
Popularita on-line nákupov neustále narastá a internetovým obchodom na Slovensku sa darilo aj v roku 2018. V uplynulom roku v nich Slováci minuli 1,13 miliardy eur. „Obrat e-shopov narástol medziročne o 23 percent. Tradične najsilnejším obdobím bola vianočná sezóna, ktorá tvorí takmer tretinu obratu,“ upresňuje šéf nákupného radcu Heureka Tomáš Braverman.
E-commerce na Slovensku zažíva rozmach a posúva sa vpred. Slováci si užívajú rýchlosť, pohodlnosť a dostupnosť nákupov on-line. A už to dávno nie je len o cene, zákazníci oceňujú aj ďalšie faktory. Väčšina nakupujúcich sa zameriava na celkovú kvalitu služieb vrátane dopravy. Obľube sa tešia aj kamenné výdajne, vďaka ktorým sa môžu nakupujúci sami rozhodnúť, kedy si svoje objednávky vyzdvihnú. „Aj v tomto roku sa potvrdilo, že e-shopom sa darí a obdobie stagnácie máme zrejme za sebou. Slováci nakupujú cez inernet stále viac a zároveň vzrastá počet osobných odberov na výdajniach. Logicky tak narástol aj počet e-shopov, ktoré ponúkajú možnosť vyzdvihnutia tovaru vo výdajní, ako aj počet výdajných miest. V roku 2018 ich evidujeme už 2390,“ vysvetľuje Braverman.
Zvyšuje sa aj počet Slovákov nakupujúcich cez mobilné zariadenia. V súčasnosti nakupuje cez mobilný telefón každý druhý Slovák a preto vedú eshopy, ktoré sú „mobile friendly“. V nakupovaní on-line sme opäť predbehli Čechov. V Českej republike je podiel nakupujúcich v on-line priestore 45 %, zatiaľ čo na Slovensku je to 52 %.
Najväčší podiel na trhu si stále drží elektronika vrátane bielej techniky. Táto kategória tvorí až 52 % z celkového obratu. Najpopulárnejšou značkou je Samsung, na druhom mieste sa umiestnil Apple a tretie miesto obsadila značka Xiaomi. Výborne sa umiestnili e-shopy z kategórie dom a záhrada, ktoré do celkového obratu zasiahli 14 %. Oblečenie a móda získali podielom 8 % tretie miesto.
Podiel kategórií v on-line predajoch:
(Zdroj: Heureka.sk)
Slováci stále výraznejšie uprednostňujú on-line nákup, ktorý sa už netýka len drahších položiek, ako je biela a čierna technika, ale stále častejšie nakupujú v e-shopoch aj tovar bežnej spotreby v nižších hodnotách. On-line prostredie je komfortnejšie, rýchlejšie a často aj finančne výhodnejšie.
Slováci kupujú on-line jedlo, drogériu aj ďalší tovar bežnej spotreby
V e-shopoch Slováci nakúpia takmer všetko. Dobrým príkladom je kategória kozmetika a zdravie, ktorú vyhľadávajú predovšetkým dámy. Čoraz väčšej popularite sa teší nákup čistiacich prostriedkov, medzi ktoré patria aj prášky na pranie, či aviváže. Tie si nakupujúci nechávajú doručiť až k dverám.
V roku 2018 bola najrýchlejšie rastúcou kategóriou dom a záhrada s takmer polovičným nárastom, e-shopy z kategórie jedlo a nápoje sú na druhom mieste. Tesne za nimi sa umiestnili sexuálne a erotické pomôcky.
Najrýchlejšie rastúce kategórie (nárast v %)
(Zdroj: Heureka.sk)
„Už to nie sú len drahšie položky, ako je biela a čierna technika, ale aj tovar bežnej spotreby v nižších cenových reláciach. Na internetové obchody sa obraciame napríklad pri nákupe kozmetiky, vybavenia domu či športovej výbavy,“ dodáva Braverman. Tento spôsob nakupovania je pre Slovákov nielen komfortnejší, ale aj rýchlejší a často aj cenovo výhodnejší.