logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • TAPjobs
    • Voľné pozície
    • Naša ponuka
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Stretli ste sa niekedy v sklade alebo obchode s modrou prepravnou alebo displejovou paletou? Ak...
  • Spolupracovať v dnešnej dobe s influencermi vníma väčšina značiek ako „must have“. Sú...
  • Nové vydanie časopisu TaPmag vyšlo v náklade 10 500 výtlačkov, pričom 9000 kusov poputovalo do...
  • Už od 1. júla tohto roka budú môcť podnikatelia na evidenciu tržieb využívať novú aplikáciu VRP...

V januári sa zvyšuje dôležitosť privátnych značiek

30. januára 2019
Správy 0
907
V januári sa zvyšuje dôležitosť privátnych značiek

Január je špecifickým mesiacom nielen kvôli výraznému poklesu tržieb celého nákupného košíka potravín a drogérie, ale pre privátne značky znamená aj nárast ich významnosti a ich podiel je v prvom mesiaci roka najvyšší. V kombinácii s hlavným motívom nákupu privátnych značiek, akým je nižšia cena, môžeme predpokladať preukázateľne vyššiu potrebu šetriť po Vianociach. Práve v decembri je totiž vyšší záujem o drahšie značkové produkty, a naopak, „privátky“ sú koncom roka pre spotrebiteľov menej atraktívne.

Podľa údajov maloobchodného auditu spoločnosti Nielsen tržby za privátne značky na slovenskom maloobchodnom trhu s potravinami a zmiešaným tovarom a v drogériách v roku 2018 presiahli 4 miliardy eur, čo znamená mierny medziročný nárast o pol percenta. Privátne značky tvoria viac ako pätinu z celkového obratu potravinárskeho a drogistického košíka a ich podiel na našom trhu v posledných troch rokoch klesá. Dôvodom je fakt, že tržby za privátne značky rastú pomalšie ako tržby celej skupiny „značkových“ produktov. Podpisujú sa pod to stále výrazné zľavové akcie a zároveň preferencie slovenských spotrebiteľov kupovať značkové produkty. Zaujímavosťou susedného českého trhu, pre ktorý je rovnako ako pre Slovensko typický menší podiel privátnych značiek a vysoké percento tovaru predaného v zľavových „promočných“ akciách, je mierna zmena trendu v nakupovaní „privátiek“. V priebehu minulého roka došlo v potravinovom košíku českých spotrebiteľov k miernemu zvýšeniu podielu privátnych značiek, kým na Slovensku sme zmenu klesajúceho podielu zatiaľ nezaznamenali.

V rámci top 30 najvýznamnejších potravinárskych produktových skupín majú privátne značky najväčšie zastúpenie v mlieku, kde viac ako dve tretiny z celkových tržieb tejto kategórie (67 %) putujú na produkty privátnych značiek a zákazníci za ne zaplatia priemerne o pätinu menej ako za mlieko vyrobené pod značkou výrobcu. Takmer polovičný podiel (49 %) dosahujú privátne značky v smotanách a tretiu priečku v dôležitosti privátnych značiek obsadzujú cestoviny s podielom 38 %. Pri cestovinách je cenový rozdiel medzi „privátkou“ a „značkovými“ cestovinami väčší, približne 80 centov na jeden kilogram. Obdobný podiel ako pri cestovinách nachádzame aj v „privátkach“ syrov a vlastné značky reťazcov sú pre spotrebiteľov obľúbenou alternatívou aj v slaných snackoch, kde viac ako 30 % celkových tržieb smeruje práve na produkty privátnych značiek.

Podiel privátnych značiek na obrate kategórií:

Zdroj: Nielsen. Trh: Total SR (maloobchodný trh obchodov s potravinami a zmiešaným tovarom, bez Metra), rok 2018

Podiel privátnych značiek väčšiny kategórií prevyšuje v januári ich celoročnú dôležitosť a najviac viditeľné je to pri kuchynských olejoch, ktorých privátne značky tvoria v januári 28 % z tržieb kuchynských olejov (oproti celoročnému priemeru 22 %). Spomedzi ďalších kategórií najvyšší nárast podielu privátnych značiek v januári vidíme aj v maslách a margarínoch či konzumných liehovinách.

Pri rovnakom pohľade na drogistický košík v kontexte zastúpenia privátnych značiek v rámci porovnávaných kategórií (t.j. top 30  najvýznamnejších drogistických produktových skupín podľa tržieb) si prvenstvo udržujú papierové vreckovky, ktorých privátne značky tvoria až 70 % z celkového obratu a ich cena je priemerne až o 45 % nižšia ako cena „značkových“ vreckoviek. Aj ďalšie dve priečky zastupujú papierenské kategórie – papierové kuchynské utierky dosahujú vysoký podiel „privátiek“ na úrovni 66 % a o niečo nižšie zastúpenie majú privátne značky v toaletnom papieri (64 %). Približne polovičný podiel dosahujú vlastné značky reťazcov v segmente detská kozmetika a plienky. Ďalšou významnou skupinou je krmivo pre psy a mačky s podielom nad 40 %, kým v ďalších segmentoch je podiel privátnych značiek už rádovo nižší. Aj v prípade krmív pre psov a mačky spotrebitelia výrazne ušetria kúpou privátnych značiek, keďže produkty tejto
kategórie sú v priemere o 36 % lacnejšie.

Pri pohľade na drogistický je vidieť všeobecne vyšší priemerný podiel privátnych značiek v porovnaní s potravinami, a v januári až tak výrazne tento podiel nerastie, ako je to pri potravinách. Vyššie zastúpenie privátnych značiek v porovnaní s celým rokom je však badateľné napríklad pri vôňach či detskej kozmetike.

Podiel privátnych značiek na obrate kategórií:

Zdroj: Nielsen. Trh: Total SR (maloobchodný trh obchodov s potravinami a zmiešaným tovarom, bez Metra; vrátane drogérií), rok 2018

 

 

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

TAPjobs

TAPjobs

pripravujeme

Archív pracovných pozícií

Komerčná prezentácia

CHEP

Paletový pooling CHEP: Efektívny systém s jasnými pravidlami

Stretli ste sa niekedy v sklade alebo obchode s modrou prepravnou alebo displejovou paletou? Ak áno, narazili ste na prepravnú platformu, ktorá patrí do paletového fondu spoločnosti CHEP. Paletový pooling je systém zdieľania a opätovného používania prepravných alebo displejových paliet, ktorý predstavuje efektívne a udržateľné riešenie pre firmy, ktoré sa rozhodli zadať správu svojich paletových […]
Káva Nestlé

Káva ako pomocník pre zvýšenie tržieb

Viete, že káva vám môže pomôcť navýšiť zisk a prilákať nových zákazníkov? Káva nie je len výborný pomocník pri nadväzovaní komunikácie, ale aj druhá najobchodovateľnejšia komodita, ktorej obľuba každoročne rastie. Boli doby, kedy ste na kávu narazili iba v kaviarňach, hoteloch a reštauráciách. Dnes už na ňu narazíte prakticky všade. Je to predovšetkým pochutina, a […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

26. – 29. 7. 2022, Veľtrhy Biofach a Vivaness, Norimberg

8. 9. 2022, Komunitná e-commerce konferencia ShopCamp, Praha

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka, Praha

Profily

Fajne potraviny

Dávid Jakub, majiteľ Fajne potraviny: Nechceme najnižšiu, ale férovú cenu

8. júna 2022
Wolt Market

Jana Trnovská, riaditeľka Wolt Market pre Česko a Slovensko: Záujem o online potraviny predbehol naše odhady

11. mája 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera