logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Väčšina maloobchodných reťazcov nebude už o dva roky predávať vajcia, ktoré zniesli sliepky...
  • Nové nastavenie marketingu detských produktov v praxi znamená, že v letákoch, inzerátoch,...
  • Februárová inflácia zrýchlila a po tretíkrát sa medziročne dostala na rekordných 15,4 %....
  • Aké sú negatívne trendy, ktoré ovplyvnili retail? Ako prvé asi každého napadne pandémia...

Odvod dvihne ceny. Dvere sa otvoria lacnejšiemu dovozu

20. októbra 2018
Správy 0
1392
Odvod dvihne ceny. Dvere sa otvoria lacnejšiemu dovozu

Predpoklad, že osobitný odvod 2,5 % z čistého obratu obchodných reťazcov naštartuje domácu výrobu potravín je nesprávny. Zhodujú sa na tom analytici, obchodníci, zamestnávatelia, ale aj odborári. Naopak, jeho zavedenie dvihne ceny potravín. To môže sťažiť pozíciu slovenských výrobkov a znamenať väčší dovoz lacných potravín zo zahraničia. Obchodníci budú mať menej peňazí na investície, niektorí dokonca zvážia zatvorenie neziskových prevádzok v malých obciach, a tým ich obyvatelia prídu o jedinú možnosť nákupu potravín či zamestnania. Obchodníkom tiež ostane menej financií na mzdy či benefity zamestnancom. Byrokratická záťaž je už iba čerešnička na torte návrhu zákona, ktorý predložili poslanci SNS. Vyhli sa tak verejnej diskusii, pripomienkovému konaniu i vypracovaniu dopadových štúdií. V ministerstve pôdohospodárstva však našli podporu.

„Hlavný dôvod zavedenia tohto odvodu, teda pomoc poľnohospodárom, je viac politickým marketingom ako realitou. Návrh zákona neobsahuje žiadne reálne prepojenie odvodu s poľnohospodárstvom, proklamovaný fond ešte ani neexistuje. Financovanie „analýz“ a „prieskumov“ spomínané v dôvodovej správe takisto veľa pridanej hodnoty nesľubuje,“ píše v analýze INESS Martin Vlachynský.

Peniaze bez jasného cieľa

Podľa návrhu zákon by sa odvod, ktorý je vlastne dodatočnou daňou, mal týkať obchodníkov, ktorí majú prevádzky minimálne v dvoch okresoch, výška odvodu u nich presiahne 5-tisíc eur a ktorí tvoria minimálne 10 % svojho obratu predajom potravín konečnému spotrebiteľovi. Výnosy z neho vo výške približne 120 miliónov eur by mali byť použité na podporu poľnohospodárstva a potravinárstva. Avšak definícia, akým spôsobom by mali byť použité a na základe akého kľúča pridelené, zatiaľ chýba. Hovorí sa o iba o marketingu, rizikovom fonde, boji s klimatickými zmenami, podpore farmárov a potravinárov ako aj o zintenzívnení potravinových kontrol na všetkých úrovniach. „Na akékoľvek zvýšenie cien nevidíme žiaden dôvod. Reťazce majú u nás obrovské obchodné prirážky, znevýhodňujú slovenské produkty a ich zisky sú vyššie ako v západnej Európe,“ uviedla ministerka agrorezortu Gabriela Matečná. Ministerstvo ako dôkaz ukázalo marže, aké si majú obchodníci pri potravinách účtovať. Pri hydinových párkoch by to malo byť údajne 130 %.

Obchodníci sa však voči tomu ostro ohradili a čísla označili za zavádzajúce. „Marža slovenských obchodníkov sa v priemere pohybuje na úrovni 25 percent. To však neznamená, že nám to ide do vačku. Z toho musíme pokrývať naše náklady,“ tvrdí prezident Zväzu obchodu SR Martin Katriak. A tie sa dvíhajú či už zvýšenou minimálnou mzdou, príplatkami za prácu cez víkendy či drahšími vstupnými nákladmi.

Marže prezentované ministerstvom odmietajú aj nadnárodné reťazce. „Absolútne nesúhlasíme so zavádzaním ohľadom marží. Podľa nezávislej ekonomickej štúdie INESS paradoxne majú naši obchodníci nižšiu maržu ako výrobcovia potravín. Tento nový odvod, viazaný na dosiahnutý čistý obrat, je ekonomickým nezmyslom,“ hovorí Lenka Puzlíková, mediálna zástupkyňa Slovenskej aliancie moderného obchodu.

Agrorezort síce nevidí dôvod na zvyšovanie cien, obchodníci však hovoria o opaku. Podľa slov Martina Katriaka slovenskí obchodníci nedosahujú viac ako 1 % zisku, a tak ich takýto odvod posiela do straty. „Tí členovia, ktorí sú vo Zväze obchodu združení, majú zhruba polovicu, dve tretiny svojich predajní na vidieku. A tie, ak nie sú v červených číslach, tak sú na nule. Ako náhle budeme musieť tento odvod zaplatiť, tak tie predajne zavrieme,“ upozorňuje Martin Katriak.

Odvod na podporu potravinárstva zaplatia aj šampóny

Návrh zákona sa so stanovenou minimálnou hranicou 10 % obratu z predaja potravín týka napríklad aj spoločnosti dm drogerie markt. Podiel predaja potravín v tejto sieti drogérii dosahuje 14,6 %. Keďže odvod sa počíta z čistého obratu, poskladajú sa na neho aj predané šampóny, žiletky či krémy. „Náš zisk sa tento rok ani neblíži k 2,5 percentu. Je to nesystémové riešenie, ktoré nás znevýhodňuje voči konkurentom, ktorí potraviny nepredávajú,“ upozorňuje konateľ dm drogerie markt Martin Podhradský.

Aj obchodníci s potravinami predávajú non-food sortiment a ten by mal na podporu slovenských poľnohospodárov a potravinárov prispieť tiež. „Odvod je uvalený na tržby za všetky tovary, ktoré reťazec predáva. Pri niektorých tovaroch (napríklad elektronika, oblečenie) však reťazec ceny zvyšovať nemôže, pretože má konkurentov, ktorých sa tento odvod netýka (elektroobchody, obchody s oblečením) a tí ceny zvyšovať nebudú,“ píše Martin Vlachynský s tým, že budú to práve menší obchodníci, na ktorých kladivo odvodu dopadne najviac. Formovanie reťazcov a aliancií je podľa neho kľúčový spôsob, ako byť úspešný na trhu s veľkými hráčmi. Malé obchody s farmárskymi či lokálnymi produktami, či malí výrobcovia potravín predávajúci priamo koncovému zákazníkovi, budú odvodom odradení od rastu. Odvod sa paradoxne týka aj podnikových predajní slovenských výrobcov, ktorých by mal podľa návrhu zákona podporovať.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

 

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera