Nákupy potravín sa v súčasnosti podriaďujú trendu čerstvosti. Mrazenie je však veľmi účinným spôsobom konzervovania, pričom najväčšou výhodou je možnosť dlhodobého skladovania produktov. Slováci si z mraziacich boxov najčastejšie vyberajú zmrzlinu, a to najmä v letných mesiacoch. Overenou stálicou je tiež zelenina, ktorej nespornou výhodu je dobrá chuť i kvalita aj po zamrazení.
K mrazeným výrobkom, po ktorých spotrebitelia siahajú najčastejšie, patrí zmrzlina, mrazená hydina, mrazené ryby a morské plody, pizza, mrazená zelenina, mrazené hotové jedlá, zemiakové výrobky, ale aj pečivo, mrazené mäso, ovocie a mrazené polievky. Z tohto výberu však v nákupoch slovenských domácností suverénne víťazí zmrzlina, ktorá tvorí viac ako štvrtinu objemu nákupov mrazených tovarov. „Zmrzlinu si aspoň raz ročne zadováži takmer deväť z desiatich domácností a ročný objem nákupov zmrzliny predstavuje 10 kilogramov na jednu domácnosť,“ informuje Nina Páleníková, konzultantka spoločnosti GfK. Z pohľadu príchutí konzumenti najviac obľubujú vanilkovú zmrzlinu, ktorá tvorí 24 % objemu nákupov, a taktiež čokoládovú. „Nákupy zmrzliny značne ovplyvňuje sezónnosť a pochopiteľne najvyššia frekvencia jej nákupu je v období od mája do augusta. Počas týchto štyroch mesiacov sa nakúpi viac ako sedemdesiat percent celého ročného objemu zmrzliny,“ spresňuje Nina Páleníková. Podľa štatistiky majú najvyššie výdavky na kúpu zmrzliny rodiny s tínedžermi.
Príprava mrazených hotoviek je rýchla a jednoduchá
Spotrebiteľský panel GfK ukazuje, že Slováci si za ostatné roky obľúbili aj hotové mrazené jedlá, pretože tento sortiment sa svojím predaným objemom zaradil k druhým najviac nakupovaným mrazeným produktom. Podľa Niny Páleníkovej hotové mrazené jedlá nakupuje aspoň raz ročne sedem z desiatich domácností a preferovanými sú medzi nimi sladké jedlá, ktoré tvoria skoro tretinu výdavkov určených na tieto produkty.
Z hľadiska nakúpeného objemu je ďalším veľkým segmentom, po ktorom zákazníci siahajú najčastejšie, mrazená zelenina. „Mrazenú zeleninu nakupuje aspoň raz ročne osem z desiatich domácností a priemerná domácnosť si v minulom roku doniesla z nákupu 6 kilogramov mrazenej zeleniny, na ktorú minula asi 10,50 eur,“ približuje Nina Páleníková. Z analýzy spoločnosti GfK vyplýva, že viac ako polovica výdavkov domácností na mrazenú zeleninu pritom smeruje na nákup zeleninových mixov, v rámci jednodruhovej mrazenej zeleniny je podľa celkových výdavkov domácností najpreferovanejší mrazený hrášok, ktorému sekundujú mrazené fazuľové struky.
Spotrebiteľ, ktorý obľubuje mrazené produkty, preferuje osvedčené značkové výrobky. „Podiel našej firmy na trhu je aktuálne viac ako 60 percent a našim dlhodobým lídrom je rad Dr. OetkerRistorante,“ približuje Zdeněk Kvinta, marketing executive manažér spoločnosti Dr. Oetker. Podľa neho trh s mrazenou pizzou dlhodobo rastie, pretože je to produkt, ktorý zodpovedá náročnému a rýchlemu životnému štýlu. „Cena a kvalita však musia byť v zodpovedajúcom pomere.“ Spoločnosť neustále pracuje na vyvíjaní sortimentu a výrobkovej politike. Na jeseň pre slovenský trh pripravila pod značkou Dr. OetkerRistorante tri druhy mini pizze: Prosciutto (šunka), TreFormaggi (tri syry) a Prosciutto e Crema (šunka na smotanovej omáčke).
Mrazené ryby nie sú aktuálne u spotrebiteľov v centre pozornosti. Táto kategória na trhu medziročne klesla v hodnote takmer o 5 %, pričom dôvodom bol najmä pokles predaného objemu skoro o 12 %. Priemerná cena za kilogram sa pritom zvyšovala, v porovnaní vzrástla o 8 %. Michaela Štefanová, konzultantka spoločnosti Nielsen zároveň upozorňuje, že iná situácia je s mrazenými rybími polotovarmi: „Tie v uplynulom roku zaznamenali rast tržieb o 2,6 percenta, a to najmä vďaka vyššiemu objemu predaja, ale aj zvyšujúcej sa priemernej cene za kilogram.“ Do polotovarov z mrazených rýb patria mrazené ryby, ktoré sú upravené na ďalšie spracovanie, môžu byť obaľované, plnené, marinované korenené a tiež môžu byť upravené do rôznych tvarov, naporciované, mleté alebo zlisované.
Z mrazených balených rýb si spotrebitelia vyberajú balenia do 500 g, sú najdôležitejšou veľkosťou balenia na úkor väčších balení s viac ako 68% hodnotovým podielom. „Opačný vývoj pozorujeme pri rybacích polotovaroch, kde sme v uplynulom roku zaznamenali nárast predaja veľkých balení 501 g a viac s hodnotovým podielom 11 % a medziročným rastom o jednu tretinu,“ vysvetľuje Michaela Štefanová. Mrazené balené ryby sa najlepšie predávajú vo forme filiet, aj keď ich predaj medziročne klesol viac ako o jednu pätinu. Mrazené ryby vcelku tvorili len 4% podiel na celkovom objeme predaných rýb.
Slováci si z rybacích polotovarov najčastejšie vyberajú tyčinky, hlavne rybie prsty, ktorých sa v uplynulom roku predalo 643 tisíc kilogramov, filiet 110 tisíc kilogramov, nasledovali kúsky rýb, bloky, steaky, celé ryby a iné porcie (dohromady 54 tisíc kilogramov). Podľa údajov spoločnosti Nielsen viac ako dve tretiny tržieb za mrazené balené ryby tvoria predaje v hypermarketoch a supermarketoch, no Michaela Štefanová upozorňuje na pozitívny rast dôležitosti aj menších predajní do 400 m2.
Viac čerstvých výrobkov než mrazených
V nadnárodnej sieti predajní Billa Slovensko to vyzerá, že za ostatné roky predaj mrazených potravín skôr stagnuje a u zákazníkov výrazne vzrastá záujem o čerstvý sortiment – čerstvé ovocie, zeleninu, pečivo a čerstvé mäso. „Preto im Billa prikladá väčší význam a v tomto zmysle aj postupne rekonštruujeme všetky svoje predajne s cieľom rozšírenia plochy na čerstvý sortiment,“ vysvetľuje Kvetoslava Kirchnerová, hovorkyňa spoločnosti. „Mrazené potraviny si spotrebitelia spájajú so zmrzlinou, rybami, zeleninou, pizzou a mäsom a zrejme ako najstabilnejšia sa nám javí mrazená zelenina,“ pokračuje. V kategórii zmrzliny rastie v Bille obľúbenosť sorbetov a trendom poslednej sezóny sú okrem nich aj proteínové zmrzliny. Kvetoslava Kirchnerová je presvedčená, že zákazník si rád priplatí za kvalitu a tým pádom je badať zvýšený záujem o prémiové značky.
„Novinkou, ktorú sme uviedli v rámci mrazených potravín, boli napr. vegánske nanuky, ktoré sa našim klientom naozaj enormne zapáčili. V budúcnosti plánujeme pod privátnymi značkami zaviesť mrazené ryby, ktoré sú hneď po ulovení spracované a hlboko zamrazené. Rovnako ako pri zelenine si zachovávajú vysokú úroveň nutričných hodnôt. Plánujeme tiež rozšíriť sortiment zmrzlín a zeleniny,“ hovorí Kvetoslava Kirchnerová. Podľa nej je popri cene už teraz najdôležitejším faktorom kvalita produktov a intenzívnejší tlak zo strany zákazníkov očakávajú aj v najbližších rokoch. „Ceny a nastavovanie zliav však stále ostávajú najdôležitejšie. Slovensko je v poradí treťou krajinou v Európe, kde sú zákazníci najcitlivejší na ceny, na prvých dvoch miestach je Česko a Chorvátsko,“ dopĺňa.
Na trhu je stále priestor pre nových hráčov
Do úplne nového segmentu mrazených potravín na Slovensku vstúpil v tomto roku aj výrobca Hamé, ktorý verí v pozitívny vývoj kategórie mrazeného tovaru. „V súčasnosti distribuujeme mrazené ovocné výrobky, ako sú drene a nanuky v gastro i retail segmente a zároveň rozbiehame aj distribúciu mrazenej zeleniny a ovocia značky Dione, ktorá zahŕňa polievkové zmesi, zmesi na gril a ďalšie produkty. Ide o výrobky z českého závodu Hamé Agrimex,“ predstavuje aktivity generálny riaditeľ spoločnosti Hamé Slovakia Ľubomír Preclík.
Výrobca pizze Dr. Oetker je presvedčený, že tento produkt má mať svoje miesto aj na tradičnom trhu. Zároveň chápu, že pre sortimentnú politiku obchodníkov je kľúčová veľkosť mraziacich boxov. „Tu je na obchodníkovi, aby zvážil, ktoré kategórie mrazeného sortimentu sú pre neho dôležité, podporované a pre neho najvýhodnejšie,“ hovorí Zdeňek Kvinta. Menším predajniam by radil zvoliť 3-4 druhy mrazenej pizze. „Naša spoločnosť zaručuje dlhodobú podporu kategórie i obchodného marketingu na odporúčanie vhodného sortimentu. Určite neodporúčame vystavenie pizze chrbtom nahor (ako knihy), vhodnejšie je uloženie prednou stranou navrch, aby bol vystavený výrobok spotrebiteľovi dobre predstavený,“ dodáva.
Kristína Raševová, kristina.rasevova@atoz.sk
Článok vyšiel v časopise Tovar&Predaj 11 – 12/2018.