
Drvivá väčšina býkov chovaných na Slovensku končí na zahraničných trhoch. Vyváža sa živý dobytok i mäso vo štvrtiach, pretože za hranicami ich slovenskí chovatelia predajú za výhodnejšiu cenu. Naopak na Slovensko sa hovädzina dováža. „Pri cenotvorbách dlhodobo víťazia dovozy zo zahraničia, nakoľko v iných členských krajinách existujú rôzne podporné mechanizmy, ktoré u nás absentujú, čoho výsledkom je skutočnosť, že zahraničný chov a produkcia hovädzieho dobytka je jednoducho lacnejšia ako tá naša domáca,“ hovorí Tomáš Soroka, prokurista bitúnku Sorbel.
A tak nájsť v predajniach hovädzie mäso, ktoré sa na Slovensku narodilo, vychovalo, porazilo, spracovalo i zabalilo, je skôr výnimkou. Kaufland uvádza, že len malé percento hovädzieho mäsa predávaného na pultoch slovenských obchodných reťazcov je svojím pôvodom naozaj 100 % slovenské. Samotný nemecký reťazec má na svojich pultoch hovädzinu napríklad z Nemecka, Česka či Írska. Teraz sa však rozhodol, že vo svojich obchodoch chce ponúkať čisto slovenské hovädzie mäso. V rámci testovacieho obdobia Kaufland odberá od spoločnosti Tauris denne cca 500 kg slovenskej hovädzej suroviny v rôznych artikloch. Tá sa dostáva do 11 predajní. „V tomto trende chceme pokračovať a aj takto rozširovať spoluprácu so slovenskými dodávateľmi,“ vysvetľuje Richard Bendík, riaditeľ nákupu spoločnosti Kaufland Slovensko. Postupom času by čisto slovenskú hovädzinu chceli predávať vo všetkých prevádzkach a zvýšiť jej odber desať násobne, teda na 5000 kg denne.
Napriek tomu, že záujem o hovädzinu zo strany spotrebiteľov je v porovnaní s bravčovinou či hydinou, zanedbateľný, jej význam rastie. Prispieva k tomu aj lepšia ekonomická situácia, ktorá dovoľuje ľuďom siahať po prémiovejších potravinách. Z hovädziny sa dnes kupujú najmä polievkové artikle, ale postupne sa zvyšuje predaj sviečkovej, roštenky