logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • TAPjobs
    • Voľné pozície
    • Naša ponuka
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Aj keď si výroba a udržiavanie domáceho kvásku našli svojich priaznivcov už pred mnohými rokmi,...
  • Po pol roku fungovania zálohového systému sa od 1. júla 2022 na Slovensku končí prechodné...
  • Finančná správa zverejnila novú aplikáciu Virtuálna registračná pokladnica 2 (VRP 2) na...
  • Služobný telefón či možnosť pracovať z domu sú dnes už bežné benefity, ktoré ponúkajú mnohí...

„Nechceme to zaplatiť“, odkazuje parlamentu viac ako 11 000 Slovákov

20. novembra 2018
Tradičný trh 0
4406
„Nechceme to zaplatiť“, odkazuje parlamentu viac ako 11 000 Slovákov

Od spustenia informačnej kampane vyjadrilo nesúhlas s osobitným odvodom pre obchodné reťazce 11 080 návštevníkov stránky www.nechcemetozaplatit.sk a ich počet stále rastie. Nepáči sa im nápad niekoľkých poslancov slovenského parlamentu, vďaka ktorému by mohli ich nákupy potravín od januára 2019 zdražieť o desiatky eur ročne, a drahšie potraviny nie sú zďaleka jediným možným negatívnym dopadom navrhovaného zákona. Pridávajú sa tak k protestným hlasom analytikov, zamestnávateľov, odborárov a obchodníkov, ktorí považujú tento odvod za ekonomický nezmysel a jeho dopady by podľa nich mohli spôsobiť viac škody ako úžitku. Pokiaľ by sa na toto hlasovanie nahliadalo ako na petíciu podľa Zákona o petičnom práve, príslušné orgány verejnej moci by už museli názor spotrebiteľov brať do úvahy pri svojom rozhodovaní.

„Predkladatelia zákona o osobitnom odvode 2,5 percent pre obchodné reťazce tvrdia, že obchodníci si majú z čoho ukrajovať, čísla to však nepotvrdzujú. Ak by obchodné reťazce vôbec nezohľadnili odvod vo svojej obchodnej politike, za minulý rok by na Slovensku skončilo v strate viac ako 95 % reťazcov,“ vysvetľuje Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu, ktorá združuje obchodné reťazce Billa, dm drogerie markt, Kaufland, Lidl, Metro, Terno a Tesco. „Tento odvod je čistý náklad, ktorý by mal byť za normálnych okolností niekde zohľadnený. V prípade schválenia zákona môže mať tento odvod viacero dopadov, v závislosti od obchodného rozhodnutia každého reťazca. Mohol by byť prenesený do ceny potravín či iného tovaru, viesť k zníženiu iných nákladov na predaj (mzdy, zamestnanosť, služby zákazníkom,…), k zníženiu investícií do obchodnej siete, ovplyvniť rozsah spolupráce s dodávateľmi, či viesť k optimalizácii podnikania vrátane zatvorenia malých prevádzok najmä na vidieku, alebo ku kombinácii týchto možností,“ dopĺňa Martin Krajčovič.

Kľúčové dáta k možným dopadom návrhu zákona o osobitnom odvode:

  • Zákon o osobitnom odvode donúti od januára 2019 všetkých obchodníkov, u ktorých predaj potravín predstavuje viac ako 10 % obratu a ktorí majú predajne v minimálne 2 okresoch, zaplatiť štátu osobitný odvod 2,5 percent z celého dosiahnutého čistého obratu. Ak tento zákon prejde parlamentom v nezmenenej podobe aj v druhom čítaní, od nového roka budú musieť obchodníci okrem DPH, daní z príjmu odviesť štátu aj ďalších viac ako 150 miliónov eur.
  • Tento odvod je čistý náklad, ktorý by zásadne ovplyvnil hospodárenie domácich aj zahraničných obchodných reťazcov.
  • Z údajov z roku 2017, dostupných z FINSTAT vyplýva, že kým dnes je na Slovensku v strate 8 zo 42 reťazcov, tak po zavedení odvodu, za predpokladu nezmenených ostatných súčasných podmienok, by bolo v strate až 40 z nich. Zákon teda môže mať likvidačný charakter, paradoxne najmä pre slovenské reťazce.
  • Ak by obchodné reťazce premietli náklady na odvod v plnej miere do cien potravín, náklady priemernej
    4-člennej rodiny na nákup potravín na Slovensku by sa zdvihli až o 84 eur ročne (zdroj: kolkozaplatime.sk).
  • Výška týchto dodatočných nákladov nemusí byť konečná. Ak vďaka dopadom novej legislatívy budú obchodníci nútení zatvoriť obchody v menších obciach, spotrebitelia budú musieť kvôli nákupom potravín prekonávať väčšie vzdialenosti.
  • Bude poškodené podnikateľské prostredie. Už štvrtá selektívna daň behom niekoľkých rokov signalizuje investorom a podnikateľom zvýšenú neistotu a riziko. Dane sú uvaľované bez jasného zámeru v časoch, keď rozpočtové príjmy dosahujú rekordy. Dnes sú to reťazce, banky, poisťovne, telekomunikácie, energetika, zajtra to môže byť ktorýkoľvek iný sektor.

„Členovia SAMO jednoznačne podporujú slovenských výrobcov a dodávateľov, o čom svedčí 12 percentný medziročný nárast ich počtu medzi rokmi 2016 a 2017. Sme presvedčení o tom, že žiadny odvod nedokáže okamžite zvýšiť podiel slovenských potravín v ponuke obchodníkov. Slovenskí potravinári totiž, napriek tvrdeniam ministerstva, nedokážu naplniť dopyt zo strany spotrebiteľov a reťazcov po dostatočnom množstve domácich potravín vo všetkých kategóriách. Navyše odvod by sa mohol negatívne dotknúť spotrebiteľov i zamestnancov v obchode, pretože by sa mohol negatívne odzrkadliť na cenách potravín, platoch zamestnancov či investíciách. A v konečnom dôsledku to nebude ani v prospech slovenských dodávateľov, pretože ľudia sa môžu za svojimi nákupmi presunúť za hranice Slovenska. Máme síce najlacnejšie potraviny v eurozóne a Slovensko je siedmou najlacnejšou krajinou v rámci celej EÚ. Avšak všetky okolité krajiny z V4 do eurozóny nepatria a potraviny majú lacnejšie z dôvodu nižšej DPH na potraviny, ako aj vyšším dotáciám do prvovýroby zo strany štátu a EÚ. Slováci tak môžu za nákupmi zamieriť priamo tam, veď až 70 % Slovákov žije do 50 km od najbližších hraníc,“  uzatvára Martin Krajčovič.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

TAPjobs

TAPjobs

pripravujeme

Archív pracovných pozícií

Komerčná prezentácia

CHEP

Paletový pooling CHEP: Efektívny systém s jasnými pravidlami

Stretli ste sa niekedy v sklade alebo obchode s modrou prepravnou alebo displejovou paletou? Ak áno, narazili ste na prepravnú platformu, ktorá patrí do paletového fondu spoločnosti CHEP. Paletový pooling je systém zdieľania a opätovného používania prepravných alebo displejových paliet, ktorý predstavuje efektívne a udržateľné riešenie pre firmy, ktoré sa rozhodli zadať správu svojich paletových […]
Káva Nestlé

Káva ako pomocník pre zvýšenie tržieb

Viete, že káva vám môže pomôcť navýšiť zisk a prilákať nových zákazníkov? Káva nie je len výborný pomocník pri nadväzovaní komunikácie, ale aj druhá najobchodovateľnejšia komodita, ktorej obľuba každoročne rastie. Boli doby, kedy ste na kávu narazili iba v kaviarňach, hoteloch a reštauráciách. Dnes už na ňu narazíte prakticky všade. Je to predovšetkým pochutina, a […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

26. – 29. 7. 2022, Veľtrhy Biofach a Vivaness, Norimberg

8. 9. 2022, Komunitná e-commerce konferencia ShopCamp, Praha

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka, Praha

Profily

Fajne potraviny

Dávid Jakub, majiteľ Fajne potraviny: Nechceme najnižšiu, ale férovú cenu

8. júna 2022
Wolt Market

Jana Trnovská, riaditeľka Wolt Market pre Česko a Slovensko: Záujem o online potraviny predbehol naše odhady

11. mája 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera