
Až 65 percent spotrebiteľov nakupuje potraviny zo Slovenska, pokiaľ ich má na výber a považuje ich za najkvalitnejšie. Pre tri štvrtiny zákazníkov je zastúpenie slovenských potravín na regáloch predajní dôležité. A 4 z 10 nakupujúcich sa pri nákupoch orientujú na domáce potraviny. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti GfK, ktorý spoločnosť realizovala v spolupráci s projektom Kvalita z našich regiónov.
Kvalita z našich regiónov sa snaží už desať rokov prebudiť v spotrebiteľoch nákupný patriotizmus. V rámci neho práve štartujú Národné dni na podporu ekonomiky Slovenska so sloganom Aktívne si pýtajme slovenské – každý deň! „Za posledných pár rokov projektu sa nám podarilo zvýšiť záujem spotrebiteľov o sledovanie krajiny pôvodu pri nákupoch až o 60 percent. Je povzbudzujúce, že si spotrebitelia čoraz viac uvedomujú dôsledky svojho nákupného správania na makroekonomiku krajiny,“ uvádza Bohumila Tauchmannová, predsedníčka OZ Kvalita z našich regiónov.
Podľa GfK výdavky zákazníkov, ktorí sa orientujú na slovenské výrobky, rastú rýchlejšie než pri ostatných spotrebiteľoch. Nákupní patrioti sú väčšinou staršie dvojčlenné domácnosti, ktoré si čítajú etikety na obaloch, zaujíma ich aj kvalita potravín a preferujú nákupy v supermarketoch, respektíve v menších formátoch. „Ostatní zákazníci nakupujú v hypermarketoch alebo diskontoch, v obchode sú pod časovým a cenovým tlakom a orientujú sa na skúšanie noviniek,“ uviedol riaditeľ spotrebiteľského panela CZ/SK spoločnosti GfK Ladislav Csengeri. To je podľa neho príležitosť pre slovenských výrobcov svoje produkty inovovať a osloviť tak aj zákazníkov, ktorí sa primárne na slovenské potraviny neorientujú.
Na základe výsledkov a zmien správania sa spotrebiteľov za posledných desať rokov projekt rozšíri svoju komunikáciu so spotrebiteľom o oblasti ako plytvanie potravinami či surovinovými zdrojmi.