logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Ak by chcel niekto definovať pojem železná zásoba potravín, stačilo by mu napísať tri slová....
  • V dnešnom dynamicky sa meniacom svete sa nákupné správanie spotrebiteľov a ich interakcie so...
  • V novej rubrike Obchod očami… bude Tovar&Predaj prinášať rozhovory so zástupcami...
  • Alza.sk nasadila na vybavovanie zákazníckych požiadaviek umelú inteligenciu menom Alzee. Tá...

Marian Olajec, generálny riaditeľ, Malina potraviny: Čoskoro zdvojnásobíme sieť

8. októbra 2018
Rozhovory 0
9649
Marian Olajec, generálny riaditeľ, Malina potraviny: Čoskoro zdvojnásobíme sieť

 

Marian Olajec budoval reťazec Lidl v Česku i na Slovensku a niekoľko rokov pracoval v spoločnosti Kaufland Slovenská republika. Od júna tohto roka je na čele bratislavskej siete Malina potraviny. Aktuálne preveruje približne 20 lokalít na nové prevádzky.

Malina priniesla koncept tzv. convenience store. Teda najmenších predajní na sídliskách či v biznis centrách. Spotrebitelia si v nich môžu kúpiť bagetu, alkohol alebo urobiť nákup počas veľkorysých otváracích hodín.

Tatiana Kapitánová, tatiana.kapitanova@atoz.sk

V Maline ste od júna. Predtým ste pracovali dlhé roky pre Lidl i Kaufland. Aký je rozdiel vo fungovaní zahraničnej a slovenskej siete?

Nadnárodné siete podnikajú niekoľko desiatok rokov. Majú vybudovaný presný systém a disponujú takmer „neobmedzeným“ kapitálom, ale hlavne riešia úplne iné starosti ako slovenské reťazce. Neprišli sem rozhodne zachraňovať ekonomiku, ale generovať zisk. Rád by som vám povedal, že niektorá slovenská sieť otvorila prvú pobočku v Berlíne alebo Londýne. Žiaľ, deje sa opak. Určite to jedného dňa príde, predtým je potrebné riešiť veľa vecí, napríklad aj financovanie. Slovenský výrobca vám tiež nedodá tovar lacnejšie len preto, že ste slovenská firma.

Takže medzi slovenskými sieťami a dodávateľmi nie je spolupatričnosť?

Spolupatričnosť áno, ale zároveň tvrdé trhové podmienky a zahraničný reťazec má vzhľadom na objem predaja určite lepšiu vyjednávaciu silu. Verím, že dodávatelia časom pochopia, že nemusia nútiť zákazníka cestovať za ich produktami do veľkých nákupných centier a že využijú príležitosť, ktorú im ponúkame.

V akom stave ste sieť Malina prebrali a kam ju chcete posunúť?

Malina potraviny je relatívne mladá firma, ale aj tak ma príjemne prekvapilo, že mnohé systémy tu už fungujú tak, ako vo veľkých firmách. Na druhej strane, spoločnosť rýchlo rastie, a tak je normálne, že prichádzajú nové výzvy, ktoré musíme operatívne riešiť. V tomto roku sme posilnili manažment na centrále a teraz je naším plánom vybudovať silnú slovenskú značku Malina potraviny blízko Vás. Okrem rezidenčných prevádzok sa chceme zamerať hlavne na budovanie tých biznisových.

Momentálne máte 18 obchodov. Aké sú vaše plány na expanziu?

Do dvoch rokov chceme zdvojnásobiť počet prevádzok. V najbližšom období otvoríme predajne v projektoch Urban Residence, Malé Krasňany a Nobelova. To je len zopár príkladov a len tu v Bratislave máme zoznam minimálne ďalších 20 projektov, ktoré aktuálne preverujeme.

Hovoríme o veľkej expanzii. Ako ju budete financovať?

Zatiaľ sa snažíme všetko financovať z vlastných zdrojov. Nestojí za nami žiadna veľká finančná skupina. Ďalšie plány v tomto smere by som nerád prezrádzal.

Je možné, že do Maliny vstúpi investor?

Nechajte sa prekvapiť.

Ako ťažko sa hľadajú v Bratislave lokality pre potraviny „na rohu“?

Dobrá lokalita je základom úspechu nášho podnikania. Našťastie tých dobrých lokalít pre náš koncept je v Bratislave stále dostatok. Ale je pravda, že je o nich už boj.

Zatiaľ podnikáte iba v Bratislave. Pozriete sa aj za jej hranice?

Určite áno, musíme to robiť, ale v postupných krokoch. Najskôr by sa mala budovať sieť prevádzok v Bratislave a v jej okolí a potom vybudujeme aj logistiku a môžeme ísť ďalej. V bratislavskom regióne však ešte vidíme priestor minimálne na ďalších 50 prevádzok.

S expanziou sa spája aj pracovná sila, ktorej je momentálne nedostatok. Nebojíte sa, že by vás to mohlo pribrzdiť?

Nemáme až toľko zamestnancov, takže nepotrebujeme ich nabrať také množstvo. Ale keďže prevádzkujeme malé obchody, v ktorých pracuje len pár ľudí, tak výpadok jedného v daný deň pociťujeme o to viac. Dobrým znakom pre nás je, že znižujeme fluktuáciu. Aj vďaka benefitom, ktorých máme asi dvadsať.

Aké napríklad?

Napríklad sto eur za nového kolegu. Cez referencie našich zamestnancov máme zamestnaných cca 20 percent zamestnancov. Ďalej máme variabilnú zložku odmeňovania, ponúkame rôzne formy aj úväzky spolupráce, vernostné odmeny podľa aktuálnej dĺžky spolupráce, príspevok  pri sobáši a narodení dieťaťa, sezónne zamestnanecké balíčky, možnosť pracovať čo najbližšie k domu, tiež prispievame na športové aktivity. Aktuálne pripravujeme pre zamestnancov aj vernostnú kartu so zľavou z nákupu. Za jednu z najdôležitejších výhod pokladám osobný prístup zo strany vedenia a manažérov predajní.

Vaši zákazníci majú vernostnú kartu?

Zatiaľ nie, chceme to najskôr otestovať na zamestnaneckých kartách.

Ako je možné, že máte otvorené počas štátnych sviatkov?

Cez štátne sviatky máme otvorené len niektoré prevádzky a predávame v súlade so zákonom. Ostatné, ak dovolíte, je naše obchodné tajomstvo, tak to nebudem komentovať. Nebolo by to fér ani voči našim franšízantom.

Niektoré médiá písali, že to robíte tak, že sa predavačky stanú na jeden deň konateľkami. Je to pravda?

Nie je to pravda a k téme som sa dostatočne vyjadril v predchádzajúcej odpovedi.

Predpokladám, že pri diskusii o zákaze nedeľného predaja stojíte v opozícii.

Myslím si, že v nedeľu by sa určite nemala robiť nákupná turistika a tráviť ju v nákupných centrách, mal by to byť deň odpočinku. Veľké reťazce si môžu dovoliť zavrieť a je to pre nich len  otázka, o koľko budú mať nižší obrat, ale stále vykážu zisk niekoľko desiatok miliónov eur. Zároveň ako manažér, ktorý zastupuje menšiu spoločnosť, musím povedať, že drobné prevádzky napríklad do 100 m2 by mohli ostať otvorené,  pretože v menších prevádzkach strávi zákazník nakupovaním v priemere len 3-5 minút. Keď môže podobné produkty predávať čerpacia stanica alebo bufet hneď vedľa nás, tak v tom zatvorení nevidíme ani logiku.

Hovorí sa o tom, že ľudia si pýtajú prácu cez víkendy a sviatky, pretože si vďaka príplatkom zarobia. Máte takéto skúsenosti?

Môžem to potvrdiť, že nikoho sme počas sviatkov do práce nenútili. Je to na báze dobrovoľnosti. Ľudia chcú pracovať, lebo im záleží na rozvoji spoločnosti a majú z toho patričné finančné ohodnotenie. Nemáme ani toľko otvorených prevádzok, aby sme uspokojili všetkých, ktorí majú záujem podnikať s nami.

Prvá Malina otvorila koncom roka 2014. Po čase sa z nej oddelili dvaja spoluzakladatelia a začali budovať konkurenčnú sieť Delia. Ako spolu vychádzate?

Podľa mňa je škoda, že sa pôvodní majitelia nedohodli, ale nerád by som sa vracal k minulosti. Každú konkurenciu beriem s rešpektom. V každom reťazci niekoho poznám a myslím, že riešime podobné starosti. Nás práca v Maline baví a pokiaľ to aj našu konkurenciu napĺňa, tak je všetko v poriadku.

Na slovenský trh ste priniesli koncept tzv. convenience store. Ako si na neho zvykajú zákazníci?

Zákazníci si zvykli veľmi dobre. Stále viac si uvedomujú, že čas sú peniaze. Keď si pripočítajú dopravu cez mesto a čas strávený v nákupnom centre, tak potom sa im ani tá nižšia cena v hypermarkete až tak nevypláca. Napokon aj v našej sieti je veľa položiek za hypermarketové ceny, napríklad rožky predávame dokonca za najnižšiu cenu v meste. Veľké obchody v posledných rokoch zmenšovali predajnú plochu a pokles zákazníkov zažijú podľa mňa aj s rozvojom online predaja. Najväčšie nákupy sa budú realizovať pravdepodobne práve takto a u nás si potom zákazníci dokúpia, čo im bude chýbať, alebo si urobia nákup, keď budú niečo večer alebo cez víkend potrebovať.

Vy si viete predstaviť, žeby ste sa pustili do online predaja?

Zatiaľ je to príliš skoro. Náš koncept hovorí, Malina potraviny blízko Vás, takže náš zákazník si k nám môže prísť nakúpiť hoci aj v papučiach. Predstavte si, že vám príde nečakaná návšteva, tak objednávkou cez internet to už nevyriešite. Alebo keď dostanete chuť na niečo sladké alebo kávu.

Ako sa menia preferencie spotrebiteľov? Dotýka sa vás trend regionálnych a zdravých potravín?

Správanie zákazníkov sa mení. U nás sú ochotní si priplatiť za kvalitnejšie produkty, napríklad víno či čokoládu. Hlavne v biznis centrách sa snažíme na tieto trendy reflektovať. Regionálne nám dodávajú napríklad koláče, šťavy, sami si vyrábame napríklad bagety. Zákazníci nám dávajú vedieť, čo by chceli, a to, čo sa nepredáva, vidíme aj na číslach.

 

 

A čo šikovný telefón?

Závislosť od mobilu

Mobil používam často, a to na pracovné i súkromné účely. Neviem, či sa to dá nazvať závislosťou.

Frekvencia využívania mobilného telefónu

Ťažko sa to definuje. Podľa potreby v priebehu celého dňa.

Fotografie

Fotím si predajne aj konkurenciu. Rád cestujem po svete, takže mám v telefóne aj veľa fotiek zo zahraničia.

Aplikácie

Nainštaloval som si veľa aplikácií, či už sú to pracovné, komunikačné alebo také, ktoré využívam počas cestovania na rezerváciu taxíkov, leteniek, hotelov. Som moderný človek, idem s dobou, v mobile mám banku, diktafón, kalendár, počasie, ale aj eshop.

Playlist a obľúbené pesničky

V telefóne albumy nemám, ale cez telefón počúvam hudbu hlavne z internetu. Moja najobľúbenejšia pieseň je Hallelujah od Pentatonix.

 

CV

Marian Olajec vyštudoval Ekonomickú univerzitu. V oblasti obchodu pracuje viac ako 15 rokov. V minulosti pôsobil na rôznych manažérskych pozíciách nielen na Slovensku, ale aj v Česku a Nemecku. Naposledy ako konateľ pre obchodný reťazec Kaufland Slovenská republika, kde zodpovedal za výsledky spoločnosti, personálnu politiku, otváranie nových predajní aj presadenie marketingovej koncepcie. Reťazec Malina potraviny vedie od júna tohto roka.

 

Na predajnej ploche Maliny v bratislavskom Digital Parku s Marianom Olajcom:

 

Sendviče i šaláty

Koncept siete Malina je postavený aj na občerstvení. Zákazníci si môžu vybrať zo širokej ponuky. Maškrtnejší majú k dispozícii zákusky. Tieto produkty pre predajne pripravujú regionálni dodávatelia.

 

Na zdravie!

Sieť vsadila na širokú ponuku prémiového alkoholu.

 

Vo víne je pravda

O kvalite slovenských vín pochybuje málokto. Produkty od lokálnych výrobcov má vo vínotéke aj Malina.

Niečo sladké

Súčasťou prémiového sortimentu sú aj slovenské čokolády. Zákazníci v biznis centrách po nich radi siahajú, keď chcú obdarovať kolegov či kolegyne.

 

Pre milovníkov kávy

Chýbať nesmie ani káva. Malina má v kávovaroch Štrbské presso, z chladiacich boxov si zákazníci môžu vybrať aj kávy Starbucks.

 

Chrumkavé pečivo

Pečivo patrí k najpredávanejším položkám. Zákazníci si môžu vybrať z ponuky slaného či sladkého pečiva.

 

Všetko pre zdravie

Na súčasný trend zdravej výživy reagujú všetci obchodníci. V Maline sú obľúbené čerstvé ovocné šťavy.

 

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Samoška

Komerčná prezentácia

Orbico

Distribútor pre 21. storočie – komplexná starostlivosť o značku

Orbico CZ&SK je distribútor, ktorý sa dokáže prispôsobiť modernej dobe a nielen to, dokáže predpovedať vývoj trendov a prispôsobiť sa neočakávaným zmenám a nepredvídateľným situáciám. Prepája značky so spotrebiteľmi, ponúka holistický prístup zameraný na konkrétne cieľové skupiny, pokrýva všetky kanály a využíva moderné systémy. Okrem klasickej B2B distribúcie pracuje aj s B2C platformami, takže dokáže […]
Playmobil

Bláznivý Donut Truck s funkciou ukladania a triedenia povzbudzuje malé deti k väčšej aktivite

Pre deti vo veku 1 – 4 rokov: PLAYMOBIL 1.2.3: 71325 Bláznivý Donut Truck s funkciou ukladania a triedenia  Poslaním PLAYMOBIL 1.2.3 je cielene povzbudzovať batoľatá k hre a inšpirovať deti i rodičov. Vďaka jedinečnému konceptu učebných úrovní, ktorý nie je založený len na veku, ale na vývojovom stupni dieťaťa, je možné učiť sa a […]
INOFEST

Festival inovácií INOFEST mieri do Prešova

INOFEST je festival inovácií, ktorý už štvrtý rok organizuje so svojimi členmi a partnermi združenie INOVATO.  V roku 2023 prichádza podujatie prvýkrát na východné Slovensko, čím chce poskytnúť príležitosť členom a partnerom prezentovať svoje firmy, hľadať biznisové príležitosti, ako aj prispieť k rozvoju inovačného ekosystému. Festival je miestom, kde sa stretávajú experti z firiem, zástupcovia štátnej […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

7.–⁠11. 10. 2023, veľtrh Anuga, Kolín nad Rýnom

17. 10. 2023, Plant-Powered Perspectives, Bratislava

19. – 20. 10. 2023, kongres Obalko, Praha

23. 11. 2023, POPAI Day, Praha

Profily

Obchod očami… Martina Grygaříka, obchodného riaditeľa Plzeňského Prazdroja Slovensko: Pivo aj nealko sa pijú hlavne v lete

26. septembra 2023

Sme úplne obyčajné potraviny. S prívlastkom BIO

16. augusta 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera