S blížiacimi sa vianočnými sviatkami sú už tradične spojené zvýšené nákupy v e-shopoch, a práve v on-line nakupovaní mnohých kategórií je percento slovenských nakupujúcich vyššie v porovnaní s inými európskymi krajinami. Podľa aktuálnej správy spoločnosti Nielsen, ktorá sa detailnejšie venovala hlavne nákupom v oblasti rýchloobrátkového tovaru, tvorí najväčšiu časť z on-line nákupného košíka slovenských spotrebiteľov móda, ktorú nakúpilo 59 % spotrebiteľov, segment knihy / hudba / kancelárske potreby (52 %) a cestovanie (52 %). Nad 40 % respondentov nakúpilo cez e-shop aj vstupenky a produkty osobnej hygieny a kozmetiku.
„Veľkou odlišnosťou v porovnaní s celoeurópskym priemerom je veľmi vysoké percento on-line nakupujúcich v segmente liekov a výživových doplnkov – až 36 % slovenských spotrebiteľov nakúpilo túto skupinu on-line, kým priemer v Európe je 23 % a celosvetovo 27 %. Podobne viac ako v iných krajinách nakupujeme spotrebnú elektroniku, ktorá obsadila v rámci najčastejšie nakupovaných segmentov tretiu priečku s podielom 49 %, kým európsky priemer je 39 % a celosvetovo ju nakúpilo 43 % spotrebiteľov,” uvádza Veronika Čapková, senior konzultant spoločnosti Nielsen.
Vo svete rastie nákup potravín, u nás sú zatiaľ na chvoste záujmu. Zo správy vyplýva, že v posledných dvoch rokoch celosvetovo vzrástol on-line nákup balených aj čerstvých potravín. Pred dvomi rokmi uskutočnilo on-line nákup balených potravín 17 % a čerstvých potravín len 11 % globálnych spotrebiteľov, v roku 2018 to bolo už 30 %, resp. pri čerstvých potravinách 26 %.
Veronika Čapková pridáva detaily k on-line pred aju potravín na Slovensku: „U nás je percento nakupujúcich potraviny on-line výrazne nižšie v porovnaní s európskym, ale aj celosvetovým priemerom. Balené trvanlivé potraviny nakúpilo v roku 2018 len 8 % slovenských spotrebiteľov a čerstvé potraviny ešte menej – 4 %, pričom v oboch prípadoch došlo k medziročnému poklesu. Naopak, u českých susedov je situácia iná, aj vzhľadom na väčší počet e-shopov predávajúcich potraviny: percento trvanlivých aj čerstvých potravín je síce stále nižšie v európskom aj svetovom kontexte, avšak napr. v rámci susedných V4 krajín sa dostáva Česká republika na špičku aj v tomto segmente. Balené trvanlivé potraviny nakúpilo tento rok až 17 % českých spotrebiteľov a čerstvé potraviny 14 %, pričom v oboch prípadoch došlo v rámci všetkých produktových skupín k najvýraznejšiemu medziročnému nárastu.“
Čo by bolo pre slovenských spotrebiteľom najväčším motívom na nákup potravín? Slováci by boli otvorenejší nakupovať on-line potraviny, ak by im e-shop ponúkol určité možnosti nákupu a zabezpečenia kvality. Presná polovica spotrebiteľov uviedla, že garancia vrátenia peňazí za výrobky, ktoré nezodpovedajú tomu, čo objednali, by bola najsilnejším motívom. Dovoz zdarma od utorka do štvrtka každý týždeň by povzbudil 46 % Slovákov a tretí najčastejšie deklarovaný motív u 45 % spotrebiteľov je dovoz zdarma pri objednávke nad minimálnu hodnotu nákupu.
Z FMCG segmentov zaostávame v on-line nakupovaní aj v nákupe čistiacich prostriedkov či krmív pre domácich maznáčikov, naopak v oblasti osobnej hygieny a kozmetiky (41 %) sme na porovnateľnej úrovni európskeho (38 %) aj globálneho priemeru (43 %).
Ktorých z vybraných kategorií ste už nakupovali on-line? (% respondentov)
Veľmi podobný scenár postupného etablovania on-line predajov rýchloobrátkového tovaru sa pred rokmi udial aj v Južnej Kórei, kde v súčasnosti on-line predaje predstavujú až 20 % z celkového sektoru FMCG. Pri sledovaní vývoja v Južnej Kórei, ktorá sa považuje za priekopnícku krajinu, sa dá u spotrebiteľov odsledovať istý model on-line nakupovania.
Regan Leggett, ktorý sa zaoberá prípravou Nielsen štúdií porovnávajúcich trendy v rámci celého sveta, vysvetľuje postupné zmeny v on-line nakupovaní: „Cestovanie, móda a knihy sú typickými kategóriami, ktorými spotrebitelia začínajú pri on-line nakupovaní. Avšak postupom času sa zvyšujú ich znalosti, rastie túžba po pohodlných riešeniach ako aj dôvera v tento typ nakupovania a začína sa rozširovať portfólio nakupovaných kategórií o kozmetiku či produkty pre deti a neskôr aj o potraviny. Dôkazom toho je významný skok, ktorý sa udial v posledných rokoch v globálnom on-line nakupovaní potravín.”