
Je to tak, Vianoce sú tu raz-dva. Určite aj sami cítite, že počet reklám v TV, rádiu, či printe sa zvyšuje, zavalení sme ňou aj v obchodných centrách. Čo však robiť, ak ste malý obchodník a predávate vlastný tovar, no nemáte „nafukovací“ budget ako firma poskytujúca telekomunikačné služby? Netreba sa vzdávať, aj vy máte možnosť, ako osloviť svojich zákazníkov:
- Určite si stratégiu
Ako pri všetkom, aj tu je dôležité správne plánovanie. Nevravíme, že máte začať s vianočnou kampaňou čo najskôr, napríklad v lete, ale správne načasovanie je kľúčom k úspechu. O tom niet pochýb. Premýšľajte nad svojimi cieľmi, nad tým, ako ich priebežne vyhodnocovať, nad svojimi zákazníkmi a tiež o tom, ako budete prispôsobovať kampaň z hľadiska reakcií vašich zákazníkov. Maximalizujete tak potenciál na ich čo najväčšie oslovenie a zásah.
- Začnite v správnom okamihu
Je určite skvelé, ak začnete s kampaňou skôr, ako vaši konkurenti, avšak keď budete ponúkať lyže v lete, nemusí to mať až taký efekt. Existuje viacero prieskumov, ktoré hovoria, že Slováci na vianočné darčeky príliš nemyslia pred Dušičkami, potom naopak ich záujem narastá a vrcholí posledné 2 týždne pred Vianocami. Ideálne je tak spustiť kampaň 6 týždňov pred Štedrým dňom, samozrejme, v závislosti na vašich produktoch a rozpočte. Nezabudnite tiež, že ľudia prechádzajú od osobných nákupov k tým ľahším – a tak nakupujú online, cez notebook či mobil. A nemyslia pritom len na blízkych, ale chcú dopriať aj sebe. Nie je preto zriedkavé, že si pod Vianoce darujú jeden či dva darčeky aj pre seba. Myslite však tiež na to, že v tomto období, rovnako ako vy, spustí kampaň aj väčšina predajcov. Preto je dôležité dôkladne sa zamyslieť a pripraviť na bod 3.
- Kreativita je základ úspechu
Na to, aby ste vynikli medzi vašou konkurenciou, je potrebné zapojiť všetku svoju kreativitu a priniesť zákazníkom niečo, čo ich osloví, čo urobí wow efekt. Iste, môžete ísť na to pekne „od podlahy“ a lákať ich vysokými zľavami, no potom sa nečudujte, že to bude len krátkodobá reakcia. Lepšie je naučiť ich milovať vašu značku.
Pred pár rokmi priniesol britský predajca John Lewis krásne emotívne video, ktoré dopĺňalo jeho celkovú marketingovú kampaň. Len na YouTube malo v danom období 9 miliónov videní. Marketingoví analytici sa pozreli na to, čo urobilo jeho kampaň takou úspešnou a základom bolo nielen správne načasovanie, ale aj to, kde toto video umiestnil. Bol to práve kanál YouTube a Twitter – teda pre zákazníkov tejto značky presne to pravé miesto. J. Lewis správne odhadol, kde sa nachádza jeho cieľová skupina, neumiestnil ho ani na vlastné webové stránky. Ďalším plusom bolo celkové spracovanie videa – nebolo komerčné, na konci bola len odvolávka na pokračovanie videa a teda na prelink na webové stránky predajcu.
A to je práve to, čo počas Vianoc funguje – zákazníci sú viac emotívni, otvorení zdieľať príjemné, pozitívne veci. Stačí len inšpirovať ich, aby cítili atmosféru nadchádzajúcich Vianoc, ktoré ste pre nich pripravili.
- Ukážte, že aj vy máte Vianoce
Vianoce sú práve tým obdobím, aby ste aj vy ukázali svoju ľudskú stránku. Takže sa nebojte „obliecť“ všetky vaše komunikačné kanály do vianočného, no kľudne ukážte vašim zákazníkom aj to, kto za nimi stojí. A ukážte to ľudskou rečou, prípadne k tomu pridajte aj cenné rady. Napríklad: kaderníctvo môže okrem predstavenia zamestnancov pripraviť aj materiály (blogy, videá, návody, tipy) o tom, ako sa pripraviť na vianočný firemný večierok. Tí, ktorí robia rukami, môžu ukázať, kde všade už ich výrobkami potešili, prípadne kde všade sa dá nájsť ich uplatnenie. Ak podporujete charitatívne organizácie, je čas to povedať. Ak predávate tovar, pripravte špeciálnu podstránku s tipmi na darovanie. Vtipnosť a humor, napríklad aj vo forme videí, a so zapojením vašich zamestnancov nie je nikdy na škodu. Máte vianočné poukážky? Super – podľa prieskumov je náchylných siahnuť po nich až 61% zákazníkov, aby si uľahčili vianočné obdarovávanie. Len o tom nezabudnite informovať vašich zákazníkov. Ucelená komunikácia vo všetkých vašich materiáloch a v médiách zvyšuje povedomie o vašej propagačnej akcii.
- Darujte pocit zvláštnosti
Je to tak – Vianoce si v sebe stále nesú pocit výnimočnosti, preto ho aj vy prineste svojim zákazníkom. Ukážte im, že sú pre vás jedineční, že si ich ceníte, prineste im zážitok. Venujte im niečo LEN TAK.
Jedna z obľúbených kampaní bola na kolu Zero, pričom nehovorila o nápoji samotnom, ale vytvorila generátor svetrov a požiadala ľudí, aby si vytvorili vlastné vianočné svetre. Coca Cola tak získala nielen mediálne pokrytie, ale aj množstvo konverzií, fotiek a zdieľaní na sociálnych sieťach od svojich fanúšikov. Takže nechajte fantázii voľnú ruku a zahrajte sa s nimi – všetci milujú darčeky, venujte ich zákazníkom tiež, venujte im výnimočnosť. Skrátka klaďte dôraz na zákazníkov a urobte si z nich hlavný komunikačný kanál.
Ďalšou možnosťou je začleniť ich do VIP skupiny a počas roka pre nich organizovať akcie, stretnutia, vytvárať si vlastných ambasádorov značky. Pretože podľa výskumov až 68 % firiem stráca zákazníka len preto, že získa pocit, že je pre firmu ľahostajný. Nebojte sa teda vytvoriť obojstrannú komunikáciu, vytvoriť ľudský aspekt, budovať vernosť, lojalitu a dôveru. A tak, keď už príde zákazník osobne do predajne, ponúknite mu vianočný nápoj. Len preto, že je.
Preto krátke zhrnutie na záver: Myslite na to, že pred Vianocami sú aj tak všetci zaneprázdnení, navyše bombardovaní množstvom reklám zo všetkých strán. Takže základom nie je ani tak marketingová kampaň za veľa peňazí, ako nápad pripraviť niečo, čo vaša cieľová skupina chce, niečo, čo ju osloví, o čom bude hovoriť, zdieľať ďalej. Zvýšite ich angažovanosť, čím si vašu značku zapamätajú a vytvoria si k nej vzťah. Vianoce sú tým pravým obdobím pre vás, milí predajcovia – ľudia sú viac dobroprajní a ústretoví. Chyťte teda šancu za pačesy, využite výhodu a oslovte ich ľudským, kreatívnym a pritom jednoduchým spôsobom. A nezabudnite, že sú to veselé sviatky roka, preto si ich užite aj vy!