
Zastúpenie slovenských potravín v obchodných reťazcoch bolo vlani na úrovni 40,18 percent. Vyplýva to z novembrového prieskumu Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory v 54 predajniach, ktoré patria do sietí Tesco, Lidl, Coop Jednota, Kaufland, Terno, Billa, CBA a Metro.
Zo sledovaných komodít mali minulý rok najväčšie zastúpenie slovenské vajcia (74 %), med (69 %) a mlieko (68 %). Naopak najhoršie skončila slovenská zelenina (21 %), balené mäso (24 %) a spracované ovocné a zeleninové šťavy (26 %). Tretinové zastúpenie nemá ani čerstvé ovocie zo slovenských sadov. „Za minulý rok dosiahne pasívne saldo zahraničného obchodu s agropotravinárskymi výrobkami nový negatívny rekord,“ uviedol predseda Únie potravinárov Slovenska Stanislav Voskár.
Prieskum zistil, že najvyššie zastúpenie slovenských potravín má na svojich pultoch sieť Coop Jednota Slovensko (61 %) a najmenej reťazec Lidl (16 %). SPPK chce zlú situáciu zvrátiť viacerými krokmi. Plánuje rozbehnúť bližšiu spoluprácu so Zväzom obchodu i Slovenskou alianciou moderného obchodu. Pomôcť by mala edukácia spotrebiteľov, ale napríklad aj vznik nových odbytových združení, ktoré by boli pre obchod silnejšími partnermi. Komora sa chce zamerať aj na gastrosegment, ktorý je silným odbytovým kanálom pre potraviny z dovozu.