logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
    • Komentáre
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Celkom 73 percent mliečnych výrobkov a 87 percent čerstvého mäsa a mäsových výrobkov predávaných...
  • Na cenovkách svietia percentá, v exceloch marže a v marketingových reportoch CTR. Čoraz viac...
  • Prvý vajcomat na Slovensku začal fungovať v Obchodnom centre Nivy na Mlynských Nivách v...
  • Slovenský pivný trh je ovplyvnený kombináciou faktorov. Mení sa vkus spotrebiteľov, prebieha...

Tovar&Predaj 11 – 12/2018: Mrazené výrobky sú rýchlou alternatívou

19. decembra 2018
CatScan 0
2421
Tovar&Predaj 11 – 12/2018: Mrazené výrobky sú rýchlou alternatívou

Nákupy potravín sa v súčasnosti podriaďujú trendu čerstvosti. Mrazenie je však veľmi účinným spôsobom konzervovania, pričom najväčšou výhodou je možnosť dlhodobého skladovania produktov. Slováci si z mraziacich boxov najčastejšie vyberajú zmrzlinu, a to najmä v letných mesiacoch. Overenou stálicou je tiež zelenina, ktorej nespornou výhodu je dobrá chuť i kvalita aj po zamrazení.

K mrazeným výrobkom, po ktorých spotrebitelia siahajú najčastejšie, patrí zmrzlina, mrazená hydina, mrazené ryby a morské plody, pizza, mrazená zelenina, mrazené hotové jedlá, zemiakové výrobky, ale aj pečivo, mrazené mäso, ovocie a mrazené polievky. Z tohto výberu však v nákupoch slovenských domácností suverénne víťazí zmrzlina, ktorá tvorí viac ako štvrtinu objemu nákupov mrazených tovarov. „Zmrzlinu si aspoň raz ročne zadováži takmer deväť z desiatich domácností a ročný objem nákupov zmrzliny predstavuje 10 kilogramov na jednu domácnosť,“ informuje Nina Páleníková, konzultantka spoločnosti GfK. Z pohľadu príchutí konzumenti najviac obľubujú vanilkovú zmrzlinu, ktorá tvorí 24 % objemu nákupov, a taktiež čokoládovú. „Nákupy zmrzliny značne ovplyvňuje sezónnosť a pochopiteľne najvyššia frekvencia jej nákupu je v období od mája do augusta. Počas týchto štyroch mesiacov sa nakúpi viac ako sedemdesiat percent celého ročného objemu zmrzliny,“ spresňuje Nina Páleníková. Podľa štatistiky majú najvyššie výdavky na kúpu zmrzliny rodiny s tínedžermi.

Príprava mrazených hotoviek je rýchla a jednoduchá

Spotrebiteľský panel GfK ukazuje, že Slováci si za ostatné roky obľúbili aj hotové mrazené jedlá, pretože tento sortiment sa svojím predaným objemom zaradil k druhým najviac nakupovaným mrazeným produktom. Podľa Niny Páleníkovej hotové mrazené jedlá nakupuje aspoň raz ročne sedem z desiatich domácností a preferovanými sú medzi nimi sladké jedlá, ktoré tvoria skoro tretinu výdavkov určených na tieto produkty.

Z hľadiska nakúpeného objemu je ďalším veľkým segmentom, po ktorom zákazníci siahajú najčastejšie, mrazená zelenina. „Mrazenú zeleninu nakupuje aspoň raz ročne osem z desiatich domácností a priemerná domácnosť si v minulom roku doniesla z nákupu 6 kilogramov mrazenej zeleniny, na ktorú minula asi 10,50 eur,“ približuje Nina Páleníková. Z analýzy spoločnosti GfK vyplýva, že viac ako polovica výdavkov domácností na mrazenú zeleninu pritom smeruje na nákup zeleninových mixov, v rámci jednodruhovej mrazenej zeleniny je podľa celkových výdavkov domácností najpreferovanejší mrazený hrášok, ktorému sekundujú mrazené fazuľové struky.

Spotrebiteľ, ktorý obľubuje mrazené produkty, preferuje osvedčené značkové výrobky. „Podiel našej firmy na trhu je aktuálne viac ako 60 percent a našim dlhodobým lídrom je rad Dr. OetkerRistorante,“ približuje Zdeněk Kvinta, marketing executive manažér spoločnosti Dr. Oetker.  Podľa neho trh s mrazenou pizzou dlhodobo rastie, pretože je to produkt, ktorý zodpovedá náročnému a rýchlemu životnému štýlu. „Cena a kvalita však musia byť v zodpovedajúcom pomere.“ Spoločnosť neustále pracuje na vyvíjaní sortimentu a výrobkovej politike. Na jeseň pre slovenský trh pripravila pod značkou Dr. OetkerRistorante tri druhy mini pizze: Prosciutto (šunka), TreFormaggi (tri syry) a Prosciutto e Crema (šunka na smotanovej omáčke).

Mrazené ryby nie sú aktuálne u spotrebiteľov v centre pozornosti. Táto kategória na trhu medziročne klesla v hodnote takmer o  5 %, pričom dôvodom bol najmä pokles predaného objemu skoro o 12 %. Priemerná cena za kilogram sa pritom zvyšovala, v porovnaní vzrástla o 8 %. Michaela Štefanová, konzultantka spoločnosti Nielsen zároveň upozorňuje, že iná situácia je s mrazenými rybími polotovarmi: „Tie v uplynulom roku zaznamenali rast tržieb o 2,6 percenta, a to najmä vďaka vyššiemu objemu predaja, ale aj zvyšujúcej sa priemernej cene za kilogram.“ Do polotovarov z mrazených rýb patria mrazené ryby, ktoré sú upravené na ďalšie spracovanie, môžu byť obaľované, plnené, marinované korenené a tiež môžu byť upravené do rôznych tvarov, naporciované, mleté alebo zlisované.

Z mrazených balených rýb si spotrebitelia vyberajú balenia do 500 g, sú najdôležitejšou veľkosťou balenia na úkor väčších balení s viac ako 68% hodnotovým podielom. „Opačný vývoj pozorujeme pri rybacích polotovaroch, kde sme v uplynulom roku zaznamenali nárast predaja veľkých balení 501 g a viac s hodnotovým podielom 11 % a medziročným rastom o jednu tretinu,“ vysvetľuje Michaela Štefanová. Mrazené balené ryby sa najlepšie predávajú vo forme filiet, aj keď ich predaj medziročne klesol viac ako o jednu pätinu. Mrazené ryby vcelku tvorili len 4% podiel na celkovom objeme predaných rýb.

Slováci si z rybacích polotovarov najčastejšie vyberajú tyčinky, hlavne rybie prsty, ktorých sa v uplynulom roku predalo 643 tisíc kilogramov, filiet 110 tisíc kilogramov, nasledovali kúsky rýb, bloky, steaky, celé ryby a iné porcie (dohromady 54 tisíc kilogramov). Podľa údajov spoločnosti Nielsen viac ako dve tretiny tržieb za mrazené balené ryby tvoria predaje v hypermarketoch a supermarketoch, no Michaela Štefanová upozorňuje na pozitívny rast dôležitosti aj menších predajní do 400 m2.

Viac čerstvých výrobkov než mrazených

V nadnárodnej sieti predajní Billa Slovensko to vyzerá, že za ostatné roky predaj mrazených potravín skôr stagnuje a u zákazníkov výrazne vzrastá záujem o čerstvý sortiment – čerstvé ovocie, zeleninu, pečivo a čerstvé mäso. „Preto im Billa prikladá väčší význam a v tomto zmysle aj postupne rekonštruujeme všetky svoje predajne s cieľom rozšírenia plochy na čerstvý sortiment,“ vysvetľuje Kvetoslava Kirchnerová, hovorkyňa spoločnosti. „Mrazené potraviny si spotrebitelia spájajú so zmrzlinou, rybami, zeleninou, pizzou a mäsom a zrejme ako najstabilnejšia sa nám javí mrazená zelenina,“ pokračuje. V kategórii zmrzliny rastie v Bille obľúbenosť sorbetov a trendom poslednej sezóny sú okrem nich aj proteínové zmrzliny. Kvetoslava Kirchnerová je presvedčená, že zákazník si rád priplatí za kvalitu a tým pádom je badať zvýšený záujem o prémiové značky.

„Novinkou, ktorú sme uviedli v rámci mrazených potravín, boli napr. vegánske nanuky, ktoré sa našim klientom naozaj enormne zapáčili. V budúcnosti plánujeme pod privátnymi značkami zaviesť mrazené ryby, ktoré sú hneď po ulovení spracované a hlboko zamrazené. Rovnako ako pri zelenine si zachovávajú vysokú úroveň nutričných hodnôt. Plánujeme tiež rozšíriť sortiment zmrzlín a zeleniny,“ hovorí Kvetoslava Kirchnerová. Podľa nej je popri cene už teraz najdôležitejším faktorom kvalita produktov a intenzívnejší tlak zo strany zákazníkov očakávajú aj v najbližších rokoch. „Ceny a nastavovanie zliav však stále ostávajú najdôležitejšie. Slovensko je v poradí treťou krajinou v Európe, kde sú zákazníci najcitlivejší na ceny, na prvých dvoch miestach je Česko a Chorvátsko,“ dopĺňa.

Na trhu je stále priestor pre nových hráčov

Do úplne nového segmentu mrazených potravín na Slovensku vstúpil v tomto roku aj výrobca Hamé, ktorý verí v pozitívny vývoj kategórie mrazeného tovaru. „V súčasnosti distribuujeme mrazené ovocné výrobky, ako sú drene a nanuky v gastro i retail segmente a zároveň rozbiehame aj distribúciu mrazenej zeleniny a ovocia značky Dione, ktorá zahŕňa polievkové zmesi, zmesi na gril a ďalšie produkty. Ide o výrobky z českého závodu Hamé Agrimex,“ predstavuje aktivity generálny riaditeľ spoločnosti Hamé Slovakia Ľubomír Preclík.

Výrobca pizze Dr. Oetker je presvedčený, že tento produkt má mať svoje miesto aj na tradičnom trhu. Zároveň chápu, že pre sortimentnú politiku obchodníkov je kľúčová veľkosť mraziacich boxov. „Tu je na obchodníkovi, aby zvážil, ktoré kategórie mrazeného sortimentu sú pre neho dôležité, podporované a pre neho najvýhodnejšie,“ hovorí Zdeňek Kvinta. Menším predajniam by radil zvoliť 3-4 druhy mrazenej pizze. „Naša spoločnosť zaručuje dlhodobú podporu kategórie i obchodného marketingu na odporúčanie vhodného sortimentu. Určite neodporúčame vystavenie pizze chrbtom nahor (ako knihy), vhodnejšie je uloženie prednou stranou navrch, aby bol vystavený výrobok spotrebiteľovi dobre predstavený,“ dodáva.

Kristína Raševová, kristina.rasevova@atoz.sk

Článok vyšiel v časopise Tovar&Predaj 11 – 12/2018.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Zmeň uhol pohľadu s VEEV ONE Perspectives

Špeciálny gravírovaný vzor a dve farby, ktoré sa spolu hrajú ako voda a vietor: Green a Blue. Zoznám sa s bezdymovou limitkou VEEV ONE Perspectives. Do rodiny bezdymových zariadení prináša osobný štýl a nový uhol pohľadu na to, čo znamená rozumnejšia voľba pre dospelého fajčiara, ktorý by inak pokračoval vo fajčení. Dostupná je už teraz – […]

Bezdymové inovácie: IQOS ILUMA i prináša nové farby a vylepšené funkcie

IQOS prináša opäť skvelé inovácie. Okrem novej sviežej farebnej škály bezdymových zariadení prekvapí generáciu zvedavcov aj prelomovými funkciami pauza a autoštart. Novinka IQOS ILUMA i prichádza v prevedeniach MID a ONE a ponúka dospelým užívateľom ešte väčší komfort. Naša generácia je zvedavá, hľadá nové podnety a impulzy, ale taktiež inovácie, zážitky, dobrodružstvo a v neposlednom […]

Zaregistrujte sa teraz na Free From Specialty Food & Wine 2025 vo Viedni

Registrácia na Free From Specialty Food & Wine 2025 je teraz otvorená, ide o poprednú B2B výstavu v Európe pre zdravé, bezalergénne, vegánske, rastlinné a špecializované potraviny a nápoje. Podujatie sa uskutoční 17. a 18. júna 2025 vo Viedni v Rakúsku. Tento dvojdňový event privíta viac ako 5 000 odborníkov z oblasti potravín, vrátane maloobchodníkov, […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

17. – 18. 6. 2025, Free From Specialty Food & Wine, Viedeň

3. – 7. 9. 2025, Agrokomplex, Nitra

25. 9. 2025, Kongres Čerpačka, Praha

Profily

Obchod očami Zuzany Žubor Kágerovej, sales and marketing directora spoločnosti Zvolenská mliekareň: Spotrebitelia prejavujú záujem o nezvyčajné chuťové zážitky

9. júna 2025

Ľuboš Mudrák, výkonný riaditeľ, Starý otec a Kukkonia Shop: Rebranding nám priniesol nárast tržieb a zákazníkov

5. júna 2025
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok