
Vo finančnom roku 2018 (FY18)* dosiahla Ikea Bratislava celkový obrat vo výške 107,2 milióna eur, čo predstavovalo v porovnaní s predchádzajúcim rokom nárast o 4,3 %. Obchodný dom Ikea v Bratislave navštívilo v tomto období 2,8 milióna ľudí, internetová stránka spoločnosti zaznamenala za toto obdobie viac ako 11 miliónov návštev. V uplynulom roku mal obchodný dom Ikea Bratislava viac než 1,5 milióna zákazníkov, ktorí v priemere minuli za nákup 65,5 eur. Spoločnosť zároveň dúfa, že v budúcnosti sa vďaka on-line riešeniam a novým inšpiráciám bude stále viac približovať svojim zákazníkom.
V minulom roku predala spoločnosť takmer 15 miliónov výrobkov a celkový obrat tejto švédskej spoločnosti sa vyšplhal na 107,2 milióna eur. V obchodnom dome privítalo 401 zamestnancov viac ako 2,8 milióna návštevníkov, z ktorých si 1,5 milióna niečo nakúpilo. Priemerná výška jedného nákupu bola 65,5 eur, členovia klubu Ikea family minuli v priemere o 10 % viac ako bežní zákazníci.
Webové stránky spoločnosti zaznamenali v minulom finančnom roku 11,4 milióna návštev. Predaj on-line je pre Ikea relatívne nový, podiel na ročnom obrate tvorí cez 5 miliónov eur. Táto čiastka predstavuje všetky výrobky IKEA, ktoré boli objednané prostredníctvom internetu s vyzdvihnutím v obchodnom dome alebo s doručením na adresu zákazníka. Priemerná suma on-line nákupu predstavovala 470 eur. Najviac objednávok pochádza z Košíc, Prešova, Bratislavy, Nitry, Trnavy, Banskej Bystrice, Pezinka a Popradu.
Témou finančného roka 2018 bolo „Miesto na všetko, čo máte radi“, podľa ktorej je obývacia izba jednou z najdôležitejších miestností našich domovov. Je miestom stretnutí s rodinou a priateľmi, osláv a výnimočných príležitosti, vďaka ktorým si uvedomujeme, čo je v živote naozaj dôležité. Objem predaja tejto témy sa premietol do nárastu predaja nábytku o 5,6 %. Záujem o bytové doplnky zostal približne rovnaký ako v predošlom roku.
Prieskumy Ikea posledné roky poukazujú na tendenciu meniacej sa úlohy kuchyne v domácnostiach po celom svete. V súčasnosti kuchyňa predstavuje spoločenský priestor a jej významné postavenie sa posilňuje aj vďaka tomu, že stále viac ľudí v sebe objavuje lásku k vareniu. Aj najväčší nárast obratu z predaja sa v regióne Česká republika, Maďarsko a Slovensko dosiahol v oblasti kuchynského nábytku, ktorý predstavoval podiel 12,4 % na celkovom predaji (na Slovensku 8,7 %).
Reštaurácia, Bistro, Kaviareň a Obchodík so švédskymi špecialitami predstavujú 7,2 % celkového obratu spoločnosti Ikea. Najpredávanejšími sú mäsové guľôčky a hotdogy. V reštaurácii a bistre Ikea v Bratislave sa v minulom roku predalo 500 000 hotdogov a 374 000 porcií mäsových guľôčok. V auguste 2018 začala spoločnosť Ikea predávať vegetariánsky hotdog. Od jeho uvedenia až po koniec finančného roka sa predalo viac ako 9000 kusov, čo predstavuje zhruba 15 % z celkového predaja hotdogov.
„Stojíme na strane tých, ktorí majú síce obmedzený rozpočet, no veľké sny a potreby. Preto sa to našim súčasným a novým zákazníkom snažíme uľahčiť a chceme, aby sa mohli na Ikea kedykoľvek obrátiť, a to spôsobom, aký bude im vyhovovať. Spoločne so všetkými kolegami chceme vytvoriť nový model podnikania a podstúpiť jednu z najrozsiahlejších transformácií v histórii spoločnosti Ikea. Vieme, že 80 percent zákazníkov začína svoj nákup on-line, a aj to, že naše obchodné domy zohrávajú počas nákupu významnú úlohu – zákazníci v nich získavajú informácie z oblasti bytového zariadenia a čerpajú inšpiráciu. Aj naďalej budeme investovať do nášho obchodného domu a zároveň sa zameriame na rozvíjanie možností digitalizácie. Náš projekt transformácie na viackanálový predaj sa bude sústreďovať na zavedenie novej webovej platformy v roku 2019“, povedala Mounia El Hilali, generálna riaditeľka Ikea pre Českú republika, Maďarsko a Slovensko.
* Finančný rok spoločnosti IKEA trval od 1. septembra 2017 do 31. augusta 2018.