V oblasti potravy pre zvieratá hýbe svetom hneď niekoľko trendov. Ľudia vyhľadávajú čoraz kvalitnejšie krmivo s vysokým obsahom mäsa, prípadne kŕmia výhradne surovým mäsom. Enormne narastá obľuba maškŕt a rôznych chutných doplnkov, ale zároveň dochádza k špecializácii krmív podľa veľkosti a plemien. V menších mestách uprednostňujú zákazníci veľké balenia, zatiaľ čo vo veľkomestách je trend opačný.
Krmivu pre psy a mačky sa na slovenskom trhu darí, za ostatných 12 mesiacov sa predalo v hodnote takmer 61 miliónov eur. Svedčí o tom aj medziročný nárast o 3,8 % v objeme a o niečo vyšší rast o 4,5 % v tržbách, údaje vyplývajú zo sledovania spoločnosti Nielsen za obdobie od júla 2017 do júna 2018. V objeme je pomer krmiva pre psy voči krmivu pre mačky 81:19, oba hlavné segmenty však majú pozitívny rastúci trend. „Až 68 percent z celkových tržieb investujú Slováci do psieho krmiva, tento podiel vzrástol za posledný rok o jeden percentuálny bod,“ upozorňuje Lucia Jačaninová, konzultantka spoločnosti Nielsen.
V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka vzrástli výdavky na krmivá o viac ako 7 %, hovoria údaje spoločnosť GfK. Medziročne najviac narástli krmivá pre mačky, a to o viac ako 20 %. Naopak, krmivá pre psov zaznamenali vo výdavkoch domácností mierny medziročný pokles.
Peter Čukan, obchodný riaditeľ spoločnosti Orijen, ktorá je výhradným dovozcom krmív pre psov a mačky od firmy Champion Petfoods, je rád, že pribúdajú milovníci zvierat, ktorí chcú byť bližšie k prírode a majú záujem o kvalitné produkty. „Verím, že aj lepšia ekonomická situácia pomôže v tom, aby takýchto ľudí bolo čo najviac,“ hovorí.
Ľudí zaujíma, čím kŕmia svoje domáce zvieratá
Vychádzajúc z prieskumu spoločnosti GfK sa dá pozorovať, že potravu pre domácich miláčikov si aspoň raz za rok nakúpi viac ako polovica slovenských domácností. „Krmivá pre psy si zadovážilo 80 percent domácností kupujúcich krmivá pre domácich miláčikov a 44 percent z odberateľov siahlo po mačacej potrave,“ spresňuje Nina Páleníková, konzultantka GfK. Krmivá nakupovali približne raz za dva týždne a za jeden nákup zaplatili asi 3,50 eur. Je zjavným trendom, že ľudia si viac všímajú pôvod potravín, ktoré nakupujú pre seba a začína ich zaujímať aj to, čo dávajú do misky domácim zvieratám. „Naše produkty vyrábame zo surovín z dôveryhodných zdrojov, sú v potravinovej kvalite, a preto zaznamenávame nárast predaja,“ vraví Peter Čukan. Upozorňuje, že zákazníci zvažujú aj pomer ceny a kvality, pretože pri kvalitnejšom produkte je nižšia kŕmna dávka, čo sa v konečnom dôsledku odrazí na nižšej cene na deň.
Aj Martin Pučálka, majiteľ firmy Krmivá-Pučálka, je presvedčený, že dochádza k čoraz väčšej „humanizácii“ domácich miláčikov, a to sa odráža aj na trhu v požiadavkách zákazníkov: „V ostatných rokoch sme svedkom toho, že cena prestáva byť hlavným faktorom nákupu a pre stále väčšiu časť majiteľov zvierat sa ním stáva kvalita.“ Okrem výdatnej potravy sa majitelia psov snažia ponúknuť svojim zverencom aj odmenu v podobe pochúťky a taktiež dbať o ich dentálnu hygienu, dôkazom je rýchlo rastúca krivka v segmentoch maškŕt a žuvacích pochúťok. Výrobca krmív Orijen preto v oblasti BARF stravovania (kŕmenie surovým mäsom) prichádza na trh s novým druhom maškŕt pre psov a mačky, ktorým je mrazom sušené mäso Freeze Dried.
Podľa prieskumu spoločnosti Nielsen majitelia psov naďalej uprednostňujú vo výžive svojich miláčikov suché krmivo, teda granule. No oproti minulému roku znížil tento segment svoj podiel na trhu na 44 %. „Granule klesajú na celom organizovanom trhu medziročne o tri percentá, predaje sa presúvajú skôr do malých neorganizovaných predajní a do drogérií, pravdepodobne aj do špecializovaných predajní,“ približuje Lucia Jačaninová. Medziročný rast 11 % naopak mali kapsičky a konzervy v drogériách, ide o najvyšší rast spomedzi všetkých predajných kanálov v rámci tohto segmentu.
Mačky dostávajú najčastejšie konzervy a kapsičky
Mäsové produkty v konzervách a kapsičkách sú ešte populárnejšie v oblasti mačacej potravy. V segmente krmivá pre mačky majú dominantné postavenie a predstavujú 72 % s medziročným rastom o 12 %, pričom v poslednom roku vzrástli o 4 percentuálne body na úkor suchého krmiva. Suché krmivo ako jediné z mačacej potravy klesá a tretinový pokles tohto segmentu je ťahaný malými neorganizovanými predajňami.
Hlavným predajným kanálom v prípade zvieracieho krmiva sú hypermarkety a supermarkety, kde sa predalo 71 % celkového objemu v prípade krmiva pre mačky a 69 % krmív pre psy. „Majitelia mačiek zvyknú viac nakupovať krmivo pre svojich miláčikov v drogériách, ktoré predstavujú šesť percent z celkových predajov,“ spresňuje Lucia Jačaninová zo spoločnosti Nielsen.
Podľa Petra Čukana si špecializované predajne alebo pet shopy vyberajú sortiment, ktorý nie je vo veľkých reťazcoch, aby si dokázali udržať zákazníkov: „Vo veľkých reťazcoch nakupujú ľudia len na základe ceny a reklamy, nesledujú trendy a nehľadajú kvalitu, rovnako nemajú záujem o radu ani pomoc pri výbere.“ Pri nákupe potravy pre zvieratá si ich majitelia často počkajú aj na výhodné nákupy za akciové ceny, prípadne nakupujú naraz vo väčšom množstve. „Nákupy v promóciách tvorili asi tretinu spomedzi celkových výdavkov, produkty privátnych značiek predstavujú približne 35 percent výdavkov,“ približuje Nina Páleníková.
Na tradičnom trhu sa spotrebiteľ rozhoduje iba podľa ceny
Aké miesto majú krmivá pre zvieratá v predajniach tradičného trhu? V menších obchodoch a supermarketoch, ktoré sa primárne zameriavajú na bežné potraviny, sa kupujúci zaoberajú vo veľkej väčšine len priaznivou cenou. Nakupujú tam totiž ľudia, ktorí berú ako výhodu lokálnu dostupnosť a popri nákupe pre celú domácnosť si vložia do košíka aj potravu pre svojich zvieracích zverencov. „Nepoznám žiadny obchod s potravinami pre ľudí – a je jedno, či ide o malú lokálnu predajňu alebo supermarket, či veľký nadnárodný reťazec – kde by som sa stretol s kvalitnými krmivami pre psy,“ konštatuje Martin Pučálka. Podľa neho sú dnes kvalitné krmivá pre domácich miláčikov doménou internetových obchodov a špecializovaných pet shopov.
Menším predajniam by pomohlo, keby sa obchodníci pri predaji týchto produktov sami začali vzdelávať v oblasti výživy, aby vedeli ponúkať ten správny tovar. Peter Čukan je toho názoru, že základom je práca so zložením jednotlivých výrobkov a snaha ukázať rozdiel medzi komerčným krmivom a zdravším, kvalitnejším krmivom. „Predajca by mal vedieť obhájiť rozdiel v cene nižším dávkovaním a kvalitou surovín, nebáť sa odlíšiť a snažiť sa ľuďom niečo odovzdať, nielen podať to, po čo prišli. Veľa je o komunikácii, preto je potrebný správny prístup ku každému zákazníkovi,“ dodáva.
Kristína Raševová, kristina.rasevova@atoz.sk