logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Nová predajňa v Záhorskej Bystrici pri Bratislave je spomedzi prevádzok Kauflandu jediná svojho...
  • Škandinávsky nábytkársky reťazec IKEA na slovenskom trhu znižuje ceny sortimentu naprieč...
  • Pre veľký záujem zákazníkov o slovenskú divinu reťazec Tesco rozširuje jej ponuku po troch...
  • Štvrtý ročník tejto unikátnej konferencie sa uskutoční 17. októbra v Hoteli Bratislava****....

Začína sezóna teplých nápojov

8. októbra 2018
Spotrebitelia 0
1577
Začína sezóna teplých nápojov

Začínajúca jeseň so sebou priniesla vlnu chladnejších dní a so sviežejšími teplotami rastie záujem o teplé nápoje akými sú káva a čaj. S blížiacim sa koncom roka si doprajeme viac kávy, ktorej maloobchodná spotreba dosahuje v novembri a decembri viac ako 900 ton mesačne, dokonca v minuloročnom decembri to bolo takmer tisíc ton. Od septembra sa postupne zvyšuje aj predaj čaju až na dvojnásobok priemernej mesačnej spotreby v najsilnejších zimných mesiacoch december až február. Ako sa darilo týmto kategóriám v poslednom roku a ktoré typy obľubuje slovenský spotrebiteľ najviac?

Veľmi teplý január 2018 zakýval spotrebou čaju
Podľa údajov maloobchodného auditu spoločnosti Nielsen teplé nápoje káva a čaj spolu dosahujú tržby nad 180 miliónov eúr ročne a obsadzujú druhú priečku  tržbách nápojov hneď po pive, ktoré si v nápojovom rebríčku udržiava prvenstvo (pozn. na porovnanie ročné maloobchodné tržby za pivo za posledných 12 mesiacov prevýšili 233 milióna eúr). Pre výrobcov teplých nápojov je rozhodujúca sezóna jesenných a zimných mesiacov a práve veľmi teplý január, sezónne zvyčajne najsilnejší mesiac pre čaj, priniesol tento rok na Slovensko nielen teplotné rekordy, ale aj rapídny pokles spotreby čaju a bol v porovnaní s predošlými rokmi tým najslabším.
V spotrebe sa to prejavilo poklesom o približne štvrtinu oproti januáru minulého roka, čo malo vplyv aj na celoročný pokles spotreby o 14 ton na celkových 1 359 ton čaju. Tržby maloobchodníkov však mierne narástli o 89 tisíc eur na úroveň 41,3 milióna eur ročne, čo je spôsobené predovšetkým preferenciou prémiovejších a drahších značiek čaju.

Sezónnosť kávy nie je tak výrazná ako pri čaji, ale najvyššie predaje sa realizujú vždy koncom roka. Na rozdiel od čaju, kávy sa medziročne spotrebovalo o 54 ton viac ako pred rokom, čo znamená mierne navýšenie o pol percenta a celkový objem dosiahol vyše 10 500 ton. V posledných rokoch sledujeme mierny, ale konštantný medziročný rast dopytu predovšetkým po zrnkovej káve a kapsuliach. Ročné tržby za kávu sa vyšplhali na viac ako 143 miliónov eur, čo predstavuje nárast o 2 %.

Tento vývoj je ovplyvnený jednak vyšším dopytom a miernym zvýšením priemernej predajnej ceny všetkých väčších segmentov, ako aj vyšším dopytom po kapsuliach, ktorých priemerná jednotková cena je výrazne vyššia (45 eur / kg) ako u najpredávanejšej mletej (9,90 eur/kg) alebo instantnej káve (24,70 eur/kg). Zaujímavosťou celej kategórie kávy je extrémne vysoký a stále rastúci podiel predajov realizovaných v promóciách, teda v cenových či letákových akciách – takmer 70% z celkových tržieb vo väčších formátoch predajní s potravinami a zmiešaným tovarom tvoria predaje v zľave, čo je výrazne vyššie percento ako je priemerný podiel promočných predajov u iných potravinových kategórií.

Mletá káva dominuje
Spotrebitelia na slovenskom trhu dlhodobo nakupujú najviac mletú kávu, ktorá tvorí viac ako polovicu z celkovej spotreby a v priemere na ňu spotrebitelia minú 4 z 10 eur tržieb za kávu. Medziročne sa jej spotreba znížila, aj keď tržby za jej predaj rastú.
Dôvodom je na jednej strane nákup prémiovejších, drahších káv, a zároveň sledujeme zvýšenie promočných aktivít niektorých značiek. Druhým najobľúbenejším typom je čistá instantná káva, ktorá tvorí pätinu z koláča celkovej spotreby a – vzhľadom na vyššiu jednotkovú cenu – až 37 % z celkových výdajov na kávu. Obľúbeným segmentom sú aj kávové špeciality s podielom 16 % na
celkovom objeme – ide napríklad o zmesi rozpustnej kávy a mlieka ako je capuccino, 3v1 a iné. Tieto tri segmenty si dlhodobo udržiavajú významnú pozíciu, avšak za posledný rok ich významnosť mierne klesla na úkor menších, ale dynamickejšie rastúcich segmentov zrnkovej kávy a kapsúl. Na väčšiu popularitu zrnkovej varianty (podiel 9 % z objemu kategórie) poukazuje medziročný nárast spotreby až o 17 %, rok predtým dokonca až o jednu tretinu a zrnková káva tak z hľadiska rastu valcuje ostatné druhy kávy aj v absolútnom raste dopytu. S rastúcou popularitou zrnkovej kávy rastie aj jej dostupnosť, kdeže u väčšiny značiek je evidentný nárast distribúcie v maloobchodnej sieti predajní. Z objemového hľadiska sú najmenším segmento kapsule (2 % z objemového koláča), avšak ich obľuba významne narastá aj napriek najvyššej priemernej jednotkovej cene. Spotrebitelia vyhľadávajú kapsule v drvivej väčšine vo veľkých formátoch predajní nad 400m2, kde sa zrealizuje takmer 95 % celkového objemu kapsúl.

Zákazníci preferujú ovocné čaje
Preferencie slovenských spotrebiteľov sa pri čajoch významne nemenia. V našich nákupoch dominujú ovocné čaje (42 % z objemového koláča), nasledujú tzv. „pravé“ čaje, t.j. zelený a čierny čaj s podielom 22 % a tretím favoritom sú bylinkové
čaje (podiel 20 %). Aj keď celý segment bylinkových čajov zaznamenal medziročný pokles spotreby, niektorým druhom bylinkových čajov sa darí medziročne zvyšovať predaje. Patrí medzi ne hlavne mätový / pepermintový čaj a zázvorový čaj, ktorých
spotreba z roka na rok rastie. Štvrtú priečku obsadili funkčné čaje so stabilným podielom 10 % a rovnako piaty segment bylinkových čajov s funkciou medziročne nemení svoju dôležitosť v rámci kategórie (podiel 6 %).

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Samoška

Komerčná prezentácia

Orbico

Distribútor pre 21. storočie – komplexná starostlivosť o značku

Orbico CZ&SK je distribútor, ktorý sa dokáže prispôsobiť modernej dobe a nielen to, dokáže predpovedať vývoj trendov a prispôsobiť sa neočakávaným zmenám a nepredvídateľným situáciám. Prepája značky so spotrebiteľmi, ponúka holistický prístup zameraný na konkrétne cieľové skupiny, pokrýva všetky kanály a využíva moderné systémy. Okrem klasickej B2B distribúcie pracuje aj s B2C platformami, takže dokáže […]
Playmobil

Bláznivý Donut Truck s funkciou ukladania a triedenia povzbudzuje malé deti k väčšej aktivite

Pre deti vo veku 1 – 4 rokov: PLAYMOBIL 1.2.3: 71325 Bláznivý Donut Truck s funkciou ukladania a triedenia  Poslaním PLAYMOBIL 1.2.3 je cielene povzbudzovať batoľatá k hre a inšpirovať deti i rodičov. Vďaka jedinečnému konceptu učebných úrovní, ktorý nie je založený len na veku, ale na vývojovom stupni dieťaťa, je možné učiť sa a […]
INOFEST

Festival inovácií INOFEST mieri do Prešova

INOFEST je festival inovácií, ktorý už štvrtý rok organizuje so svojimi členmi a partnermi združenie INOVATO.  V roku 2023 prichádza podujatie prvýkrát na východné Slovensko, čím chce poskytnúť príležitosť členom a partnerom prezentovať svoje firmy, hľadať biznisové príležitosti, ako aj prispieť k rozvoju inovačného ekosystému. Festival je miestom, kde sa stretávajú experti z firiem, zástupcovia štátnej […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

21. 9. 2023, kongres Pharma Profit, Olomouc

17. 10. 2023, Plant-Powered Perspectives, Bratislava

19. – 20. 10. 2023, kongres Obalko, Praha

23. 11. 2023, POPAI Day, Praha

Profily

Sme úplne obyčajné potraviny. S prívlastkom BIO

16. augusta 2023

Albena Georgievová, prevádzková riaditeľka, Billa Slovensko: Každá privátna značka má svoju misiu

15. augusta 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera