logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
    • Komentáre
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
    • Michaela Hanáková
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Viac ako tretina Slovákov plánuje nakupovať väčšinu vianočných darčekov online. Takéto nákupy sú...
  • Spoločnosť Geis otestovala v bežnej prevádzke na rozvozových trasách v oblasti moravského...
  • Jan Semotán preberá vedenie celej retailovej siete Sportisimo, ktorá zahŕňa takmer 240 predajní...
  • Portál miestopredaja.sk v spolupráci so spoločnosťou ppm factum vyhlásil víťaza súťaže P.O.P....

Marian Olajec, generálny riaditeľ, Malina potraviny: Čoskoro zdvojnásobíme sieť

8. októbra 2018
Rozhovory 0
11038
Marian Olajec, generálny riaditeľ, Malina potraviny: Čoskoro zdvojnásobíme sieť

 

Marian Olajec budoval reťazec Lidl v Česku i na Slovensku a niekoľko rokov pracoval v spoločnosti Kaufland Slovenská republika. Od júna tohto roka je na čele bratislavskej siete Malina potraviny. Aktuálne preveruje približne 20 lokalít na nové prevádzky.

Malina priniesla koncept tzv. convenience store. Teda najmenších predajní na sídliskách či v biznis centrách. Spotrebitelia si v nich môžu kúpiť bagetu, alkohol alebo urobiť nákup počas veľkorysých otváracích hodín.

Tatiana Kapitánová, tatiana.kapitanova@atoz.sk

V Maline ste od júna. Predtým ste pracovali dlhé roky pre Lidl i Kaufland. Aký je rozdiel vo fungovaní zahraničnej a slovenskej siete?

Nadnárodné siete podnikajú niekoľko desiatok rokov. Majú vybudovaný presný systém a disponujú takmer „neobmedzeným“ kapitálom, ale hlavne riešia úplne iné starosti ako slovenské reťazce. Neprišli sem rozhodne zachraňovať ekonomiku, ale generovať zisk. Rád by som vám povedal, že niektorá slovenská sieť otvorila prvú pobočku v Berlíne alebo Londýne. Žiaľ, deje sa opak. Určite to jedného dňa príde, predtým je potrebné riešiť veľa vecí, napríklad aj financovanie. Slovenský výrobca vám tiež nedodá tovar lacnejšie len preto, že ste slovenská firma.

Takže medzi slovenskými sieťami a dodávateľmi nie je spolupatričnosť?

Spolupatričnosť áno, ale zároveň tvrdé trhové podmienky a zahraničný reťazec má vzhľadom na objem predaja určite lepšiu vyjednávaciu silu. Verím, že dodávatelia časom pochopia, že nemusia nútiť zákazníka cestovať za ich produktami do veľkých nákupných centier a že využijú príležitosť, ktorú im ponúkame.

V akom stave ste sieť Malina prebrali a kam ju chcete posunúť?

Malina potraviny je relatívne mladá firma, ale aj tak ma príjemne prekvapilo, že mnohé systémy tu už fungujú tak, ako vo veľkých firmách. Na druhej strane, spoločnosť rýchlo rastie, a tak je normálne, že prichádzajú nové výzvy, ktoré musíme operatívne riešiť. V tomto roku sme posilnili manažment na centrále a teraz je naším plánom vybudovať silnú slovenskú značku Malina potraviny blízko Vás. Okrem rezidenčných prevádzok sa chceme zamerať hlavne na budovanie tých biznisových.

Momentálne máte 18 obchodov. Aké sú vaše plány na expanziu?

Do dvoch rokov chceme zdvojnásobiť počet prevádzok. V najbližšom období otvoríme predajne v projektoch Urban Residence, Malé Krasňany a Nobelova. To je len zopár príkladov a len tu v Bratislave máme zoznam minimálne ďalších 20 projektov, ktoré aktuálne preverujeme.

Hovoríme o veľkej expanzii. Ako ju budete financovať?

Zatiaľ sa snažíme všetko financovať z vlastných zdrojov. Nestojí za nami žiadna veľká finančná skupina. Ďalšie plány v tomto smere by som nerád prezrádzal.

Je možné, že do Maliny vstúpi investor?

Nechajte sa prekvapiť.

Ako ťažko sa hľadajú v Bratislave lokality pre potraviny „na rohu“?

Dobrá lokalita je základom úspechu nášho podnikania. Našťastie tých dobrých lokalít pre náš koncept je v Bratislave stále dostatok. Ale je pravda, že je o nich už boj.

Zatiaľ podnikáte iba v Bratislave. Pozriete sa aj za jej hranice?

Určite áno, musíme to robiť, ale v postupných krokoch. Najskôr by sa mala budovať sieť prevádzok v Bratislave a v jej okolí a potom vybudujeme aj logistiku a môžeme ísť ďalej. V bratislavskom regióne však ešte vidíme priestor minimálne na ďalších 50 prevádzok.

S expanziou sa spája aj pracovná sila, ktorej je momentálne nedostatok. Nebojíte sa, že by vás to mohlo pribrzdiť?

Nemáme až toľko zamestnancov, takže nepotrebujeme ich nabrať také množstvo. Ale keďže prevádzkujeme malé obchody, v ktorých pracuje len pár ľudí, tak výpadok jedného v daný deň pociťujeme o to viac. Dobrým znakom pre nás je, že znižujeme fluktuáciu. Aj vďaka benefitom, ktorých máme asi dvadsať.

Aké napríklad?

Napríklad sto eur za nového kolegu. Cez referencie našich zamestnancov máme zamestnaných cca 20 percent zamestnancov. Ďalej máme variabilnú zložku odmeňovania, ponúkame rôzne formy aj úväzky spolupráce, vernostné odmeny podľa aktuálnej dĺžky spolupráce, príspevok  pri sobáši a narodení dieťaťa, sezónne zamestnanecké balíčky, možnosť pracovať čo najbližšie k domu, tiež prispievame na športové aktivity. Aktuálne pripravujeme pre zamestnancov aj vernostnú kartu so zľavou z nákupu. Za jednu z najdôležitejších výhod pokladám osobný prístup zo strany vedenia a manažérov predajní.

Vaši zákazníci majú vernostnú kartu?

Zatiaľ nie, chceme to najskôr otestovať na zamestnaneckých kartách.

Ako je možné, že máte otvorené počas štátnych sviatkov?

Cez štátne sviatky máme otvorené len niektoré prevádzky a predávame v súlade so zákonom. Ostatné, ak dovolíte, je naše obchodné tajomstvo, tak to nebudem komentovať. Nebolo by to fér ani voči našim franšízantom.

Niektoré médiá písali, že to robíte tak, že sa predavačky stanú na jeden deň konateľkami. Je to pravda?

Nie je to pravda a k téme som sa dostatočne vyjadril v predchádzajúcej odpovedi.

Predpokladám, že pri diskusii o zákaze nedeľného predaja stojíte v opozícii.

Myslím si, že v nedeľu by sa určite nemala robiť nákupná turistika a tráviť ju v nákupných centrách, mal by to byť deň odpočinku. Veľké reťazce si môžu dovoliť zavrieť a je to pre nich len  otázka, o koľko budú mať nižší obrat, ale stále vykážu zisk niekoľko desiatok miliónov eur. Zároveň ako manažér, ktorý zastupuje menšiu spoločnosť, musím povedať, že drobné prevádzky napríklad do 100 m2 by mohli ostať otvorené,  pretože v menších prevádzkach strávi zákazník nakupovaním v priemere len 3-5 minút. Keď môže podobné produkty predávať čerpacia stanica alebo bufet hneď vedľa nás, tak v tom zatvorení nevidíme ani logiku.

Hovorí sa o tom, že ľudia si pýtajú prácu cez víkendy a sviatky, pretože si vďaka príplatkom zarobia. Máte takéto skúsenosti?

Môžem to potvrdiť, že nikoho sme počas sviatkov do práce nenútili. Je to na báze dobrovoľnosti. Ľudia chcú pracovať, lebo im záleží na rozvoji spoločnosti a majú z toho patričné finančné ohodnotenie. Nemáme ani toľko otvorených prevádzok, aby sme uspokojili všetkých, ktorí majú záujem podnikať s nami.

Prvá Malina otvorila koncom roka 2014. Po čase sa z nej oddelili dvaja spoluzakladatelia a začali budovať konkurenčnú sieť Delia. Ako spolu vychádzate?

Podľa mňa je škoda, že sa pôvodní majitelia nedohodli, ale nerád by som sa vracal k minulosti. Každú konkurenciu beriem s rešpektom. V každom reťazci niekoho poznám a myslím, že riešime podobné starosti. Nás práca v Maline baví a pokiaľ to aj našu konkurenciu napĺňa, tak je všetko v poriadku.

Na slovenský trh ste priniesli koncept tzv. convenience store. Ako si na neho zvykajú zákazníci?

Zákazníci si zvykli veľmi dobre. Stále viac si uvedomujú, že čas sú peniaze. Keď si pripočítajú dopravu cez mesto a čas strávený v nákupnom centre, tak potom sa im ani tá nižšia cena v hypermarkete až tak nevypláca. Napokon aj v našej sieti je veľa položiek za hypermarketové ceny, napríklad rožky predávame dokonca za najnižšiu cenu v meste. Veľké obchody v posledných rokoch zmenšovali predajnú plochu a pokles zákazníkov zažijú podľa mňa aj s rozvojom online predaja. Najväčšie nákupy sa budú realizovať pravdepodobne práve takto a u nás si potom zákazníci dokúpia, čo im bude chýbať, alebo si urobia nákup, keď budú niečo večer alebo cez víkend potrebovať.

Vy si viete predstaviť, žeby ste sa pustili do online predaja?

Zatiaľ je to príliš skoro. Náš koncept hovorí, Malina potraviny blízko Vás, takže náš zákazník si k nám môže prísť nakúpiť hoci aj v papučiach. Predstavte si, že vám príde nečakaná návšteva, tak objednávkou cez internet to už nevyriešite. Alebo keď dostanete chuť na niečo sladké alebo kávu.

Ako sa menia preferencie spotrebiteľov? Dotýka sa vás trend regionálnych a zdravých potravín?

Správanie zákazníkov sa mení. U nás sú ochotní si priplatiť za kvalitnejšie produkty, napríklad víno či čokoládu. Hlavne v biznis centrách sa snažíme na tieto trendy reflektovať. Regionálne nám dodávajú napríklad koláče, šťavy, sami si vyrábame napríklad bagety. Zákazníci nám dávajú vedieť, čo by chceli, a to, čo sa nepredáva, vidíme aj na číslach.

 

 

A čo šikovný telefón?

Závislosť od mobilu

Mobil používam často, a to na pracovné i súkromné účely. Neviem, či sa to dá nazvať závislosťou.

Frekvencia využívania mobilného telefónu

Ťažko sa to definuje. Podľa potreby v priebehu celého dňa.

Fotografie

Fotím si predajne aj konkurenciu. Rád cestujem po svete, takže mám v telefóne aj veľa fotiek zo zahraničia.

Aplikácie

Nainštaloval som si veľa aplikácií, či už sú to pracovné, komunikačné alebo také, ktoré využívam počas cestovania na rezerváciu taxíkov, leteniek, hotelov. Som moderný človek, idem s dobou, v mobile mám banku, diktafón, kalendár, počasie, ale aj eshop.

Playlist a obľúbené pesničky

V telefóne albumy nemám, ale cez telefón počúvam hudbu hlavne z internetu. Moja najobľúbenejšia pieseň je Hallelujah od Pentatonix.

 

CV

Marian Olajec vyštudoval Ekonomickú univerzitu. V oblasti obchodu pracuje viac ako 15 rokov. V minulosti pôsobil na rôznych manažérskych pozíciách nielen na Slovensku, ale aj v Česku a Nemecku. Naposledy ako konateľ pre obchodný reťazec Kaufland Slovenská republika, kde zodpovedal za výsledky spoločnosti, personálnu politiku, otváranie nových predajní aj presadenie marketingovej koncepcie. Reťazec Malina potraviny vedie od júna tohto roka.

 

Na predajnej ploche Maliny v bratislavskom Digital Parku s Marianom Olajcom:

 

Sendviče i šaláty

Koncept siete Malina je postavený aj na občerstvení. Zákazníci si môžu vybrať zo širokej ponuky. Maškrtnejší majú k dispozícii zákusky. Tieto produkty pre predajne pripravujú regionálni dodávatelia.

 

Na zdravie!

Sieť vsadila na širokú ponuku prémiového alkoholu.

 

Vo víne je pravda

O kvalite slovenských vín pochybuje málokto. Produkty od lokálnych výrobcov má vo vínotéke aj Malina.

Niečo sladké

Súčasťou prémiového sortimentu sú aj slovenské čokolády. Zákazníci v biznis centrách po nich radi siahajú, keď chcú obdarovať kolegov či kolegyne.

 

Pre milovníkov kávy

Chýbať nesmie ani káva. Malina má v kávovaroch Štrbské presso, z chladiacich boxov si zákazníci môžu vybrať aj kávy Starbucks.

 

Chrumkavé pečivo

Pečivo patrí k najpredávanejším položkám. Zákazníci si môžu vybrať z ponuky slaného či sladkého pečiva.

 

Všetko pre zdravie

Na súčasný trend zdravej výživy reagujú všetci obchodníci. V Maline sú obľúbené čerstvé ovocné šťavy.

 

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Nepremeškajte októbrové VEEVobranie. Máte možnosť vyhrať víkend vo vinici

Potulky po vinohradoch už neodmysliteľne patria k jeseni. Október v znamení skvelých výhier, ale taktiež ako príležitosť zamyslieť sa, kde končí elektroodpad. Zapojte sa aj vy a užite si bezdymové VEEVobranie. Tentoraz nebudeme zbierať hrozno, aj keď vinice neminieme. V rámci októbra sa dospelí užívatelia bezdymových zariadení VEEV môžu zapojiť do zaujímavej aktivity s názvom […]

ZYN ponúka slobodu v užívaní, komfort a alternatívu

Pohodlný zážitok bez dymu? Nikotínové vrecúška ZYN s novou príchuťou Spearmint a novými variantami Black Cherry a Cool Mint ponúkajú diskrétnosť, viac slobody užívania a sú bez zápachu. Nechýba ani rozšírené portfólio rady Mini Dry. Vrecúška ZYN si postupne nachádzajú cestu u dospelých užívateľov menej rizikových bezdymových alternatív už aj na Slovensku. Nezanechávajú cigaretový zápach, […]

Personalizácia v logistike e-commerce – prípadová štúdia FM Logistic a Lindt

Personalizácia produktov sa čoraz viac rozširuje aj mimo oblasti odevného, klenotníckeho a kozmetického priemyslu. Tento trend rýchlo rastie aj v potravinárskom sektore, kde spotrebitelia očakávajú, že si budú môcť vytvoriť produkty prispôsobené ich individuálnym preferenciám. To predstavuje náročnú výzvu pre výrobcov, ale zároveň aj veľkú príležitosť na budovanie lojality a odlíšenie sa na trhu. Partnerstvo […]

Tri novinky VEEV ONE: od sviežich tónov až po klasiku

Za sviežou chuťou leta s podtónom ovocia vám nemusí byť smutno! Dospelí užívatelia sa potešia novinkám, ktoré prináša bezdymové zariadenie VEEV ONE. A sú rovno tri! Zmestí sa vám do vrecka, upúta dizajnom, cena je nízka a navyše oproti jednorazovým e-cigaretám sa dá opakovane používať. Hovoríme o bezdymovom zariadení v elegantnom prevedení VEEV ONE. Toto […]

Kapsuly sú späť: Novinky v rade Levia Pearl prinášajú zážitok z prekvapenia

Koniec leta nemusí byť vôbec nuda, naopak! Prebúdza zvedavosť, ale taktiež predstavuje zážitok z nových chutí! A tie sú tentoraz v znamení lesných plodov, exotického ovocia a mentolu. Stačí si vybrať podľa seba. IQOS prichádza s ďalšou novinkou – nikotínové náplne bez obsahu tabaku LEVIA sa rozšírili o ďalšie dve príchute Forest Pearl a Summer Pearl. […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

27. – 28. 11. 2025, kongres Slovlog, Bratislava

16. – 25. 1. 2026, Grüne Woche, Berlín

Profily

Obchod očami Ľubice Gubovej, country manažérky Visa: Podnikatelia, ktorí neberú karty, prichádzajú až o tretinu zákazníkov

6. novembra 2025

Sean Culey: Nový maloobchodný svet bude vítať ľudí aj ich AI agenty

22. októbra 2025
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
Newsletter

Prihláste sa na odber newslettera a majte každý týždeň vo svojej e-mailovej schránke prehľad o aktuálnom dianí v retaile.



© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok