Je ťažké osloviť štandardnými produktmi najmladšiu dospelú, a teda aj kúpyschopnú cieľovú skupinu vo veku do 24 rokov? Množstvo ľudí tvrdí, že sa s nimi ani neoplatí komunikovať, pretože ich nezaujíma nič iné okrem nich samých, ale čo ak máte tovar, ktorý je určený práve im?
Sociológovia ani psychológovia nie sú stále celkom jednotní v definíciách jednotlivých generácií, vo všeobecnosti sa však dá povedať, že generácia X sú ľudia vo veku 36 – 45 rokov, generácia Y vo veku 25 – 35 a generáciu Z tvoria mladí ľudia od 14 do 24 rokov. Pre deti narodené po roku 2004 sa zaužívalo pomenovanie generácia Alfa.
Je teda samozrejmé, že ak máte tovar, ktorý je určený cieľovke vo veku generácie Z, nemôžete ho predávať rovnako, ako ich rodičom. Táto generácia je neskutočne technicky vyspelá – veď už žiaci na prvom stupni bez problémov dokážu pripraviť vlastnú prezentáciu na počítači či urobiť animované, vlastnoručne postrihané, videá! Netreba však ani tu hádzať flintu do žita. Komunikujte tak, aby ich to oslovilo:
- Urobte svoju marketingovú kampaň ako hru. Ľudia tejto generácie robia radi rozhodnutia v skupine, radi komunikujú, zisťujú názory ostatných. Takzvané „výzvy“ majú buzz, teda virálny charakter, preto vašu Gen Z nadchne zapojenie sa do vytvorenia kreatívneho obsahu, fotiek či videí. Ak do nich zakomponujete aj známe osobnosti, tzv.influencerov, ktorí túto výzvu spustia, budete mať šancu na vyšší zásah, podobne ako napríklad v kampani Nivea Meet & Style.
Celkovo sa táto generácia rada hrá – podľa štúdie PEW až 97 % dospievajúcich chlapcov hrá videohry, dievčatá však za nimi príliš nezaostávajú, práve podľa tohto výskumu je ich až 83 %. Preto nezabudnite u mladých podnietiť ich kreativitu, ktorej majú na rozdávanie – vďaka ich osobnému zapojeniu sa stane váš obsah efektívnejší a budú s vami o to radšej spolupracovať. Na zahodenie nie je ani zdieľanie vášho obsahu na ich vlastných kanáloch. Táto generácia je totiž silná v budovaní sociálno-spoločenskej siete a vzťahov, ktoré však nie sú nijako limitované štátnymi hranicami.
- Transformujte komunikáciu na vaše ďalšie vlastné kanály a dosiahnite tým synergický efekt. Budovaním povedomia o vašej značke nasmerujete nových sledovateľov na vaše ďalšie stránky, odporúčam nezabudnúť na Instagram a YouTube. Podľa prieskumu Defy Media až 50 % mladých ľudí vo veku od 13 do 20 rokov tvrdí, že bez YouTube kanála „nemôže žiť“. Takže stojí za to ho vyskúšať! J Netreba obísť ani Facebook – podľa prieskumu 2muse tu má až 96 % mladých ľudí vo veku 15 – 24 rokov účet.
Čo sa Instagramu týka, je navrhnutý tak, aby umožňoval realizovať marketingové kampane s ľahkou dohľadateľnosťou, integrovanou analýzou a prvotriednym dizajnom. Nezabudnite preto rozvíjať partnerstvá s influencermi, ktorí toto všetko už pochopili. Napríklad ako značka Electrolux spolupracujúca s u nás obľúbenou herečkou Kristínou Tormovou – spojenie ľudskosti a hodnovernosti bez prílišného tlačenia na pílu robí takúto komunikáciu uveriteľnou a tým pádom aj zásahovou. Autentický príbeh, kompatibilita a jasne definované vzájomné hodnoty – to je práve to, na čo reaguje aj Gen Z. Všetko ostatné táto generácia ľahko prekukne, pretože ľudia v tomto veku si vďaka vlastnej zaangažovanosti častokrát aj sami vlastné značky vytvárajú. Navyše: v roku 2019 sa očakáva, že trhová hodnota vplyvu spoločnosti Instagram sa takmer zdvojnásobí a dosiahne viac ako 2,3 mld.dolárov (prieskum Statisty).
- Morálka a životné prostredie nie sú len prázdne kecy – nebojte sa to vo svojej komunikácii zdôrazniť. Avšak len v tom prípade, ak tomu tak skutočne je. Videnie sveta Gen Z je totiž silne ovplyvnené spoločenskou zodpovednosťou vo všetkých oblastiach.
Vedeli ste napríklad, že ak práve máte na sebe nohavice a tričko z klasickej bavlny, na ich výrobu padlo toľko pesticídov a ďalších chemických prípravkov, koľko váži samotné ošatenie, teda takmer jeden kilogram? A k tomu minimálne 10 000 litrov vody, takže ste si aspoň 50-krát napustili plnú vaňu. Pritom na výrobu jedného trička z biobavlny sa použije o 436 litrov vody menej, ako na to klasické!
Verím, že ani vás nenechali tieto informácie chladnými a nabudúce radšej siahnete po eko-friendly oblečení aj občerstvení J Mladá generácia skrátka nechce robiť žiadne kompromisy a preto spoločensky zodpovedné firmy začali nielen komunikovať, ale aj ponúkať takýto sortiment. Napríklad tretí najväčší predajca biobavlny na svete – značka Tchibo – používa na výrobu svojich športových outfitov polyester zo spracovaných PET fliaš alebo na svojom blogu radí, ako neplytvať jedlom. Ani na Slovensku nemusíme po príklady chodiť ďaleko – za všetko hovorí príbeh značky Nosené, za ktorou stojí Jakub Ptačin.
Áno, viem, nie je ľahké presadiť sa v prostredí sociálnych médií presýtenom obsahom, navyše spolu s obavami týkajúcimi sa GDPR. Takže čo je vlastne potrebné, ak chceme budovať záujem, viditeľnosť a dôveru u generácie Z v naše produkty? Predsa pokúsiť sa dozvedieť čo najviac o ich svete. Pre generáciu Z nie sú sociálne médiá len „akési“ slovíčka, je to ich priestor a čas, ktorý radi a veľa zdieľajú so svojimi rovesníkmi. Okrem komunikácie, ktorá tu prebieha, však hľadajú aj inšpiráciu a pozitívne príklady. A to je práve cesta pre vás.