
Čapovaná drogéria, potraviny na váhu, ekologické varianty nákupných tašiek či koniec jednorazovým plastovým produktom. Viaceré obchodné siete i výrobcovia sa snažia znižovať množstvo odpadov, v ktorých si ich zákazníci odnášajú nákupy domov.
Sieť dm drogerie markt chce zaviesť plniace pulty na pracie a čistiace prostriedky. „Intenzívne pracujeme na čo najskoršom zavedení tejto ekologickej služby. Aktuálne hľadáme najvhodnejšie filiálky a sortiment do plniacich pultov,“ uvádza manažérka marketingu siete Nicol Noseková. V prvej fáze chcú koncept realizovať vo vybraných dm predajniach, ktoré to budú kapacitne umožňovať. Cieľom ekologickej služby je urobiť krok k znižovaniu spotreby plastov. Zákazníci si tak budú môcť naplniť čistiace prostriedky do vlastných nádob alebo do nádob, ktoré im budú k dispozícii v dm. Okrem toho sieť hľadá aj ekologickejšie alternatívy k jednorazovým produktom. „Napríklad aj za čoraz diskutovanejšie plastové slamky sme našli vhodnejšiu alternatívu, šetrnejšiu k životnému prostrediu. Od začiatku tohto roka sme do nášho sortimentu zaradili kovové slamky,“ pokračuje Nicol Noseková.
Metro v Ivanke pri Dunaji pred nedávnom taktiež začalo ponúkať zákazníkom možnosť načapovať si drogériu do vlastnej nádoby. Ak sa projekt osvedčí, môže sa rozšíriť aj do ďalších prevádzok. Veľkoobchodník tiež podpísal so Slovenským zväzom kuchárov a cukrárov memorandum o neplytvaní potravinami. Chce tak upozorniť na to, že vyhadzovanie potravín sa stalo bežnou súčasťou života.
Karlovarské minerálne vody už na začiatku vlaňajška otvorili tému zálohovania fliaš. Iniciatívu slovenského ministerstva životného prostredia, ktoré predložilo návrh na zálohovanie, preto výrobca víta. „Znižovaniu záťaže na životné prostredie sa venujeme kontinuálne a dlhodobo, znižujeme napríklad množstvo použitého PET materiálu na výrobu fliaš. V Českej republike sme zaviedli i vnútroštátnu prepravu fliaš po železnici. Dlhodobo financujeme výskum, ktorý vedie Fakulta architektúry Českého vysokého učení technického v Prahe, ktorý sa zameriava na ďalšie dlhodobé využitie PET materiálu,“ hovorí Karol Ponesz, country manažér spoločnosti Karlovarské minerální vody Slovensko.
Spoločnosť Nestlé sa zas zaviazala, že do roku 2025 vo svojej výrobe zavedie použitie výlučne recyklovateľných alebo opakovane použiteľných obalov. Nadviazala tak na rozhodnutie Európskeho parlamentu, ktorý ako súčasť prechodu na vyšší stupeň obehového hospodárstva schválil celoeurópsku stratégiu pre plasty. Podľa nej budú od roku 2021 na európskom trhu zakázané jednorazové plasty, ktoré tvoria v moriach až 70 % odpadu.