logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Väčšina maloobchodných reťazcov nebude už o dva roky predávať vajcia, ktoré zniesli sliepky...
  • Nové nastavenie marketingu detských produktov v praxi znamená, že v letákoch, inzerátoch,...
  • Februárová inflácia zrýchlila a po tretíkrát sa medziročne dostala na rekordných 15,4 %....
  • Aké sú negatívne trendy, ktoré ovplyvnili retail? Ako prvé asi každého napadne pandémia...

Začína sezóna teplých nápojov

8. októbra 2018
Spotrebitelia 0
1506
Začína sezóna teplých nápojov

Začínajúca jeseň so sebou priniesla vlnu chladnejších dní a so sviežejšími teplotami rastie záujem o teplé nápoje akými sú káva a čaj. S blížiacim sa koncom roka si doprajeme viac kávy, ktorej maloobchodná spotreba dosahuje v novembri a decembri viac ako 900 ton mesačne, dokonca v minuloročnom decembri to bolo takmer tisíc ton. Od septembra sa postupne zvyšuje aj predaj čaju až na dvojnásobok priemernej mesačnej spotreby v najsilnejších zimných mesiacoch december až február. Ako sa darilo týmto kategóriám v poslednom roku a ktoré typy obľubuje slovenský spotrebiteľ najviac?

Veľmi teplý január 2018 zakýval spotrebou čaju
Podľa údajov maloobchodného auditu spoločnosti Nielsen teplé nápoje káva a čaj spolu dosahujú tržby nad 180 miliónov eúr ročne a obsadzujú druhú priečku  tržbách nápojov hneď po pive, ktoré si v nápojovom rebríčku udržiava prvenstvo (pozn. na porovnanie ročné maloobchodné tržby za pivo za posledných 12 mesiacov prevýšili 233 milióna eúr). Pre výrobcov teplých nápojov je rozhodujúca sezóna jesenných a zimných mesiacov a práve veľmi teplý január, sezónne zvyčajne najsilnejší mesiac pre čaj, priniesol tento rok na Slovensko nielen teplotné rekordy, ale aj rapídny pokles spotreby čaju a bol v porovnaní s predošlými rokmi tým najslabším.
V spotrebe sa to prejavilo poklesom o približne štvrtinu oproti januáru minulého roka, čo malo vplyv aj na celoročný pokles spotreby o 14 ton na celkových 1 359 ton čaju. Tržby maloobchodníkov však mierne narástli o 89 tisíc eur na úroveň 41,3 milióna eur ročne, čo je spôsobené predovšetkým preferenciou prémiovejších a drahších značiek čaju.

Sezónnosť kávy nie je tak výrazná ako pri čaji, ale najvyššie predaje sa realizujú vždy koncom roka. Na rozdiel od čaju, kávy sa medziročne spotrebovalo o 54 ton viac ako pred rokom, čo znamená mierne navýšenie o pol percenta a celkový objem dosiahol vyše 10 500 ton. V posledných rokoch sledujeme mierny, ale konštantný medziročný rast dopytu predovšetkým po zrnkovej káve a kapsuliach. Ročné tržby za kávu sa vyšplhali na viac ako 143 miliónov eur, čo predstavuje nárast o 2 %.

Tento vývoj je ovplyvnený jednak vyšším dopytom a miernym zvýšením priemernej predajnej ceny všetkých väčších segmentov, ako aj vyšším dopytom po kapsuliach, ktorých priemerná jednotková cena je výrazne vyššia (45 eur / kg) ako u najpredávanejšej mletej (9,90 eur/kg) alebo instantnej káve (24,70 eur/kg). Zaujímavosťou celej kategórie kávy je extrémne vysoký a stále rastúci podiel predajov realizovaných v promóciách, teda v cenových či letákových akciách – takmer 70% z celkových tržieb vo väčších formátoch predajní s potravinami a zmiešaným tovarom tvoria predaje v zľave, čo je výrazne vyššie percento ako je priemerný podiel promočných predajov u iných potravinových kategórií.

Mletá káva dominuje
Spotrebitelia na slovenskom trhu dlhodobo nakupujú najviac mletú kávu, ktorá tvorí viac ako polovicu z celkovej spotreby a v priemere na ňu spotrebitelia minú 4 z 10 eur tržieb za kávu. Medziročne sa jej spotreba znížila, aj keď tržby za jej predaj rastú.
Dôvodom je na jednej strane nákup prémiovejších, drahších káv, a zároveň sledujeme zvýšenie promočných aktivít niektorých značiek. Druhým najobľúbenejším typom je čistá instantná káva, ktorá tvorí pätinu z koláča celkovej spotreby a – vzhľadom na vyššiu jednotkovú cenu – až 37 % z celkových výdajov na kávu. Obľúbeným segmentom sú aj kávové špeciality s podielom 16 % na
celkovom objeme – ide napríklad o zmesi rozpustnej kávy a mlieka ako je capuccino, 3v1 a iné. Tieto tri segmenty si dlhodobo udržiavajú významnú pozíciu, avšak za posledný rok ich významnosť mierne klesla na úkor menších, ale dynamickejšie rastúcich segmentov zrnkovej kávy a kapsúl. Na väčšiu popularitu zrnkovej varianty (podiel 9 % z objemu kategórie) poukazuje medziročný nárast spotreby až o 17 %, rok predtým dokonca až o jednu tretinu a zrnková káva tak z hľadiska rastu valcuje ostatné druhy kávy aj v absolútnom raste dopytu. S rastúcou popularitou zrnkovej kávy rastie aj jej dostupnosť, kdeže u väčšiny značiek je evidentný nárast distribúcie v maloobchodnej sieti predajní. Z objemového hľadiska sú najmenším segmento kapsule (2 % z objemového koláča), avšak ich obľuba významne narastá aj napriek najvyššej priemernej jednotkovej cene. Spotrebitelia vyhľadávajú kapsule v drvivej väčšine vo veľkých formátoch predajní nad 400m2, kde sa zrealizuje takmer 95 % celkového objemu kapsúl.

Zákazníci preferujú ovocné čaje
Preferencie slovenských spotrebiteľov sa pri čajoch významne nemenia. V našich nákupoch dominujú ovocné čaje (42 % z objemového koláča), nasledujú tzv. „pravé“ čaje, t.j. zelený a čierny čaj s podielom 22 % a tretím favoritom sú bylinkové
čaje (podiel 20 %). Aj keď celý segment bylinkových čajov zaznamenal medziročný pokles spotreby, niektorým druhom bylinkových čajov sa darí medziročne zvyšovať predaje. Patrí medzi ne hlavne mätový / pepermintový čaj a zázvorový čaj, ktorých
spotreba z roka na rok rastie. Štvrtú priečku obsadili funkčné čaje so stabilným podielom 10 % a rovnako piaty segment bylinkových čajov s funkciou medziročne nemení svoju dôležitosť v rámci kategórie (podiel 6 %).

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

 

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera