Rok 2018 sa pomaly chýli ku koncu a môžeme povedať, že bol nielen z ekonomického, ale aj komunikačného hľadiska veľmi bohatý. Naštartovaná ekonomika zlepšila výsledky firiem a obchodníkov, ktorí sa snažili čo najviac osloviť svojich zákazníkov. Investovali do reklamy, do sociálnych sietí, aby ich oslovili čo najviac, aby sa k nim dostali čo najbližšie. Konkurencia je veľká a preto bude potrebné zlepšiť stratégiu komunikácie s nimi aj v nadchádzajúcom roku. Na čo by ste sa mali zamerať?
- Hľadajte novú cestu k cieľovke
Aj v tomto roku došlo k zmene vlastníckej štruktúry u jedného z najsilnejších vydavateľstiev na Slovensku. Okrem toho stále vzniká nespočetne veľa nových webov postavených na jednej osobe – blogerovi či vlogerovi. Na novinárov, ktorí zostali pôsobiť v zavedených tradičných redakciách, sa zvyšuje tlak na zvyšovanie kliknutí na článok na webe, na podporu predaja v printoch. S tým súvisí rozmach senzáciechtivých titulkov, s ktorými akoby sa vrece roztrhlo a to dokonca aj v ekonomických médiách (!), ktoré by na nich naozaj nemuseli byť postavené. Výsledkom je plytký obsah, nedostatok zdrojov a nedostatočná kontrola faktov. A sme len krôčik ku fake news – teda falošným správam, ktorými sa to len tak hemží na webe aj sociálnych sieťach. Bežní čitatelia nevedia rozlíšiť, či ide o overený zdroj, preto sú náchylní veriť naozaj kadečomu.
Aká bude teda prvá výzva pre predajcov a obchodníkov? Ak nechcú, aby ich značka utrpela, naopak, chcú predávať svoj tovar, mali by sa sústrediť na originálnosť a autenticitu. Pretože tie skutočné hodnoty pretrvajú a zákazníci to ocenia. Hľadajte nové spôsoby, ako prerozprávať príbehy vašich značiek a produktov, len tak máte šancu osloviť zákazníkov aj novinárov. Pomôcť vám s tým vedia komunikačné agentúry, ktoré poznajú stratégie a spôsoby, ako zaujať vašu cieľovku.
- Sociálne siete budú hrať stále prím
Sociálne siete si budú aj v budúcom roku zvyšovať svoju pozíciu. No aj tu sa situácia pomaly mení. Predošlé roky ľudia aktívne vyhľadávali, čo je nové, postupom času sú však už len pasívnymi príjemcami správ. Sú zaneprázdnení, svoj voľný čas chcú venovať rodine, priateľom a sebe, preto už na sociálnych sieťach nie sú takí aktívni. Spoliehajú sa na to, čo im „algoritmus“ ukáže – stali sa z nich pasívni konzumenti.
Výzvou na budúci rok bude preto zaujať – len tak sa rating vašej značky či produktu zlepší. Je potrebné, aby sa o ňom hovorilo nielen v médiách, ale aby ste vyvolali aktivitu na strane zákazníkov. Obyčajné súťaže už nebudú postačovať, preto vám aj tu môžu poradiť agentúry špecializujúce sa na komunikáciu – vedia vám priniesť obsah, ktorý zaujme fanúšikov, aj odporučiť vhodné spolupracujúce osobnosti (influencerov). PR totiž dokáže kombinovať to najlepšie z celého marketingového mixu, nakoľko sa venuje komunikácii s rôznym typom cieľových skupín.
- Nezabúdajte na seba a svojich zamestnancov
O tom, aby vaša značka či produkty rezonovala medzi verejnosťou sa postará nielen reklama či komunikácia smerom von, k zákazníkom, ale najmä tí, ktorí k nej majú najbližšie. Vaši zamestnanci. Oni sú nositeľmi pozitív, ktoré značka ponúka, oni ich prenášajú na zákazníkov. A sú to tiež oni, ktorí môžu zmieniť o vašom produkte niečo negatívne, čo sa bude niesť svetom ďalej. Nezabúdajte, že zlá správa sa šíri niekoľkonásobne rýchlejšie, ako tá dobrá. Vo svete sociálnych médií doslova rýchlosťou blesku.
Výzva do ďalšieho roka? Nezabúdať na zamestnancov a venovať im svoju pozornosť. Nielen vo forme benefitov, ale najmä školení v komunikácii, pretože slová sú kľúčové. Dobrá povesť a to, čo sa o nej hovorí a ako sa hovorí, sú pre každú firmu zásadné. V roku 2018 sústreďte teda svoju pozornosť aj na zamestnancov, no tiež na seba a zamyslite sa, ako by ste mohli stlmiť a posilniť váš tím tak, aby sa z práce stal koníček. Koníček prerastie do vášne a vášeň rozhorí srdcia aj vašim zákazníkom. A o tom to je – mať z práce zábavu a tešiť sa z nej.
Ste to práve vy, ktorí budujú svoju značku, ale dokážu ovplyvňovať dni aj druhým ľuďom. Nezabudnite ich robiť krajšími. V roku 2019 vám želám nielen v práci, ale aj súkromí 365 dní čistej radosti!