
Billa Slovensko otvorila svoj prvý supermarket na slovenskom trhu v novembri 1993 v Trnave. Za dvadsaťpäť rokov pôsobenia u nás vybudovala 150 prevádzok a preinvestovala takmer 525 miliónov eur. Tento rok by mali pribudnúť ešte filiálky v Rovinke a Piešťanoch.
„Vo svojich smelých expanzných plánoch chceme pokračovať, počas najbližších rokov plánujeme mať otvorených 200 predajní,“ hovorí generálny riaditeľ siete Dariusz Bator s tým, že reťazec sa radí medzi najrýchlejšie rastúce siete na Slovensku.
Billa dosiahla minulý rok tržby na úrovni 649 miliónov eur, čo predstavuje medziročný nárast o viac ako 10 percent. „V tomto roku plánujeme v objeme tržieb nárast na 700 miliónov eur. Pod nárast sa podpisuje nielen otváranie nových predajní, ale aj strategické rozhodnutia v oblasti ponúkaného sortimentu, garancii cien ponúkaného tovaru a jeho čerstvosti, ako aj podpora a posilnenie našich privátnych značiek,“ dodáva Dariusz Bator.
Podľa jeho slov prešiel slovenský obchod za posledné štvrťstoročie radikálnymi zmenami. Pre zákazníkov sú stále dôležité ceny produktov. Čo sa však výraznejšie zmenilo, je vnímanie kvality, možnosti výberu a sledovanie pôvodu potravín. Záujem rastie hlavne o čerstvé potraviny a sortiment zdravého životného štýlu.
Billa si nechala vypracovať prieskum zmien nákupného správania za posledných 25 rokov. Realizovala ho spoločnosť 2muse na vzorke 1009 respondentov. Prieskum ukázal, že spotrebitelia denne najčastejšie kupujú mliečne výrobky, chlieb, pečivo, ovocie a zeleninu. V nákupných košíkoch nechýbajú ani mäsové výrobky a vajcia. Niečo viac ako tretina opýtaných berie dodržiavanie pitného režimu vážne a pravidelne nakupuje aj nealkoholické nápoje. Až 43 percent opýtaných Slovákov zájde denne alebo takmer denne do obchodu doplniť svoje zásoby a minie menej ako 10 eur. Ďalších 43 percent tak urobí 2- až 3-krát týždenne, pričom priemerná suma jedného nákupu sa pohybuje okolo 22 eur.
Bio produkty, zdravé produkty či potraviny vhodné pre ľudí s rôznymi intoleranciami – to je zoznam potravín, ktoré sa dnes nakupujú častejšie ako v 90-tych rokoch. Medzi favoritov sa dostalo aj ovocie, zelenina a slané pochutiny. Každý tretí Slovák si zahŕňa do tejto kategórie aj mliečne výrobky, kuracie mäso a ryby. Tento trend ľudia odôvodňujú tým, že v minulosti neboli tieto produkty fyzicky dostupné na pultoch predajní. „V 90-tych rokoch sa nedalo nakúpiť všetko ako teraz. Boli sme radi, ak sme dostali mäso, zeleninu a jablká. Pomaranč, banán a podobné vymoženosti neboli,“ vysvetľuje jeden z respondentov. Odlišnosť nákupného košíka je však spôsobená aj tým, že sa životný štýl za posledných 25 rokov výrazne zmenil.