Aj keď si to možno neuvedomujeme, či sa nám to páči alebo nie, denne všetci prichádzame do kontaktu s marketingovými aktivitami v rôznych životných situáciách na mnohých miestach. Všetky funkcie, ktoré marketing plní vyúsťujú do tej najpodstatnejšej, a tou je zabezpečenie dostatočne širokej ponuky a predaja výrobkov a služieb, čo v konečnom dôsledku prináša firmám zisk.
To, čo predchádza nášmu spotrebiteľskému správaniu a rozhodovaniu priamo pri nákupe príliš často nehodnotíme. Jednoducho nakúpime, čo potrebujeme (niekedy aj to, čo nepotrebujeme), prídeme k pokladni, zaplatíme a spokojne odchádzame. Vôbec si neuvedomujeme, koľko externých faktorov nás spotrebiteľov vedome alebo nevedome ovplyvní, kým prejdeme celou predajňou až k pokladni.
Faktom je, že marketing sa už od samého počiatku orientuje na pamäť, emócie a vytváranie rôznych asociácií. Všadeprítomná reklama a vizuálna presýtenosť na jednej strane a túžba po objavovaní nových vecí, zážitkoch a inováciách na druhej strane spôsobili, že sa stávame voči tradičným marketingovým aktivitám čoraz viac imúnni a teda ich registrujeme v stave „vnímavej slepoty“. Čo to pre nás kupujúcich znamená? Aj keď si myslíme, že sa vieme vyhnúť množstvu rušivých informácií prichádzajúcich z každej strany, nepomôžeme si, pretože tieto impulzy/podnety vnímame podvedome, a tým pádom sa hlboko uchovávajú v našom mozgu. To spôsobuje, že dnes už nepotrebujeme značku produktu vidieť, ale vieme ju identifikovať aj na základe čuchu, sluchu, alebo dokonca na základe príbehu, ktorý sa nám s danou značkou spája. Rovnako, ak si kúpime napríklad auto v nadštandardnej výbave, po ktorom sme dlho túžili, po čase budeme chcieť ešte lepšie, pretože sa pre nás stane stereotypom, z dôvodu neustáleho kolobehu pribúdajúcich informácií o novinkách či inováciách v domnienke, že keď ho budeme vlastniť, budeme konečne spokojní a naša nákupná túžba uspokojená.
Za túto skutočnosť je zodpovedný ľudský mozog, ktorý uchováva tzv. „skrátené správy“ založené na našich predošlých skúsenostiach súvisiacich s vnímaním „odmeny“ (radosť a spokojnosť z nákupu) a „trestu“ (smútok a nespokojnosť s nákupom), pričom je tiež jedinečný v snahe po poznaní, objavovaní nových vecí a vytvárania ilúzií. Môžu za to somatické markery, tzv. „zrkadlové neuróny“, ktoré utvárajú rôzne predstavy či asociácie a vyvolávajú túžbu po produktoch, ktoré vidíme na reklamných pútačoch, alebo v rukách známych osobností, či ľudí žijúcich v našom okolí. Aby bola táto prirodzená túžba po objavovaní nových produktov a zážitkov pretransformovaná aj do ekonomickej prosperity firiem, ale aj celej spoločnosti, musia úspešné firmy neustále držať krok s technickými novinkami, inovovať a orientovať svoju obchodnú pozornosť na sofistikované získavanie spätnej väzby a reálnych preferencií.
Úplné nové možnosti získavania spätnej väzby, posun vzdelávania, výskumu na Slovensku v oblasti obchodu, marketingu, manažmentu a ekonómie s využitím najnovších technológií, umožňuje aj Laboratórium spotrebiteľských štúdií, ktoré je výsledkom štvorročného projektu na Fakulte ekonomiky a manažmentu SPU v Nitre. Ide o simulovaný predajný priestor na podrobné skúmanie nákupného procesu, rozhodovania kupujúceho a trénovanie praktického retailingového merchandisingu, ktorý bol slávnostne otvorený 16. Októbra 2018.
Novootvorené laboratórium pozostáva z hlavnej a kontrolnej miestnosti. Hlavná miestnosť slúži na realizovanie výskumov v oblasti marketingu, manažmentu a ekonómie s využitím biometrických a neurozobrazovacích prístrojov (obdobných, ako sa používajú v lekárstve na diagnostiku). Pozostáva zo štyroch častí – simulovaného predajného priestoru na podrobné skúmanie nákupného procesu a rozhodovanie človeka pri výbere produktov, multifunkčného senzorického stola s implicitným získavaním spätnej väzby pre skúmanie vnímania výrobkov, obalov, dizajnu či použitých materiálov, aromatizačného boxu pre skúmanie vplyvu vôní na vnímanie a preferencie človeka a napokon univerzálnej časti pre výskum reklám, webov a online aplikácií. Na rozdiel od iných pracovísk laboratórium umožňuje presné riadenie faktorov prostredia (nákupnej atmosféry) a aromatizácie, ktoré majú zásadný vplyv na rozhodovanie človeka, a teda umožňuje úplne nový koncept výskumných prístupov k zadaným témam z praxe.