
Jubilejný, desiaty ročník konferencie POPAI Fórum 2018 sa niesol tak trochu na vlne bilancovania a ukázal, kam sa za tú dobu retail posunul. Podľa prednášajúcich nie je dôležité ísť neustále vpred, ale dobré je tiež sa občas zastaviť a pozrieť sa na to, čo sa urobilo, aký to malo efekt a či by sa to nedalo ďalej využiť. Prestížna retailová akcia sa tradične odohrala na sklonku minulého roka v TOP Hotelu Praha a bola organizovaná asociáciou POPAI CE.
Celodenná konferencia v minulých rokoch prinášala najnovšie informácie o zásadných trendoch v retaile. Rečníci, vrátane tých medzinárodných, sa venovali zmenám, ktoré boli skutočne reflektované na našom trhu, i tým, ktorým sa to nepodarilo a prečo. Program obsahoval sumarizáciu tých najlepších retailových projektov za poslednú dekádu u nás a predstavil konkrétne, úspešné a inšpiratívne príklady a koncepcie v predajných miestach, ktoré sa podarilo zrealizovať a ktoré na trhu už fungujú. Nie je nutné ísť za každú cenu bezhlavo dopredu. Je dobré sa obhliadnuť, aby ste mohli byť efektívnejší. Navyše retail už nie je len distribučný kanál. Konkuruje ATL a ostatným komunikačným kanálom.
Sme ľudia, nie sme stroje
Ľudia sú stále nenahraditeľní. V súčasnej dobe je navyše nutné sa o ich starať. Význam ľudského faktora v predajných miestach tak rastie, vďaka novému prístupu sa zamestnanec stáva partnerom značky. O svoje doterajšie úspechy s budovaním lovebrandu, a predovšetkým o tom, ako si udržať zamestnancov a komunikovať s nimi, sa podelil Tomáš Kratochvíl, generálny riaditeľ spoločnosti Manufaktura. Zdôraznil, že zamestnancom je nutné vytvoriť také prostredie, aby do práce chodili radi. Jeho firma aktuálne zamestnáva 350 ľudí a hlavnými faktormi pre základ úspechu je produkt, predajné miesto a zamestnanci. I preto tým súčasným i budúcim dávajú voľnosť a možnosť prichádzať s vylepšeniami pomáhajúcimi budovať značku. V prípade náboru je ešte pred prijatím človeka na určitú pozíciu samozrejmosťou zoznámenie s celou firmou, procesmi a možnosťami zažiť ju na vlastnej koži.
Na deň plný informácií voľne nadviazal spoločenský večer. V jeho úvode došlo k slávnostnému vyhláseniu výsledkov súťaží POPAI Awards 2018, POPAI Student 2018 a Hviezda 3D reklamy 2018. Nechýbal raut, degustácie vín, hudba a predovšetkým priestor na networking.
Konferencia POPAI Fórum 2018
Téma: Kam sme sa posunuli v retaile u nás? Trendy verzus realita
Kde: Konferenčné centrum TOP Hotel Praha
Kedy: 29. 11. 2018
Fotogaléria: http://bit.ly/2EqFl4a
Zborník: účastníci konferencie ju nájdu po prihlásení na http://bit.ly/2ErF2WF
Hlavné myšlienky: Retail už nie je chápaný len ako distribučné miesto a jeho úlohou je stále viac budovanie vzťahu so značkou a jej hodnotami. Retailové stratégie spojené s pozitívnym nákupným zážitkom sú výsledkom úspešnej spolupráce zadávateľov a maloobchodníkov. Omnichannel marketing postupne zavádzajú i menšie značky a retaileri. V rámci nových koncepcií sa darí personalizovanej komunikácii so zákazníkmi, práci s dátami i s cielenejším targetingom. Nové nástroje a technológie pomáhajú vyhodnocovať efektivitu a úspešnosť retailu v praxi nášho trhu. Význam ľudského faktoru v predajných miestach rastie, vďaka novému prístupu sa zamestnanec stáva partnerom značky.
Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz
Článok a výber víťazných exponátov nájdete v časopise Tovar&Predaj 1 – 2/2019.