
Začínajúca jeseň so sebou priniesla vlnu chladnejších dní a so sviežejšími teplotami rastie záujem o teplé nápoje akými sú káva a čaj. S blížiacim sa koncom roka si doprajeme viac kávy, ktorej maloobchodná spotreba dosahuje v novembri a decembri viac ako 900 ton mesačne, dokonca v minuloročnom decembri to bolo takmer tisíc ton. Od septembra sa postupne zvyšuje aj predaj čaju až na dvojnásobok priemernej mesačnej spotreby v najsilnejších zimných mesiacoch december až február. Ako sa darilo týmto kategóriám v poslednom roku a ktoré typy obľubuje slovenský spotrebiteľ najviac?
Veľmi teplý január 2018 zakýval spotrebou čaju
Podľa údajov maloobchodného auditu spoločnosti Nielsen teplé nápoje káva a čaj spolu dosahujú tržby nad 180 miliónov eúr ročne a obsadzujú druhú priečku tržbách nápojov hneď po pive, ktoré si v nápojovom rebríčku udržiava prvenstvo (pozn. na porovnanie ročné maloobchodné tržby za pivo za posledných 12 mesiacov prevýšili 233 milióna eúr). Pre výrobcov teplých nápojov je rozhodujúca sezóna jesenných a zimných mesiacov a práve veľmi teplý január, sezónne zvyčajne najsilnejší mesiac pre čaj, priniesol tento rok na Slovensko nielen teplotné rekordy, ale aj rapídny pokles spotreby čaju a bol v porovnaní s predošlými rokmi tým najslabším.
V spotrebe sa to prejavilo poklesom o približne štvrtinu oproti januáru minulého roka, čo malo vplyv aj na celoročný pokles spotreby o 14 ton na celkových 1 359 ton čaju. Tržby maloobchodníkov však mierne narástli o 89 tisíc eur na úroveň 41,3 milióna eur ročne, čo je spôsobené predovšetkým preferenciou prémiovejších a drahších značiek čaju.
Sezónnosť kávy nie je tak výrazná ako pri čaji, ale najvyššie predaje sa realizujú vždy koncom roka. Na rozdiel od čaju, kávy sa medziročne spotrebovalo o 54 ton viac ako pred rokom, čo znamená mierne navýšenie o pol percenta a celkový objem dosiahol vyše 10 500 ton. V posledných rokoch sledujeme mierny, ale konštantný medziročný rast dopytu predovšetkým po zrnkovej káve a kapsuliach. Ročné tržby za kávu sa vyšplhali na viac ako 143 miliónov eur, čo predstavuje nárast o 2 %.
Tento vývoj je ovplyvnený jednak vyšším dopytom a miernym zvýšením priemernej predajnej ceny všetkých väčších segmentov, ako aj vyšším dopytom po kapsuliach, ktorých priemerná jednotková cena je výrazne vyššia (45 eur / kg) ako u najpredávanejšej mletej (9,90 eur/kg) alebo instantnej káve (24,70 eur/kg). Zaujímavosťou celej kategórie kávy je extrémne vysoký a stále rastúci podiel predajov realizovaných v promóciách, teda v cenových či letákových akciách – takmer 70% z celkových tržieb vo väčších formátoch predajní s potravinami a zmiešaným tovarom tvoria predaje v zľave, čo je výrazne vyššie percento ako je priemerný podiel promočných predajov u iných potravinových kategórií.
Mletá káva dominuje
Spotrebitelia na slovenskom trhu dlhodobo nakupujú najviac mletú kávu, ktorá tvorí viac ako polovicu z celkovej spotreby a v priemere na ňu spotrebitelia minú 4 z 10 eur tržieb za kávu. Medziročne sa jej spotreba znížila, aj keď tržby za jej predaj rastú.
Dôvodom je na jednej strane nákup prémiovejších, drahších káv, a zároveň sledujeme zvýšenie promočných aktivít niektorých značiek. Druhým najobľúbenejším typom je čistá instantná káva, ktorá tvorí pätinu z koláča celkovej spotreby a – vzhľadom na vyššiu jednotkovú cenu – až 37 % z celkových výdajov na kávu. Obľúbeným segmentom sú aj kávové špeciality s podielom 16 % na
celkovom objeme – ide napríklad o zmesi rozpustnej kávy a mlieka ako je capuccino, 3v1 a iné. Tieto tri segmenty si dlhodobo udržiavajú významnú pozíciu, avšak za posledný rok ich významnosť mierne klesla na úkor menších, ale dynamickejšie rastúcich segmentov zrnkovej kávy a kapsúl. Na väčšiu popularitu zrnkovej varianty (podiel 9 % z objemu kategórie) poukazuje medziročný nárast spotreby až o 17 %, rok predtým dokonca až o jednu tretinu a zrnková káva tak z hľadiska rastu valcuje ostatné druhy kávy aj v absolútnom raste dopytu. S rastúcou popularitou zrnkovej kávy rastie aj jej dostupnosť, kdeže u väčšiny značiek je evidentný nárast distribúcie v maloobchodnej sieti predajní. Z objemového hľadiska sú najmenším segmento kapsule (2 % z objemového koláča), avšak ich obľuba významne narastá aj napriek najvyššej priemernej jednotkovej cene. Spotrebitelia vyhľadávajú kapsule v drvivej väčšine vo veľkých formátoch predajní nad 400m2, kde sa zrealizuje takmer 95 % celkového objemu kapsúl.
Zákazníci preferujú ovocné čaje
Preferencie slovenských spotrebiteľov sa pri čajoch významne nemenia. V našich nákupoch dominujú ovocné čaje (42 % z objemového koláča), nasledujú tzv. „pravé“ čaje, t.j. zelený a čierny čaj s podielom 22 % a tretím favoritom sú bylinkové
čaje (podiel 20 %). Aj keď celý segment bylinkových čajov zaznamenal medziročný pokles spotreby, niektorým druhom bylinkových čajov sa darí medziročne zvyšovať predaje. Patrí medzi ne hlavne mätový / pepermintový čaj a zázvorový čaj, ktorých
spotreba z roka na rok rastie. Štvrtú priečku obsadili funkčné čaje so stabilným podielom 10 % a rovnako piaty segment bylinkových čajov s funkciou medziročne nemení svoju dôležitosť v rámci kategórie (podiel 6 %).