logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Kamenné predajne sú mŕtve a budúcnosť maloobchodu patrí do online priestoru. Vlna e-shopov...
  • Presne rok po poklepaní základného kameňa otvára Billa nové logistické centrum v Seredi s...
  • Mesiac a pol po otvorení tridsiatej predajne Kraj v Petržalke na Nobelovom námestí spoločnosť...
  • Technologicko-logistická spoločnosť DODO, ktorá zabezpečuje logistiku poslednej míle, zahájila v...

Kongres Samoška: Ako zabezpečiť v predajni fungujúci pracovný tím

4. októbra 2018
Tradičný trh 0
1317
Kongres Samoška: Ako zabezpečiť v predajni fungujúci pracovný tím

 

Na trhu práce je viac voľných miest než nezamestnaných, zvyšuje sa tlak na rast miezd. Ako dlho ešte? Ako môže slovenský obchodník reagovať na rastúce platy predavačov v reťazcoch? Ako nefinančne motivovať personál predajní a aké výhody a nevýhody má práca v rodinnej firme? Na tieto a ďalšie otázky hľadala odpoveď panelová diskusia dnešného kongresu Samoška v Trnave.

 

Dôsledkom prehrievania trhu práce je skutočnosť, že miera nezamestnanosti klesá, zatiaľ čo krivka ponúk na trhu práce rastie. Aktuálne čísla Martina Menšíka, marketingového manažéra spoločnosti  Profesia, sčasti reflektujú túto nelichotivú situáciu aj v obchode. Počet pracovných ponúk sa za posledných 5 rokov zvýšil v niektorých oblastiach oveľa markantnejšie ako v iných: napríklad vo výrobe to bolo o 5,4 percent, v službách o 3,9 percent a v doprave a logistike o 3,8 %. S problémom nájsť zamestnancov do obchodu sa dnes stretáva zrejme väčšina obchodníkov či vedúcich predajní. V inzerovaných pracovných ponukách badať aj regionálne rozdiely, najviac ponúk je v bratislavskom kraji (45,5 %), potom v trnavskom (11,9%) a v žilinskom (11,3 %), najmenej ponúk sa objavuje v prešovskom a banskobystrickom kraji, takže tam je nájsť zamestnancov predsa jednoduchšie. Predavač patrí na prvú priečku v pozíciách, ktoré zamestnávatelia inzerujú na webových stránkach. Nasleduje: obchodný zástupca, pokladník, odborný predajca, dokladač tovaru. Novým trendom je, že ľudia sú naklonení k zmene práce, ich loajalita začína rapídne klesať a hľadajú si lepšie pracovné podmienky. Podľa prieskumu, ktorého výsledky prezentoval Martin Menšík, dosiahol priemerný plat v obchode asi 1000 eur, no uchádzači o zamestnanie vyžadujú okrem finančného ohodnotenia aj nefinančné benefity, ako sú zamestnanecké zľavy, firemné akcie, telefón, auto na súkromné účely, flexibilný pracovný čas či poskytnutie sick days (preplateného voľna.)

Kedysi sme hľadali kvalifikovaných zamestnancov, dnes sme vďační za každého jedného

V spoločnosti Coop Jednota Slovensko sa pred piatimi rokmi zaoberali otázkou nedostatku kvalifikovaných zamestnancov, teraz sú nútení riešiť problém so zamestnancami ešte aktívnejšie. Lucia Špinerová, HR manažérka spoločnosti, sa sťažuje, že pre nízku mieru nezamestnanosti v nitrianskom a trnavskom kraji sa rozhodli ísť do spolupráce s agentúrami a pristúpili aj na zamestnávanie ľudí z cudzích krajín. Zo zahraničia zatiaľ prijali len niekoľko desiatok uchádzačov, pretože proces ich prijatia je náročný po právnej aj finančnej stránke a nemajú žiadnu garanciu, že tí ľudia u nich zostanú pracovať. „Je zmysluplnejšie investovať do vecí, nástrojov, možno aj miezd a radšej hľadať zamestnancov u nás,“ myslí si Lucia Špinerová. Ich skúsenosti hovoria, že ľudia potrebujú byť ocenení a čakajú, že im zamestnávateľ prejaví úctu, nie všetko je o číslach. „Študenti, ktorých sme sa pýtali, za akých podmienok by boli ochotní pracovať v maloobchode, najčastejšie uvádzali podmienku, aby bol zamestnávateľ férový a mohli využívať flexibilnú pracovnú dobu, alebo možnosť kariérneho rastu.“ Zamestnávateľ Coop Jednota si môže nastaviť mzdové podmienky individuálne a teda zodpovedajúco finančne motivovať svojich zamestnancov podľa regionálnych rozdielov. „Platy sa skladajú z dvoch zložiek, základná mzda + pohyblivá zložka mzdy. Práve pohyblivú zložku považujeme za dobrý hodnotiaci systém na to, aby sme vedeli oceniť tých výkonných zamestnancov,“ hovorí Lucia Špinerová.

Zo zahraničia sa nám vracajú opatrovateľky

Hovorí Jozef Beňa, majiteľ potravín Jozef Beňa – Kotva, ktorý vlastní v Bardejove 16 obchodných prevádzok a tiež sa ho dotýka problém zamestnanosti. Aktuálne u neho pracuje 75 žien a s každou z nich má viac-menej osobný vzťah (dodáva s úsmevom). „V predajniach máme vytvorený tzv. bunkový systém, rozdelil som ich podľa polohy po tri predajne a problémy v nich riešime aj hromadne, napríklad zamestnankyne sa dokážu v prípade potreby nahradiť.“ Zároveň im ponúka spoločenské aj osobné benefity, k spoločenským benefitom patrí koncoročné posedenie v reštaurácii a návšteva kultúrneho podujatia. V lete je to opekačka v prírode. „Ako osobný benefit mám vytvorený menný zoznam a každej zamestnankyni, ktorá má narodeniny či meniny, osobne podarujem kvet.“

Pracovnú silu si budeme voziť zo zahraničia

Karel Pilčík, predseda predstavenstva spoločnosti Krásno Slovakia, ktorá sídli na Morave vo Valaskom Meziřičí, zamestnáva asi 1000 ľudí, pričom už dnes u neho pracuje 40 zamestnancov z ďalekého Mongolska: „Máme s nimi veľmi dobré skúsenosti, dokonca často pracujú lepšie ako Česi, u ktorých je niekedy problém aj so základnou dochádzkou. Mnohí z nich si tu kupujú byty a plánujú u nás zostať.“ Pristúpili už i k aktívnej spolupráci s touto krajinou a tamojších mäsiarskych učňov dokonca začali učiť česky, aby im uľahčili prijímací proces. „Treba si uvedomiť, že dnes si my nevyberáme zamestnancov, ale oni si vyberajú nás,“ dodáva Karel Pilčík. Pritom ide o rodinnú firmu, patrí už k šiestemu pokoleniu a rád by vo výrobe pokračoval. Aj preto bol nútený riešiť problém s rekruitovaním zamestnancov. Vo väčšej spoločnosti je ťažšie mať úzky kontakt s každým zamestnancom, keďže zväčša absolvuje porady na vyššom stupni s manažérmi (vo výrobe vedúcimi majstrami). Napriek tomu sa usiluje byť v kontakte aj s „radovými zamestnancami“, chodiť medzi nich a hovoriť s nimi. Budúcim aj terajším zamestnancom ponúka Krásno mnoho benefitov, napríklad zamestnanecké balíčky, 13., 14. platy, deň otvorených dverí.

Toľko starostlivosti, ktorú venujete vašim zamestnancom, toľko budú venovať oni vášmu biznisu

Podľa Martina Menšíka je zamestnávanie ľudí z tretích krajín na Slovensku pomerne komplikované. „Máme výrazne viac Slovákov, ktorí chcú odísť do zahraničia, ako cudzincov, ktorí by chceli u nás pracovať,“ zdôrazňuje. Slovensko je na 76. priečke atraktivity pre cudzincov, stále fungujeme viac ako tranzitná krajina a keď získajú povolenie na prácu v Európskej únii, tak odchádzajú. Myslí si, že lepšou cestou k získavaniu nových zamestnancov je vzdelávanie nižších manažérov, cielené prieskumy trhu, viac sa opierať o relevantné dáta, a možno skúsiť využívať skupinu ľudí síce momentálne nezamestnaných a napriek tomu zamestnateľných, ktorí majú určitý hendikep či inú farbu pleti. „O zamestnancov sa budete musieť viac starať a rozmaznávať ich,“ uzatvára.

Lucia Špinerová zdôraznila tiež úlohu vedúcich predajní a vzťahy, ktoré tam panujú. Šéf má okrem zodpovednosti za predajňu aj zodpovednosť za ľudí, ktorí v nej pracujú. „Ak často organizuje porady, sleduje, ako sa tí ľudia v prevádzkach správajú, rieši ich problémy, tak je menšia pravdepodobnosť, že dôjde k nejakému výpadku.“ Najlepším benefitom však stále zostáva mzda – z prieskumov vyplýva, že keď zamestnávatelia uvedú v pracovnom inzeráte aj výšku mzdy, tak na ponuku zareaguje oveľa viac uchádzačov.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

 

 

Komerčná prezentácia

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

26. 2. – 2. 3. 2023, EuroShop 2023, Düsseldorf, Nemecko

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Farm House

Marián Petrík, majiteľ, Farm House: Poctivé mäso zo Slovenska

1. októbra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera