logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Nová predajňa v Záhorskej Bystrici pri Bratislave je spomedzi prevádzok Kauflandu jediná svojho...
  • Škandinávsky nábytkársky reťazec IKEA na slovenskom trhu znižuje ceny sortimentu naprieč...
  • Pre veľký záujem zákazníkov o slovenskú divinu reťazec Tesco rozširuje jej ponuku po troch...
  • Štvrtý ročník tejto unikátnej konferencie sa uskutoční 17. októbra v Hoteli Bratislava****....

Tržby za potraviny rastú pred sviatkami rýchlejšie ako počas roka

30. novembra 2018
Správy 0
2394
Tržby za potraviny rastú pred sviatkami rýchlejšie ako počas roka

Je samozrejmosťou, že s blížiacimi sa vianočnými sviatkami rastú aj výdaje slovenských spotrebiteľov – nielen na darčeky, ale aj na potraviny. Nerastú však len v porovnaní s predchádzajúcimi jesennými či letnými mesiacmi, ale aj v porovnaní s predvianočným obdobím minulých rokov. Čiže stále častejšie si koncom roka doprajeme viac a utratíme vyššie sumy za potraviny.

Podľa údajov maloobchodného auditu spoločnosti Nielsen dosiahli tržby za potraviny (balené potraviny bez tzv. fresh potravín ako napr. chlieb, pečivo, ovocie, zelenina, mäso…) v predvianočnom období posledných dvoch mesiacov roka 2017 hodnotu 627 miliónov eur (maloobchodný trh obchodov s potravinami a zmiešaným tovarom, bez Metra) a obrat v novembri a decembri 2017 rástol výraznejšie ako počas zvyšku roka – v porovnaní s rovnakým dvojmesačným obdobím roku 2016 došlo k navýšeniu tržieb o 8 %. Od začiatku roka do októbra 2017 došlo medziročne k miernejšiemu nárastu tržieb o 6 %, čím sa zvyšuje podiel predvianočných nákupov potravín z celoročného obratu potravinárskeho košíka a blíži sa k 20 %.

Ťahúňom sú čerstvé potraviny a alkohol

Pred Vianocami míňajú slovenskí spotrebitelia najviac na tzv. trvanlivé potraviny (t.j. s dlhou trvanlivosťou), ktoré tvoria viac ako pätinu z celkového predvianočného obratu (22 %). Ich celkový obrat v tomto období dosahuje 138 miliónov eur, čo je síce o 6 % viac ako rok predtým, no v porovnaní so zvyškom roka, kedy tržby rástli podobným tempom, je zrejmé, že výdaje slovenských spotrebiteľov rástli celoročne rovnako. Aj v porovnaní s tržbami ostatných produktových skupín trvanlivé potraviny zaznamenali najmenší nárast. Kým u českých susedov tvorí alkohol najväčšiu časť výdajov v predvianočnom období, u nás je to druhý najvýznamnejší segment a z celkového koša si ukrajuje
21 %. Spotrebitelia na Slovensku minuli na alkoholické nápoje v novembri a decembri minulého roka 129 miliónov eur, čím zaznamenali medziročný nárast 8 %.

V období od začiatku roka do októbra rástli tržby za alkohol pomalšie na úrovni 6 %. Alkoholické nápoje boli ťahúňom rastu predvianočných výdajov, predovšetkým však „tvrdý“ alkohol s medziročným rastom 10 %. Z hodnotovo významnejších segmentov najviac – o približne 20 % – rástli v tržbách whisky, brandy a koňaky či slivovica. Darí sa aj typicky sezónnym sektom a šumivým vínam či perlivým vínam s rastom viac ako 14 %, vodka navýšila tržby o 11 % a horké bylinné likéry o 13 %.

Trh: Total SR (maloobchodný trh obchodov s potravinami a zmiešaným tovarom, bez Metra), Sezóna: Nov-Dec17; Zdroj: Nielsen

Pri alkoholických nápojoch tvoria nákupy v období posledných dvoch mesiacov roka takmer pätinu z ich celoročných tržieb, ale napríklad v prípade extrémne sezónnych sektov a šumivých vín je to dokonca až 37 %. Výrazne sezónne sú aj horké bylinné likéry, rum /„tuzemák“, či whisky alebo brandy s koňakmi, ktorých koncoročné tržby ukrajujú takmer štvrtinu ročného obratu.

 

Trh: Total SR (maloobchodný trh obchodov s potravinami a zmiešaným tovarom, bez Metra), Zdroj: Nielsen

Do peňaženiek siahneme viac tiež pri cukrovinkách a snackoch, po ktorých v tomto období rastie dopyt, najviac po čokoládových dezertoch a typických vianočných sezónnych produktoch ako sú kolekcie, arabesky, salónky, figúrky, adventné kalendáre a iné špeciality. Spolu za cukrovinky a snacky dosiahli tržby v októbri a novembri minulého roka 124 miliónov eur, z toho za sezónne vianočné cukrovinky minuli slovenskí spotrebitelia 13,5 milióna eur, čo je o takmer 2 milióny viac ako rok predtým (+ 16 %).

Veľmi silné postavenie majú aj čerstvé a chladené potraviny (balené potraviny bez tzv. fresh potravín ako napr. chlieb, pečivo, ovocie, zelenina, mäso…) s predvianočným obratom takmer 118 miliónov eur, ktorý spomedzi všetkých produktových skupín rástol najvýraznejšie – až o 12 %, čo bolo spôsobené predovšetkým navýšením priemernej ceny u mliečnych výrobkoch. Práve mliečne produkty tvoria veľkú časť tržieb čerstvých potravín a medzi ich najväčšie kategórie patria maslá a margaríny, často využívané hlavne pri pečení vianočných dobrôt, ale aj jogurty a syry.

Rýchlejší rast tržieb v sledovanom období sprevádzal aj nealkoholické nápoje, za ktoré sme zaplatili medziročne o 7 % viac a celkovo sa tržby vyšplhali na vyše 100 miliónov eur, kým od začiatku roka do októbra 2017 bolo tempo rastu tržieb pomalšie, na úrovni okolo 3 %. V sezóne pred Vianocami najviac míňame na kávu, ktorá spolu s limonádami ťahá celkový rast výdajov na nealko segment. Ešte intenzívnejší rast
o 16 % zaznamenal menšinový segment energetických nápojov, ktorých obľuba z roka na rok rastie.

Trh: Total SR (maloobchodný trh obchodov s potravinami a zmiešaným tovarom, bez Metra), Sezóna: Nov-Dec17, Zdroj: Nielsen

 

 

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Samoška

Komerčná prezentácia

Orbico

Distribútor pre 21. storočie – komplexná starostlivosť o značku

Orbico CZ&SK je distribútor, ktorý sa dokáže prispôsobiť modernej dobe a nielen to, dokáže predpovedať vývoj trendov a prispôsobiť sa neočakávaným zmenám a nepredvídateľným situáciám. Prepája značky so spotrebiteľmi, ponúka holistický prístup zameraný na konkrétne cieľové skupiny, pokrýva všetky kanály a využíva moderné systémy. Okrem klasickej B2B distribúcie pracuje aj s B2C platformami, takže dokáže […]
Playmobil

Bláznivý Donut Truck s funkciou ukladania a triedenia povzbudzuje malé deti k väčšej aktivite

Pre deti vo veku 1 – 4 rokov: PLAYMOBIL 1.2.3: 71325 Bláznivý Donut Truck s funkciou ukladania a triedenia  Poslaním PLAYMOBIL 1.2.3 je cielene povzbudzovať batoľatá k hre a inšpirovať deti i rodičov. Vďaka jedinečnému konceptu učebných úrovní, ktorý nie je založený len na veku, ale na vývojovom stupni dieťaťa, je možné učiť sa a […]
INOFEST

Festival inovácií INOFEST mieri do Prešova

INOFEST je festival inovácií, ktorý už štvrtý rok organizuje so svojimi členmi a partnermi združenie INOVATO.  V roku 2023 prichádza podujatie prvýkrát na východné Slovensko, čím chce poskytnúť príležitosť členom a partnerom prezentovať svoje firmy, hľadať biznisové príležitosti, ako aj prispieť k rozvoju inovačného ekosystému. Festival je miestom, kde sa stretávajú experti z firiem, zástupcovia štátnej […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

21. 9. 2023, kongres Pharma Profit, Olomouc

17. 10. 2023, Plant-Powered Perspectives, Bratislava

19. – 20. 10. 2023, kongres Obalko, Praha

23. 11. 2023, POPAI Day, Praha

Profily

Sme úplne obyčajné potraviny. S prívlastkom BIO

16. augusta 2023

Albena Georgievová, prevádzková riaditeľka, Billa Slovensko: Každá privátna značka má svoju misiu

15. augusta 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera