Slovenský zväz pekárov, cukrárov a cestovinárov spustí v budúcom roku na Slovensku rozsiahlu kampaň zameranú na informovanie širokej odbornej a laickej verejnosti o nekalých odborných praktikách, ktorým sa podľa slovenských pekárov dopúšťajú niektorí obchodníci. Pekári združení v zväze sa zhodujú v tom, že konečný spotrebiteľ nemá skutočné informácie o pomeroch v slovenskom obchode, v dôsledku čoho sa znižuje schopnosť posúdiť, za akých podmienok sa tovar zo strany slovenských výrobcov dostáva na pulty predajní.
Toto má zmeniť iniciatíva s názvom „Poctivý obchod“, ktorá nadväzuje na podpísané Memorandum o poctivom obchode medzi Zväzom obchodu SR a Slovenským zväzom pekárov, cukrárov a cestovinárov z júna tohto roka. Zväz sa touto iniciatívou snaží pokračovať v krokoch, ktoré rozbehlo Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR zameraných na zlepšenie postavenia slovenských výrobcov v potravinovom reťazci. „Hlavným zámerom informačnej kampane je poskytnúť konečnému spotrebiteľovi čo najviac informácií o spôsobe správania sa obchodníkov na trhu tak, aby mal spotrebiteľ sám možnosť posúdiť, ktorých obchodníkov bude svojim nákupom podporovať“, uviedla predsedkyňa Zväzu pekárov, cukrárov a cestovinárov Tatiana Lopuchová. Zväz podľa jej slov pripravuje na rok 2019 rozsiahlu marketingovú kampaň a jedným z nástrojov hodnotenia bude označovanie poctivých obchodníkov logom „Poctivý obchod“. Toto ocenenie sa bude udeľovať už v januári 2019 na základe anonymného hodnotenia pekární na Slovensku.
„Ak nájde spotrebiteľ konkrétnu prevádzku označenú logom „Poctivý obchod“, môže si byť istý, že svojim nákupom podporuje tých obchodníkov, ktorí sa správajú vo vzťahu k výrobcom a dodávateľom v súlade so zásadami poctivého obchodného styku a nenúti svojich dodávateľov predávať pod ich vlastné ekonomicky oprávnené náklady. Takýto obchod je nádejou pre slovenských výrobcov,“ dodala Lopuchová.
Informovanie verejnosti bude prebiehať prostredníctvom osobitnej webovej stránky www.poctivyobchod.sk, kde spotrebiteľ nájde všetky informácie o nekalých obchodných praktikách.
Pekári avizujú nutnosť pokračovania v legislatívnych opatreniach
Iniciatíva je ďalším krokom v boji proti nekalým obchodným praktikám, za čo dlhodobo bojuje aj rezort pôdohospodárstva napríklad nedávno prijatým zákon o osobitnom odvode pre obchodné reťazce. Podľa názoru slovenských pekárov by mala byť iniciatíva „Poctivý obchod“ sprevádzaná ďalšími rýchlymi podpornými legislatívnymi opatreniami, bez ktorých by prijatý zákon nemusel priniesť očakávaný výsledok.
Slovenskí pekári podľa vyjadrenia podpredsedu Rady pekárov SR Viktora Gumána, mimoriadne oceňujú aktivity Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR, ktoré sú zamerané na podporu postavenia slovenských výrobcov a dodávateľov v potravinovom reťazci a uznávajú, že Slovenská republika je v osobe ministerky Gabriely Matečnej lídrom v oblasti boja proti nekalým obchodným praktikám. No zároveň musia priznať, že prijatie osobitného odvodu pre obchodné reťazce je už od novembra 2018 dôvodom, pre ktoré časť zahraničných predajcov v niektorých prípadoch odmieta upraviť dodávateľské ceny pre potravinárov.
„Sme radi, že rezort pôdohospodárstva už predložil nový zákon o poctivých vzťahoch v obchode s potravinami do Národnej rady SR a zároveň sa rokuje o implementácii európskych pravidiel spoločného vyjednávania organizácií výrobcov. Po prijatí týchto legislatívnych opatrení dôjde k naplneniu celkového zámeru ministerstva a existuje veľká šanca, že nerovnováha v potravinovom reťazci sa výrazne zlepší v prospech slovenských výrobcov a dodávateľov,“ uzavírá Viktor Gumán, podpredseda Rady pekárov SR.