logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Spoločnosť Packeta ako prvá na Slovensku umožňuje posielať si vzájomne zásielky aj pomocou...
  • Nový obchod Action sa bude nachádzať vo zvolenskom Obchodnom centre Klokan a zamestná približne...
  • Dlhodobé zlacnenie sa v maloobchodnom reťazci Kaufland týka vyše sto položiek. Sú medzi nimi...
  • Väčšina maloobchodných reťazcov nebude už o dva roky predávať vajcia, ktoré zniesli sliepky...

Tržby za potraviny rastú pred sviatkami rýchlejšie ako počas roka

30. novembra 2018
Správy 0
2303
Tržby za potraviny rastú pred sviatkami rýchlejšie ako počas roka

Je samozrejmosťou, že s blížiacimi sa vianočnými sviatkami rastú aj výdaje slovenských spotrebiteľov – nielen na darčeky, ale aj na potraviny. Nerastú však len v porovnaní s predchádzajúcimi jesennými či letnými mesiacmi, ale aj v porovnaní s predvianočným obdobím minulých rokov. Čiže stále častejšie si koncom roka doprajeme viac a utratíme vyššie sumy za potraviny.

Podľa údajov maloobchodného auditu spoločnosti Nielsen dosiahli tržby za potraviny (balené potraviny bez tzv. fresh potravín ako napr. chlieb, pečivo, ovocie, zelenina, mäso…) v predvianočnom období posledných dvoch mesiacov roka 2017 hodnotu 627 miliónov eur (maloobchodný trh obchodov s potravinami a zmiešaným tovarom, bez Metra) a obrat v novembri a decembri 2017 rástol výraznejšie ako počas zvyšku roka – v porovnaní s rovnakým dvojmesačným obdobím roku 2016 došlo k navýšeniu tržieb o 8 %. Od začiatku roka do októbra 2017 došlo medziročne k miernejšiemu nárastu tržieb o 6 %, čím sa zvyšuje podiel predvianočných nákupov potravín z celoročného obratu potravinárskeho košíka a blíži sa k 20 %.

Ťahúňom sú čerstvé potraviny a alkohol

Pred Vianocami míňajú slovenskí spotrebitelia najviac na tzv. trvanlivé potraviny (t.j. s dlhou trvanlivosťou), ktoré tvoria viac ako pätinu z celkového predvianočného obratu (22 %). Ich celkový obrat v tomto období dosahuje 138 miliónov eur, čo je síce o 6 % viac ako rok predtým, no v porovnaní so zvyškom roka, kedy tržby rástli podobným tempom, je zrejmé, že výdaje slovenských spotrebiteľov rástli celoročne rovnako. Aj v porovnaní s tržbami ostatných produktových skupín trvanlivé potraviny zaznamenali najmenší nárast. Kým u českých susedov tvorí alkohol najväčšiu časť výdajov v predvianočnom období, u nás je to druhý najvýznamnejší segment a z celkového koša si ukrajuje
21 %. Spotrebitelia na Slovensku minuli na alkoholické nápoje v novembri a decembri minulého roka 129 miliónov eur, čím zaznamenali medziročný nárast 8 %.

V období od začiatku roka do októbra rástli tržby za alkohol pomalšie na úrovni 6 %. Alkoholické nápoje boli ťahúňom rastu predvianočných výdajov, predovšetkým však „tvrdý“ alkohol s medziročným rastom 10 %. Z hodnotovo významnejších segmentov najviac – o približne 20 % – rástli v tržbách whisky, brandy a koňaky či slivovica. Darí sa aj typicky sezónnym sektom a šumivým vínam či perlivým vínam s rastom viac ako 14 %, vodka navýšila tržby o 11 % a horké bylinné likéry o 13 %.

Trh: Total SR (maloobchodný trh obchodov s potravinami a zmiešaným tovarom, bez Metra), Sezóna: Nov-Dec17; Zdroj: Nielsen

Pri alkoholických nápojoch tvoria nákupy v období posledných dvoch mesiacov roka takmer pätinu z ich celoročných tržieb, ale napríklad v prípade extrémne sezónnych sektov a šumivých vín je to dokonca až 37 %. Výrazne sezónne sú aj horké bylinné likéry, rum /„tuzemák“, či whisky alebo brandy s koňakmi, ktorých koncoročné tržby ukrajujú takmer štvrtinu ročného obratu.

 

Trh: Total SR (maloobchodný trh obchodov s potravinami a zmiešaným tovarom, bez Metra), Zdroj: Nielsen

Do peňaženiek siahneme viac tiež pri cukrovinkách a snackoch, po ktorých v tomto období rastie dopyt, najviac po čokoládových dezertoch a typických vianočných sezónnych produktoch ako sú kolekcie, arabesky, salónky, figúrky, adventné kalendáre a iné špeciality. Spolu za cukrovinky a snacky dosiahli tržby v októbri a novembri minulého roka 124 miliónov eur, z toho za sezónne vianočné cukrovinky minuli slovenskí spotrebitelia 13,5 milióna eur, čo je o takmer 2 milióny viac ako rok predtým (+ 16 %).

Veľmi silné postavenie majú aj čerstvé a chladené potraviny (balené potraviny bez tzv. fresh potravín ako napr. chlieb, pečivo, ovocie, zelenina, mäso…) s predvianočným obratom takmer 118 miliónov eur, ktorý spomedzi všetkých produktových skupín rástol najvýraznejšie – až o 12 %, čo bolo spôsobené predovšetkým navýšením priemernej ceny u mliečnych výrobkoch. Práve mliečne produkty tvoria veľkú časť tržieb čerstvých potravín a medzi ich najväčšie kategórie patria maslá a margaríny, často využívané hlavne pri pečení vianočných dobrôt, ale aj jogurty a syry.

Rýchlejší rast tržieb v sledovanom období sprevádzal aj nealkoholické nápoje, za ktoré sme zaplatili medziročne o 7 % viac a celkovo sa tržby vyšplhali na vyše 100 miliónov eur, kým od začiatku roka do októbra 2017 bolo tempo rastu tržieb pomalšie, na úrovni okolo 3 %. V sezóne pred Vianocami najviac míňame na kávu, ktorá spolu s limonádami ťahá celkový rast výdajov na nealko segment. Ešte intenzívnejší rast
o 16 % zaznamenal menšinový segment energetických nápojov, ktorých obľuba z roka na rok rastie.

Trh: Total SR (maloobchodný trh obchodov s potravinami a zmiešaným tovarom, bez Metra), Sezóna: Nov-Dec17, Zdroj: Nielsen

 

 

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

 

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera