 oproti 29 % v roku 2016). Stúpla tiež hodnota bezkontaktných transakcií – od roku 2016 o 719 %. Nie je teda žiadnym prekvapením, že ide o najobľúbenejší spôsob úhrady, o to viac, že bezkontaktné platby sú teraz dostupné vo viac než deviatich miliónoch miest v 114 krajinách.
„V čase, keď sa bezkontaktné platby a dodanie tovaru ešte v ten istý deň stávajú normou, je možné svoju drahú polovičku ohúriť zmysluplným valentínskym prekvapením jednoduchšie ako kedykoľvek predtým. Analýza Mastercard Love Index – vo svojom už štvrtom vydaní – poukazuje na celosvetové aj regionálne trendy a ponúka tak obchodníkom nedoceniteľné informácie o nákupných návykoch spotrebiteľov vo valentínskom období,“ uviedol generálny riaditeľ Mastercard pre Slovensko, Českú republiku a Rakúsko.
Naďalej rovnako platí, že zážitky zvykneme oceniť viac ako vecné dary. Klasickým spríjemnením slovenského Valentína je večera so svojou polovičkou v reštaurácii, o čom svedčí zvýšenie počtu transakcií uskutočnených v reštauráciách za posledné tri roky až o 195 %. Navyše si Slováci zvykli v reštauráciách aj viac minúť. Táto suma sa zvýšila od roku 2016 až o 96 %.
K obľúbeným voľbám Slovákov tiež patrí nápad zobrať svoju drahú polovičku na nezabudnuteľnú cestu: v roku 2018 sa počet transakcií vypovedajúcich o takejto valentínskej voľbe zvýšil o 83 %, čo predstavuje 13 % celkových výdavkov v období sv. Valentína.
Obľúbená je tiež stále spoločne strávená noc v hoteli so všetkou starostlivosťou – od roku 2016 vzrástol počet transakcií v hoteloch o 33 % a spolu s nimi narástli aj celkové výdavky o 15 %.
Mastercard Love Index je spracovávaný každoročne na základe transakcií uskutočňovaných kreditnými, debetnými a predplatenými kartami počas valentínskeho obdobia predchádzajúcich troch rokov – v poslednom vydaní teda 11.– 14. februára 2016 – 2018.