logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Kamenné predajne sú mŕtve a budúcnosť maloobchodu patrí do online priestoru. Vlna e-shopov...
  • Presne rok po poklepaní základného kameňa otvára Billa nové logistické centrum v Seredi s...
  • Mesiac a pol po otvorení tridsiatej predajne Kraj v Petržalke na Nobelovom námestí spoločnosť...
  • Technologicko-logistická spoločnosť DODO, ktorá zabezpečuje logistiku poslednej míle, zahájila v...

V januári sa zvyšuje dôležitosť privátnych značiek

30. januára 2019
Správy 0
1113
V januári sa zvyšuje dôležitosť privátnych značiek

Január je špecifickým mesiacom nielen kvôli výraznému poklesu tržieb celého nákupného košíka potravín a drogérie, ale pre privátne značky znamená aj nárast ich významnosti a ich podiel je v prvom mesiaci roka najvyšší. V kombinácii s hlavným motívom nákupu privátnych značiek, akým je nižšia cena, môžeme predpokladať preukázateľne vyššiu potrebu šetriť po Vianociach. Práve v decembri je totiž vyšší záujem o drahšie značkové produkty, a naopak, „privátky“ sú koncom roka pre spotrebiteľov menej atraktívne.

Podľa údajov maloobchodného auditu spoločnosti Nielsen tržby za privátne značky na slovenskom maloobchodnom trhu s potravinami a zmiešaným tovarom a v drogériách v roku 2018 presiahli 4 miliardy eur, čo znamená mierny medziročný nárast o pol percenta. Privátne značky tvoria viac ako pätinu z celkového obratu potravinárskeho a drogistického košíka a ich podiel na našom trhu v posledných troch rokoch klesá. Dôvodom je fakt, že tržby za privátne značky rastú pomalšie ako tržby celej skupiny „značkových“ produktov. Podpisujú sa pod to stále výrazné zľavové akcie a zároveň preferencie slovenských spotrebiteľov kupovať značkové produkty. Zaujímavosťou susedného českého trhu, pre ktorý je rovnako ako pre Slovensko typický menší podiel privátnych značiek a vysoké percento tovaru predaného v zľavových „promočných“ akciách, je mierna zmena trendu v nakupovaní „privátiek“. V priebehu minulého roka došlo v potravinovom košíku českých spotrebiteľov k miernemu zvýšeniu podielu privátnych značiek, kým na Slovensku sme zmenu klesajúceho podielu zatiaľ nezaznamenali.

V rámci top 30 najvýznamnejších potravinárskych produktových skupín majú privátne značky najväčšie zastúpenie v mlieku, kde viac ako dve tretiny z celkových tržieb tejto kategórie (67 %) putujú na produkty privátnych značiek a zákazníci za ne zaplatia priemerne o pätinu menej ako za mlieko vyrobené pod značkou výrobcu. Takmer polovičný podiel (49 %) dosahujú privátne značky v smotanách a tretiu priečku v dôležitosti privátnych značiek obsadzujú cestoviny s podielom 38 %. Pri cestovinách je cenový rozdiel medzi „privátkou“ a „značkovými“ cestovinami väčší, približne 80 centov na jeden kilogram. Obdobný podiel ako pri cestovinách nachádzame aj v „privátkach“ syrov a vlastné značky reťazcov sú pre spotrebiteľov obľúbenou alternatívou aj v slaných snackoch, kde viac ako 30 % celkových tržieb smeruje práve na produkty privátnych značiek.

Podiel privátnych značiek na obrate kategórií:

Zdroj: Nielsen. Trh: Total SR (maloobchodný trh obchodov s potravinami a zmiešaným tovarom, bez Metra), rok 2018

Podiel privátnych značiek väčšiny kategórií prevyšuje v januári ich celoročnú dôležitosť a najviac viditeľné je to pri kuchynských olejoch, ktorých privátne značky tvoria v januári 28 % z tržieb kuchynských olejov (oproti celoročnému priemeru 22 %). Spomedzi ďalších kategórií najvyšší nárast podielu privátnych značiek v januári vidíme aj v maslách a margarínoch či konzumných liehovinách.

Pri rovnakom pohľade na drogistický košík v kontexte zastúpenia privátnych značiek v rámci porovnávaných kategórií (t.j. top 30  najvýznamnejších drogistických produktových skupín podľa tržieb) si prvenstvo udržujú papierové vreckovky, ktorých privátne značky tvoria až 70 % z celkového obratu a ich cena je priemerne až o 45 % nižšia ako cena „značkových“ vreckoviek. Aj ďalšie dve priečky zastupujú papierenské kategórie – papierové kuchynské utierky dosahujú vysoký podiel „privátiek“ na úrovni 66 % a o niečo nižšie zastúpenie majú privátne značky v toaletnom papieri (64 %). Približne polovičný podiel dosahujú vlastné značky reťazcov v segmente detská kozmetika a plienky. Ďalšou významnou skupinou je krmivo pre psy a mačky s podielom nad 40 %, kým v ďalších segmentoch je podiel privátnych značiek už rádovo nižší. Aj v prípade krmív pre psov a mačky spotrebitelia výrazne ušetria kúpou privátnych značiek, keďže produkty tejto
kategórie sú v priemere o 36 % lacnejšie.

Pri pohľade na drogistický je vidieť všeobecne vyšší priemerný podiel privátnych značiek v porovnaní s potravinami, a v januári až tak výrazne tento podiel nerastie, ako je to pri potravinách. Vyššie zastúpenie privátnych značiek v porovnaní s celým rokom je však badateľné napríklad pri vôňach či detskej kozmetike.

Podiel privátnych značiek na obrate kategórií:

Zdroj: Nielsen. Trh: Total SR (maloobchodný trh obchodov s potravinami a zmiešaným tovarom, bez Metra; vrátane drogérií), rok 2018

 

 

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

 

 

Komerčná prezentácia

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

26. 2. – 2. 3. 2023, EuroShop 2023, Düsseldorf, Nemecko

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Farm House

Marián Petrík, majiteľ, Farm House: Poctivé mäso zo Slovenska

1. októbra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera