Marian Olajec budoval reťazec Lidl v Česku i na Slovensku a niekoľko rokov pracoval v spoločnosti Kaufland Slovenská republika. Od júna tohto roka je na čele bratislavskej siete Malina potraviny. Aktuálne preveruje približne 20 lokalít na nové prevádzky.
Malina priniesla koncept tzv. convenience store. Teda najmenších predajní na sídliskách či v biznis centrách. Spotrebitelia si v nich môžu kúpiť bagetu, alkohol alebo urobiť nákup počas veľkorysých otváracích hodín.
Tatiana Kapitánová, tatiana.kapitanova@atoz.sk
V Maline ste od júna. Predtým ste pracovali dlhé roky pre Lidl i Kaufland. Aký je rozdiel vo fungovaní zahraničnej a slovenskej siete?
Nadnárodné siete podnikajú niekoľko desiatok rokov. Majú vybudovaný presný systém a disponujú takmer „neobmedzeným“ kapitálom, ale hlavne riešia úplne iné starosti ako slovenské reťazce. Neprišli sem rozhodne zachraňovať ekonomiku, ale generovať zisk. Rád by som vám povedal, že niektorá slovenská sieť otvorila prvú pobočku v Berlíne alebo Londýne. Žiaľ, deje sa opak. Určite to jedného dňa príde, predtým je potrebné riešiť veľa vecí, napríklad aj financovanie. Slovenský výrobca vám tiež nedodá tovar lacnejšie len preto, že ste slovenská firma.
Takže medzi slovenskými sieťami a dodávateľmi nie je spolupatričnosť?
Spolupatričnosť áno, ale zároveň tvrdé trhové podmienky a zahraničný reťazec má vzhľadom na objem predaja určite lepšiu vyjednávaciu silu. Verím, že dodávatelia časom pochopia, že nemusia nútiť zákazníka cestovať za ich produktami do veľkých nákupných centier a že využijú príležitosť, ktorú im ponúkame.
V akom stave ste sieť Malina prebrali a kam ju chcete posunúť?
Malina potraviny je relatívne mladá firma, ale aj tak ma príjemne prekvapilo, že mnohé systémy tu už fungujú tak, ako vo veľkých firmách. Na druhej strane, spoločnosť rýchlo rastie, a tak je normálne, že prichádzajú nové výzvy, ktoré musíme operatívne riešiť. V tomto roku sme posilnili manažment na centrále a teraz je naším plánom vybudovať silnú slovenskú značku Malina potraviny blízko Vás. Okrem rezidenčných prevádzok sa chceme zamerať hlavne na budovanie tých biznisových.
Momentálne máte 18 obchodov. Aké sú vaše plány na expanziu?
Do dvoch rokov chceme zdvojnásobiť počet prevádzok. V najbližšom období otvoríme predajne v projektoch Urban Residence, Malé Krasňany a Nobelova. To je len zopár príkladov a len tu v Bratislave máme zoznam minimálne ďalších 20 projektov, ktoré aktuálne preverujeme.
Hovoríme o veľkej expanzii. Ako ju budete financovať?
Zatiaľ sa snažíme všetko financovať z vlastných zdrojov. Nestojí za nami žiadna veľká finančná skupina. Ďalšie plány v tomto smere by som nerád prezrádzal.
Je možné, že do Maliny vstúpi investor?
Nechajte sa prekvapiť.
Ako ťažko sa hľadajú v Bratislave lokality pre potraviny „na rohu“?
Dobrá lokalita je základom úspechu nášho podnikania. Našťastie tých dobrých lokalít pre náš koncept je v Bratislave stále dostatok. Ale je pravda, že je o nich už boj.
Zatiaľ podnikáte iba v Bratislave. Pozriete sa aj za jej hranice?
Určite áno, musíme to robiť, ale v postupných krokoch. Najskôr by sa mala budovať sieť prevádzok v Bratislave a v jej okolí a potom vybudujeme aj logistiku a môžeme ísť ďalej. V bratislavskom regióne však ešte vidíme priestor minimálne na ďalších 50 prevádzok.
S expanziou sa spája aj pracovná sila, ktorej je momentálne nedostatok. Nebojíte sa, že by vás to mohlo pribrzdiť?
Nemáme až toľko zamestnancov, takže nepotrebujeme ich nabrať také množstvo. Ale keďže prevádzkujeme malé obchody, v ktorých pracuje len pár ľudí, tak výpadok jedného v daný deň pociťujeme o to viac. Dobrým znakom pre nás je, že znižujeme fluktuáciu. Aj vďaka benefitom, ktorých máme asi dvadsať.
Aké napríklad?
Napríklad sto eur za nového kolegu. Cez referencie našich zamestnancov máme zamestnaných cca 20 percent zamestnancov. Ďalej máme variabilnú zložku odmeňovania, ponúkame rôzne formy aj úväzky spolupráce, vernostné odmeny podľa aktuálnej dĺžky spolupráce, príspevok pri sobáši a narodení dieťaťa, sezónne zamestnanecké balíčky, možnosť pracovať čo najbližšie k domu, tiež prispievame na športové aktivity. Aktuálne pripravujeme pre zamestnancov aj vernostnú kartu so zľavou z nákupu. Za jednu z najdôležitejších výhod pokladám osobný prístup zo strany vedenia a manažérov predajní.
Vaši zákazníci majú vernostnú kartu?
Zatiaľ nie, chceme to najskôr otestovať na zamestnaneckých kartách.
Ako je možné, že máte otvorené počas štátnych sviatkov?
Cez štátne sviatky máme otvorené len niektoré prevádzky a predávame v súlade so zákonom. Ostatné, ak dovolíte, je naše obchodné tajomstvo, tak to nebudem komentovať. Nebolo by to fér ani voči našim franšízantom.
Niektoré médiá písali, že to robíte tak, že sa predavačky stanú na jeden deň konateľkami. Je to pravda?
Nie je to pravda a k téme som sa dostatočne vyjadril v predchádzajúcej odpovedi.
Predpokladám, že pri diskusii o zákaze nedeľného predaja stojíte v opozícii.
Myslím si, že v nedeľu by sa určite nemala robiť nákupná turistika a tráviť ju v nákupných centrách, mal by to byť deň odpočinku. Veľké reťazce si môžu dovoliť zavrieť a je to pre nich len otázka, o koľko budú mať nižší obrat, ale stále vykážu zisk niekoľko desiatok miliónov eur. Zároveň ako manažér, ktorý zastupuje menšiu spoločnosť, musím povedať, že drobné prevádzky napríklad do 100 m2 by mohli ostať otvorené, pretože v menších prevádzkach strávi zákazník nakupovaním v priemere len 3-5 minút. Keď môže podobné produkty predávať čerpacia stanica alebo bufet hneď vedľa nás, tak v tom zatvorení nevidíme ani logiku.
Hovorí sa o tom, že ľudia si pýtajú prácu cez víkendy a sviatky, pretože si vďaka príplatkom zarobia. Máte takéto skúsenosti?
Môžem to potvrdiť, že nikoho sme počas sviatkov do práce nenútili. Je to na báze dobrovoľnosti. Ľudia chcú pracovať, lebo im záleží na rozvoji spoločnosti a majú z toho patričné finančné ohodnotenie. Nemáme ani toľko otvorených prevádzok, aby sme uspokojili všetkých, ktorí majú záujem podnikať s nami.
Prvá Malina otvorila koncom roka 2014. Po čase sa z nej oddelili dvaja spoluzakladatelia a začali budovať konkurenčnú sieť Delia. Ako spolu vychádzate?
Podľa mňa je škoda, že sa pôvodní majitelia nedohodli, ale nerád by som sa vracal k minulosti. Každú konkurenciu beriem s rešpektom. V každom reťazci niekoho poznám a myslím, že riešime podobné starosti. Nás práca v Maline baví a pokiaľ to aj našu konkurenciu napĺňa, tak je všetko v poriadku.
Na slovenský trh ste priniesli koncept tzv. convenience store. Ako si na neho zvykajú zákazníci?
Zákazníci si zvykli veľmi dobre. Stále viac si uvedomujú, že čas sú peniaze. Keď si pripočítajú dopravu cez mesto a čas strávený v nákupnom centre, tak potom sa im ani tá nižšia cena v hypermarkete až tak nevypláca. Napokon aj v našej sieti je veľa položiek za hypermarketové ceny, napríklad rožky predávame dokonca za najnižšiu cenu v meste. Veľké obchody v posledných rokoch zmenšovali predajnú plochu a pokles zákazníkov zažijú podľa mňa aj s rozvojom online predaja. Najväčšie nákupy sa budú realizovať pravdepodobne práve takto a u nás si potom zákazníci dokúpia, čo im bude chýbať, alebo si urobia nákup, keď budú niečo večer alebo cez víkend potrebovať.
Vy si viete predstaviť, žeby ste sa pustili do online predaja?
Zatiaľ je to príliš skoro. Náš koncept hovorí, Malina potraviny blízko Vás, takže náš zákazník si k nám môže prísť nakúpiť hoci aj v papučiach. Predstavte si, že vám príde nečakaná návšteva, tak objednávkou cez internet to už nevyriešite. Alebo keď dostanete chuť na niečo sladké alebo kávu.
Ako sa menia preferencie spotrebiteľov? Dotýka sa vás trend regionálnych a zdravých potravín?
Správanie zákazníkov sa mení. U nás sú ochotní si priplatiť za kvalitnejšie produkty, napríklad víno či čokoládu. Hlavne v biznis centrách sa snažíme na tieto trendy reflektovať. Regionálne nám dodávajú napríklad koláče, šťavy, sami si vyrábame napríklad bagety. Zákazníci nám dávajú vedieť, čo by chceli, a to, čo sa nepredáva, vidíme aj na číslach.
A čo šikovný telefón?
Závislosť od mobilu
Mobil používam často, a to na pracovné i súkromné účely. Neviem, či sa to dá nazvať závislosťou.
Frekvencia využívania mobilného telefónu
Ťažko sa to definuje. Podľa potreby v priebehu celého dňa.
Fotografie
Fotím si predajne aj konkurenciu. Rád cestujem po svete, takže mám v telefóne aj veľa fotiek zo zahraničia.
Aplikácie
Nainštaloval som si veľa aplikácií, či už sú to pracovné, komunikačné alebo také, ktoré využívam počas cestovania na rezerváciu taxíkov, leteniek, hotelov. Som moderný človek, idem s dobou, v mobile mám banku, diktafón, kalendár, počasie, ale aj eshop.
Playlist a obľúbené pesničky
V telefóne albumy nemám, ale cez telefón počúvam hudbu hlavne z internetu. Moja najobľúbenejšia pieseň je Hallelujah od Pentatonix.
CV
Marian Olajec vyštudoval Ekonomickú univerzitu. V oblasti obchodu pracuje viac ako 15 rokov. V minulosti pôsobil na rôznych manažérskych pozíciách nielen na Slovensku, ale aj v Česku a Nemecku. Naposledy ako konateľ pre obchodný reťazec Kaufland Slovenská republika, kde zodpovedal za výsledky spoločnosti, personálnu politiku, otváranie nových predajní aj presadenie marketingovej koncepcie. Reťazec Malina potraviny vedie od júna tohto roka.
Na predajnej ploche Maliny v bratislavskom Digital Parku s Marianom Olajcom:
Sendviče i šaláty
Koncept siete Malina je postavený aj na občerstvení. Zákazníci si môžu vybrať zo širokej ponuky. Maškrtnejší majú k dispozícii zákusky. Tieto produkty pre predajne pripravujú regionálni dodávatelia.
Na zdravie!
Sieť vsadila na širokú ponuku prémiového alkoholu.
Vo víne je pravda
O kvalite slovenských vín pochybuje málokto. Produkty od lokálnych výrobcov má vo vínotéke aj Malina.
Niečo sladké
Súčasťou prémiového sortimentu sú aj slovenské čokolády. Zákazníci v biznis centrách po nich radi siahajú, keď chcú obdarovať kolegov či kolegyne.
Pre milovníkov kávy
Chýbať nesmie ani káva. Malina má v kávovaroch Štrbské presso, z chladiacich boxov si zákazníci môžu vybrať aj kávy Starbucks.
Chrumkavé pečivo
Pečivo patrí k najpredávanejším položkám. Zákazníci si môžu vybrať z ponuky slaného či sladkého pečiva.
Všetko pre zdravie
Na súčasný trend zdravej výživy reagujú všetci obchodníci. V Maline sú obľúbené čerstvé ovocné šťavy.